Mac på PC netværk på skole -
Fra : Per Madsen

Dato : 18-11-04 17:24

Hej gruppe

Jeg har været med til at overtale den IT-ansvarlige og inspektøren på
den skole, hvor jeg underviser til at investere i 6 eMacs til
videoredigering.
Skolen har et netværk med PC'ere og eleverne kan logge ind med hver
deres brugernavn og kode. Det hele styres via en PC hvor en admin kan
styre de forskellige PC's konfiguration, herunder hvilke tilladelser de
respektive konti er udstyret med..(lærere må brænde til cd, elever må
ikke osv.). PC'eren det hele styres fra er en alm. PC med Win 2000
Server installeret (snart Win 2003 Server). Når f.eks. en elev logger på
læses en .dat-fil på serveren, og PC'en konfigureres så efter disse
indstillinger. Dvs. alle konti styres centralt fra denne server.
Nu skulle vi jo så gerne have smidt de nye macs på dette netværk, og det
på den måde, at de tilladelser eleverne er udstyret med på PC'erne også
gælder på macs'ne,- og således at admin også kan konfigurere
tilladelserne til macs'ne (hæsligt ord...hmmm). Kan det lade sig gøre?
Vi er ikke interesseret i at have små 400 konti liggende lokalt på alle
maskiner, så det skal gerne gøres via serveren....Og ikke med vandrende
konti (tror jeg det hed?!).

Er det noget der kan lade sig gøre? Vil mac'en kunne læse disse
..dat-filer osv....Eller hvad der nu skal til....

Håber virkelig I kan hjælpe...synes det er flot at skolen har haft modet
til at investere i disse maskiner, og så skulle vi jo gerne have det til
at fungere..

På forhånd tak...

--
Mhv. Per Madsen
http://www.madsenblog.tk

Fra : Mikkel U.

Dato : 18-11-04 21:30

Per Madsen wrote:
> Hej gruppe

Hej,

> [...]
> styre de forskellige PC's konfiguration, herunder hvilke tilladelser de
> respektive konti er udstyret med..(lærere må brænde til cd, elever må

Det lyder som om serveren også fungerer som DC (Domæne Controller) ?

> [...]
> læses en .dat-fil på serveren, og PC'en konfigureres så efter disse
> indstillinger. Dvs. alle konti styres centralt fra denne server.

Det lyder som noget logon script, men mon ikke det er .bat så ?

> [...]
> gælder på macs'ne,- og således at admin også kan konfigurere
> tilladelserne til macs'ne (hæsligt ord...hmmm). Kan det lade sig gøre?

Jeg tror ikke umiddelbart du kan styre permissions på en mac, fra en
NT. Er alle PC'ere iøvrigt ikke i et NT domæne ?
> Vi er ikke interesseret i at have små 400 konti liggende lokalt på alle
> maskiner, så det skal gerne gøres via serveren....Og ikke med vandrende
> konti (tror jeg det hed?!).

Du tænker på roaming profiles ? Man får sin profil frem uanset hvilken

pc der logges på.

> Er det noget der kan lade sig gøre? Vil mac'en kunne læse disse
> .dat-filer osv....Eller hvad der nu skal til....

Igen, hvis der menes .bat filer, tror jeg kun det er Windows der kan
spise dem.

> Håber virkelig I kan hjælpe...synes det er flot at skolen har haft modet
> til at investere i disse maskiner, og så skulle vi jo gerne have det til
> at fungere..

Jeg er nu ikkke den store hjælp, bare lidt nysgerrig.

> På forhånd tak...

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-11-04 23:15

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> Vi er ikke interesseret i at have små 400 konti liggende lokalt på alle
> maskiner, så det skal gerne gøres via serveren....Og ikke med vandrende

Mac'erne kan bindes mod Active Directory (hvilket jeg går ud fra er det
der benyttes - ellers skal admin'en have et los), således at man kan
logge ind med samme brugerkonto på Mac'erne og pc'erne. Der er et Active
Directory plug-in i /Applications/Utilities/Directory Access.

> Er det noget der kan lade sig gøre? Vil mac'en kunne læse disse
> .dat-filer osv....Eller hvad der nu skal til....

Nej. En lignende styring af Mac'erne kan kun gøres med Workgroup Manager
på en Mac OS X Server.

> Håber virkelig I kan hjælpe...synes det er flot at skolen har haft modet
> til at investere i disse maskiner, og så skulle vi jo gerne have det til
> at fungere..

Spørgsmålet er snarere hvor elegant og avanceret løsningen skal være.
Det er ingen større sag at binde Mac'erne mod AD, men hvor skal
brugernes home directory ligge? På den samme server nævnt ovenfor eller
skal de have et home dir lokalt på Mac'erne? Eller kun et midlertidigt
home dir? Så begynder det at blive langhåret.

Skal selv i starten det nye år have implementeret en løsning, der
integrerer knap 100 Mac'er i Active Directory med policies (Workgroup
Manger), roaming profiles og hele svineriet. Men på grund af opgavens
størrelse, vil det foregå med kraftig konsulentbistand.

Alternativt kan programmet ADmitMac måske være en løsning, når I ikke
har flere maskiner. Jeg har testet det med gode resultater, men prisen
har vi fundet for høj i forhold til at vores løsning også skal integrere
en viderudvikling af det eksisterende NetBoot/NetInstall/NetRestore
system.

Læs mere her <http://www.admitmac.com>. Edu-priser findes her
<http://www.thursby.com/products/admitmac-edu-pricing.html>

Håber det kan hjælpe dig videre.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Per Madsen

Dato : 19-11-04 01:43

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

Tusind tak for indlægget Thomas og links'ne....Jeg tjekker lige op med
den ansvarlige på skolen og melder tilbage med lidt info, og hvordan det
skrider frem....

--
Mhv. Per Madsen
http://www.madsenblog.tk

Fra : Per Madsen

Dato : 19-11-04 21:46

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

Vi har besluttet at lade en af vore nye mac's fungere om server, men
samtidig oprette en fælles mappe på Win 2003 serveren, så eleverne har
adgang til deres filer. Dvs. indstillinger og konti hentes fra mac'en.
Umiddelbart lod det til at blive lidt for langhåret det andet...

--
Mhv. Per Madsen
http://www.madsenblog.tk