RMI og NAT
Fra : RpR

Dato : 17-11-04 20:26

Davs NG

Jeg leger lidt med RMI og har fået en Chat server og klient på benene, som
virker fint via LAN.

Skal jeg derimod have brugere via WAN på serveren går der ged i det:

Serveren antager den har LAN IP'en, og klienterne udenfor mit LAN kan
selvsagt ikke forbinde til 192.168.1.x.

Er der nogen måde jeg kan tvinge serveren til at bruge en bestemt IP? (Ergo,
min WAN ip)

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 21:36

> Er der nogen måde jeg kan tvinge serveren til at bruge en bestemt IP? (Ergo,
> min WAN ip)

Jada.. hvis du med server hentyder til maskinen, kan du under linux
bruge ifconfig og under windows 2K/XP kan du bruge guiden til
netværksforbindelser.
Det er self. et problem hvis IP adressen allerede er optaget, f.eks. af
en ADSL router.
Hvis det er tilfældet er du nødt til bruge NAT (som du nævner i subj.)
eller koble din server direkte på internettet i stedet for routeren.

- cep

Fra : RpR

Dato : 18-11-04 16:14

> [...]
> Hvis det er tilfældet er du nødt til bruge NAT (som du nævner i subj.)
> eller koble din server direkte på internettet i stedet for routeren.

Serverdelen af mit program, ikke PC'en
Tvinge den til at bruge min eksterne IP f.eks.

Fra : Soren Kuula

Dato : 21-11-04 21:02

RpR wrote:

>Serverdelen af mit program, ikke PC'en
>Tvinge den til at bruge min eksterne IP f.eks.

Det du vil er at have din router til at modtage requests på WAN siden,
have dem sendt til serveren, og have serveren til at svare til den
oprindelige IP, igennem routeren.

Du kan ikke få java til at give din maskine en anden IP adresse, og det
ville ikke virke hvis du gjorde det på en anden måde -- med mindre du
gik udenom routeren.

Du skal have NATen til at forwarde en WAN-sidig port X til din server,
port Y, konfigurere dit java program til at have sin ServerSucket på
port Y, og så sige til alle intesserede at den kører på <din WAN ip
adresse>, port X.

X kan godt være == Y, hvis der er nogen grund til det.

MVH
Søren

Fra : RpR

Dato : 22-11-04 14:32

> Det du vil er at have din router til at modtage requests på WAN siden,
> have dem sendt til serveren, og have serveren til at svare til den
> oprindelige IP, igennem routeren.

*suk*
Ingen har åbentbart erfaring med RMI herinde. Der er ihvertfald ingen der
har forstået hvad jeg egentligt skal have hjælp til.
Serveren står i DMZ, så portforwaring er slet ikke problemet.

Problemet er, at klienter udefra ikke kan forbinde til maskinen i DMZ. Jeg
kan pinge porten jeg bruger til RMI uden problemer.

Fra : Kristian Thy

Dato : 22-11-04 14:41

RpR uttered:
> [...]
>
> Problemet er, at klienter udefra ikke kan forbinde til maskinen i DMZ. Jeg
> kan pinge porten jeg bruger til RMI uden problemer.

Hvorfor spørger du så i javagruppen i stedet for dk.edb.netvaerk?

--
-- [ kristian ] --------------------------------------------------------
--------------- [if( you->toppost() ) { killfilter->append( you ); }] --

Fra : RpR

Dato : 25-11-04 16:19

> Hvorfor spørger du så i javagruppen i stedet for dk.edb.netvaerk?

Fordi det er et java betinget problem, ikke et netværksbetinget problem

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 22-11-04 15:37

On Mon, 22 Nov 2004 14:32:06 +0100, RpR <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

> [...]
> Jeg
> kan pinge porten jeg bruger til RMI uden problemer.

Umiddelbart lyder det for mig som om du ikke har åbnet for port 1099, der
kan forresten også være flere porte der skal åbnes, men ta' et kig på
f.eks. http://www.javacoding.net/articles/technical/rmi-firewall.html

Hilsen
Martin

Fra : RpR

Dato : 25-11-04 16:19

> Umiddelbart lyder det for mig som om du ikke har åbnet for port 1099,

Maskinen står i DMZ, det er ergo ikke et problem med portforwarding.

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 25-11-04 16:34

On Thu, 25 Nov 2004 16:18:33 +0100, RpR <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

> Maskinen står i DMZ, det er ergo ikke et problem med portforwarding.

Bare fordi noget står i en dmz er det nu ikke ensbetydende med at der er
åben for alle porte! Det er stadig en firewall der giver dig dmz'en og der
er mulighed at åbne for porte ind til maskinerne i dmz'en uden der er
forbindelse helt ind til dit lan, men samtidigt kan der også åbnes for
porte imellem dmz'en og lan'et. For mig, og tro mig, jeg har prøvet at
arbejde med rmi og firewalls før, og dette kan for mig at se godt være dit
problem.

Martin

Fra : RpR

Dato : 25-11-04 17:00

> [...]
> porte imellem dmz'en og lan'et. For mig, og tro mig, jeg har prøvet at
> arbejde med rmi og firewalls før, og dette kan for mig at se godt være dit

Har lige for en god ordens skyld prøvet at mappe portene til maskinen selvom
den står i DMZ, hjalp desværre heller ikke :-/

Fra : Mads Bahrt

Dato : 22-11-04 20:48

RpR wrote:

> [...]
>
> Problemet er, at klienter udefra ikke kan forbinde til maskinen i DMZ. Jeg
> kan pinge porten jeg bruger til RMI uden problemer.

