/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hjælp til valg af uddannelse!
Fra : Lone Schmidt


Dato : 16-11-04 14:40

Hej

Nu er det sgu´alvor,jeg poster lige mit gamle indlæg igen

Som de fleste ved, arbejder jeg som "Malermester i marken", og nu kan
jeg godt mærke at kadaveret er ved at blive lidt slidt..........


Det ENESTE som jeg ellers kunne tænke mig , er at sidde med en Mac
mellem hænderne!

Derfor har jeg brug for ALLES bud på en kort "mac"uddannelse.
Jo flere der svarer, jo større indblik og overblik får jeg!

Hvis I vil være søde at skrive Jeres udd. forslag og en kort
beskrivelse, alle foreslag har interesse!!

På forhånd tak

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

 
 
Bjarne D Mathiesen (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne D Mathiesen


Dato : 17-11-04 06:14

Lone Schmidt skrev:

> Hej
>
> Nu er det sgu´alvor,jeg poster lige mit gamle indlæg igen
>
> Som de fleste ved, arbejder jeg som "Malermester i marken", og nu kan
> jeg godt mærke at kadaveret er ved at blive lidt slidt..........
>
>
> Det ENESTE som jeg ellers kunne tænke mig , er at sidde med en Mac
> mellem hænderne!
>
> Derfor har jeg brug for ALLES bud på en kort "mac"uddannelse.
> Jo flere der svarer, jo større indblik og overblik får jeg!
>
> Hvis I vil være søde at skrive Jeres udd. forslag og en kort
> beskrivelse, alle foreslag har interesse!!
>
> På forhånd tak
>

1) Skal du have papir på hvad du kan / har lært ?
2) Hvad vil du arbejde med bagefter ?
programmering ?
websider ?
... ???

De fleste uddannelser indenfor f.eks webudvikling kan sagtens tages med
en Mac selvom de er M$ IE fokuserede. Du skal bare være indstillet på en
smule slagsmål - især hvis det er webside udvikling, hvor IE
'standarden' er det der som regel undervises i, hvilket får tingene til
at bryde sammen i Safari og Mozilla/Firefox.

Handelsskolerne som f.eks Niels Brock har en masse kurser der kan
bruges. DTU har Åbent Universitet - der kan jeg rådgive dig.

Hvis du vil sætte dig godt og grundigt ind i Mac og computere, så vil
jeg anbefale et abonnement hos http://safari.oreilly.com/ , hvor du kan
læse alle de bøger du har lyst til uden at skulle betale det hvide ud af
øjenene for et godt bibliotek.

Du må desværre se dette i øjnene:
1) Mac bruges nærmest udelukkende indenfor den grafiske verden
2) De fleste firmare har 'standardiseret' på WinTel på skrivebordet
3) Backend/Server kan enten være Windows eller Linux

mht 3) så er du godt hjulpet mht Linux hvis du sætter dig ind i FreeBSD
afdelingen af Mac OS X

Markedet for folk der udelukkende er specialiseret i Mac OS X er meget
lille. Du skal derfor nok fokusere på at uddanne dig i noget der ikke er
Mac OS X specifikt, men som alligevel kan udføres lige så godt (eller
bedre) på en Mac - og så være så godt inde i tingene at du kan
argumentere overbevisende hvorfor det er mindst lige så godt og i hvert
fald helt uden betydning for opgaven/arbejdet at du benytter en Mac.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa
----------------------------------------------------------------------
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Lone Schmidt (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 17-11-04 19:39

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

>
> 1) Skal du have papir på hvad du kan / har lært ?
> 2) Hvad vil du arbejde med bagefter ?
> programmering ?
> websider ?
> ... ???
>
> De fleste uddannelser indenfor f.eks webudvikling kan sagtens tages med
> en Mac selvom de er M$ IE fokuserede. Du skal bare være indstillet på en
> smule slagsmål - især hvis det er webside udvikling, hvor IE
> 'standarden' er det der som regel undervises i, hvilket får tingene til
> at bryde sammen i Safari og Mozilla/Firefox.
>
> Handelsskolerne som f.eks Niels Brock har en masse kurser der kan
> bruges. DTU har Åbent Universitet - der kan jeg rådgive dig.
>
> Hvis du vil sætte dig godt og grundigt ind i Mac og computere, så vil
> jeg anbefale et abonnement hos http://safari.oreilly.com/ , hvor du kan
> læse alle de bøger du har lyst til uden at skulle betale det hvide ud af
> øjenene for et godt bibliotek.
>
> Du må desværre se dette i øjnene:
> 1) Mac bruges nærmest udelukkende indenfor den grafiske verden
> 2) De fleste firmare har 'standardiseret' på WinTel på skrivebordet
> 3) Backend/Server kan enten være Windows eller Linux
>
> mht 3) så er du godt hjulpet mht Linux hvis du sætter dig ind i FreeBSD
> afdelingen af Mac OS X
>
> Markedet for folk der udelukkende er specialiseret i Mac OS X er meget
> lille. Du skal derfor nok fokusere på at uddanne dig i noget der ikke er
> Mac OS X specifikt, men som alligevel kan udføres lige så godt (eller
> bedre) på en Mac - og så være så godt inde i tingene at du kan
> argumentere overbevisende hvorfor det er mindst lige så godt og i hvert
> fald helt uden betydning for opgaven/arbejdet at du benytter en Mac.

