/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
750 motor i Honda VFR 400R ????
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 19-11-04 13:23

Jeg har tidligere spurgt om muligheden for større motor i en Honda VFR 400,
og fået oplyst at 600 motoren kan sidde i stellet.

Men jeg har endnu ikke set en eneste VFR 600 motor, eller den aktuelle
motorcykel med denne motor, derimod så jeg i tirsdags, i Bangkok, 2 stk VFR
750 motorer, den ene til 10.000 Bath/1.400 Kr. og den anden til 20.000
Bath/2.800 Kr.; uden karburatorer. De så ud til at have nærmest de samme mål
som et par VFR 400 motorer; men desværre havde jeg ikke tommestok og
skydelære ved hånden.

Men igen hvordan med dem i en VFR 400´s stel?

Dertil vil naturligvis sikkert komme ting som bl.a. udstødning der skal
tilpasses.

Mvh. Gert




 
 
Matthias H Matthiess~ (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 19-11-04 17:27


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:cnl2aq$vi8$1@news.loxinfo.co.th...
> Jeg har tidligere spurgt om muligheden for større motor i en Honda VFR
400,
> og fået oplyst at 600 motoren kan sidde i stellet.
>
> Men jeg har endnu ikke set en eneste VFR 600 motor, eller den aktuelle
> motorcykel med denne motor, derimod så jeg i tirsdags, i Bangkok, 2 stk
VFR
> 750 motorer, den ene til 10.000 Bath/1.400 Kr. og den anden til 20.000
> Bath/2.800 Kr.; uden karburatorer. De så ud til at have nærmest de samme
mål
> som et par VFR 400 motorer; men desværre havde jeg ikke tommestok og
> skydelære ved hånden.
>
> Men igen hvordan med dem i en VFR 400´s stel?
>
> Dertil vil naturligvis sikkert komme ting som bl.a. udstødning der skal
> tilpasses.
>
> Mvh. Gert
>
>
Prøv at spørge på www.vfr.dk
Hilsen Matthias



Tommy Fer (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 20-11-04 08:42


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:cnl2aq$vi8$1@news.loxinfo.co.th...
> Jeg har tidligere spurgt om muligheden for større motor i en Honda VFR
> 400,
> og fået oplyst at 600 motoren kan sidde i stellet.
>
> Men jeg har endnu ikke set en eneste VFR 600 motor, eller den aktuelle
> motorcykel med denne motor, derimod så jeg i tirsdags, i Bangkok, 2 stk
> VFR
> 750 motorer, den ene til 10.000 Bath/1.400 Kr. og den anden til 20.000
> Bath/2.800 Kr.; uden karburatorer. De så ud til at have nærmest de samme
> mål
> som et par VFR 400 motorer; men desværre havde jeg ikke tommestok og
> skydelære ved hånden.

Grunden til du ikke lige ser nogen VFR600, er fordi de aldrig er blevet
produceret.

>
> Men igen hvordan med dem i en VFR 400´s stel?

Jeg har hørt rygter om at det kan lade sig gøre, endvidere skulle stellet
kunne håndtere hestene, og bremserne er vist ikke helt ved siden af.
Skiverne foran deler den ihvertfald med den VTR1000

Umiddelbart har jeg hørt at de ældste VFR750 motore skulle være dem der
passer bedst (de laveste af dem) Jeg har målt sådan en svendt, den var
omkring 26 cm ved monteringshullerne øverst (Det bredeste punkt.) Ydermere
har den to monteringshuller der peger bagud nede for neden, det er der ikke
på VFR400

> Dertil vil naturligvis sikkert komme ting som bl.a. udstødning der skal
> tilpasses.

Ja, det vil slet ikke passe

Luftfilterkassen skulle også volde en del problemer.

mvh Tommy Fer



Tony Lorentzen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 20-11-04 13:30

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:cnl2aq$vi8$1@news.loxinfo.co.th...

> Men igen hvordan med dem i en VFR 400´s stel?

Måske et dumt spørgsmål - men når det hele er så billigt i Thailand hvorfor
køber du så ikke bare en hel 750er og sælger 400eren? Selvfølgelig kunne det
være et "sjovt" projekt - men det kan vel på ingen måde være lovligt (heller
ikke i Thailand) af sætte en så kraftig motor over i en cykel, der er lavet
til en 400er motor. Har man ikke en 20%-regel i Thailand (eller hvad den nu
hedder herhjemme).

