Dr. Phil i ny tråd :-).
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 19-11-04 11:23

Hej

Som skrevet i anden tråd så har jeg set alle hans shows på tv, noget
betragter jeg direkte som underholdning og andet syntes jeg er meget
lærerigt.
Da sæson 2 blev sendt på tv3 og Weight Loss Challenge (efterfølgende WLC)
startede passede det som fod i hose på noget jeg længe havde gået og tænkt
på. Jeg har ikke svært ved at tabe mig når jeg er på en eller anden
slankekur så det er ikke her jeg har et problem.
Pludselig skulle det ikke hedde slankekur mere men "en livsstilsændring" men
her kæden knækker fordi ændringen kun handler om mad og motion.
Dr. Phil gør op med slanke industrien som er en milliard industri som kun
sender tomme balloner op og statistikker taler sit tydelige sprog og i
starten af WLC syntes jeg Dr. Phil giver et godt eksempel.

Iflg. Dr. Phil så vil ca. 95% af alle der har været på en slankekur og tabt
sig (også dem der er på en påstået livstils ændring) have taget alt og i de
fleste tilfælde mere på i vægt igen inden for 1-2 år.

Inden vi så går på den næste kur bør vi stille os dette ?

Hvis man står og skal med fly på sin næste ferie og man får at vide at iflg.
statistikken er der 95% chance for at flyet styrter ned ville du så flyve,
nej vel og det er derfor Dr. Phil ikke forstår jojo slankning.
WLCs programmet er iflg. Dr. Phil ikke nyt han har brugt dette program i
over 30 år i hans private forretning og hans succes rate er iflg Dr. Phil på
80 % efter 5 år altså 80% har holdt vægten efter 5 år.

Da Dr. Phil fortalte at iflg. eksperters udsagn er det ca. 70% mere farligt
for helbredet at jojo slanke end at blive på den overvægt man har på det
tidspunkt man starter på at jojo slanke, så stoppede jeg hos WW som jeg på
det tidspunkt var startede på og havde tabt mig ca. 15-20 kg.

Siden har jeg fuldt med WLC på tv læst bogen og er ved at læse den igen samt
løse de opgaver der er i bogen, kæmpet med ikke at tage de 15-20 kg på igen
og det svinger lidt men klare det nu meget godt .

Jeg er hjemmegående husfar og passer min nu 13 måneder søn samt hvad der
ellers er at gøre . Jeg har altid været glad for at gå i motionscenter
men dette er kikke muligt nu (tidspunktet hvor jeg kan gå i centeret gør at
jeg skal betale fuld pris og det har vi ikke råd til) så derfor må jeg finde
ud af noget andet. Jeg er helt vild med at stå på Crosstræner og jeg har
ledt efter en i lang tid som var til at købe for penge (altså ikke en der
ligner en motionscykel en rigtig crosstræner) den har jeg nu fundet
installeret med fjernsyn musik og det hele . Derudover har jeg i julegave
ønsket mig elestik bånd, bold vægte osv.

Jeg glæder mig meget til i det nye år at komme i gang med De syv nøgler som
jeg personligt tror er vejen frem men der skal ikke herske nogen tvivl om at
det er svært og der hen ad vejen skal sluges nogle kameler jeg har allerede
nu måtte sluge mange.

Mvh
Henrik

Fra : Katjastrofen

Dato : 19-11-04 11:45

Snipsnap en masse

Kan du uddybe nogle af tingene, for os stakler - der ikke har TV3 - jeg
kender f.eks. ikke lige WLC og noget om 7 nøgler

mvh
Katja

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 19-11-04 13:26

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenFjErN.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du uddybe nogle af tingene, for os stakler - der ikke har TV3 - jeg
> kender f.eks. ikke lige WLC og noget om 7 nøgler

Jojo...

Dr. Phil (Phillip C. McGraw) er nok det som mange vil kalde en livsstils
expert, da Oprah kom i kamp med Mcdonald blev han hyret til at hjælp Oprah
med at klare retsagen mentalt og andet som er for meget at komme end på her.
Oprah vandt retsagen og det var starten på et langt samarbejde og Dr. Phil
startede hos Oprah og var med en gang om ugen hvor Dr. Phil løste problemer
for folk. Efter langtids samarbejde mente Oprah at det var på tide at Dr.
Phil fik sit ejet show, det fik han og er nu i usa igang med tredje sæson.
I første sæson var der en del shows med overvægtige mennesker i forskellige
situationer såsom dem der var begyndt at sagsøge f.eks burger industrien
fordi de mener at det er dem der er skyld i deres fedme og de fede der mener
at have ret til at være fede og at de har det godt med dette samt at
samfundet bør rette sig ind efter dem også osv. osv.

