Skærme
Fijala 3554
byg din egen videoprojektor for under 300$~
Fra : Peter T.

Dato : 20-11-04 09:47

De fleste af jer har set set trylleboksen på bla. qxl.com, som kan trylle
en 14" monitor/tv om til en videoprojektor med en såkaldt magisk
"lysforstærkende" fresnel-linse... Den var temmeligt grineren for mit
vedkommende, da jeg har arbejdet med teater- og rocklys i 11 år og ved lidt
mere end almindeligt meget om linser og lamper og derfor kan konkludere, at
det er bullshit hele vejen igennem og at lysoutputtet ville være latterligt
lavt!

Anyway! En af mine venner viste mig dette link:

<http://www6.tomshardware.com/howto/20041113/index.html>

hvor man kan bygge en 3500 ansilumen videoprojektor ud af en overhead og et
tft-panel! Og da jeg har adgang til 5-6 gamle overheads på min gamle
arbejdsplads, så regner jeg med at bygge mig sådan en fætter engang i det
ny år, når jeg i januar er flyttet ind i en større lejlighed. Når det er
sket, så giver jeg lyd fra mig om hvordan resultatet er blevet. :)

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 20-11-04 11:09

"Peter T."

> [...]
et
> tft-panel! Og da jeg har adgang til 5-6 gamle overheads på min gamle

Hey hey hey............Jeg har selv befundet mig dér !
"Wow, et par overheads, to Fresnel linser, en TFT, en metal halid og jeg er
kørende."

Fresnel linser på gamle overheads har alt for tykke ringe, tror jeg, til at
kunne bruges seriøst.

Et seriøst nyt bekendtskab har gjort mig opmærksom på dette forum:
www.lumenlab.com
Den vil jeg anbefale dig at læse igennem inden du starter.
Her finder man masser af screenshots af folks projektorer.
Det er skide spændende læsning.

Held og lykke til alle, som kaster sig ud i det.
Indenfor et par år, tror jeg vi ser i 10.000-vis af hjemmebyggede
projektorer og hjemmelavede 100" lærreder.

Genialt koncept.

Mvh.
--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 20-11-04 12:55

"[DK6400] Brian Baldersbæk"

> Fresnel linser på gamle overheads har alt for tykke ringe, tror jeg, til
at
> kunne bruges seriøst.

Jeg er blevet korrigeret. De kan godt bruges.

--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : Peter T.

Dato : 20-11-04 18:28

[DK6400] Brian Baldersbæk leverede følgende historie fra de varme lande:

> Hey hey hey............Jeg har selv befundet mig dér !
> "Wow, et par overheads, to Fresnel linser, en TFT, en metal halid og
> jeg er kørende."

Nå øv... Jeg troede ellers at ideen var ny, selvom den også er overlagt og
ligetil. :)

> Fresnel linser på gamle overheads har alt for tykke ringe, tror jeg,
> til at kunne bruges seriøst.

Det ved jeg så ikke helt. Selvfølgelig er lys-tabet i de støbte linser i
en overhead nok stort, da de *næppe* er af samme kvalitet, som slebne
linser i en Robert Juliet 1000 watt lampe. Men helt uefne er de trods alt
heller ikke, når afstanden ikke er større end 2-3 meter.
Hvis det så virker, så vil jeg prøve at eksperimentere videre med en
kondenser-linse, da jeg har også adgang til disse. Med sådan en satan vil
jeg vist kunne få et perfekt kvadratisk billede på væggen uanset hvordan
spejlet er vinklet. Men de er pænt tykke og lader en masse lys gå til
spilde, så eh... :)

> Et seriøst nyt bekendtskab har gjort mig opmærksom på dette forum:
> www.lumenlab.com

Wee.. Tak for linket. Det glæder jeg mig til at læse. :)

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 20-11-04 20:12

"Peter T."
> Hvis det så virker, så vil jeg prøve at eksperimentere videre med en
> kondenser-linse, da jeg har også adgang til disse. Med sådan en satan vil

Kondenserlinse ?

