Ny MacSoup bruger
Fra : Steen B. Jensen

Dato : 17-11-04 17:14

Hej

Jeg fik hentet og installeret MacSoup på min nye iBook.
Jeg er stadig ikke helt fortrolig med programmet, blandt andet måtte jeg
pille mange stedert, før jeg overhovedet fik MacSoup startet op igen.
Jeg dobbeltklikkede på MacSoup ikonet, og gik via file ind og åbnede den
settings file, jeg havde gemt - er det den eneste vej, til at åbne
MacSoup...og de grupper man abonnerer på?

Næste ting, hvordan får jeg MacSoup til automatisk at fjerne, de poster
jeg allerede har haft åbne...eller har læst?

Jeg bar ingen grund til at have 200 gamle poster i hver gruppe.

MVH

Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-11-04 17:26

Steen B. Jensen <newz@pc.dk> wrote:

> [...]
> jeg allerede har haft åbne...eller har læst?
>
> Jeg bar ingen grund til at have 200 gamle poster i hver gruppe.

gylling.net/macsoup/

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 17-11-04 17:37

> [...]

> settings file, jeg havde gemt - er det den eneste vej, til at åbne
> MacSoup...og de grupper man abonnerer på?

<citat: MacSOUP Brugerhåndbog s.8>
De fleste vil dog kun have brug for en database, og nogle vil måske
synes det er sært at dobbeltklikke på et indstillingsdokument, i stedet
for MacSOUP selv. I dette tilfælde kan du bruge funktionen i MacSOUP's
standard-indstillingsdokument: lav en henvisning til
indstillingsdokumentet og kald den "MacSOUP Default Settings" (uden
citattegn), og anbring den i mappe Indstillinger (i Systemmappen under
klassisk Mac OS, og "~/Library/Preferences" under Mac OS X, hvor "~" er
dit hjemmebibliotek).

> Næste ting, hvordan får jeg MacSoup til automatisk at fjerne, de poster
> jeg allerede har haft åbne...eller har læst?

Tryk æble-1 for kun at se de ulæste, æble-5 for kun at se de nye

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 17-11-04 18:19

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Tryk æble-1 for kun at se de ulæste, æble-5 for kun at se de nye

Tak for det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-11-04 19:12

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Tryk æble-1 for kun at se de ulæste, æble-5 for kun at se de nye

Er det nødvendigt at trykke Command (=æble) *og* tallet? Her kan jeg
nøjes med at trykke tallet (i øverste række på skrivemaskinetastaturet.
Er det forskelligt under Mac OS X?

Steen kan se de forskellige valgmuliheder ved at klikke med musemarkøren
i nederste venstre hjørne i rammen. Der er 6 visningsvalg (i 2.5).

Et af problemerne med MacSOUP for nye brugerer er, at
indstillingsmulighederne ikke ligger det sted de skal - under Edit
menuen. De er spredt rundt omkring - de mærkeligste steder.

Man skal se sig godt for. Eller læse The Fine Manual.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 17-11-04 22:32

> Et af problemerne med MacSOUP for nye brugerer er, at
> indstillingsmulighederne ikke ligger det sted de skal - under Edit
> menuen. De er spredt rundt omkring - de mærkeligste steder.

Hos mig ligger de, hvor de skal - under MacSOUP-menuen. Det er
selvfølgelig kun de globale indstillinger. Indstillinger for den enkelte
gruppe ligger under Special-menuen, og det er måske ikke den mest
sigende titel.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-11-04 00:30

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> selvfølgelig kun de globale indstillinger. Indstillinger for den enkelte
> gruppe ligger under Special-menuen, og det er måske ikke den mest

MacSOUP-menuen?

Indstillinger skal ligge under Edit (Rediger) og/eller evt Tools
(Funktioner). Det er de to steder man forventer at finde
programindstillinger.

Det gør de i Finder, Note Pad, Stikies, Apple Audio Player, i alle MS
Office programmer, i Acrobat Reader, i Graphics Converter, PGPTools,
TexEdit Plus og QuickTime Player under MacOS f.eks.

For OpenOffice programmerne under LinuxPPC er det det samme. For MS
Windows programmer ligger indstillingerne i næsten alle tilfælde i Tools
(Funktioner) menuen. Her afviger nogle få som f.eks Acrobat Reader ved
at ha' beholdt indstillinger i Edit menuen, det samme sted som under
MacOS.

Det er kun "afvigende" Macintosh programmer som Fetch 3, Eudora 4 og
BetterTelnet - og så MacSOUP, hvor indstillingerne ligger gemt rundt
omkring, og giver brugerne hovedbrud med at finde rundt i
programindstilliner.

MacSOUP version 2.5 til MacOS 8/9 har slet ikke nogen "MacSOUP-menu".
Settings ligger der under File (Arkiv) menuen, blandt mange andre
steder.

File menuen...!?

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-11-04 05:36

> MacSOUP version 2.5 til MacOS 8/9 har slet ikke nogen "MacSOUP-menu".
> Settings ligger der under File (Arkiv) menuen, blandt mange andre
> steder.

Starteren af tråden anvender MacSOUP på OSX - derfor

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Karl Antz

Dato : 18-11-04 08:48

> [...]
> Office programmer, i Acrobat Reader, i Graphics Converter, PGPTools,
> TexEdit Plus og QuickTime Player under MacOS f.eks.

nej det gør de rent faktisk ikke i Mac OS X - selvom de gjorde det _for
det meste_ i Mac OS 9:

Finder/Preferences
MS Word/Preferences
MS Excel/Preferences
Adobe Reader/Preferences
GraphicConverter/Preferences
QuickTimePlayer/Preferences

Og det var netop en af de ting man regulerede i OS X frem for OS 9 og
tidligere: Ifl. retningslinierne SKAL programmernes
preferences/indstillinger ligge under programmenuen så man ALTID ved
hvor man har dem ...