I anden sæson bestemte Dr. Phil sig så for at udfordre det fede USA med WLC,
han valgte 13 mennesker (ud af mange tusinde) ikke tilfældige mennesker men
mennesker der hverisær kunne representere en bredt udsnit af befolkningen og
deres problemer og Dr. Phil inveteret seerene hjemme ved skærmen om også at
tage udfordringen op.

Borgens forlag har oversat hans bog som skal bruges men jeg må sige at jeg
er meget glad for at jeg har set tv udsendelserne i de ti måneder
udfordringen varede.

Dr. Phil har udviklet 7 nøgler til døre som man alle skal låse op, Dr. Phil
påstår at hvis man har forstået og følger ALLE nøglerne RESTEN af sit liv
vil man tabe sig og forblive på den vægt som man nu har bestemt sig for.
Stopper man med at leve efter bare en af nøglerne vil døren blive låst og
man er igen på vej til at tage på i vægt igen.

De syv nøgler er:

At tænke rigtigt
Lås døren op til selvkontrol
Hvad er din personlige sandhed...?

Helbredelse af følelser
Lås døren op til emotionel kontrol
Hvordan bryder du den onde cirkel...?

Et fejlsikret miljø
Lås døren op til ydre kontrol
Hvordan sikrer du dine omgivelser mod tilbagefald?

Styr på mad og impulsspiseri
Lås døren op til vanekontrol
Hvordan kontrollerer du din adfærd?

Langsomme kalorier med stort ernæringsudbytte
Lås døren op til kontrol over maden
Hvordan styrer du kosten i dit liv?

Bevidst motion
Lås døren op til kontrol over din krop
Hvordan får du kontrol over din krop?

Din støttekreds
Lås døren op til social kontrol
Hvordan får du støtte til at nå og fastholde dit mål?

Altså det handler ikke kun om mad og motion som vi alle får tudet ørene
fulde med men om bla. at finde ud af hvorfor vi overspiser, det er jo sådan
at hvis vi ikke får behandlet hvorfor vi overspiser så er det problem der jo
stadig når vi har tabt os.
Nå det var bare en lille smule af det han står for, jeg tror jeg stoppe for
denne gang

Mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-11-04 14:03

Henrik Bruun-Petersen wrote:

> Nå det var bare en lille smule af det han står for, jeg tror jeg
> stoppe for denne gang

du glemte helt:
www.drphil.com

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Gabriella

Dato : 19-11-04 18:21

> du glemte helt:
> www.drphil.com

Andre end Henrik som har taget udfordringen fra Dr. Phil op? Jeg har set
nogle af programmerne og overvejet det flere gange - men det kræver
overskud. Jeg vil bare gerne høre om der er nogen med erfaring indenfor WLC?

Gabriella

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-04 19:05

Gabriella wrote:

> Andre end Henrik som har taget udfordringen fra Dr. Phil op? Jeg har set
> nogle af programmerne og overvejet det flere gange - men det kræver
> overskud. Jeg vil bare gerne høre om der er nogen med erfaring indenfor WLC?

Det gør alle systemer uanset om du kalder point, gram eller nøgler.

DrPhils metode er dog den mest helhedsorienterede, som jeg har set.

Nu skal man naturligvis passe på med at koge ting for meget, men man kan
vist nedsætte de 7 punkter til 3: hjerne, hjerte og indkøbskurv.

Hjerne
At tænke rigtigt
Et fejlsikret miljø

Hjerte (i mere end en betydning)
Helbredelse af følelser
Bevidst motion
Din støttekreds

Indkøbskurv
Styr på mad og impulsspiseri
Langsomme kalorier med stort ernæringsudbytte

Det fejlsikrede miljø kan også komme ind under Indkøbskurv.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 19-11-04 20:00

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Styr på mad og impulsspiseri
> Langsomme kalorier med stort ernæringsudbytte
>

> Det fejlsikrede miljø kan også komme ind under Indkøbskurv.

Jeg er dybt imponeret over din indsigt og udtrykte erfaring, jeg må dog sige
at hvis en mand der har arbejdet med overvægtige mennesker i 30 år giver
helt klart udtryk for både i bogen og i WLC på tv at ALLE 7 nøgler skal køre
for at det virker, og gæt engang hvem tror du jeg stoler mest på?

