Mozilla og importere adr.kartotek fra adre~
Fra : Karen Seiersen

Dato : 17-11-04 15:53

Jeg har forgæves forsøgt at importere mit adr. kartotek fra Mail til
Mozilla på min iMac, det jeg ikke forstår er at jeg har gjort det på min
mands iMac med samme spec.

Når jeg arkiverer en sikkerhedkopi af adr. bogs databasen bliver det en
ABBU fil som jeg ikke kan ændre til en .txt - eller .csv - eller en
..tab fil jeg har låst op i info men ligemeget hjælper det.

iMac G3 17" OSX 10.3.6 - Adr. bog ver. 3.1.2 Mozilla 1.7.3 - ver. Mail
ver. 1.3.9.

Nogen som kan komme med et bud Slet ingen bud ??? Please

Mange hilsner Karen

Fra : Erik Richard

Dato : 17-11-04 19:21

Hej Karen

Jeg véd ikke, om det kan hjælpe dig, men kan du trække info fra
Adressebog ud som alm tekst? - Prøv så at gemme det som 'tab separeret
text' fil (enten med 'Tex Edit Plus', BBedit eller evt. AppleWorks), så
skulle du få kolonner med hhv. navne og adresser m.v.. Prøv så at
importere filen direkte til Mozilla.

Jeg har gjort det til Netscape 4.x, men faktisk aldrig prøvet det til
Mozilla, da Mozilla automatisk læser Netscapes adressebøger...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-04 22:16

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har gjort det til Netscape 4.x, men faktisk aldrig prøvet det til
> Mozilla, da Mozilla automatisk læser Netscapes adressebøger...

Hej Erik Richard

Desværre ser jeg ikke nogen mulighed for at arkivere som tab sepereret
text. fil, der er kun mulighed for at tage en sikkerhedskopi af
databasen og det er her at den kun vil gemme som en ABBU fil. Den kan
jeg ikke få omdøbt til en text fil, godt nok kommer text. til at stå på
filen men på ikonet står der stadig ABBU. Og den vil ikke importeres i
Mozilla.

Mange hilsner Karen

Fra : Erik Richard

Dato : 19-11-04 00:30

Karen Seiersen wrote:

> Desværre ser jeg ikke nogen mulighed for at arkivere som tab sepereret
> text. fil, der er kun mulighed for at tage en sikkerhedskopi af
> databasen og det er her at den kun vil gemme som en ABBU fil.

Dvs., at du _ikke_ kan gemme som alm. text/tekst fra 'Adressebog'? - Du
kan evt. prøve at åbne AppleWorks -> ny database og så blot cancel, når
den vil til at lave DB felter. Så får du et blankt dokument. Vælg så
'Import/Eksport' i File/Arkiv og prøv om du kan navigere dig frem til
Adressebog og så vælg 'Importér', så vil AWKS selv oprette de felter,
der er nødvendige, og nu kan du gemme som 'tab seperated text'. Det
vælges under 'Eksportér'. Hvis du nu åbner filen med en texteditor, så
vil du se, at det ligger som pæne kolonner.... RagTime Solo har samme
funktioner som AWKS her.

> Den kan jeg ikke få omdøbt til en text fil, godt nok kommer text. til
> at stå på filen men på ikonet står der stadig ABBU. Og den vil ikke
> importeres i Mozilla.

OK, prøv så denne her.
- Start Mozilla og sæt den for nemheds skyld til at vise 'Inbox'
- Gå til menuen 'Tools', vælg 'Import...'
- I dialogen, der kommer op, vælger du 'Address Book'
- Følg instrukserne i dialogvinduet, så skulle du meget gerne blive
dirigeret enten direkte til valgmulighederne for adressebøger i andre
mailklienter combiprogrammer + evt. en 'select' knap, hvor du så skal
navigere dig frem til 'Adressebog'. Vælg 'import', og du skulle nu gerne
få en adressebog i Mozilla, der indeholder alle dine adresser fra
'Adressebog'. Og du kan nu gå ind i 'Address Book' i Mozilla og redigere
og tilpasse div. opl.. Der vil være 'ét' stort problem ved denne metode.
Mozilla kan _ikke_ genkende æ-ø-å, så dem skal du alle rette manuelt..(

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-11-04 21:24

Karen Seiersen wrote:

> Når jeg arkiverer en sikkerhedkopi af adr. bogs databasen bliver det en
> ABBU fil som jeg ikke kan ændre til en .txt - eller .csv - eller en
> ..tab fil jeg har låst op i info men ligemeget hjælper det.

Jeg tror du skal lave en export og ikke en sikkerhedskopi.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-04 22:16

> Jeg tror du skal lave en export og ikke en sikkerhedskopi.