Er det objektivet, som sidder allerforrest, men bruger til
skarphedsindstilling ?
Adgang til disse......hey, skriv mig lige bag øret, eller skriv på privaten.

--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : JH

Dato : 20-11-04 22:59

vil

Det var vist noget sludder Peter fik fyret af her.

En condenserlinse er den bagerste fresnel linse (i en split fresnel løsning)

I en OHP er field og condenser fresnel linserne svejset sammen.

Den forreste (runde tykke) linse kan være enten en singlet, dublet eller en
triplet.
Normalt bruges en singlet eller dublet i en OHP og det giver dårlige
resultater. En triplet er i mine øjne vejen frem.

JH

Fra : Peter T.

Dato : 21-11-04 07:43

JH leverede følgende historie fra de varme lande:

Så var det godt jeg skrev "vist". :)

> En condenserlinse er den bagerste fresnel linse (i en split fresnel
> løsning)

Netop.

> [...]
> Normalt bruges en singlet eller dublet i en OHP og det giver dårlige
> resultater. En triplet er i mine øjne vejen frem.

Det anede jeg ikke. Takker.

Fra : JH

Dato : 20-11-04 22:50

http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=3028

Dette fortæller hvorfor en OHP løsning ikke altid er sagen.
Kort fortalt er problemet at man skal være heldig for at få gode resultater
ud af en OHP, samt at løsningen er for skrøblig og temporær til egentligt
brug.

Konklution: byg jeres egne kasser, som forklaret ved lumenlab.com

JH

Fra : Uffe

Dato : 21-11-04 22:26

Hej Peter,

Jeg er gået helt ned til 2x2.5mm2 med fin lyd, dine 2x 2.5m2 kabler må jo
fylde godt i stuen og veje mange tons

Uffe

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-04 07:58

Uffe leverede følgende historie fra de varme lande:

> Jeg er gået helt ned til 2x2.5mm2 med fin lyd, dine 2x 2.5m2 kabler må
> jo fylde godt i stuen og veje mange tons

Fantastisk. Men er de så også tilspillet? :)

Fra : Uffe

Dato : 22-11-04 11:47

> Fantastisk. Men er de så også tilspillet? :)

Jeg håber du er klar over at hver leder i dit kabel har en diameter på
178cm. Det vejer 44.8 ton pr. meter.

Så der er nok ikke problemer med det ohm'ske tab....

Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 01:45

"Uffe" <uffe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber du er klar over at hver leder i dit kabel har en diameter på
> 178cm. Det vejer 44.8 ton pr. meter.
>
> Så der er nok ikke problemer med det ohm'ske tab....
>
> Uffe

Jeg troede det var højtalerne der fyldte 2,5 m2 stykket, det ville da
virke...

Rune

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-11-04 23:13

Peter T. wrote:

> [...]
> engang i det ny år, når jeg i januar er flyttet ind i en større
> lejlighed. Når det er sket, så giver jeg lyd fra mig om hvordan

Har engang, vist i 1996, set en Siemens blærbar hvor man kunne "flække"
skærmen og ligge over en overheadprojektor så man kunne få blæst skærm-
billedet op på en skærm.

mvh
Henning

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-04 08:00

Henning Præstegaard leverede følgende historie fra de varme lande:

> Har engang, vist i 1996, set en Siemens blærbar hvor man kunne "flække"
> skærmen og ligge over en overheadprojektor så man kunne få blæst skærm-
> billedet op på en skærm.

Øv øv. Her gik jeg og troede, at denne ide var helt ny. :)

Fra : Uffe

Dato : 22-11-04 14:44

Min storebror havde en, den var ok i en snæver vending men ikke imponerende.

Uffe

Fra : ApeX

Dato : 03-12-04 18:05

Hvor kan man købe sådan en fresnel linse?

Eller i det hele taget alle de dele som er på listen over hvad man skal
bruge til at bygge en projektor på lumenlab.com?

http://www.kandu.dk/