Der er mange mennesker der tænker som du lige så snart der er noget der
virker uoverskueligt så skal det koges ned og jeg har selv været sådan.

Som Dr. Phil siger "Gør det der virker" og det er det jeg har tænkt mig at
gøre.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-04 22:41

> [...]
> helt klart udtryk for både i bogen og i WLC på tv at ALLE 7 nøgler skal køre
> for at det virker, og gæt engang hvem tror du jeg stoler mest på?

Hvor siger jeg, at de kan undværes?

Jeg sætter dem bare sammen på en anden måde.
Det kunne jo være, at nogen så kunne se en ide med det. Eller bedre kan
huske det.

Personlig kan jeg bedre huske tre ord end 7 nøgler.

> [...]
>
> Som Dr. Phil siger "Gør det der virker" og det er det jeg har tænkt mig at

Så er vi altså enige om, at når bare det virker, så kan man gøre det.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 19-11-04 22:54

> Hvor siger jeg, at de kan undværes?

Ordkløv

> Jeg sætter dem bare sammen på en anden måde.
> Det kunne jo være, at nogen så kunne se en ide med det. Eller bedre kan
> huske det.

Har du læst bogen har du set WLC på tv, jeg tror det ikke. Hvis jeg tager
fejl og du har læst bogen og set WLC på tv så vil jeg til dig bruge en Dr.
Phil terme (hedder det det ?).

"Enten så fatter du det eller så gør du det ikke" du har i så fald ikke
fattet det .

> Personlig kan jeg bedre huske tre ord end 7 nøgler.

Om det så var kun tre nøgler kunne det ikke kortes ned til tre ord.

> Så er vi altså enige om, at når bare det virker, så kan man gøre det.

Når 30 års erfaring fortæller at det ikke virker med 3 nøgler så vælger jeg
at tro på dette og ikke på en der bruger 5 minutters tastearbejde i en dansk
nyhedsgruppe sådan er det bare.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-11-04 01:24

> [...]
> at tro på dette og ikke på en der bruger 5 minutters tastearbejde i en dansk

Tja, nu syntes jeg lige du bør kigge en tur på googlegroups.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 20-11-04 01:37

> Tja, nu syntes jeg lige du bør kigge en tur på googlegroups.

Det har jeg så lige gjort, søgt på "carsten riis" i dk.helbred.slank øhh og
jeg fandt ikke noget omkring Dr. Phil og Carsten Riis så uddyb venligst? og
husk det er sent på dagen .

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 20-11-04 01:38

"Henrik Bruun-Petersen" <insideout@nogetderskatvaektele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:pkwnd.2771$jd5.1791@news.get2net.dk...
> husk det er sent på dagen .

Vrøvl.... tidligt på dagen .

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-11-04 02:11

> [...]
> jeg fandt ikke noget omkring Dr. Phil og Carsten Riis så uddyb venligst?

Det kunne jo være, at jeg har forstand på det alligevel, selvom det ikke
er Dr.Phil.

Det eneste Dr.P foreslår er jo, at man betragter hele slankeriet som en
helheds-proces med både hjerne (tanker, beslutninger, handlinger),
hjerte (følelser, motivation, motion) og indkøbskurv (mad, vaner)
spiller ind.

hvor andre systemer kigger på enten motionen eller maden.

Han stiller så op i 7 punkter.

Jeg har haft forskellige metoder inde på livet. Og hver gang er det da
også lykkedes hen af vejen. Men når bare en af ingredienserne (hjerne,
hjerte eller indkøbskurven) manglede, så slog projektet fejl.
Prøv du, at undvære bare én af de 7 nøgler.

Eller er du ved at være derhenne hvor jeg var med DDV i efteråret2002?

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 20-11-04 03:26

> Det kunne jo være, at jeg har forstand på det alligevel, selvom det ikke
> er Dr.Phil.

Nej det tror jeg ikke.

> [...]
> helheds-proces med både hjerne (tanker, beslutninger, handlinger),
> hjerte (følelser, motivation, motion) og indkøbskurv (mad, vaner)

Ja og, du lyder som en der opfandt den dybe tallerken før den blev opfundet
.

> Jeg har haft forskellige metoder inde på livet. Og hver gang er det da
> også lykkedes hen af vejen. Men når bare en af ingredienserne (hjerne,
> hjerte eller indkøbskurven) manglede, så slog projektet fejl.

