skattregler - bil
Fra : Ralph

Dato : 18-11-04 20:58

Jeg er medejer af et ApS, og jeg har en firmabil til rådighed, jeg har ca.
150 rejsedage om året, hvilket giver ca. 30.000 km, derudover kører jeg
mellem firma og hjem de resterende 100 arbejdsdage (ca. 2000 km.)

Hidtil er jeg ikke blevet beskattet af "fri" bil, hvilket jeg synes er
rimeligt nok, da privatkørsel i firmabilen er næsten ikke-eksisterende (gule
plader og tre børn harmonerer ikke særligt godt sammen)

Nu er skattevæsenet imidlertidigt begyndt at interessere sig for en
"indtægtsmulighed" og de overvejer at beskatte mig af "fri bil" hvilket vil
give en ekstraskat på ca. 24.000 (fri bil sættes til min. 160.000 hvoraf jeg
så (måske) skal betale skat af 25% af bilens værdi)
Det er sikkert rimeligt nok, der gælder jo de samme regler for alle andre i
min situation.

Nu er jeg så begyndt at regne lidt på det hele, og har fundet ud af ca.
15.000 af min løn kan gøres skattefri, venligst ret mig hvis jeg tager fejl:

Jeg dropper firmabilen og køber en ny bil privat (VW Tauron, leasing pr. md.
ca. 2.200 incl service) 30.000 km/15 km/l diesel + vægtafgift og forsikring
får jeg til ca. 60.000 om året.

Den anden vej kan jeg få 20.000km x 2,96 kr + 10.000 x 1,60 kr = 75.200,-

Mit firma betaler nu de 60.000 det koster at have mig kørende, dem sparer
firmaet hvis jeg kører i egen bil, de 15.200 der er i "overskud" går jeg ned
i løn og får udbetalt som kørselsgodtgørelse i stedet for = skattefri.

Har jeg ret?

2 spørgsmål ekstra:

Hvad med kørsel mellem hjem og kontor, kan jeg få kørselsgodtgørelse for
dem?

Kan jeg lease "min" nuværende firmabil af mit "eget" ApS - den er ikke så
økonomisk, men på den anden side slet ikke nedslidt, og en del billigere end
en ny bil. Jeg VED godt at ApS´et ikke må låne mig penge, men er leasing at
sidestille med et lån?

--
venligst
Ralph