--
Tony
Fazer 1000 o>'o



Richard (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 20-11-04 19:34

Tony Lorentzen wrote:

> Måske et dumt spørgsmål - men når det hele er så billigt i Thailand hvorfor
> køber du så ikke bare en hel 750er og sælger 400eren?

Hvem sagde, at 750ere er billige i Thailand? Afaik er der heftig
importtold på store mc'er i Thailand - og store mc'er defineres mange
steder i Asien som > 400 cc - derfor heller ikke noget større udbud

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Tony Lorentzen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 21-11-04 01:06

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:cno2mj$jm6$1@abbeden.bunk.cc...

> Hvem sagde, at 750ere er billige i Thailand? Afaik er der heftig
> importtold på store mc'er i Thailand - og store mc'er defineres mange
> steder i Asien som > 400 cc - derfor heller ikke noget større udbud

Det var nu bare en formodning. Hvis han har fundet to 750er motorer så må
der jo være en eller anden form for marked...

--
Tony
Fazer 1000 o>'o



Richard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-11-04 08:00

Tony Lorentzen wrote:

>> Hvem sagde, at 750ere er billige i Thailand? Afaik er der heftig
>> importtold på store mc'er i Thailand - og store mc'er defineres mange
>> steder i Asien som > 400 cc - derfor heller ikke noget større udbud

> Det var nu bare en formodning. Hvis han har fundet to 750er motorer så må
> der jo være en eller anden form for marked...

Eller fordi de var hentet ind som enkeltdele, ikke i en hel mc

Richard Pade, Sorgenfri, DK


Gert Bo thorgersen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 21-11-04 01:22


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:cno2mj$jm6$1@abbeden.bunk.cc...
> Tony Lorentzen wrote:
>
> > Måske et dumt spørgsmål - men når det hele er så billigt i Thailand
hvorfor
> > køber du så ikke bare en hel 750er og sælger 400eren?
>
> Hvem sagde, at 750ere er billige i Thailand? Afaik er der heftig
> importtold på store mc'er i Thailand - og store mc'er defineres mange
> steder i Asien som > 400 cc - derfor heller ikke noget større udbud
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
Ja for det første er det også svært at få et udenlandsk køretøj til
Thailand. Den Thailandske Ambassade i København sagde til mig, da de hørte
min BMW var fra 1976, "No problem. No problem". Men da kontaineren så kom
til Bangkok skældte toldmyndighederne, dagen før under en telefonopringning
fra dem, ud over at de ikke en måned før havde fået informationer om
motorcyklen, og truede med at sende kontaineren med alle mine ejendele retur
til Danmark. Efter 5 mdr.s mas og en ca. 30.000 kr. lykkedes detmig at få
motorcyklen.

For det andet så koster de små motorcykler 30.000 - 50.000 THB (Thailandske
Bath) - for 3 år siden 5 THB for 1 Kr. nu 7 THB for 1 Kr. - og mindstelønnen
er ifølge loven vist 120 THB/Dag, men udenlandske arbejdere får ofte ned til
70 THB/Dag, og mange med reelt arbejde bliver direkte kun betalt 100
THB/Dag. Så det ses at en lille motorcykel, dem på 90 - 125 cc koster en
årsløn for sikkert de fleste Thailændere.

Personbiler koster 600.000 THB og opefter, vores Honda Civic 1,7 (dyreste),
købt for 2 år siden, kostede 900.000 THB, og f.eks. koster den største BMW
motorcykel, altså K modellen over 1 mill. THB. Og et par år gamle store
japanske motorcykler, altså over de 400 cc, koster mest omkring en 300.000
THB og op til 600.000. Brugte Harleyer koster 600.000 THB.

En dansker jeg mødte herude sagde at man skulle skille sin motorcykel ad og
sende den i pakker til Thailand, men toldvæsenet kan være besværlige da de
finder på at tage op til 45 % i told, ud fra endog deres eget skøn af
værdien. Jeg måtte betale told 2 gange for cylindre til min BMW R100, selvom
den anden forsendelse var mærket købspris 0 £ (fra England). Den anden
forsendelse blev sendt fordi indholdet i den første var ødelagt under
forsendelsen.

