Trafikstyret lyssignal - sidste afsnit
Fra : Gert Schlæger

Dato : 18-11-04 16:56

Efter det første klare svar fra Århus Politi, sendte jeg denne mail til
dem:

"Hej Kvistholm.

Tak for dit svar, som jeg godt kan se fornuften i ... næsten.

Imidlertid forekommer de trafikstyrede lys jo også i større kryds, og her
vil manøvren "vende om" betyde, at man skal køre hen over spærreflade,
midterrabat, fodgængerovergang eller måske køre tilbage i egen vejbane
imod trafikretningen.

Giver det dig anledning til at revurdere dit svar ??"

Efterfølgende sendte jeg også de gode eksempler fra motorvejen omkring
Aalborg til ham som de ultimative trumfkort.

I dag har Politiet svaret:

"Hej Gert.
Det er da rigtigt, at det kan give problemer med at overholde
færdselslovens bestemmelser i de omhandlede tilfælde, men vi kan ikke selv
sidde her i Århus og bøje reglerne, så vi må fastholde, at rødt lys er og
bliver det samme som stop.
Du kan derfor ej heller få os til at give andre råd, end efterfølgende
meddele rette vejmyndighed om fejlen ved signalanlæget.
Du har ret i, at de alm vigepligtsregler træder i kraft når et lyssignal
ikke virker, men kun i de tilfælde, hvor lyset helt forsvinder. Sålænge
der er lys i lamperne anses signalet som virkende.
Med hensyn til de andre steder du nævner - altså hvis de låser sig fast -
så er der kun at ringe til politiet.

Med venlig hilsen
S.Kvistholm."

Konklusion: Rødt lys er rødt lys. Ingen vaklen i geledderne.

At han ikke kommer ind på begrebet konduite, kan jeg godt forstå. Det
ville være en risikabel affære.

Mch Schlæger

Fra : Anders Christensen

Dato : 18-11-04 17:40

Gert Schlæger wrote:

[...]

> [...]
>
> Konklusion: Rødt lys er rødt lys. Ingen vaklen i geledderne.
>
> At han ikke kommer ind på begrebet konduite, kan jeg godt forstå. Det

Sådan som Jeg læser det, betyder det vel at man i et tilfælde hvor man
ikke lovligt kan vende om, eller stige af hesten og trykke på en
"fodgængerknap", skal man kontakte politiet.
Men spørgsmålet er så om de bliver trætte af at man ringer 5 gange om
ugen

Jeg må også give dig ret i at det vil være noget skidt hvis han giver
sig til at anbefale folk at køre over for rødt, eller imod
færdselsretningen.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-11-04 17:54

Anders Christensen wrote:

> [...]
> "fodgængerknap", skal man kontakte politiet.
> Men spørgsmålet er så om de bliver trætte af at man ringer 5 gange om
Mon ikke de gør ?? Men noget helt andet. Så skal man da til at installere
håndfri på cyklen, og have
politiets nr. kodet ind som "hurtig knap" på telefonen

> Jeg må også give dig ret i at det vil være noget skidt hvis han giver
> sig til at anbefale folk at køre over for rødt, eller imod
> færdselsretningen.

Ja, det ville ikke være smart.
Da jeg startede en tråd om samme emne for et par uger siden, fik jeg en mail
adr til vejvæsnet eller teknisk forvaltning-noget
her i Aalborg. De tog min henvendelse seriøst (svar efter 1 døgn). Og blot
en uge efter var samtlige af de kryds jeg havde problemer med, justeret og
virker

Thomas

Fra : flemsus

Dato : 18-11-04 19:31

Thomas Buus Andersen wrote:

> [...]
> her i Aalborg. De tog min henvendelse seriøst (svar efter 1 døgn). Og
> blot en uge efter var samtlige af de kryds jeg havde problemer med,

Hej Thomas.
Måske du gider at maile mig den adresse ? Den vil jo være god at have på
hånden.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-11-04 20:01

flemsus wrote:

> Hej Thomas.
> Måske du gider at maile mig den adresse ? Den vil jo være god at have
> på hånden.

Den mail jeg har gælder til Aalborg.
trafik.veje@aalborg.dk

Mvh Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-11-04 18:15

> [...]
> færdselslovens bestemmelser i de omhandlede tilfælde, men vi kan ikke
> selv sidde her i Århus og bøje reglerne, så vi må fastholde, at rødt

Ok så.

