Mus-problemer
Fra : Carsten & Uni Vous O~

Dato : 18-11-04 21:20

Hej,

Jeg har en Kensington flerknaps optisk mus, som indtil for nogle dage siden
har fungeret upåklageligt. Men pludselig er den blevet underligt ustabil
ift. at et enkelt klik somme tider kan opføre sig som et dobbeltklik og at
den nogle gane simpelthen ikke reagerer ordentligt. Ikke reagerer prompte.

Er der nogen der kender noget til den slags problemer?

Skal man fx rense sådan en fætter?

I Mouseworks Setting er det noget der hedder Chording. Hvad er det?

Vh
Carsten

Fra : Erik Richard

Dato : 19-11-04 00:06

Hej Carsten

Carsten & Uni Vous Ortmann wrote:
> [...]
> den nogle gane simpelthen ikke reagerer ordentligt. Ikke reagerer prompte.

Bruger du både OS 9.x og OS X? - Reagerer den på samme måde i begge
systemer?

Hvis den reagerer ens i begge systemer, så er det jo så godt som et
bevis på, at det er selve musen, der har et problem.

> Er der nogen der kender noget til den slags problemer?

Ja, jeg bruger udelukkende selv TurboMouse trackballs på alle mine
maskiner, og jeg har nogle gange haft samme problem + TurboMouse'ns
'normale' fejl, - at den kan 'glide' uden pil & cursor følger med, men
det er så bare at rense kuglen med lidt isopropyl eller
ret og slet vaske den op sammen med den øvrige opvask...
Så det er såmænd ikke det værste..

Mht. at et enkelt klik sommetider reagerer som dobbeltklik / multiklik
skyldes en fejl i preferences filen, forårsaget af en lille bug i selve
MouseWorks. Den rettes ved at slette preference filen i 'Indstillinger'
-> 'Kensington Preferences' (Mac OS 9.x) og i OS X slettes filen
'com.kensington.mouseworks.plist' fra 'Users' -> 'Brugernavn' ->
'Library' -> 'Preferences'.

Luk derefter _alt_ ned og genstart. Genstart _er_ nødvendig, ellers vil
den nye 'com.kensington.mouseworks.plist' lave nøjagtig de samme indst.
som originalen, og fejlen vil blive ført med over. Du kan nu i
'Systemindstillinger' vælge MouseWorks igen og lave ny setup.

> Skal man fx rense sådan en fætter?

Hvis det er trackball - TurboMouse, TurboMouse PRO, ExpertMouse,
ExpertMouse PRO, samt Orbit (3/4-knaps + lille kugle), så er det altid
nødvendigt at rense kuglen + rullerne nede i kuglens leje jævnligt. Brug
her _kun_ isopropyl eller tonehovedrens til en kassettebåndoptager. Den
optiske plade (den nye Orbit) behøves kun renset en sjælden gang
imellem, men brug her kun en hårdt opvredet klud med en anelse
opvaskemiddel - 2-3 dråber pr liter varm vand. Og der tørres efter med
en tør klud.

> I Mouseworks Setting er det noget der hedder Chording. Hvad er det?

Viser musens koordinater på en X-Y linie. Jeg har aldrig fundet det
brugbart hverken under OS 9 eller X. Derimod savner jeg de gamle
funktioner 'Slow Cursor' og 'Axis Only' i OS X ver. af MouseWorks. 'Slow
Cursor' giver en meget, meget præcis føring af pilen, og det er genialt,
hvis man skal flytte billeder. 'Axis Only' holder det man markerer og
flytter på nøjagtig samme linie lodret eller vandret. God fx. når man
flytter databasefelter, eller flytter tekst/billeder tættere sammen uden
at rykke på fordelingen.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-11-04 05:57

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Carsten

KLIP

> [...]
> 'normale' fejl, - at den kan 'glide' uden pil & cursor følger med, men
> det er så bare at rense kuglen med lidt isopropyl

Kuglen!
I en optisk mus...

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Erik Richard

Dato : 19-11-04 18:15

Åh for pokker skal man nu også til at lave killfilter her!

Men bortset fra det, så er den nye Orbit både optisk, trådløs og med kugle!

mvh. Erik Richard

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Kuglen!
> I en optisk mus...
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 00:09

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Åh for pokker skal man nu også til at lave killfilter her!

det har du da allerede...

Fra : Jacob Toxwenius

Dato : 19-11-04 18:54

In article <BDC2C27A.1972%vousortmann@mail.dk>,
Carsten & Uni Vous Ortmann <vousortmann@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Skal man fx rense sådan en fætter?
>
> I Mouseworks Setting er det noget der hedder Chording. Hvad er det?

Er din mus trådløs?
Batterierene kan være ved at være flade... Ellers kan du havde placeret
musens basestation et sted hvor radiosignalet til og fra musen bliver
forstyrret.
Flyt basestationen og skift eller oplad batterierne.

Mine optiske mus skal ofte renses for kattehår, som sætter sig foran
linsen; røde kattehår, hmmmm :)

Cheerio
Jacob

I had Snu-snu!!!