MAC
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 18-11-04 14:47

Hvordan finder jeg et netkorts MAC-adresse via min VB6 applikation?

--
Simon Moore Højer
http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

Fra : Lars Holm Jensen

Dato : 19-11-04 10:11

> Hvordan finder jeg et netkorts MAC-adresse via min VB6 applikation?

Jeg fandt dette eksempel:

http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=29670&lngWId=1

Det virker lidt omstændigt, men jeg har ikke tid lige nu til yderligere
hjælp..
Så se om du kan hitte rede i det.. ellers må du jo lige post'e igen.

/Lars

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-11-04 15:03

Lars Holm Jensen skrev:
> Det virker lidt omstændigt...

Du mener sikker "omstændeligt"

Husk på at når man ønsker at få fat på en MAC-adresse, så kan der jo sagtens
være nogle stykker at vælge imellem: Hvis man har flere netkort i computere
eller hvis man har software som emulerer netkort eller visse former for
netværksforbindelser, tunneller eller lignende. F.eks. i kan der i
forbindelse med VMWare eller lignende produkter optræde flere forskellige
MAC-adresser.

....og hvilken én af dem er det nu lige at man synes at man har brug for i
dag?

-------
Tomas

Fra : Lars Holm Jensen

Dato : 19-11-04 18:23

> [...]
> MAC-adresser.
>
> ...og hvilken én af dem er det nu lige at man synes at man har brug for i

Dit kodeforslag synes at være faldet ud under forsendelsen.

/Lars

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-11-04 02:13

Lars Holm Jensen skrev:
> Dit kodeforslag synes at være faldet ud under forsendelsen.

Ironi på rette plads er ikke dårligt

Jeg kan godt se at det ikke står helt klart hvad budskabet var i mit indlæg.

Det jeg mente var at jeg ikke synes at den kode du fandt var specielt
omstændelig. Rent faktisk synes jeg at det essentielle i koden er ret kort,
og ret godt viser hvordan man med nogle af de nye(re) API'er kan gøre en hel
masse med forholdsvis lidt kode. Det er muligt at der skal rettes lidt i
koden for at den virker helt perfekt i alle tilfælde, men den ser ud til at
ville kunne virke ret generelt. Der er ikke noget værre end kode, som kun
tager højde for én bestemt hardware-konfiguration.

-------
Tomas

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-11-04 22:05

Simon Moore Højer skrev:
> Hvordan finder jeg et netkorts MAC-adresse via min VB6 applikation?

Sad og rodede lidt med VBScript, og fandt frem til følgende:

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\" & strComputer & "\root\cimv2")
Set colItems = objWMIService.ExecQuery("Select * from
Win32_NetworkAdapter",,48)
For Each objItem in colItems
Wscript.Echo objItem.MACAddress, objItem.Name
Next

Du må selv få fornøjelsen af at omsætte til VB6 kode. Kig evt. efter hvordan
Ismail Yurtsever gør i sin kode (linket som Lars Holm Jensen gav) hvis noget
volder problemer.

-------
Tomas