> Du kan derfor ej heller få os til at give andre råd, end efterfølgende
> meddele rette vejmyndighed om fejlen ved signalanlæget.

Efterfølgende? Det betyder altså at man er kommet ud af situationen på en
eller anden (sikkert ulovlig) måde.. Ok, man kan selvfølgelig lægge cyklen
ned lige inden den passerer sensoren og så lade MC'en glide hen over
asfalten hvorefter man kan rejse den op og køre videre. Er det ulovligt at
styrte med vilje?

> Med hensyn til de andre steder du nævner - altså hvis de låser sig
> fast - så er der kun at ringe til politiet.

Nu har jeg ikke altid en telefon på mig når jeg kører MC..

> Konklusion: Rødt lys er rødt lys. Ingen vaklen i geledderne.
> At han ikke kommer ind på begrebet konduite, kan jeg godt forstå. Det
> ville være en risikabel affære.

Ja, jeg kan også godt se problemet. Konklusionen må være at de må sørge for
at justere de sensorer ordentligt fra starten, så folk ikke kommer ud i de
situationer.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 19-11-04 17:43

Gert Schlæger wrote:

> [...]
> Konklusion: Rødt lys er rødt lys. Ingen vaklen i geledderne.
> At han ikke kommer ind på begrebet konduite, kan jeg godt forstå. Det

Jup!

Men det kunne nu være interessant at prøve at ringe sheriffen op en dag
man stod i problemet - Blot for at se hvor længe man forventedes at skulle
stå dér og glane inden det behagede dem at komme. Da jeg i sommers var med
til at fastholde en lommetyv på Stationen, tog det mellem 30 og 45
minutter inden at man fik tid til at behandle dén sag og man kan formode
at et stillestående trafiklys befinder sig væsentligt længere nede i
behandlings-rækkefølgen :-/

Når man så denne ene gang har gjort sig dén konklusion, er der jo intet
der forhindrer en i at følge en imellemtiden kommende bil over for grønt,
hvorved at sheriffens mænd må se sig unødigt tilkaldt - Gad vide hvor ofte
at de gider dét, selvom det er en procedure man har fået skåret ud i pap
fra øverste sted :-/

--
Armand.

Fra : vmx

Dato : 20-11-04 10:51

"Gert Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er lys i lamperne anses signalet som virkende.
> Med hensyn til de andre steder du nævner - altså hvis de låser sig fast -

Nå.. så rødt lys er rødt lys ?

I Århus har vi et stk. forbandet lyskryds, hvor Grenåvej krydser vejen til
Lystrup. Et kæmpe kryds med en separat dobbelt venstresvingsbane, der
ovenikøbet er afgrænset af kantsten. Når man først er "landet" i denne
bane, og kl. er 01 om natten - hvor chancen for en efterfølgende bil
der også skal til venstre er ca. 1 hver halve time ( typisk en Taxa )
og man yderligere har det problem, at spolerne er placeret helt fremme
ved stoplinien, hvilket betyder, at holder man først dér på sin MC, kan
en efterfølgende bil ikke aktivere disse spoler... JA HVAD F*NDEN
gør man så ?

Der er intet fodgængerfelt der kan aktiveres - det ville sgu også være
for dumt at skulle parkere maskinen midt på vejen ( man kan jo ikke
komme til side pga. kantsten ), løbe tværs over en tresporet vej,
trykke på en knap, løbe tilbage og måske kunne nå det grønne lys,
med fare for at blive kørt ned undervejs ?

Man kan ikke vende om og køre 50 meter tilbage mod kørselsretningen..

HvaBa ??

Jeg har gentagne gange rettet henvendelse til de respektive myndigheder
angående justering af følsomheden i spolerne / styringen. Men der
sker INTET.

Såe ... tja......

Nå, men da det nu er blevet snevejr, og de resterende maskiner på
vejen alligevel monterer sneploven, er problemet vel løst for de
næste 3 - 4 måneder.. eller man kunne kalde det; fejet ind under
snedækket

Robert
www.roberts.dk

Fra : Gert Schlæger

Dato : 20-11-04 14:59

> [...]

