En lille Java-quiz
Fra : Jonas Kongslund

Dato : 19-11-04 19:02

Hej

For noget tid tilbage havde vi nogle små quizzer[*] i denne nyhedsgruppe
omhandlende subtile detaljer ved Java-sproget. Det var ret sjovt så for at
gentage successen bidrager jeg i denne omgang med følgende spørgsmål:

Betragt metoden foo() vist forneden.

1. public int foo() {
2. try {
3. return 10;
4. } finally {
5. return 20;
6. }
7. }

Hvad returnerer foo() når den kaldes?

1) Den returnerer ikke noget for metoden kan ikke oversættes!
2) Den returnerer 10
3) Den returnerer 20
4) Der kastes en java.lang.UnknownError

Udtænk svaret i hovedet og post det i denne tråd - vel og mærke inden du
prøver at verificere korrektheden af svaret!

[*]
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=479074c61fdc2a8c&seekm=3SxTb.2847%24Ij7.1589%40news.get2net.dk#link1

--
Jonas Kongslund

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-11-04 10:44

Jonas Kongslund <dont@mail.me.at.all> writes:

> 1) Den returnerer ikke noget for metoden kan ikke oversættes!

Mit bud.

Det bør blive fanget ved den anden return-sætning i finally-clausen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Jonas A. Nielsen

Dato : 20-11-04 23:00

Den returnerer ikke noget, da man ikke kan lave try uden også at bruge
"catch"...?

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 21-11-04 01:03

On Lørdag 20 november 2004 23:00, Jonas A. Nielsen wrote:

> Den returnerer ikke noget, da man ikke kan lave try uden også at bruge
> "catch"...?

Det kan man godt.

Det rigtige svar er blandt en af de fire valgmuligheder.

--
Jonas Kongslund

Fra : RpR

Dato : 21-11-04 13:07

Den vil returnere 10, men vil også havne i final og så forsøge at returnere
20. Den kan vel ikke returnere begge dele, så jeg gætter på der går ged i
det.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Soeren

Dato : 21-11-04 15:59

Jonas Kongslund wrote:
> [...]
>

> Udtænk svaret i hovedet og post det i denne tråd - vel og mærke inden du
> prøver at verificere korrektheden af svaret!

Den returnerer 20

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 21-11-04 16:56

> Den returnerer 20
Jeps. Og grunden til dette er at finally segmentet altid bliver kaldt
sidst i en metode. Dette segment kan returnere uden at komme tilbage til
den oprindelige metode og derfor returneres der 20.

Et andet eksempel er fx.
boolean foo(boolean b) {
while (b) {
try {
return true;
}
finally {
break;
}
}
return false;
}
som altid returnerer false.

Desuden er finally ikke afhængig af en try stm. Du kan godt sætte et
finally udtryk ind uden et try stm. Det kan netop give sjov
funktionalitet :)

En uddybende forklaring på finally kan findes her:
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-02-1997/jw-02-hood.html

mvh
Peter