bortsj
Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-11-04 23:59

/me skal lave mad til russer-tema-aften for gutterne. (det er mest
russer pga. at giver mulighed for at drikke vodka på den hårde måde ;)
Men maden må dog gerne passe lidt til, så her synes jeg at jeg vil
servere bortsj - men hvordan strikkerr man bortsk? Og det må gerne være
en kødholdig udgave, da det er et herrearrangement ;)

Venlige hilsner

Sune
hik ;)

Fra : Anne

Dato : 17-11-04 15:59

Hej!

Jeg har en ukrainsk opskrift her. Du må selv lige gange op - nedenstående
opskrift er vel til 2 personer. Du kan sagtens putte lidt ekstra kød i.
Nogle tomater ville heller ikke gøre nogen skade.

kød
kartofler
2 store løg
1 rødbede
1-2 gulerødder
kål
hvidløg

persille
dild
salt
peber (helst hele peberkorn)

Kødet er en klump kød af eget favoritdyr (fx ko, gris, kalv eller lam) - der
skal være lidt fedt på til at give smag. Regn med en klump som en knyttet
næve til to personer eller efter behag. Hvis det er i for små stykker,
bliver det let for tørt.

Tag en gryde vand (udmål selv efter antal portioner), put kødet deri sammen
med et helt løg. Bring i kog, lad koge lidt og skum af.

Hæld salt i. Rens alle grøntsagerne og skær rødbede og kartofler ud i
"suppestørrelse", eller efter behag. Put rødbede i og kog i ca. 15 min..
Derefter kål (i meget tynde strimler) og kartofler. Det andet løg og
gulerødderne skæres i passende stykker og svitses på en pande med olie
(helst solsikkeolie), hvorefter de også hældes i gryden. Når alle
grøntsagerne er færdigkogte, hældes peber og persille i. Dilden drysses over
portionerne, lige inden maden spises, og så så deler man det udkogte løg og
kødet - kødet skal skæres i stykker, der er til at spise med ske. Der skal
en klat smetana ovenpå, som er syrnet fløde - men det er svært at finde, så
creme fraiche er en udmærket substitut. Spist groft brød i skiver til.

/Anne