cpr-nummer påkrævet
Fra : Jeppe Jensen

Dato : 17-11-04 09:06

Hvornår er det der må påkræves cprnummer. Står og skal oprette/ købe mobil i
den forbindelse skal de have mine bank oplysninger, regnr kontonr, men kan
de også kræve mit cpr-nr....??

tak for svar

vh
Jeppe

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 17-11-04 09:25

Jeppe Jensen wrote:
> [...]
> den forbindelse skal de have mine bank oplysninger, regnr kontonr, men kan

De kan kræve det, men du behøver ikke at udlevere det, medmindre altså
du vil købe telefonen...

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 17-11-04 10:03

> De kan kræve det, men du behøver ikke at udlevere det, medmindre altså
> du vil købe telefonen...

Ok så de må godt kræve at få udleveret cprnummer fra at jeg kan købe
telefonen.

Troede abre det var noget med det kun var stats ejede instituationer eller
sådan noget.

ok...

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 17-11-04 12:56

Du skal nok lige omformulere det til

De kan bede om at få udleveret cprnr, men du er ikke forpligtet til at
oplyse det.

Og specialt i et forbrugerkøb, kan man jo spørger sig sig om, hvad en
erhvervsdrivende skal bruge et cprnr til. For at indberette købet til en
offentlig myndighed?

Allan Bach

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-11-04 14:53

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og specialt i et forbrugerkøb, kan man jo spørger sig sig om, hvad en
> erhvervsdrivende skal bruge et cprnr til. For at indberette købet til en

Her er formegentligt tale om en telefon med abonnoment, og deraf et kredit
check, formegentligt en adresse check via Cpr nummer og efterfølgende check
hos RKI

mvh Tommy Fer

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 17-11-04 15:23

> Her er formegentligt tale om en telefon med abonnoment, og deraf et kredit
> check, formegentligt en adresse check via Cpr nummer og efterfølgende
check
> hos RKI

Ja det var også sådan noget jeg var ude i for det er nemlig med abbonement.

Fra : Diesell

Dato : 17-11-04 18:11

"Tommy Fer" <NOSPAM@FOTOFer.dk> skrev i en meddelelse

> Her er formegentligt tale om en telefon med abonnoment, og deraf et kredit
> check, formegentligt en adresse check via Cpr nummer og efterfølgende
check
> hos RKI

RKI søger ikke på cpr - kun fødselsdato, navn og adresse.

Jesper

Fra : BEKA

Dato : 17-11-04 19:10

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og specialt i et forbrugerkøb, kan man jo spørger sig sig om, hvad en
> erhvervsdrivende skal bruge et cprnr til. For at indberette købet til en

I nogle sammenhænge virker erhvervsdrivende (f.x. banker) essentielt som
stikkere (videregiver oplysninger om den enkelte) for 'det offentlige', et
slags overvågningssamfund i fremskred. MobilteTelefonen er bl.a. et meget
effektivt tracking device specielt når der tilknyttet en proxy for dig (dit
cpr nr).

Det er måske ikke så meget selve købet, som de efterfølgende oplysnings
muligheder som er/bliver interessante...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-04 22:20

BEKA wrote:

-snip-

> I nogle sammenhænge virker erhvervsdrivende (f.x. banker) essentielt som
> stikkere (videregiver oplysninger om den enkelte) for 'det offentlige', et

Der er jo regler fra datatilsynet som også gælder... Det er du med på?

> slags overvågningssamfund i fremskred. MobilteTelefonen er bl.a. et meget
> effektivt tracking device specielt når der tilknyttet en proxy for dig (dit
> cpr nr).

Igen det med datatilsynet, som SVJH taler om "personhenførbare oplysninger".

> Det er måske ikke så meget selve købet, som de efterfølgende oplysnings
> muligheder som er/bliver interessante...
|\
--------------------------------- \
--------------------------------- /
|/

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-04 10:18

Allan Schuster Bach skrev:

>Og specialt i et forbrugerkøb, kan man jo spørger sig sig om, hvad en
>erhvervsdrivende skal bruge et cprnr til.

CPR-nummeret er den eneste måde at lave en sikker registrering af
folk på. Der kan være navnesammenfald, og folk kan flytte fra
deres adresse, så ingen af disse oplysninger er sikker
identifikation.

Dette er ikke et forsvar for nogen praksis, blot en forklaring.

--
Bertel

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-11-04 19:04

> [...]
> identifikation.
>
> Dette er ikke et forsvar for nogen praksis, blot en forklaring.

Og en ganske god forklaring.

Jeppe skriver også, at han skal afgive sine bankoplysninger sammen med
sit CPR-nummer. Det er nødvendigt for firmaet at have begge dele, hvis
de skal tilmelde aftalen til PBS.
Blot et bud på en forklaring mht. bankoplysningerne.

Michael

---

Fra : BbB

Dato : 17-11-04 19:58

Naturligvis kan de kræve det - det er da op til den sælgende - og det er op
til dig om du vil købe forretningen har da ikke nogen pligt til at sælge til
dig, hvis du ikke vil opfylde deres konditioner.

BB

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 19-11-04 20:41

"BbB" <bbbssslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> dig, hvis du ikke vil opfylde deres konditioner.

Kan de også kræve andre oplysninger udleveret for at gennemføre en handel?
Bare sådan af ren nysgerrighed :)

Fra : BbB

Dato : 19-11-04 21:19

"Brian Axelgaard" <Ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> til
>
> Kan de også kræve andre oplysninger udleveret for at gennemføre en handel?

Der er vel intet til hinder for at bede om din buksestørrelse eller navnet
på din mormor, men de fleste kunder vil nok så ryste på hovedet og forlade
butikken.

BB

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 24-11-04 10:16

> Der er vel intet til hinder for at bede om din buksestørrelse eller navnet
> på din mormor, men de fleste kunder vil nok så ryste på hovedet og forlade
> butikken.

Også om man er muslim, eller om man er lidt mørkere i huden?.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-11-04 10:30

> Også om man er muslim, eller om man er lidt mørkere i huden?.

Man må ikke forskelsbehandle på grund af:
"en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering"
(Citat fra Lov on forbud mod forskelsbehandling pga. race mv.)

Forbuddet gælder for erhvervsmæssig og almennyttig virksomhed.

/Per