Mvh. Gert



Gert Bo thorgersen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 20-11-04 17:01


"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:cnndbp$km5$1@news.cybercity.dk...
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
> news:cnl2aq$vi8$1@news.loxinfo.co.th...
>
> > Men igen hvordan med dem i en VFR 400´s stel?
>
> Måske et dumt spørgsmål - men når det hele er så billigt i Thailand
hvorfor
> køber du så ikke bare en hel 750er og sælger 400eren? Selvfølgelig kunne
det
> være et "sjovt" projekt - men det kan vel på ingen måde være lovligt
(heller
> ikke i Thailand) af sætte en så kraftig motor over i en cykel, der er
lavet
> til en 400er motor. Har man ikke en 20%-regel i Thailand (eller hvad den
nu
> hedder herhjemme).
>
> --
> Tony
> Fazer 1000 o>'o
>
Jeg har jo allerede 2 større maskiner BMW R100, en Honda VTR 1000
(FireStorm), udover VFR 400én, XR 250én og Honda Wave 125 bymaskine. Og de 2
første med begge ca. 100 Hp.

Men en VFR 400 er jo lidt mindre og sikkert lidt bedre til de meget korte
bjergveje i forhold to de 2 af mine store, og sikkert stadig lettere at
smide med end de 2 andre hvis den har en større motor. BMWén er for øvrigt
bedre at smide med på bjergene end VTR 1000én.

Hvad der er lovligt i Thailand er svært at vide, hvis der da i det hele
taget er nogen der kender nogen love. Da BMWén blev indregistreret, efter at
den var kommet fra Danmark, kiggede synsmyndighederne kun efter motornummer
og stelnummer. Altså ikke kontrol af bremser, lys, dæk osv. Det fleste store
motorcykler kører rundt uden nummerplader. Det samme gælder vedr. bl.a. nye
biler og motorcykler til hvilke man først efter at have kørt en 1 - 3 mdr.s
tid med modtager nummerpladerne. Mange biler kører rundt med f.eks. helt
knuste baglys, og det uden at de bliver stoppet af politiet, og politi er
der ellers masser af, de fleste på små motorcykler.

Det der i hvertfald er lov om er at man skal bruge sikkerhedssele og at
føreren af en motorcykel skal bruge styrthjelm. Og når politiet så har dage
hvor de står i grupper ved gadekryds og gadehjørner så stopper de altså
motorcykler hvor føreren ikke har styrthjelm på. På motorcykler sidder der
op til 4 i række, og man ser førere ned til endog 6 - 8 år på offentlige
veje køre de små motorcykler der er op til 125 cc; min 125 cc firtakter er
en Honda Wave med ca. 10 Hp, men der findes jo også 125 cc totaktere så de
er jo lidt mange Hp selv børn prøver at styre.

Folk køre en mas over for rødt lys og det bliver grønt føler alle de har
forkørselsret og man kan komme til at betale erstatning hvis en fuld
trafikant kommer til skade ved etuheld han selv er skyld i, eller hvis en
fra en sidevej kommer til skade når han mener at han har forkørselsret under
krydsning af en hovedvej uden at se sig hverken til højre eller venstre. Og
når man kører på sin vejbane skal man være parat til at komme ud i rabatten
når de modkørende overhaler ved at køre over i den modkørendes vognbane; og
de flytter sig ikke selvom man er på motorcykel eller i bil og blinker af
dem eller bruger horn. Alle disse ting har jeg oplevet mange gange i de 2
ture på 9 km til byen i dag.

Ud over det ovenfor fortalte kan der skrives meget mere om den manglende
forståelse for kørsel i trafikken og ikke håndhævelse af loven. Så jeg føler
ikke at man kan sige at der er nogen love vedr. trafikken i Thailand.

Mvh. Gert



Tony Lorentzen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 21-11-04 01:05


"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:cnoka6$lh8$1@news.loxinfo.co.th...

> Jeg har jo allerede 2 større maskiner BMW R100, en Honda VTR 1000
> (FireStorm), udover VFR 400én, XR 250én og Honda Wave 125 bymaskine. Og de
> 2
> første med begge ca. 100 Hp.
>
> Men en VFR 400 er jo lidt mindre og sikkert lidt bedre til de meget korte
> bjergveje i forhold to de 2 af mine store, og sikkert stadig lettere at
> smide med end de 2 andre hvis den har en større motor. BMWén er for øvrigt
> bedre at smide med på bjergene end VTR 1000én.

