Om Guds hævn og tilgivelse
Fra : jørgen

Dato : 18-11-04 20:45

Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for
som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren.
Rom 12,19

Hvis nogen har gjort en meget ondt kan man måske bruge ovenstående løfte som
en trøst og hjælp i at Gud vil gengælde den pågældende det onde og den
uretfærdighed man har lidt. Men kan man nu også stole på at Gud vil gribe
ind og gengælde? Mange mennesker slipper ihvertfald fra livet med en masse
ondt de har gjort uden at Gud greb ind. Måske bliver de så istedet straffet
i den hinsides, men også her kan vi ikke være sikre for tænk hvis pågældende
bliver kristen før sin død og får alle sine ugerninger tilgivet har Gud
forpligtet sig på ikke at straffe disse ting. Ja, et ekstremt tilfælde ville
være om Hitler før sin død blev frelst og fik tilgivet alle sine onde
gerninger, så ville en uret skrige om hævn til himlen uden at blive hørt i
en evighed. Alt det onde Hitler havde gjort andre ville aldrig blive
straffet og gengældt. (ikke at jeg tror Hitler ville omvende sig før sin
død, men det er en teologisk korrekt konklusion hvis han gjorde)

Et andet problem er at selv om den pågældende synder ikke blev frelst men
kom i fortabelsen ville hans straf så være gradbøjet alt efter hvor mange
han havde såret og hvor meget? Er helvede gradbøjet således at man straffes
for hver enkelt ting, stor eller lille?

Kan man virkelig finde hjælp og trøst i dette løfte at Herren vil gengælde
når man ikke ser det i denne side af livet og ikke kan vide det i det
hinsides?

For mig at se lader Gud denne verdens uret synke ned i glemslens hav - Han
lover at gengælde, men enten straffer han fuldt ud(helvede) eller også
straffer han slet ikke (himlen). Det er som om enkeltsager og det vi
betragter som lidelse slet ikke interesserer Gud. Er jeg helt på vildspor
eller kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen?

mvh jørgen.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-11-04 21:17

"jørgen" skrev

> Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, ...

Hvad vil det i grunden sige, at give plads for Guds vrede ?

Det kan vel umuligt betyde at se igennem fingre med grove forbrydelser såsom
mord, apropos Øvrigheden (Rom.13,1-7)

Men ... ligger der mere i udtrykket ?

Kan man tilkalde assistance hos Dommeren° over alle dommere (apropos Luk.
18,1-8a) ?

> [...]
> straffet og gengældt. (ikke at jeg tror Hitler ville omvende sig før sin
> død, men det er en teologisk korrekt konklusion hvis han gjorde)

Arafat omvendte sig heller ikke ...

> [...]
> betragter som lidelse slet ikke interesserer Gud. Er jeg helt på vildspor
> eller kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen?

Jeg hørte engang en beretning om, at en overlevende fra Holocaust sidenhen
mødte en fangevogter herfra, der nu var blevet en kristen. Vedkommende
tilgav vist nok denne forhenværende fangevogter ...

Tak for dit indlæg, Jørgen ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 300 US $), jump ...
3042 news:AUo6d.53392$Vf.2568978@news000.worldonline.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-11-04 14:04

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]
>
> Men ... ligger der mere i udtrykket ?
>
> Kan man tilkalde assistance hos Dommeren° over alle dommere (apropos Luk.

Hello mon friend ...

JUMP ...

Date: 20. november 2004 CET 13:43
Subject: Dødseksplosion i russisk atom-ubåd
Newsgroup: dk.politik
3283 news:3%Gnd.67110$Vf.3324081@news000.worldonline.dk

With kind regards,
[...]
File-number: 3284

Fra : Ole

Dato : 18-11-04 21:45

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> betragter som lidelse slet ikke interesserer Gud. Er jeg helt på vildspor
> eller kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen?

Kære Jørgen

jeg kan godt relatere til det du skriver. Jeg tror at søger vi Gud, og
ønsker at komme ind i hans nærhed for at høre hans trøst, så skal han nok
sige det du har brug for, jeg har selv oplevet at få den trøst at han er den
som gengælder den uret andre har gjort imod mig, og jeg har også stået
uforstået overfor at han ikke har gjort det endnu, og jeg forstår det
stadigvæk ikke, men jeg må bare søge ind i Guds trøst og høre hans røst til
trøst.

Noget jeg oplever som giver mig liv er at være i Guds vilje, at gøre hvad
han har til mig. Guds vilje kan findes fx ved noget som man ser andre ikke
gør, eller noget der gør en vred, jeg ved godt at den sidste skal man være
forsigtig med, men alligevel kan det være sådan Gud viser en hvad man skal i
livet, det kan være det man er kommet ud for, en uretfærdighed, som man bare
ønsker at sørge for at andre ikke kommer ud for, og man derfor ser det som
ens opgave at gøre det modsatte af hvad man kom ud for. Der er ikke kun en
måde at finde ud af hvad Gud vil i ens liv, men jeg ved bare at det er liv ,
eller mad som Jesus siger det, at gøre Faderens vilje. Mad er noget med
tilfredsstillelse, noget der giver en noget at leve på.

Håber du kan bruge det til noget

Gud velsigne dig

Ole

Fra : Ole

Dato : 29-11-04 18:14

> [...]
> Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for
> som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger

http://biblos.dk/prd/bibelen/kjv/Matt13.mp3 hør dette kapitel, der står at
Gud lader både de onde og gode stå sammen for på dommens dag at brænde de
onde

Ole