SummaSummarum og flere brugere
Fra : SFJ

Dato : 17-11-04 18:33

Hej i gruppen

I vores lille firma er det som regel fruen der bogfører etc., mens det mig
der fakturerer. Det kunne vi godt sidde og "hygge" os med samtidig, på hver
sin PC. Men kan vi det med SummaSummarum? Hvis ja, hvordan?

Mvh Søren

Idé-Sign

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-11-04 19:22

"SFJ" <sfjohansenNOS@PAMgmail.com> skrev i en meddelelse

> I vores lille firma er det som regel fruen der bogfører etc., mens det mig
> der fakturerer. Det kunne vi godt sidde og "hygge" os med samtidig, på
> hver sin PC. Men kan vi det med SummaSummarum? Hvis ja, hvordan?

Det kan du ikke.
Summarum er ikke et flerbruger system, der er beregnet til netværk.

Programmøren af Summarum har tidligere oplyst at der var lavet forberedelser
for en "kommende netværksversion". Prøv evt. at kontakte ham for at hører
hvor langt den version er.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-11-04 19:42

In news:419b96d6$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Det kan du ikke.
> Summarum er ikke et flerbruger system, der er beregnet til netværk.

Kan den ikke porteres, eller lign. på en Citrix?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 20:05

> [...]
> der fakturerer. Det kunne vi godt sidde og "hygge" os med samtidig, på
> hver sin PC. Men kan vi det med SummaSummarum? Hvis ja, hvordan?

Det kan man godt, men det kræver lidt snilde.
Kontakt mig evt. på min mailadresse (km hos alsit i dk)

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-11-04 09:18

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man godt, men det kræver lidt snilde.
> Kontakt mig evt. på min mailadresse (km hos alsit i dk)

Kan du ikke bringe dit svar her, så vi andre også kan få gavn af det

Tidligere stod der i FAQen at det kunne man *ikke* da begge brugere ville
komme til at sidde og ændre i de samme data samtidig. Det vil f.eks. gå galt
hvis den ene bruger gemmer kassekladden medens en anden samtidig er ved at
lave indtastninger i den.
Hvis det er ændret siden, er der vist noget Steen har glemt at melde ud.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 16:25

> Kan du ikke bringe dit svar her, så vi andre også kan få gavn af det

Humlen består kort og godt i at man skal installere det på to forskellige
maskiner (husk at checke licensbetingelser) og bruge den ene maskines
databaser som server.
Derefter skal men ind i registreringsdatabasen HKCU/Software/Stone's
Software/SummaPro/Start og ændre entrien Datamappe til den andens maskines
unc hvor summa er installaret.
Så har du fat i samme database fra hver sin maskine.

DET ER FOR EGEN REGNING OG RISIKO

> [...]
> ved at lave indtastninger i den.
> Hvis det er ændret siden, er der vist noget Steen har glemt at melde ud.

Steen har ikke glemt at melde noget ud. Det er som sagt for egen regning og
risiko og systemet er ikke beregnet til dette, så mit gæt er at det er
derfor at Stone's Software har sagt at man ikke kan.

Jeg har testet det og det virker fint hvis man ikke bogfører samme sted
samtidigt og husker at åbne databasen hver gang man skal bruge data som er
opdateret på den anden maskine.

Men det er ikke anbefalesværdigt, med mindre man har 100% styr på Summa og
hvordan Summa virker.

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-11-04 17:15

> [...]
> unc hvor summa er installaret.
> Så har du fat i samme database fra hver sin maskine.

Og betyder det ikke netop at man kun kan tilgå databasen fra en af
maskinerne af gangen, som jeg påpeger?
Hvis der sidder 2 og arbejder samtidig, vil de overskrive hinandens data.

> Jeg har testet det og det virker fint hvis man ikke bogfører samme sted
> samtidigt og husker at åbne databasen hver gang man skal bruge data som er
> opdateret på den anden maskine.

SFJ kommer jo netop til at bogføre 2 steder samtidig når konen bogfører og
han selv laver en faktura. Fakturaen bogføres jo med det samme, ellers er
det kun en "ordre" og derfor en "følgeseddel" der udskrives.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 17:23

> Og betyder det ikke netop at man kun kan tilgå databasen fra en af
> maskinerne af gangen, som jeg påpeger?
> Hvis der sidder 2 og arbejder samtidig, vil de overskrive hinandens data.

