Valg af Apeks octopus
Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-11-04 12:03

Hej NG

Jeg har købt et brugt regulatorsæt bestående af Apeks 1. trin + Apeks 2.trin TX50

Sættet er fra forhandlerens side (Søsport, Åbyhøj) garanteret at være frostsikret.

Men der er ingen octopus på det, så sådan en skal jeg have købt.

Men hvad er forskellen på TX, AT, ATX og Egress modellen?

Hvordan kan jeg være sikker på, at octopusen er frostsikret?

mvh - Michael Kristensen

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-04 13:39

Hej Michael

Hvorfor ringer du ikke selv til Søsport (86155521)og spørger så får
du priser med det samme.

Se evt. http://www.apeks.co.uk/home_frameset.htm

Jeg ville vælge en T20 der er den samme som din TX50
bare uden juster skrue og i gul farve.
MVH Holm

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-04 13:48

Hej Igen

Før jeg bliver flået så vil jeg gør opmærksom
på at T20 er en "varmt"vandt regulator.
Hør Søsport om det rigtige valg.

MVH Holm

Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-11-04 12:02

> Hvorfor ringer du ikke selv til Søsport (86155521)og spørger så får
> du priser med det samme.

Kørte derud i forgårs. Butikken var lukket. Stod og ledte efter et
skilt med info om, hvornår den åbnede igen, da jeg af en håndværker,
der gik ind af døren ved siden af butikken fik af vide, at indehaveren
var taget på ferie de næste 14 dage.

> Se evt. http://www.apeks.co.uk/home_frameset.htm

Valget står mellem ATX40, som i følge apeks er koldvandsegnet
(citat: Incorporates Apeks highly efficient heat exchanger and
therefore suitable for both warm and cold water use.)

og Engress som også er koldvandsegnet + som virker uanset hvordan du
vender den.
(citat: Can be used either way up, Cold water compatible – CE
approved)

Engress koster faktisk 100 kr. mindre end ATX hos www.diveinn.com

Umidbart hælder jeg til Engress, medmindre nogle har dårlige
erfaringer med den

vh
Michael Kristensen

Fra : Michael Holm

Dato : 19-11-04 15:35

Hej Igen

Øv med at der ikke var åbent.

Jeg er ikke 100 % sikker men jeg mener at der findes en
TX20 Der faktisk er en TX40 uden 1st trin. Bare med gul front og slange.

Jeg kan godt se det smarte i at Engress kan vende op og ned men
min mening er at den er for lille/”unormal” og i tilfælde at en
situation hvor der skulle blive behov for en octopus ville jeg
fortrække en lidt stører model som man kender som evt. (A)TX40.

Ved at vælge en (A)TX 40 mangler du også kun et 1st trin for at benytte
et
dobbelt sæt end isolations manifold hvis din dykkerudvikling
skulle give behov for det.

Mvh Holm

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-11-04 16:27

"Michael Holm" <mho@mhventure.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville vælge en T20 der er den samme som din TX50
> bare uden juster skrue og i gul farve.

Nu må jeg lige høre dig hvad du mener med at det er den samme?.. Indmaden er
automaten er den samme, men ATX40 har en "heat exchanger" som ATX20 ikke
har. En heat exchanger er en en lille dims med køleribber der sidder ved
lavtrykssædet, ja det er simpel teknologi. Men det gør muligvis en forskel?

ATX50 er så født med en justérskrue som hverken atx40 eller atx20 har, den
kan selvfølgelig eftermonteres. Det burde man principielt også kunne gøre
med den heat exchanger, men jeg har dog aldrig prøvet at pille i en atx20 så
jeg ved det ikke.

mvh
Jonas

Fra : Bock