Hej Axel
Desværre i adressebog er der ikke denne mulighed

Mange hilsner Karen Seiersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-04 02:28

Karen Seiersen wrote:

> Desværre i adressebog er der ikke denne mulighed

Du bør under omstændighederne (med samme filsystem - når man bruger
eksport, er det som regel fordi man arbejder cross platform, f.eks fra
Mac HPS til Linux ext2) kunne hente adressebogens oplysninger fra dit
"Mail" program direkte, inde fra Mozilla.

Start Mozilla og åben Adressebog under Window menuen. Vælg import under
Tools og prøv at tilgå "Mail" programmet med de forskellige valg du
bliver præsenteret for.

Du skrev, at det kunne lade sig gøre fra en anden lignende maskine.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 19-11-04 19:53

> [...]
> bliver præsenteret for.
>
> Du skrev, at det kunne lade sig gøre fra en anden lignende maskine.

Ja jeg kunne gøre det på min mands imac men ikke på min egen....... så
der er noget som driller. Som jeg forstår det bliver min
export/arkivering en låst ABBU fil, som jeg ikke kan tilgå

Mange hilsner Karen Seiersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 04:07

Karen Seiersen wrote:

> Ja jeg kunne gøre det på min mands imac men ikke på min egen... så
> der er noget som driller. Som jeg forstår det bliver min
> export/arkivering en låst ABBU fil, som jeg ikke kan tilgå

Hvordan låst? En ABBU-fil er en Address Book BackUp-fil.

Men iflg de oplysninger jeg har fundet, skulle andre Macintosh
mailprogramer end det program den kommer fra også kunne læse abbu-filen.
Måske kan Mozilla alligevel ikke læse den slags file. Måske er Mozilla
en undtagelse i så henseende?

Hvorfor vil du omdøbe filens navn? Hvad skulle det have af betydning for
indholdet?

Har du prøvet med flere eksemplarer? Måske er den abbu-fil du bruger "i
stykker".

Har du prøvet det, der har været forslået af flere, at hente adresserne
direkte fra dit "Mail" programs adressebog ved at importere inde fra
Mozilla? Sådan noget kan f.eks lade sig gøre med Entourage, som kan
hente adressebogsoplysninger direkte fra andre Macintosh mail
programmers adressebog, f.eks fra Outlook Express, Eudora, Netscape
Communicator og Claris Emailer *uden* at man behøver at eksportere
oplysningerne først.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-11-04 20:56

> [...]
> mailprogramer end det program den kommer fra også kunne læse abbu-filen.
> Måske kan Mozilla alligevel ikke læse den slags file. Måske er Mozilla

Det må den være, for jeg har nu prøver mange gange uden resultat. Og når
jeg prøver at tilføje .txt. vil den ikke omdøbe hvergang sætter den
endnu en ABBU efter.

> Hvorfor vil du omdøbe filens navn? Hvad skulle det have af betydning for
> indholdet?

Så får jeg hele indholdet af adressebogen som er opdelt i kategorier.

> [...]
>
> Har du prøvet det, der har været forslået af flere, at hente adresserne
> direkte fra dit "Mail" programs adressebog ved at importere inde fra

Det kan ikke lade sig gøre, idet program kun inkluderer Eudora

> [...]
> programmers adressebog, f.eks fra Outlook Express, Eudora, Netscape
> Communicator og Claris Emailer *uden* at man behøver at eksportere

Jeg har kun Mail programmet og nu Mozilla.

Jeg må måske vente til jeg får min nue computer og
så se hvad, der sker.

Mange hilsner Karen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-11-04 22:33

Karen Seiersen wrote:

> Det kan ikke lade sig gøre, idet program kun inkluderer Eudora

Og "Mail" er et "rigtigt" Mac OS X program, der hedder Mail - ikke bare
en front end ikon, der starter dit rigtige e-mail program, som f.eks
kunne være Eudora, som det er tilfældet i Mac OS 9?

> Jeg har kun Mail programmet og nu Mozilla.

I min Mozilla Mail (LinuxPPC) er det godt nok kun muligt med Import at
hente fra adresser fra Communicator. Derudover kan den sættes til at
importere adresser fra tekst-file og Settings.

"Settings" lyder meget Macintosh-agtigt. Kan din Mozilla Mail importere
fra Settings?

> Jeg må måske vente til jeg får min nue computer og
> så se hvad, der sker.

Du bli'r nok glad!

Men hvorfor vil du skifte fra Mail til Mozilla Mail?

Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-11-04 23:02

> Og "Mail" er et "rigtigt" Mac OS X program, der hedder Mail - ikke bare
> en front end ikon, der starter dit rigtige e-mail program, som f.eks
> kunne være Eudora, som det er tilfældet i Mac OS 9?

Rigtigt det er Mac OS X mailprogrammet som fulgte med min imav G4 17",
og ikke andre mailprogrogrammer.

> [...]
> importere adresser fra tekst-file og Settings.
>
> "Settings" lyder meget Macintosh-agtigt. Kan din Mozilla Mail importere

Mozilla har disse muligheder i import:
Address Books + Mail + Settings.

> Du bli'r nok glad!

Selvfølgelig jeg ryster af forventning til min nye iMac 20". ) kan
ikke vente !

> Men hvorfor vil du skifte fra Mail til Mozilla Mail?

Det skal ikke være mit primære mailprogram, men min famile holder af at
få mine farvede (baggrunds) fødselsdagskort med små flag
(gif. animeret) så det skal kun være til sådan noget en 15 - 20 gange om
året.

Jeg er skam glad for OS x mail program

Mange hilsner Karen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-04 00:07

Karen Seiersen wrote:

> Mozilla har disse muligheder i import:
> Address Books + Mail + Settings.

Har du prøvet med import fra Settings?

Fra : Karen Seiersen

Dato : 22-11-04 01:00

> Har du prøvet med import fra Settings?

Nej det har jeg ikke, jeg opfatter settings som indstillinger i mail
programmet og ikke som Apple adresse Bog.

Er dette forkert ??

Mange hilsner Karen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-04 17:33

Karen Seiersen wrote:

> Nej det har jeg ikke, jeg opfatter settings som indstillinger i mail
> programmet og ikke som Apple adresse Bog.
>
> Er dette forkert ??

Jeg regner ellers med at Preferences er Indstillinger. Settings i Eudora
i fler-bruger versionen giver adgang til adressebogen for den enkelte
bruger. Og Settings i MacSOUP er f.eks osse indgang til de forskellige
nyhedsgrupper når man har flere opsætninger. Settings er vel mere end
indstillinger?

Du kan jo prøve. Hvis du ikke får lov til at importere en adressebog kan
du jo bare afbryde processen. Der sker nok ikke noget ved det.

Hvad har du ellers prøvet? Import fra Adressebogen virkede ikke med
Mail. Du får kun lov til at vælge en Eudora adressebog.

Har du prøvet at importere de e-mails du har liggende i Mail?

Fra : Erik Richard

Dato : 22-11-04 18:15

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> bruger. Og Settings i MacSOUP er f.eks osse indgang til de forskellige
> nyhedsgrupper når man har flere opsætninger. Settings er vel mere end

'Settings' bruges på linie med 'Preferences' i mange programmer.

> Du kan jo prøve. Hvis du ikke får lov til at importere en adressebog kan
> du jo bare afbryde processen. Der sker nok ikke noget ved det.

Jeg har lige prøvet. Den 'Settings', der er under 'Tools' i Mozilla,
understøtter kun Eudora. Den er beregnet til, at man kan importere
Eudoras indstillinger og adressebøger.

> Hvad har du ellers prøvet? Import fra Adressebogen virkede ikke med
> Mail. Du får kun lov til at vælge en Eudora adressebog.
>
> Har du prøvet at importere de e-mails du har liggende i Mail?

Det kan man kun gøre fra Eudora.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-11-04 15:23

> [...]

> Jeg har lige prøvet. Den 'Settings', der er under 'Tools' i Mozilla,
> understøtter kun Eudora. Den er beregnet til, at man kan importere

Hej

Ja der er kun Eudora som valg, og det er fra programmet mail/adressebog
som er muligt, jeg må nok den lange seje kamp igennem.

Men tak til alle for svar og muligheder )

Mange hilsner Karen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-11-04 01:08

Karen Seiersen wrote:

> Ja der er kun Eudora som valg, og det er fra programmet mail/adressebog
> som er muligt, jeg må nok den lange seje kamp igennem.

Har du en hurtig forbindelse? I sidste ende var det i så fald måske
nemmere at hente Eudora og bruge den som "mellemstation". Eudora kan
bruges i forskellige opsætninger, bl.a i sponsered mode, hvor du får
alle funktionerne. Så kan du bare af-installere den igen, når du har
fået flyttet din adressebog.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 24-11-04 15:37

> [...]
> bruges i forskellige opsætninger, bl.a i sponsered mode, hvor du får
> alle funktionerne. Så kan du bare af-installere den igen, når du har

Ja jeg har en hurtig forbindelse, og tænkte at afprøve denne idé.

Men så opdagede jeg pludselig et lille overset selvstændigt Appleprogram
som hedder Address Book Exporter så det prøvede jeg lige først.