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-11-04 12:58

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> tidligere: Ifl. retningslinierne SKAL programmernes
> preferences/indstillinger ligge under programmenuen så man ALTID ved

Fint nok. Og "programmenuen" er så her MacSOUP...

Jeg må kigge efter næste gang jeg kommer i Fona 2000.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-11-04 09:48

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Indstillinger for den enkelte gruppe ligger under Special-menuen, og det
> er måske ikke den mest sigende titel.

Den burde ligge under Arkiv eller Vindue og hedde Vis info for den
enkelte gruppe alt efter om vinduet er modalt eller ej.

Man kan undres over Stafan Hallers tilgang til Mac GUI standarder, når
han så nidkært forfølger usenets regler og standarder.
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-04 21:02

In article <1gnfxk1.1p9zn6bruv0k6N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Man kan undres over Stafan Hallers tilgang til Mac GUI standarder,
> når han så nidkært forfølger usenets regler og standarder.

Det skyldes sikkert, at MacSOUP oprindeligt er et OS 9 program, eller
klassisk Mac OS, for det er fra længe før ver. 9. Stefan Haller lavede
det, da han var studerende og hed Stefan Kurth. Han er siden blevet
gift, har fået børn og arbejde. Han har sagt, at han ikke har tid til at
gøre mere ved MacSOUP. Brugerne fik dog presset ham til at lave en
version, der kører under OS X, så man i det mindste slipper for at åbne
klassisk Mac OS. Det fungerer også fint, men MacSOUP overholder ikke
helt reglerne for programmer under OS X. Men kan man lide MacSOUP, så er
det underordnet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 18-11-04 08:54

> Er det nødvendigt at trykke Command (=æble) *og* tallet? Her kan jeg
> nøjes med at trykke tallet (i øverste række på skrivemaskinetastaturet.
> Er det forskelligt under Mac OS X?

Godt set - man behøver vist ikke engang trykke på æbletasten

Steen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-11-04 12:58

Steen B. Jensen <newz@pc.dk> wrote:

> Godt set - man behøver vist ikke engang trykke på æbletasten

Stefan Haller har nok bare ikke rettet det i selve pop-up menuen?

Det ligger meget praktisk, at man kan sidde med venstre hånd over
tal-tasterne (fra 1 til 9) og ændre visning mens man med højre hånd
fører musen og åbner og lukker for indlæg.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-04 21:06

In article <1gnenmo.x6cd6q128l5qoN%newz@pc.dk>,
newz@pc.dk (Steen B. Jensen) wrote:

> Jeg bar ingen grund til at have 200 gamle poster i hver gruppe.

Jo da. En af de meget store fordele ved en off-line newsreader som
MacSOUP er netop, at man har lynende hurtig adgang til gamle indlæg. Det
er en meget stor fordel i lange og forgrenede tråde. Ofte skal man læse
hele tråden igennem for at kommentere noget. Så er det en stor fordel,
at man hurtigt og nemt kan drøne tilbage i tråden og genopfriske, hvem
der sagde hvad.
Indlæggene i MacSOUP er ren tekst. De fylder ingenting på en
moderne computer med masser af gigabyte på harddisken. MacSOUP kan
sættes til at slette gamle indlæg efter alder eller antal på disken. Og
den kan sættes til at slette automatisk eller manuelt. Sæt den f.eks.
til at slette indlæg efter en måned. Så har du næsten altid de gamle
liggende, hvis du lige vil genopfriske noget.
Hvad den aktuelle visning angår, har andre fortalt dig, at du
bare skal trykke på 1 og kun se ulæste. Hvis du vil se et læst indlæg,
trykke du bare på 3, og så dukker de straks op alle sammen. Det er
enormt smart, og der er vist ikke andre programmer, der er så gode til
det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-11-04 21:23

> [...]
> til at slette indlæg efter en måned. Så har du næsten altid de gamle
> liggende, hvis du lige vil genopfriske noget.

Jeg må indrømme, at jeg er blevet ret glad for MacSOUP.

Det er fx ret smart, at man kan følge trådene i 'det lille vindue'
øverst i programmet.

Nu mangler jeg lige at lære, hvordan jeg får programmet til automatisk
at slette bekeder efter fx en måned.

Tak til alle, for hjælpen med at komme igang med MacSOUP - og Mac
generelt.

Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-04 22:06

In article <1gnkj72.1093p201ehfrf8N%newz@pc.danmark>,
newz@pc.danmark (Steen B. Jensen) wrote:

> Nu mangler jeg lige at lære, hvordan jeg får programmet til automatisk
> at slette bekeder efter fx en måned.

Nu sidder jeg ikke lige med MacSOUP her. Det er vist i indstillinger til
den enkelte nyhedsgruppe under Special-menuen. Ellers er det i de
generelle Indstillinger. Prøv at lede lidt.

> Tak til alle, for hjælpen med at komme igang med MacSOUP - og Mac
> generelt.

We aim to please.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-11-04 12:54

Steen B. Jensen <newz@pc.danmark> wrote:

> Nu mangler jeg lige at lære, hvordan jeg får programmet til automatisk
> at slette bekeder efter fx en måned.

Indstillinger -> Standard for nye grupper , her kan du stille "Slet
gamle artikler" og vælge om det skal være efter x antal dage, eller når
der er y antal artikler.
Bagefter kan du så under puktet sletning vælge hvornår de gamle artikler
skal slettes.

mvh.
Kaj.

--