[SNIP]

Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en 750er
motor i et 400er stel?

--
Tony
Fazer 1000 o>'o



Richard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-11-04 08:03

Tony Lorentzen wrote:

>> Men en VFR 400 er jo lidt mindre og sikkert lidt bedre til de meget korte
>> bjergveje i forhold to de 2 af mine store, og sikkert stadig lettere at
>> smide med end de 2 andre hvis den har en større motor. BMWén er for øvrigt
>> bedre at smide med på bjergene end VTR 1000én.

> Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en 750er
> motor i et 400er stel?

Pga køregenskaberne i det lettere, kortere, hurtigere styrende
VFR400R-stel ville jeg tro

Richard Pade, Sorgenfri, DK



Armand (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-04 11:48

Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cnpej9$ocp$1@abbeden.bunk.cc...
> Tony Lorentzen wrote:
>
> > Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en 750er
> > motor i et 400er stel?
>
> Pga køregenskaberne i det lettere, kortere, hurtigere styrende
> VFR400R-stel ville jeg tro

Faktisk tror jeg at den største vægtforskel ligger alene i motorens vægt,

det bliver nok så som så med vægtforskellen efter en up-grade :-/

--
Armand.




Richard (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-11-04 12:50

Armand wrote:

>> > Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en 750er
>> > motor i et 400er stel?
>>
>> Pga køregenskaberne i det lettere, kortere, hurtigere styrende
>> VFR400R-stel ville jeg tro

> Faktisk tror jeg at den største vægtforskel ligger alene i motorens vægt,
> så
> det bliver nok så som så med vægtforskellen efter en up-grade :-/

Og NC30/35's kortere hjulsafstand, stejlere forgaffel og kortere efterløb
ifht en VFR750 betyder slet ikke noget på de små, tætte bjergveje, mener
du

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-04 17:53

Richard wrote:

> Armand wrote:

>>> > Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en 750er
>>> > motor i et 400er stel?
>>>
>>> Pga køregenskaberne i det lettere, kortere, hurtigere styrende
>>> VFR400R-stel ville jeg tro

>> Faktisk tror jeg at den største vægtforskel ligger alene i motorens vægt,
>> så
Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cnpvcm$s4c$1@abbeden.bunk.cc...
> Armand wrote:
>
> >> > Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en
> >> > 750er motor i et 400er stel?
> >>
> >> Pga køregenskaberne i det lettere, kortere, hurtigere styrende
> >> VFR400R-stel ville jeg tro
>
> > Faktisk tror jeg at den største vægtforskel ligger alene i motorens
> > vægt, så det bliver nok så som så med vægtforskellen efter en up-grade
:-/
>
> Og NC30/35's kortere hjulsafstand, stejlere forgaffel og kortere efterløb
> ifht en VFR750 betyder slet ikke noget på de små, tætte bjergveje, mener
> du

Læs igen:
Jeg kommenterer kun vægtgevinsten, og da en stor del af 400'erens
kvaliteter
ligger gemt i den lave egenvægt, vil en tungere motor ikke gavne særligt
:-|

Men når nu du går mig på klingen, så vil jeg som ejer af en pocket-rocket
vende dit spørgsmål om, til hvorvidt at man har behov for 100 Hk på sådant
et stykke legetøj!?
Jeg regner 400'eren for mere end kraftfuld nok til brug på de mindre veje,
blot man bruger gearkassen til det den er der for, og "dansen på venstre
fod" er for min part så absolut en del af det at more sig på de små veje.
Og selv under mere åbne forhold hænger Lillefrøen på bl.a. SV650 og Duc
750SS! 30-40 mer-HK's (á en 750'er-motor) vil man alligevel kun kunne
udnytte til fulde på åbne strækninger :-|

--
Armand.






