Vinvalg
Fra : Thomas H.A.

Dato : 17-11-04 08:46

Hi Folks,

hvad vil i mene var det bedste vinvalg til følgende ret

Helstegt oksemørbrad ala weber, med opsamling til sovs
Kartofler skåret i skiver og bagt i ovn med olie og rosmarin

prisgruppe: ml. 100-150 kr flasken

Jeg hælder lidt til en god crozes hermitage, eller chateau-neuf.

Men hvad mener i

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 09:11

"Thomas H.A." <thomas.andersen@electrolux.dk> skrev i en meddelelse
> Helstegt oksemørbrad ala weber, med opsamling til sovs
> Kartofler skåret i skiver og bagt i ovn med olie og rosmarin

Nu kender jeg ikke opskriften fra Weber og ved derfor ikke om det fx. er en
marinet mørbrad? MEN der afgives nærmest ingenting fra en oksemørbrad, så
jeg ville nok overveje en svampe eller rødvinssauce - evt. kombineret...
Vinen skal jeg ikke gøre mig klog på...
Mvh Tommy

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-11-04 09:39

> [...]
>
> prisgruppe: ml. 100-150 kr flasken
>
> Jeg hælder lidt til en god crozes hermitage, eller chateau-neuf.

Hej Thomas,

Jeg er helt enig med Tommy, angående saucen. Jeg ville vælge at lave en
rødvins sauce. Det tager ca. en times tid og "koster" en flaske rødvin, som
ikke bør være af ringe kvalitet. Saucen bliver ikke bedre end rødvinen er.

Jeg skal gerne give dig opskriften, hvis det har interesse.

Mht. rødvinsvalg, mener jeg at du bør holde dig fra "billige"
Chateau-neuf'er... Jeg har selv været i Chateau Neuf de Pape. Her fandt jeg
ud af, det vi i Danmark køber til 100-150 kr. flasken, er det absolutte
affald, som de ikke selv bryder sig om at drikke. Det blev fortalt af flere
indehavere af vinkældre i byen. Til gengæld ville jeg vælge en
Vacqeyras, eller en Gigondas, som også er fremragende Rhonevine. Netop
Rhonevinene er et godt valg til meget kraftigt kød og efterårsmad.
Prisklassen 100-150 kr. pr. flaske giver dig mulighed for at få en rigtig
god vin fra begge områder. Gigondas'en er en tand dyrer end Vacqeyras'en men
kvalitetsmæssigt ligger de nogenlunde ens... Der er naturligvis også forskel
på kvaliteten, alt efter hvilke vine du du bestemmer dig for; men i den
prisklasse får du næppe noget du ikke bryder dig om, hvis du er til
Rhonevine. )
Alternativ ville jeg søge efter en Chateau Billerond Saint-Èmilion.
Formentlig er den svær at opstøve, med mindre du lige bor i nærheden af
Århus... Så kender jeg stedet.
(Røbes ikke her, men gerne i en mail, da jeg selv gerne vil nyde et par
flasker mere.

Håber du finder det der passer dig best...

Mvh. Renate

Fra : Thomas H.A.

Dato : 18-11-04 13:21

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message news:<419b0e3e$0$158$> Mht. rødvinsvalg, mener jeg at du bør holde dig fra "billige"
> [...]
> flasker mere.
>
> Håber du finder det der passer dig best...

Hej Renate,

tak for dine råd

jeg har købt følgende:

Cuvee du Vatican chateau neuf du pape kr. 185
og 2 stk Cave de clairmonts Crozes hermitage kr. 115

Jeg satser meget stærkt på at dette er et godt valg.