Spil slås om salgsrekord
Fra : Jens Jensen

Dato : 19-11-04 13:49

Både "Halo 2" og "Grand Theft Auto: San Andreas" kappes om at slå
salgsrekorder for computerspil i USA.

Det står der at læse i politiken.dk i dag. Sådan en overskrift gør mig
selvfølgelig nysgerrig. Så viser det sig, at der er tale om konsol-spil. Jeg
ved godt, at en spillekonsol består af en computer, men at sige
computerspil, så bør man altså tale om spil til en "rigtig" computer.
Konsolspil har sin egen kategori.

Fra : iddqd

Dato : 19-11-04 15:13

Jens Jensen wrote:
> [...]
> ved godt, at en spillekonsol består af en computer, men at sige
> computerspil, så bør man altså tale om spil til en "rigtig" computer.

Computerspil dækker alt fra det man kan kode ind på sin lommeregner til
de spil som der sikkert er nogen som morer sig med at afvikle på diverse
super computere. Spil som køre på en konsol er også computerspil i lige
så høj grad som spil der er beregnet til en PC. Hvis du vil havde en
præcisering som omhandler spil til PC'ere, så må det rigtige være PC-spil.

Samtidig er rekorderne for salget til konsollerne større end det er på
PC'erne, så heller ikke på den front er der noget galt i at de taler om
de mest solgte computerspil. Dog kunne man måske mene at minestryger og
hjerterfri er de mest solgte, men de købes jo som en del af et
operativsystem.

Mvh

Bruno

Fra : Jens Jensen

Dato : 22-11-04 13:50

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> så høj grad som spil der er beregnet til en PC. Hvis du vil havde en
> præcisering som omhandler spil til PC'ere, så må det rigtige være PC-spil.

Nu er computer er meget bredt område, så det giver ikke mening at bruger
ordet computerspil, da man så ikke aner, hvad der er tale om. Dem som rent
faktisk begiver sig af med at anmelde spil, og magasiner der kun omhandler
spil, inddeler dem også efter platform, og ingen af dem er "computer".
Spørgsmålet er nok også, hvad "menigmand" tænker på, når man siger computer.
Hvis jeg siger, at jeg har købt mig en computer, så er det de færreste der
spørger, om det så er en Xbox eller Playstation eller Texas Instruments jeg
har købt. Når man siger computer, så forbinder de fleste det med en pc'er.

Artiklen kunne godt have været mere præcis, da spillene præcis kun findes
til konsol.

> Samtidig er rekorderne for salget til konsollerne større end det er på
> PC'erne, så heller ikke på den front er der noget galt i at de taler om
> de mest solgte computerspil.

Nej teknisk set er det rigtig nok, men folk tænker sjældent i tekniske
begreber i dagligdags sammenhænge.