>> det bliver nok så som så med vægtforskellen efter en up-grade :-/

> Og NC30/35's kortere hjulsafstand, stejlere forgaffel og kortere efterløb
> ifht en VFR750 betyder slet ikke noget på de små, tætte bjergveje, mener
> du

> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK



Richard (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 22-11-04 18:08

Armand wrote:

> Men når nu du går mig på klingen, så vil jeg som ejer af en pocket-rocket
> vende dit spørgsmål om, til hvorvidt at man har behov for 100 Hk på sådant
> et stykke legetøj!?

Det mener Gert altså jvf. et andet af hans indlæg i tråden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Ukendt (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-11-04 20:36


Richard skrev i meddelelsen
<41a21d1d$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Armand wrote:
>
>> Men når nu du går mig på klingen, så vil jeg som ejer af en pocket-rocket
>> vende dit spørgsmål om, til hvorvidt at man har behov for 100 Hk på
sådant
>> et stykke legetøj!?
>
>Det mener Gert altså jvf. et andet af hans indlæg i tråden


Efter, som oplyst i anden tråd, at have godt og grundigt udbremset sig selv
med et knækket stel til følge. Hvad med et kørekursus i stedet for ombygning


mvh
Orla


>--
>Richard Pade, Sorgenfri, DK



Gert Bo thorgersen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 23-11-04 01:43


"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
news:41a21d1d$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Men når nu du går mig på klingen, så vil jeg som ejer af en
pocket-rocket
> > vende dit spørgsmål om, til hvorvidt at man har behov for 100 Hk på
sådant
> > et stykke legetøj!?
>
> Det mener Gert altså jvf. et andet af hans indlæg i tråden
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
Ja problemet er at hvis jeg kører på en VFR 400 på veje jeg ikke kender så
godt som de indfødte, og de forreste kører på bl.a. Honda Fireblade. Når vi
så har lige strækninger på nogle hundrede meter til ½ km før en serie af
(snævre/små) sving starter igen, så kan de accelerere langt fra mig før
svingene starter. Og når det er sving jeg ikke kender er det sværere for mig
at komme op på den rette bedste fart gennemsvingene kontra når jeg er så tæt
bag så jeg se deres handlinger i svingene og derved indhente dem igen i
svingene.

Det samme problem ytrede dig da vi i weekenden for 10 dage siden kørte op
til grænsen til Burma, hvor jeg var på min VTR 1000. Her ytrede det sig ved
at de på langbaner over flere km længder kom foran mig fordi VTRén har
hastighedsbegrænser så den stopper ved 185 km/tim (på speedometeret), og så
de 3 hurtigste kørte mere end dette og slap væk. Så derfor må jeg have
fjernet hastighedsbegrænserne på både VTRén og VFRén.

Gert



Richard (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-11-04 17:09

Gert Bo thorgersen wrote:
> Her ytrede det sig ved
> at de på langbaner over flere km længder kom foran mig fordi VTRén har
> hastighedsbegrænser så den stopper ved 185 km/tim (på speedometeret), og så
> de 3 hurtigste kørte mere end dette og slap væk. Så derfor må jeg have
> fjernet hastighedsbegrænserne på både VTRén og VFRén.

Eller finde nogle mc'ister, der ikke kører så vildt - uden at kende
vejene forestiller jeg mig, at vildtet også vader over vejen efter
forgodtbefindende derude, og at I indimellem møder en modkørende
lastbil, der bruger hele vejen?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Ukendt (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-11-04 18:08


Richard skrev i meddelelsen
<41a360a2$0$87900$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Gert Bo thorgersen wrote:
>> Her ytrede det sig ved
>> at de på langbaner over flere km længder kom foran mig fordi VTRén har
>> hastighedsbegrænser så den stopper ved 185 km/tim (på speedometeret), og

>> de 3 hurtigste kørte mere end dette og slap væk. Så derfor må jeg have
>> fjernet hastighedsbegrænserne på både VTRén og VFRén.
>
>Eller finde nogle mc'ister, der ikke kører så vildt - uden at kende
>vejene forestiller jeg mig, at vildtet også vader over vejen efter
>forgodtbefindende derude, og at I indimellem møder en modkørende
>lastbil, der bruger hele vejen?


Joe deet.... Når man lige tænker på de "uheld" Gert har fortalt om bare den
seneste måned, så lyder det lidt underligt, og ikke så lidt farligt. Og man
har vel også, selv på disse kanter, et vist "ansvar" i forhold til
medtrafikanter :-|

Mon ikke bare Gert skulle tage og svejse kronrøret fast igen på VFR'en, og
så lige overveje sin kørestil....

ref: <cmg87i$78l$1@news.loxinfo.co.th>

mvh
Orla
VTR-fie, som er "begrænset" i kraft af føreren.