Det kan være fordi du ikke har beskrevet dit problem godt nok. f.eks. er
det først nu du fortæller at den står i DMZ.

MVH
Mads

Fra : RpR

Dato : 26-11-04 17:35

Så, nu virkede det. Prøvede atter engang
med -Djava.rmi.server.hostname=x.x.x.x hvor x.x.x.x = min externe IP, og
sørme nok, det virker nu

Den tar bare imponerende lang tid om at få forbindelse, men det kan lige så
godt være mit GPRS modem der er skyld i det

Jeg undskylder for at have spildt en masse tid, men jeg fik da gang i en
ellers ret død gruppe

Chat programmet kan hentes på http://rpr.lir.dk/RMIchat.zip
Hvis nogen er interesseret i koden smider jeg den gerne op.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-11-04 22:32

RpR wrote:

> Den tar bare imponerende lang tid om at få forbindelse, men det kan lige så
> godt være mit GPRS modem der er skyld i det

Lange svartider kan - ud over en sløv forbindelse - være tegn på, at
serveren laver et DNS-opslag, der får time-out.

Prøv evt. at indsætte "192.168.0.xxx localhost" i serverens hosts fil.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Frederik Hansen

Dato : 23-11-04 08:09

RpR wrote:

> Er der nogen måde jeg kan tvinge serveren til at bruge en bestemt IP? (Ergo,
> min WAN ip)

Måske du kan bruge denne? java.rmi.server.hostname=myhost.net - altså
angive din hostnavn istedet for en IP.

Du kan finde flere/andre her:
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/guide/rmi/javarmiproperties.html

--
Frederik Hansen
Software Developer

Fra : RpR

Dato : 25-11-04 16:22

> Måske du kan bruge denne? java.rmi.server.hostname=myhost.net - altså
> angive din hostnavn istedet for en IP.

Har uden held forsøgt at fodre både java.exe og rmic.exe med den parameter,
både med extern IP og hostname. Prøvet på såvel server som klient.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-11-04 17:59

On 2004-11-25, RpR <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

> Har uden held forsøgt at fodre både java.exe og rmic.exe med den parameter,
> både med extern IP og hostname. Prøvet på såvel server som klient.

Prøv at gribe et pakkedump med tcpdump/ethereal og se, hvad du kan se i
de pakker - på begge sider af firewallen.
Det plejer at være den nemmeste måde at troubleshoote netværksbetingede
problemer.
Hvis du ikke kan/vil det, så kom med en mere grundig beskrivelse af dit
firewall/DMZ-setup - ordet "DMZ" er ikke entydigt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Give me a sleeping pill and tell me your troubles.

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 25-11-04 20:55

> Hvis du ikke kan/vil det, så kom med en mere grundig beskrivelse af dit
> firewall/DMZ-setup - ordet "DMZ" er ikke entydigt.

Eller noget kode, det kunne også hjælpe...

-Peter

Fra : RpR

Dato : 26-11-04 13:29

> Hvis du ikke kan/vil det, så kom med en mere grundig beskrivelse af dit
> firewall/DMZ-setup - ordet "DMZ" er ikke entydigt.

Servermaskinen står i DMZ, routeren er en Linksys WRT54g. Sikkerhedsmæssigt
har jeg forwarded port 1099 som programmet er sat til at bruge til
servermaskinen, så det kan ikke være et forwarding problem.

En maskine udefra skal så kunne få forbindelse til serveren.

En anden ting jeg har lagt mærke til, er at den får forbindelse, da den ikke
klager over den ikke kan finde registry, som hvis der slet ikke var hul
igennem. Den hænger i et stykke tid, og så får den en timeout.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-11-04 22:41

RpR wrote:

> Serveren antager den har LAN IP'en, og klienterne udenfor mit LAN kan
> selvsagt ikke forbinde til 192.168.1.x.

Er det styresystemet, som kun kender denne IP-adresse, eller er det
din software, som kun vil binde til én af operativsystemets IP-adresser?

Hvad siger en "ipconfig /all" på Windows (eller "ifconfig" på Unix).

Fra : RpR

Dato : 26-11-04 13:30

> Er det styresystemet, som kun kender denne IP-adresse, eller er det
> din software, som kun vil binde til én af operativsystemets IP-adresser?

Både OS og java kender kun den lokale LAN adresse på maskinen. Det er
tildelt via en router og den har således ikke direkte forbindelse til
internettet.

Fra : Michael Legart

Dato : 26-11-04 13:39

On 2004-11-17, RpR <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

> [...]
> selvsagt ikke forbinde til 192.168.1.x.
>
> Er der nogen måde jeg kan tvinge serveren til at bruge en bestemt IP? (Ergo,

Ja, du skal saette en property der hedder java.rmi.server.hostname - den
defaulter nemlig til den ip den finder paa det foerste netkort i maskinen.

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/guide/rmi/javarmiproperties.html

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : RpR

Dato : 26-11-04 13:51

> Ja, du skal saette en property der hedder java.rmi.server.hostname - den
> defaulter nemlig til den ip den finder paa det foerste netkort i maskinen.
>
> http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/guide/rmi/javarmiproperties.html

Har jeg prøvet, både med java.rmi.server.hostname=IP og
java.rmi.server.hostname="IP"

Fra : Michael Legart

Dato : 26-11-04 14:01

On 2004-11-26, RpR <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

> Har jeg prøvet, både med java.rmi.server.hostname=IP og
> java.rmi.server.hostname="IP"

Hvilken fejl faar du paa klienten?

--
hestdesign.info - we put the hest in .com