OT : Advarsel mod falske eBay-mails
Fra : MKS - 74

Dato : 18-11-04 19:46

Jeg undskylder på forhånd, men da jeg ved at en del her handler meget
på eBay bringes alligevel denne advarsel mod falske eBay-mails, hvis
intention er at opsnappe folk UserID og password, det er allerede sket
for nogle og kontoerne misbrugt.

Mailens falske afsenderadresse er :security@ebay.com

Udsendes som html på engelsk og lyder :

"Dear valued eBay member:

We recently have determined that different computers have logged onto
your eBay account, and multiple password failures were present before
the logons. We now need you to re-confirm your account information to
us. If this is not completed by November 19, 2004, we will be forced
to suspend your account indefinitely, as it may have been used for
fraudulent purposes. We thank you for your cooperation in this manner.
To confirm your eBay records click here:
http://cgi1.ebay.com/aw-cgi/ebayISAPI.dll?UPdate
We appreciate your support and understanding, as we work together to
keep eBay a safe place to trade.
Thank you for your patience in this matter.

Trust and Safety Department
eBay Inc."

Linket er til en side der _ikke_ hører hjemme hos eBay, selvom de
fleste sikkert ikke hopper på den slags har jeg alligevel valgt at
bringe en advarsel - bær over med mig .

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : jo

Dato : 18-11-04 19:55

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> -Michael
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Hej Michael,

Tak for advarslen.
Sådan noget er desværre ved at være hverdag! Det kan anmeldes til politiet
her: http://www.politi.dk/itkrim/index.htm , der så kan sende anmeldelsen
videre til rette sted.

Er du selv blevet snydt, eller har du bare opdaget det ved en tilfældighed?
Der er jo tale om en falsk e-Bay site...

Jo.

Fra : MKS - 74

Dato : 18-11-04 20:09

On Thu, 18 Nov 2004 19:54:37 +0100, "jo"
<jobookingSLETDETTE@hotmail.com> wrote:

>Er du selv blevet snydt, eller har du bare opdaget det ved en tilfældighed?
>Der er jo tale om en falsk e-Bay site...

Nej jeg er ikke blevet snydt men jeg har modtaget mailen - ,jeg har
installeret eBay's egen taskbar-SW, og der blinker røde
advarselslamper overalt når man surfer ind på sitet . Det er jo
også ret indlysende en falsk mail, alene den korte svartid afslører
dette, derudover hvorfor sende mig en engelsk mail, når jeg er
tilmeldt eBay.de - jeg har naturligvis også allerede FW mailen til
eBay's spoofservice så de evt. kan gøre noget ved det. Jeg syntes blot
det ville være synd hvis andre gik i fælden, også i relation til den
snak om svindel på eBay vi har haft fornyligt.

Fra : jo

Dato : 18-11-04 20:47

> [...]
> det ville være synd hvis andre gik i fælden, også i relation til den
> snak om svindel på eBay vi har haft fornyligt.

Pænt af dig.
Håber ikke at nogen går i fælden.

Jo.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 19-11-04 12:47

> [...]
> på eBay bringes alligevel denne advarsel mod falske eBay-mails, hvis
> intention er at opsnappe folk UserID og password, det er allerede sket

<SNIP>

Hej Michael.

Fint at advare, men du burde nok have fjernet eller sløret linket - man ved
jo ikke om nogen vil prøve det !!

Bo

Fra : MKS - 74

Dato : 19-11-04 13:24

On Fri, 19 Nov 2004 12:47:00 +0100, "Bo Rasmussen"
<bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> wrote:

>Fint at advare, men du burde nok have fjernet eller sløret linket - man ved
>jo ikke om nogen vil prøve det !!

Ikke noget problem faktisk, for linket som det står er faktisk til en
legitim eBay-side, i html-dokumentet derimod linker det til en helt
anden side (det er netop tricket ved at sende det som html ), der
_ikke_ befinder sig hos eBay - de fleste lægger sikkert ikke mærke til
det når de klikker på det link i den originale HTML-mail.

Hvis nogle vil se det originale link så er det :

ADVARSEL - SPOOFLINK - start

http://203.132.138.44/aw-confirm/ebayDLLupdate/index.html

ADVARSEL - SPOOFLINK - slut

Linket i sig selv er ikke farligt, der er først når man indtaster sit
brugerid og password at man er på den .

Fra : MKS - 74

Dato : 19-11-04 13:38

On Fri, 19 Nov 2004 13:23:53 +0100, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

>Linket i sig selv er ikke farligt, der er først når man indtaster sit
>brugerid og password at man er på den .

Og da slet ikke nu, linket (som var til en officielt udseende side
hvor man skulle indtaste brugerid og PW) er åbenbart dødt nu, samtidig
som jeg har modtaget en "takkemail" fra eBay, så mon ikke de har
reageret prompte.... Man kan tage det som et eksempel på hvor
forsigtig man skal være med spoofmail/spoofsites. eBay har lidt mere
om emnet her :

http://pages.ebay.com/education/spooftutorial/

Fra : jo

Dato : 19-11-04 13:43

> [...]
>
> --
> -Michael
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Det er det man kalder for "Phishing" og det bliver desværre mere og mere
udbredt. Man kan faktisk godt se, at det ikke er en e-Bay site, hvis man
kikker først i linien.

Jo.

Fra : MKS - 74

Dato : 19-11-04 13:56

On Fri, 19 Nov 2004 13:42:33 +0100, "jo"
> [...]

>Det er det man kalder for "Phishing" og det bliver desværre mere og mere
>udbredt. Man kan faktisk godt se, at det ikke er en e-Bay site, hvis man

Jepper sagtens, men som sagt...det er nok ikke alle der sidder og
holder øje med adresselinien når de surfer, og dermed risikerer at
blive snydt af det officielt udseende "tilsyneladende" link, f.eks
hvis man intet kender til hvordan et HTML-dokument virker.
Opfordringen må være at læse den spooftutorial fra eBay.

Det er dødærgerligt hvis denne slags spoof og den slags svindel fra
forleden giver folk afsmag for eBay, der IMO er et genialt koncept -
brugt med en vis omhu og omtanke....

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 19-11-04 15:49

> [...]
>
> --
> -Michael
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

OK, var ikke helt klar over hvad det var, men havde ikke lyst til at prøve

Bo