>
>--
>Richard Pade, Sorgenfri, DK



Ukendt (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-11-04 17:25


Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

Hmmm.... Hva' mæ' å' skovle VTR motoren i VFR'en. Det kan vel ikke tage mere
end en søndagstid

mvh
Orla,
som tager det helt roligt når andre fiser forbi.


>Gert




Gert Bo thorgersen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 21-11-04 16:57


"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:cnom32$2a08$1@news.cybercity.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
> news:cnoka6$lh8$1@news.loxinfo.co.th...
>
> > Jeg har jo allerede 2 større maskiner BMW R100, en Honda VTR 1000
> > (FireStorm), udover VFR 400én, XR 250én og Honda Wave 125 bymaskine. Og
de
> > 2
> > første med begge ca. 100 Hp.
> >
> > Men en VFR 400 er jo lidt mindre og sikkert lidt bedre til de meget
korte
> > bjergveje i forhold to de 2 af mine store, og sikkert stadig lettere at
> > smide med end de 2 andre hvis den har en større motor. BMWén er for
øvrigt
> > bedre at smide med på bjergene end VTR 1000én.
>
> [SNIP]
>
> Så forstår jeg slet ikke hvorfor du er interesseret i, at smide en 750er
> motor i et 400er stel?
>
> --
> Tony
> Fazer 1000 o>'o
>
Som Richard skriver så er det pga. de andre køreegenskaber ved. det at VFR
400én er mindre, og derved lettere at smide på de rigtigt snoede hjørner,
korthjørnerne. Der kan være megen forskel motorcykler imellem vedr.
køreegenskaberne, bl.a. undrede det mig da jeg i marts købte Honda VTR
1000én fra 1999/2000, at min BMW R100 fra oprindelig 1976 som 600 cc,
faktisk er bedre i svingene oppe i bjergene. De vejer begge ca. 200 Kg. og
har ca. 100 Hp, men BMWén er lettere at smide med fordi tyngdepunktet ligger
lidt lavere og fordi motoren roter på tværs i stellet. Og faktisk er BMW
fastere i svingene - ingen retningsændring kontra Hondaen ved nedbremsning i
sving - fordi dens forgaffel mv. er stivere end Hondaens til trods for at
dens rør er 36 mm kontra Hondaen vist 42 mm; nu er BMW`s ganske vist med
tværstiver men alligevel.

Men samtidig kunne det være interessant men en lidt større motor i VFRén for
derved at snyde de andre.

Det andet vedr. marked, så kan det oplyses at man nærmest aldrig ser store
motorcykler, altså dem større end 400 cc, på gaderne til daglig, bortset fra
en mærkelig 1 cyl. 500 cc som jeg ikke har undersøgt nærmere. Den VTR 1000
FireStorm jeg har er den eneste jeg endnu har set i Thailand efter 2 år. Og
jeg har indtil nu kun set en eneste VFR 750, og det var en til salg i en
forretning. Men til træf kan der dukke 100 store motorcykler op, men i den
sammenhæng skal man tænke på at der bor ca. 65 mill. mennesker i Thailand,
så derfor kan det jo til træf blive til en del, selvom procentvis næsten
ingen ejer de store motorcykler.

Og de 2 brugte motorer jeg så var hos Red Baron I Bangkok, som vel nok er
den største og sikkert eneste forretning i Thailand med lager af brugte
dele. Så derfor måtte jeg tage turen på de 650 km til Bangkok fra Chiang
Mai. Og dette siger vel også noget om hvor få store motorcykler der er i
Thailand når jeg eller to værksteder jeg samarbejder med tager til Red Baron
for at lede efter dele de ikke kan få, fordi forretningerne i Thailand ikke
har del til de store motorcykler da der er så lille et marked. Jeg køber jo
delene til mine motorcykler i England og Tyskland. Ventetid for f.eks. K&N
filter tog 4 mdr. da jeg bestilte et i Thailand, et andet købte jeg i
Tyskland og fik det over 4 dage!

Mvh. Gert



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste