Skal jeg lade mig momsregistrere?
Fra : mtg

Dato : 19-11-04 11:23

Jeg overvejer at købe et par svin og en ko og starte et lille
fritidslandbrug op. Det skal udelukkende være for fornøjelsens skyld og ikke
noget jeg skal leve af. Jeg har absolut ingen erfaring med virksomhedsdrift
og lignende.
Som jeg ser det, er der to måder at gøre det på:

1. Jeg kan køre det som 100% hobby, betale alle udgifter af egen lomme og
stikke evt. indtægter fra salg af en gris i ny og næ direkte samme sted hen
uden unødvendigt papirnusseri
2. Jeg kan lade mig momsregistrere og køre det som enkeltmandsfirma og føre
rigtigt regnskab.

Med en omsætning på nogle få tusind kroner om året fra køb af foder/udstyr
samt salg af kød, vil det da kunne betale sig for mig at lade mig
momsregistrere? Eller er det bedre at køre det som køkkenskufferegnskab på
jysk manér
Hvor går grænsen omsætningsmæssigt for hvad der kan betale sig / hvad siger
reglerne?
Er der andre måder at gøre det på?
Har jeg mulighed for at fratrække f. eks. etableringsomkostninger på
fordelagtig vis ved evt. momsregistrering?
Det kunne også være at momsregistrering kunne give adgang til rabatter hos
forhandlere, i forhold til at handle som privat forbruger.
Gode råd og andres erfaringer modtages meget gerne!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-11-04 12:23

"mtg" <mtg@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Jeg kan køre det som 100% hobby, betale alle udgifter af egen lomme og
> stikke evt. indtægter fra salg af en gris i ny og næ direkte samme sted
> hen
> uden unødvendigt papirnusseri

Du skal stadig oplyse din indtægt til skattevæsnet, selv om du ikke er
moms-registreret.

> 2. Jeg kan lade mig momsregistrere og køre det som enkeltmandsfirma og
> føre
> rigtigt regnskab.

Når du sælger noget driver du virksomhed og skal føre regnskab uanset om du
er moms-registreret eller ej.
Som ikke moms-registreret slipper du kun for at lave moms-regnskab.

Det har jeg ingen mening om

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-04 12:40

Allan Soerensen wrote:

> "mtg" <mtg@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal stadig oplyse din indtægt til skattevæsnet, selv om du ikke er
> moms-registreret.

Mon dog mon dog.

Man sælger vel bare sine ejendele. Jeg må da gerne sælge min cykel uden
at skulle oplyse skattevæsnet om salget.

Eller hvad?

> Når du sælger noget driver du virksomhed og skal føre regnskab uanset om du
> er moms-registreret eller ej.
> Som ikke moms-registreret slipper du kun for at lave moms-regnskab.

mvh

Carsten Riis

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-11-04 12:49

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dog mon dog.
>
> Man sælger vel bare sine ejendele. Jeg må da gerne sælge min cykel uden
> at skulle oplyse skattevæsnet om salget.
>
> Eller hvad?

Han opdrætter grise med videresalg for øje og driver dermed virksomhed. Det
kan ikke sammenlignes med at sælge en brugt cykel.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-04 23:05

> Han opdrætter grise med videresalg for øje og driver dermed virksomhed.
> Det
> kan ikke sammenlignes med at sælge en brugt cykel.

Det kan jo osse være han har grise for sjov, og sælger dem når de er godt
brugt?

"Brugt gris til salg"

hæhæ... Ja, jeg beklager, men den lå lige til højrebenet...

Fra : KHJ

Dato : 20-11-04 00:51

Per Overarm wrote:

> Det kan jo osse være han har grise for sjov, og sælger dem når de er
> godt brugt?
>
> "Brugt gris til salg"
>
> hæhæ... Ja, jeg beklager, men den lå lige til højrebenet...

Nå ja, det kan være, du lige har ornet den?.
KHJ

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-11-04 14:38

Per Overarm wrote:

> Det kan jo osse være han har grise for sjov, og sælger dem når de er godt
> brugt?
>
> "Brugt gris til salg"

Nu syntes jeg, at du bør fortsætte i dk.snak.seksualitet.

Fra : mtg

Dato : 19-11-04 14:07

> Du skal stadig oplyse din indtægt til skattevæsnet, selv om du ikke er
> moms-registreret.
<<KLIP>>
> Når du sælger noget driver du virksomhed og skal føre regnskab uanset om
du
> er moms-registreret eller ej.
> Som ikke moms-registreret slipper du kun for at lave moms-regnskab.

Ja der er jo aldrig nogen der har taget skade af en moralsk opsang.... men
om det har nogen effekt er jo noget helt andet
Mit spm. står stadig ubesvaret - nemlig om det kan eller ikke kan betale sig
at blande skattefar ind i mit hobbyprojekt??
jeg føler egentlig ingen moralsk tilskyndelse til at lade min hobby
registrere hos skattefar - lige så lidt som ham der renoverer en cykel om
året og sælger den gennem avisen, eller frimærkesamleren der
køber/sælger/bytter frimærker.
Så moralske opstød preller af - mens forsøg på at svare på mit spm. modtages
med kyshånd!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-11-04 14:25

> Så moralske opstød preller af - mens forsøg på at svare på mit spm.
> modtages
> med kyshånd!

Det var ikke ment som en "moralske opstød", netop skriver jeg også "Det har
jeg ingen mening om" til dit spørgsmål om køkkenskufferegnskab på jysk
manér.

Det virker noget fjollet at spørge om det kan "betale" sig at følge landets
love og regler i gruppen dk.erhverv
Du har fået forklaret reglerne, som er det eneste "rigtige" svar, om du
følger dem er op til dig selv

Fra : Leonard

Dato : 19-11-04 14:27

"mtg" <mtg@nospam.dk> wrote:

>Så moralske opstød preller af - mens forsøg på at svare på mit spm. modtages
>med kyshånd!

Jeg ser det ikke som et moralsk opstød at der oplyses om hvilke regler
der gælder, mange har den fejlopfattelse at et ikkemomsregistreret
firma ikke skal føre regnskab.

Om det kan betale sig for dig at køre din lille virksomhed sort eller
hvidt er meget svært at svare på, da du jo selv nævner noget om rabat
hos grossister og etablering, men det kommer jo meget anpå hvormeget
det er. Umiddelbart vil jeg tro at det ikke er besværet værd at være
momsregistreret, bare det at du så får en udvidet selvangivelse giver
en hel del mere arbejde end bare at underskrive den almindelige (efter
kontrol af tallene selvfølgelig).

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : KHJ

Dato : 19-11-04 15:21

Leonard wrote:

> [...]
> momsregistreret, bare det at du så får en udvidet selvangivelse giver
> en hel del mere arbejde end bare at underskrive den almindelige (efter

En momsregistrering er jo nu en gang _ikke_ et spørgsmål om at køre
virksomhed sort eller hvidt.

Det kan være fornuftigt med en momsregistrering, hvis omsætningen ligger
til andre mommsregistrerede virksomheder, ligesom man som momsregistreret
kan løfte moms af bl.a. indkøbte driftmidler og i dit tilfælde foderstoffer,
dyrlæge etc..

Er der der i mod tale om omsætning fortrinsvis til private og andre, der
ikke er momsregistreret, er det ikke så sikkert, at en momsregistrering vil
være en fordel. Du kan uden momsregistrering så heller ikke løfte moms af
indkøbte driftsmidler, foderstoffer og dyrlæge etc.

Imidlertid har stalddørssalg nok T/S's større opmærksomhed nu om dage, hvor
flere ligefrem har indfrette næsten "supermarkeder" med ejendommens
produkter uanset om det er frugt, kød eller korn etc., men du kan jo altid
starte med en "lille" stalddør, hvor administrationen ikke er så voldsom.
Men i så fald vil det nok være en god idé med et kasseapparat.

Der er imidlertid flere aspekter i det, end man lige umiddelbart kan svare
detaljeret på her.
KHJ

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-11-04 15:36

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> En momsregistrering er jo nu en gang _ikke_ et spørgsmål om at køre
> virksomhed sort eller hvidt.

Nej, og momsregistreringen er som sagt heller ikke et spørgsmål om der skal
laves regnskab eller ej.

> [...]
> starte med en "lille" stalddør, hvor administrationen ikke er så voldsom.
> Men i så fald vil det nok være en god idé med et kasseapparat.

Det tror jeg du her ret i.
I dette tilfælde tror jeg man skal tænke sig godt om inden man vælger at
lave en "sort" forretning.

Mig bekendt skal grise og andre husdyr registreres i hoved og "den anden
ende" hos myndighederne, bl.a. for at man kan spore smittekilden ved evt.
sygdomme.
Hvis skattevæsnet kikke i et af de registre og kan se at mtg har 3-4 grise,
vil de nok undre sig over at han kan spise så meget svinekød selv. Han
opgiver ikke nogen indtægt fra et salg, så han må selv have spist det

Fra : KHJ

Dato : 20-11-04 00:50

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> grise, vil de nok undre sig over at han kan spise så meget svinekød
> selv. Han opgiver ikke nogen indtægt fra et salg, så han må selv have

Jeg tror nok, at man skal holde sig til æbler og pærer - og måske lidt
"orangeade" til børnene.

Med hensyn til veterinær- og dylægerelationer i forbindelse med husdyrhold
bliver jeg lige stående helt ude i grøften. Jeg bor for tæt på til at vide
noget som helst om det. Men til gengæld har jeg aldrig set en orange
stalddør.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-11-04 13:30

Allan Soerensen wrote:

> Hvis skattevæsnet kikke i et af de registre og kan se at mtg har 3-4 grise,
> vil de nok undre sig over at han kan spise så meget svinekød selv. Han
> opgiver ikke nogen indtægt fra et salg, så han må selv have spist det

Kan en grisehandler komme til torskegilde?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/