bil til erhverv
Fra : Ralph

Dato : 18-11-04 08:33

Jeg har en firmabil, købt og betalt af firmaet, nu er skattevæsenet begyndt
at interessere sig for den, de vil "foreløbigt" sætte den til en skatteværdi
af 40.000 årligt, mao. jeg skal måske betale 17-18.000 mere i skat. Nu
overvejer jeg muligheden at købe bilen privat (gule plader - momsfri pt. men
jeg vil selvfølgelig betale moms hvis jeg køber den).

Hvordan er jeg så stillet mht.:

1) kørselsgodtgørelse fra firmaet - skattepligtig?
2) kørselsfradrag - jeg kører ca. 30.000 årligt i firma-regi (1200 privat -
hvis "privat" er fra hjemmet til firmaet)
3) godtgørelse/fradrag for vedligeholdelse fra firma/skattevæsen.

Har det nogen betydning at bilen ER nedskrevet til tæt på nul?

venligst
Ralph

Fra : Kim

Dato : 18-11-04 09:35

On Thu, 18 Nov 2004 08:32:40 +0100, "Ralph" <ralph@morso-mink.dk> wrote:

> [...]

>hvis "privat" er fra hjemmet til firmaet)
>3) godtgørelse/fradrag for vedligeholdelse fra firma/skattevæsen.

Hvad har det med jura at gøre ?

Spørg i en relevant gruppe :

f.eks.: news:dk.erhverv el. news:dk.forbruger.offentlig-service

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-11-04 11:43

"Kim" <k@x.x> wrote in message

> Hvad har det med jura at gøre ?

skattelovgivningen

> Spørg i en relevant gruppe :
>
> f.eks.: news:dk.erhverv el. news:dk.forbruger.offentlig-service

Og til hvilken gruppe vil du så futte spørgsmål om straffeloven??

> fut : dk.admin.netikette

FUT fjernet, da sp. er relevant for gruppen

Peter

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-11-04 09:37

"Ralph" <ralph@morso-mink.dk> wrote in message
> [...]
men
> jeg vil selvfølgelig betale moms hvis jeg køber den).
> 1) kørselsgodtgørelse fra firmaet - skattepligtig?

Nix - det er skattefrit :)
2.98kr/km indtil 20.000 km - dernæst falder taksten til 1.62kr/km
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133799&vID=200654

/Dennis

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-11-04 11:40

> [...]
> jeg vil selvfølgelig betale moms hvis jeg køber den).
>
> Hvordan er jeg så stillet mht.:
>
> 1) kørselsgodtgørelse fra firmaet - skattepligtig?

Det er skattefrit (se andet svar i tråden for taktsterne

> 2) kørselsfradrag - jeg kører ca. 30.000 årligt i firma-regi (1200
privat -
> hvis "privat" er fra hjemmet til firmaet)

Hvis du ikke får godtgørelse fra arbejdsgiver for kørsel mellem hjem og
arbejde (som du kun kan få i særlige tilfælde) så har du dit normale kørsels
fradrag til at dække dette

> 3) godtgørelse/fradrag for vedligeholdelse fra firma/skattevæsen.

Nej. Statens takster for kørsel i egen bil inkluderer afskrivninger og
reperationer, Så man kan sige at det er lidt af et lotteri. Har du en bil
med lave driftsomkostniger og lav anskaffelsesværdi, så giver det overskud,
som er skattefrit, men har du en dyr bil med store driftsomkostninger så
giver det underskud som ikke er fradragsberettiget.
Jeg kan dog fortælle at indtil for 2 år siden lagde jeg selv bil til (Xantia
på diesel, med flere erhvervskilometer end dine, men også med mere
privatkørsel) det gav faktisk overskud i nogle år, men jeg havde også et
enkelt år med underskud. Som regel kan man sige at overskuddet svarede til
at pengene også dækkede min private kørsel.

man kan som tommelfinger regel sige at jo flere erhvervsmæssige kilometer du
kører og jo færrer privat du kører jo bedre "forretning " er det at lægge
bil til selv i stedet for at blive beskattet af firmabil.

> Har det nogen betydning at bilen ER nedskrevet til tæt på nul?

Nej. Statens takster ligger fast uanset hvad du kører i. (men se ovenfor)

Fra : Ralph

Dato : 18-11-04 21:02

"Ralph" <ralph@morso-mink.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en firmabil, købt og betalt af firmaet, nu er skattevæsenet
> begyndt

Takker for svar, nu er sagen blevet lidt mere kompleks (overvejer selv at
købe bilen) spørgsmålet er derfor gensat i dk.erhverv

--
venligst
Ralph