Jeg gider ikke starte en diskussion - brug det eller la' være !

> SFJ kommer jo netop til at bogføre 2 steder samtidig når konen bogfører og

Jeg har snakket med SFJ og det ønsker jeg ikke at komme ind på her.

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-11-04 17:40

> Jeg gider ikke starte en diskussion - brug det eller la' være !

Det er da ikke en diskussion.
Jeg mener ikke at det der spørges om kan lade sig gøre rent teknisk. Du
mener det kan det godt og foreslår en løsning som jeg ikke mener kan det der
spørges om. Det er endda en "farlig" løsning, hvor der er stor risiko for at
miste data.

> Jeg har snakket med SFJ og det ønsker jeg ikke at komme ind på her.

Det fortæller han selv i spørgsmålet, så jeg har svært ved at se hvorfor det
skulle være hemmeligt.
Beklager hvis "konsulenten" føler sig trådt over tæerne, det var ikke
meningen

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 21:03

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der spørges om. Det er endda en "farlig" løsning, hvor der er stor risiko

Nej det er ikke en farlig løsning, hvis man bruger det med omtanke. Det
fungerer fint, hvis en f.eks bruger varelageret og en anden bruger
bilagsdelen og en tredie bruger den financielle bogføring.

Disse tre ting er rimeligvis adskildt og kan sagtens fungere uafhængigt af
hinanden.

Dér hvor det kan gå galt er at en bogfører et bilag samtidig med en anden
gør det.

> Det fortæller han selv i spørgsmålet, så jeg har svært ved at se hvorfor
> det skulle være hemmeligt.
> Beklager hvis "konsulenten" føler sig trådt over tæerne, det var ikke
> meningen

For at tage det sidste først så føler han sig ikke trådt over tæerne, men
han mener ikke at det er hans opgave at fortælle her hvad SFJ og jeg snakker
om i telefonen.

Desuden er der ikke noget der er spor hemmeligt. Jeg gav netop opskriften på
metoden, samtidig med at jeg advarede mod de farer der lurer ved at bruge
metoden.

Men SFJ selv skriver så bogfører konen i det financielle, mens han selv
fakturerer. Så længe at de har aftalt hvem der finacielt bogfører bilagene,
så kan jeg ikke se problemerne. Problemet opstår først på det tidspunkt hvor
en af parterne træder over den linie de har aftalt.

/karsten

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-11-04 21:07

On Thu, 18 Nov 2004 09:17:45 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Tidligere stod der i FAQen at det kunne man *ikke* da begge brugere ville
>komme til at sidde og ændre i de samme data samtidig. Det vil f.eks. gå galt

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor der er flerbrugerlicens til Summa
når man ikke kan gå ind i det samtidigt. Nogen der vil kommentere?

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-11-04 23:40

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig helt forstået hvorfor der er flerbrugerlicens til Summa
> når man ikke kan gå ind i det samtidigt. Nogen der vil kommentere?

Der er heller ikke tale om en "flerbrugerlicens" men "flere licenser"

<SNIP>
UBEGRÆNSET ANTAL LICENSER
Ved køb af mere end 30 licenser fås en ubegrænset institutions- eller
firmalicens. Programmet kan installeres på et ubegrænset antal computere.
Institutionen eller firmaet skal dog udgøre en fysisk/geografisk enhed, dvs.
alle computere skal befinde sig på samme fysiske adresse.
</SNIP>

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-04 10:05

> Jeg har aldrig helt forstået hvorfor der er flerbrugerlicens til Summa
> når man ikke kan gå ind i det samtidigt. Nogen der vil kommentere?

Det er f.eks. til brug i uddannelsesinstitutioner eller eksempelvis hos
revisorer.

/karsten

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-11-04 10:25

On Fri, 19 Nov 2004 10:04:37 +0100, "Karsten Madsen" <km hos alsit i
dk> wrote:

>Det er f.eks. til brug i uddannelsesinstitutioner eller eksempelvis hos
>revisorer.

Ja selvfølgelig!

Har iøvrigt lige fået lavet den første eksterne revision, jegs endte
en Summa backup med, sammen med det øvrige materiale, men jeg tror nu
ikke han har brugt backup'en.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com