> ved stoplinien, hvilket betyder, at holder man først dér på sin MC, kan
> en efterfølgende bil ikke aktivere disse spoler... JA HVAD F*NDEN

Det har den flinke politimand da svaret på. Du retter henvendelse til
politiet, da kommunen åbenbart ikke vil reagere på din henvendelse ???

Mch Schlæger (i øvrigt ansat i Århus Kommune)

Fra : S.B.

Dato : 20-11-04 23:40

> Det har den flinke politimand da svaret på. Du retter henvendelse til
> politiet, da kommunen åbenbart ikke vil reagere på din henvendelse ???
>
> Mch Schlæger (i øvrigt ansat i Århus Kommune)

I trafikafdelingen?

/Søren

Fra : Gert Schlæger

Dato : 21-11-04 08:50

> I trafikafdelingen?

> /Søren

Nej Dog ikke !!

Mch Schlæger

Fra : vmx

Dato : 22-11-04 19:55

> [...]
> politiet, da kommunen åbenbart ikke vil reagere på din henvendelse ???
>
> Mch Schlæger (i øvrigt ansat i Århus Kommune)

Politiet henviser til kommunen... også om natten kl. godnat.
Har prøvet det en enkelt gang inden jeg.. øhh ja, gæt selv

PS: Mch =?

Mvh
Robert
www.roberts.dk

Fra : Gert Schlæger

Dato : 23-11-04 09:01

vmx wrote:

> Politiet henviser til kommunen... også om natten kl. godnat.
> Har prøvet det en enkelt gang inden jeg.. øhh ja, gæt selv

> [...]

Jamen så kan du da overveje at ringe til kommunen - klokken godnat. Jeg
mener, at vagten på Rådhuset tager telefonen døgnet rundt (men du skal
næppe regne med den mest imødekommende behandling af dit problem)

Ellers er der jo kun den sædvanlige vej, hvis du - som du skriver - ikke
får svar på dine henvendelser til kommunen. Du sender efter 14 dage endnu
en henvendelse - et trin højere op i systemet. Øvelsen gentages indtil du
rammer en med hår på brystet og stjerner på skulderen. Du kan også skrive
"KLAGE" i overskriften, idet de offentlige forvaltninger har faste
procedurer for behandling af "KLAGER".

Mch (betyder selvfølgelig MC hilsen) Schlæger

PS: Har i øvrigt også oplevet vrangvillighed i en IT-biks, som ikke ville
sælge mig et 20 mtr. netværkskabel, fordi "det alligevel ikke virker med
den længde"

Fra : vmx

Dato : 23-11-04 09:53

"Gert Schlæger" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> vmx wrote:
>

> Jamen så kan du da overveje at ringe til kommunen - klokken godnat. Jeg
> mener, at vagten på Rådhuset tager telefonen døgnet rundt (men du skal

nah... hvis krydset er tomt og øde - det må enhver vel
gøre op med sig selv, om de vil risikere at smutte igennem
for rødt, eller sidde som en idiot og vente på at problemet
alligevel ikke bliver løst "her og nu" - fordi uanset man ville
komme igennem til rådhuset pr. telefon, ville man stadig
sidde fast i lyskrydset. Ja måske sende en klage, engang
til næste år, men så skulle der være en komplet liste
over alle lyskryds i området der ikke fungerer, Grenåkrydset
er ikke det eneste.

> Mch (betyder selvfølgelig MC hilsen) Schlæger

Aha !

> PS: Har i øvrigt også oplevet vrangvillighed i en IT-biks, som ikke ville
> sælge mig et 20 mtr. netværkskabel, fordi "det alligevel ikke virker med
> den længde"

Min ?

Mvmch
Robert

Fra : Armand

Dato : 25-11-04 18:55

vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cntcpa$17iq$1@news.cybercity.dk...
> "Gert Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Politiet henviser til kommunen... også om natten kl. godnat.
> Har prøvet det en enkelt gang inden jeg.. øhh ja, gæt selv

Hæ!
Det ser ud til at etaten står for at skulle vænne sig til at slige
problemer
ikke længere er så enkle at undsige sig gennem katagoriske befalinger - I
den fagre nye verden
hvor stort set enhver har en mobiltelefon på sig, og hvormed de som
"fastfrosset" kan henvende sig i real-time, har sheriffens mænd fået et
ganske nyt problem på halsen

--
Armand.