Det kunne være du skulle prøve at bruge alle syv nøgler istedet for kun at
bruge dine sammensmeltede 3 nøgler for de virker tydeligvis ikke .

> Prøv du, at undvære bare én af de 7 nøgler.

Sig mig hvad mener du?, jeg skal jo netop ikke undvære en af nøglerne.

> Eller er du ved at være derhenne hvor jeg var med DDV i efteråret2002?

Nu er du så fuk.... klog at høre på, der er intet der tyder på at du har
mødt gud i 2002 hverken her i gruppe eller på The world Wide Web.

Mvh
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-11-04 19:03

"Gabriella" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har set nogle af programmerne og overvejet det flere gange - men det
kræver
> overskud.

Selv ét lille bitte skridt i den rigtige retning fører dig fremad. Virker
det for anstrengende at komme i gang, så find ud af, hvad du orker og gør så
dét. Du behøver ikke gøre det hele, nu og her, på én gang.

Orker du alle syv nøgler nu, så tag fat på bare én.

Der er nemlig så forunderligt, at man får energi af at bruge energi.
Man får overskud til at gøre noget ved at gøre noget.

Så faktisk behøver man ikke have overskud for at gøre noget - man FÅR
overskud af at gøre noget.

Her er et tip, som jeg har lært på et kursus i mental træning:
Lave en masse lapper med ting, du skal gøre. En ting for hver lap. En lap
for alt det, du hele tiden udsætter og udsætter.

Put alle udfyldte lapper i et syltetøjsglas. Eller lav en liste. Jeg har
mine lapper i min elektroniske kalenders opgaveliste.

Snup mindst en lap, et punkt en opgave, når du føler dig sløv og dvask og
ugidelig. Bare én. Og gerne en af de nemme, hvis du ikke orker mere. Det
virker som vitaminpiller! Det giver nemlig energi at udrette noget.

DAGENS KLOGE ORD:
"For at komme af med sin angst handler det om at få lettet røven fra sofaen
og tænke over, hvad det er for et liv, man ønsker at leve."
Filminstruktøren Lotte Svendsen i Berlingske Tidende.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 19-11-04 20:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:419e3706$0$23083$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Orker du alle syv nøgler nu, så tag fat på bare én.

Det er også det der er meningen, først låser man nøgle 1 op så 2 ovs. Jeg
mener at kunne huske at det tog de 13 mennesker der deltog i WLC 4 måneder
før de nåede nøgle nummer 7.

Mvh
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-11-04 20:07

"Henrik Bruun-Petersen" <insideout@nogetderskatvaektele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:8vrnd.2489$_q3.2029@news.get2net.dk...

> Det er også det der er meningen, først låser man nøgle 1 op så 2 ovs. Jeg
> mener at kunne huske at det tog de 13 mennesker der deltog i WLC 4 måneder
> før de nåede nøgle nummer 7.

Lyder også mere overskueligt end at skulle kæmpe med det hele på én gang.
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 19-11-04 20:32

"Gabriella" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse > Andre end
> [...]
> nogle af programmerne og overvejet det flere gange - men det kræver
> overskud. Jeg vil bare gerne høre om der er nogen med erfaring indenfor

http://www.igroups.dk/ er der to grupper der beskæftiger sig med Dr. Phil
WLC.
Den ene der hedder "WLC Danmark - Dr. Phil´s 7 nøgler til varigt vægttab"
er den største og er styret af en der hedder Charlotte, Charlotte gør et
kolosalt stort arbejde i gruppen. Mit eneste men er at jeg syntes der er for
meget såkaldt almindeligt kendte snak om kure, slank tykkegummi osv. Men det
kan bla. jeg jo (ved at deltage) lave om på .

Den anden gruppe som hedder "Aldrig mere vægtproblemer" er styret af en der
hedder Anitta Pedersen. Gruppen er total død og jeg kan se at Sabina Hertzum
har prøvet at få gang i den og jeg en der helt klart vælger hvor jeg gider
at lægge min sparsomme tid men da nøgle 7 også er vigtig skal man jo finde
noget støtte .

Mvh
Henrik

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 12:52

"Henrik Bruun-Petersen" <insideout@nogetderskatvaektele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:jQjnd.607$_Q2.277@news.get2net.dk...

> Jeg glæder mig meget til i det nye år at komme i gang med De syv nøgler

Er du gået i gang?

Mvh. Lisbeth