Det viste sig at jeg skulle exportere alle selvstændige mapper særskilt,
da dette var gjort og de var importeret i Mozilla, passede formaterne
ikke sammen, men alle data var med bare i forkerte rubrikker så jeg gik
igang med copi - paste og nu er alle mine kontakter i Mozilla de samme
som i Mail ))

Tusind tak for dine "stædige" forslag, som nok gjorde at jeg blev ved
med at forsøge

Mange hilsner Karen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-11-04 22:07

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> [...]
> ver. 1.3.9.
>
> Nogen som kan komme med et bud Slet ingen bud ??? Please

Det kan være at du kan have nytte af Adress Book Exporter:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/9312>

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Karen Seiersen

Dato : 18-11-04 22:16

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Det kan være at du kan have nytte af Adress Book Exporter:
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/9312>
>
> mvh.
> Kaj.

Hej Kaj

Den vil hente straks i morgen, har ikke haft tid i går eller idag, jeg
er spændt på om det virker

Mange hilsner Karen Seiersen

Fra : Karen Seiersen

Dato : 19-11-04 19:53

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Det kan være at du kan have nytte af Adress Book Exporter:
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/9312>
>
> mvh.
> Kaj.

Hej Kaj

Den gik desværre ikke, fik godtnok exporteret mappen med alle i
adressebogen, men mailadr. feltet var tomt, og den ville ikke genkende
mine opdelte mapper efter kategori (familie - macbrugere - m.m.)
Men tak alligevel

Mange hilsner Karen Seiersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-11-04 00:04

> [...]

> ver. 1.3.9.
>
> Nogen som kan komme med et bud Slet ingen bud ??? Please

emner i adressbook er i vcard formatet, det samme format som moziallas
adressebog bruger. hiv et eller flere emner i adressebogen ud på
skrivebordet og impoter dem i mozilla (enten ved at bruge import
funktionen eller ved at hive dem ind i mozillas adressebog.

Nogen gange er løsningen lettere end man tror.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-11-04 08:43

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> funktionen eller ved at hive dem ind i mozillas adressebog.
>
> Nogen gange er løsningen lettere end man tror.

Det dutter bare ikke da Mozilla ikke er til hiv og slæb. En løsning kan
finde her:
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040905025741769>
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 19-11-04 19:53

> Det dutter bare ikke da Mozilla ikke er til hiv og slæb. En løsning kan
> finde her:
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040905025741769>

Hej Michael

Jeg har set på linket som virker som en mulighed, men når jeg prøver at
tilgå AppleScript page popper Safari op med Safari kan ikke åbne
"hemp:// o.s.v. Den genkender ikke hemp som begyndelse.

Men det er jeg jo ikke herre over ???

Mange hilsner Karen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-11-04 22:06

> [...]

> tilgå AppleScript page popper Safari op med Safari kan ikke åbne
> "hemp:// o.s.v. Den genkender ikke hemp som begyndelse.

En lille fejl som er har indsneget sig, men rettet i kommantarrene på
selvsamme side. Giv ikke op!

Det rigtige lik til scriptsiden:
<http://www.hailstonesoftware.com/_software/AppleScripts/index.php>

Husk at Konvertere til alm. tekst "shift-cmd-T" i TextEdit hvis
programmet er sat til at oprette RTF dokumenter. Gem med efternavnet
".csv". Og importer i Mozilla.
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 21-11-04 20:56

> [...]
>
> Husk at Konvertere til alm. tekst "shift-cmd-T" i TextEdit hvis programmet
> er sat til at oprette RTF dokumenter. Gem med efternavnet ".csv". Og

Hej Michael

Jeg har gjort som du har fortalt men uden resultat. Der kommer bare en
masse kort uden indhold

Jeg skal måske nok vente med det til jeg får min nye mac og så se
hvad, som sker.

Mange hilsner Karen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 02:16

> Det dutter bare ikke da Mozilla ikke er til hiv og slæb. En løsning kan
> finde her:
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040905025741769>

øv, mener iøvrigt osse jeg har brugt en dims til at eksportere min
adressebog til thunderbird på min peecee.

Måske var det den samme dims (AddressBookToCSV) jeg brugte til at
genrere en csv fil til min googlemail

Fra : Karen Seiersen

Dato : 19-11-04 19:53

> [...]

> funktionen eller ved at hive dem ind i mozillas adressebog.
>
> Nogen gange er løsningen lettere end man tror.

Hej Morten

Den havde jeg forsøgt, jeg kan exportere mapper men ikke indhold og
Mozilla vil ikke tillade træk og slipfunktionen.

Mange hilsner Karen