CPR-register og sletning.
Fra : Vic.

Dato : 17-11-04 23:31

Der blev stillet et spørgsmål af Jan Pedersen her i gruppen omkring
forskellige offentlige institutionerog private selskaber som abonerer på ens
CPR-nummer. De offentlige kan jeg godt forstå, at de kan abonere mit
CPR-nummer. Men kan jeg få ophævet private selskabers abonement på mit
CPR-nummer? Jeg kan se på mine oplysninger, at der er flere private
selskaber, som abonerer på mit CPR-nummer. Det er vel egentlig ikke
nødvendigt for disse selskaber at have mit CPR-nummer. Det skal så siges, at
jeg har haft noget at gøre med disse selskaber på et tidspunkt, men ikke
mere. Derfor vil jeg gerne slettes. Hvordan og kan det i det hele taget lade
sig gøre? Jeg takker på forhånd for nogen forhåbentlig gode svar.

Vic.

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-11-04 23:53

"Vic." <ingen@spam.her.tak> skrev i en meddelelse
Derfor vil jeg gerne slettes. Hvordan og kan det i det hele taget lade
> sig gøre? Jeg takker på forhånd for nogen forhåbentlig gode svar.

Henvend dig det rigtige sted, nemlig dit FOLKEREGISTER de er til for at
hjælpe dig

Fra : BEKA

Dato : 18-11-04 12:42

"Jens Jensen" <jens@jensen.dk> wrote in message

> [...]
> Derfor vil jeg gerne slettes. Hvordan og kan det i det hele taget lade
> >

> Henvend dig det rigtige sted, nemlig dit FOLKEREGISTER de er til for at

Fokeregisteret og cpr systemet er til for kontrol formål, ikke for at hjælpe
den individuelle!!

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-04 17:39

Scripsit "Vic." <ingen@spam.her.tak>

> [...]
> selskaber, som abonerer på mit CPR-nummer. Det er vel egentlig ikke
> nødvendigt for disse selskaber at have mit CPR-nummer.

Er du sikker på at abonnenterne faktisk har dit cpr-nummer? Det virker
mere sandsynligt at du har misforstået en oplysning om at de
pågældende virksomheder abonnerer på oplysninger om adresseforandring
m.v.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : BEKA

Dato : 18-11-04 22:00

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> mere sandsynligt at du har misforstået en oplysning om at de
> pågældende virksomheder abonnerer på oplysninger om adresseforandring

Hvis det stod til mig, ville jeg gerne frabede mig begge dele, specielt
adresseforandring m.v.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-11-04 19:05

Vic. wrote:

-snip-

> selskaber, som abonerer på mit CPR-nummer. Det er vel egentlig ikke
> nødvendigt for disse selskaber at have mit CPR-nummer. Det skal så siges, at

Nej.

> jeg har haft noget at gøre med disse selskaber på et tidspunkt, men ikke
> mere. Derfor vil jeg gerne slettes. Hvordan og kan det i det hele taget lade
> sig gøre? Jeg takker på forhånd for nogen forhåbentlig gode svar.

Du skal henvende dig til firmaerne selv... Og det har jeg iøvrigt
prøvet. Da Århus kommune ikke anede hvem der stod for det, kunne jeg
derfor ikke blive slettet hos dem... Og det kunne jeg heller ikke hos de
andre, som ikke anede hvem der var ansvarlig...

Så jeg har droppet at få mig slettet, fordi hverken folkeregistret eller
lignende gider ("kan") åbenbart gøre noget, fik jeg at vide. Totalt
latterligt system... Der var sku´ ingen der anede en flyvende fis om
noget som helst hos mange af dem jeg ringede til!...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 19-11-04 21:44

Der må findes noget lovgivning der nævner hvem der kan abonnere på CPR
oplysninger, hvilke forhold der gælder hvis nogle af disse abonnementer
ønskes ophævet af personen hvem CPR nummeret tilhører ? Men principielt
burde kun offentlige myndigheder kunne få informationer fra CPR registeret
da det er oprettet til offentlig brug. En kreditor burde ikke ku få
informationerne kun fogedretten. Men dette er jo ikke jura men politik :)

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-04 22:59

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Der må findes noget lovgivning der nævner hvem der kan abonnere på CPR
> oplysninger,

Javist. Lov om Det Centrale Personregister, kapitel 10.
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0014029.htm>

Bemærk at de oplysninger der videregives efter kapitel 10, ikke er
mere omfattende en hvad enhver kan gå til folkeregisteret og få at
vide efter §42. Og de er for den sags skyld heller ikke særligt
følsomme.

> En kreditor burde ikke ku få informationerne kun fogedretten.

Vedrørende kreditorer se især §42 stk 5.

Hele retssystemet er (måske lige bortset fra familie- og skiftesager)
lagt an på at en part *selv* skal søge en sag bragt i orden med sin
modpart, før han giver sig til at inddrage domstolene.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the