Hej Bjarne.
Tak for dit gode svar

Ja, jeg skal bruge eksamensbevis.

Jeg har øje på "mediegrafiker" udd., (4 år) evt. "kun" assistent (3 år).

Men samtidig har "terminal", og f.eks."applescript" hele tiden pirret
mig, jeg ville elske den kontrol over tingene, men jeg er temmelig
handicappet m.h.t. at læse materialet på engelsk,
og desuden har jeg en elendig hukommelse

Jeg tager lige en kigger på DTU og Niels Brock
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Thorbjoern Ravn Ande~ (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 17-11-04 20:10

mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) writes:

> Ja, jeg skal bruge eksamensbevis.
>
> Jeg har øje på "mediegrafiker" udd., (4 år) evt. "kun" assistent (3
> år).

For at arbejde i den grafiske verden, skal man have tæft for den
slags. Har du smag og kan du lave pæne ting?

> Men samtidig har "terminal", og f.eks."applescript" hele tiden pirret
> mig, jeg ville elske den kontrol over tingene, men jeg er temmelig
> handicappet m.h.t. at læse materialet på engelsk,
> og desuden har jeg en elendig hukommelse

Inden for IT-verdenen, er det klart en fordel at få trænet sit
engelsk. Det er ganske enkelt arbejdssproget. Kan du sige til en
arbejdsgiver at du ikke kan besætte en given stilling fordi du ikke
kan betjene et program der ikke findes i en dansk version?

Det kan man øve :)

> Jeg tager lige en kigger på DTU og Niels Brock

I forbindelse med uddannelse - jo tungere jo bedre. Det er efter
sigende ret svært for fx datamatikere at få job i disse dage.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lone Schmidt (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 18-11-04 05:26

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote
>
> For at arbejde i den grafiske verden, skal man have tæft for den
> slags. Har du smag og kan du lave pæne ting?

Ja, det synes jeg selv
>
> Inden for IT-verdenen, er det klart en fordel at få trænet sit
> engelsk. Det er ganske enkelt arbejdssproget. Kan du sige til en
> arbejdsgiver at du ikke kan besætte en given stilling fordi du ikke
> kan betjene et program der ikke findes i en dansk version?
>
> Det kan man øve :)
>
> > Jeg tager lige en kigger på DTU og Niels Brock
>
> I forbindelse med uddannelse - jo tungere jo bedre. Det er efter
> sigende ret svært for fx datamatikere at få job i disse dage.

Jeg har kigget, og det er for tungt!
Bare det med at "øve" i at læse "fag"engelsk, det er rigeligt!

Jeg er jo ingen vårhare mere!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Dennis Seide (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Seide


Dato : 18-11-04 08:31

Hej Lone

Har du overvejet addannelsen som designteknolog m/grafisk speciale (lyder
fint, hva?) på bl.a. seminariet for håndværk og design i Aalborg? Den er
vist på to år - læs mere her:

www.semhaand.dk


--

Med venlig hilsen


Dennis Seide
-kreativ ildsjæl

www.creativefactory.dk

creative factory A/S
Algade 20
9700 Brønderslev
Tlf: 96 45 00 75
Fax: 96 45 00 76


Lone Schmidt (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 19-11-04 08:36

Dennis Seide <dennis@creativefactory.dk> wrote:

> Hej Lone
>
> Har du overvejet addannelsen som designteknolog m/grafisk speciale (lyder
> fint, hva?) på bl.a. seminariet for håndværk og design i Aalborg? Den er
> vist på to år - læs mere her:
>
> www.semhaand.dk

Hej Dennis.

Det var et kanongodt bud,
men jeg skal lige undersøge om der findes lignende i Københavnstrup.

Ellers har jeg kig på Mediegrafiker udd., som også virker "overskuelig".
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Kaj Christiansen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Kaj Christiansen


Dato : 19-11-04 12:45

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Dennis Seide <dennis@creativefactory.dk> wrote:
>
> > Hej Lone
> >
> > Har du overvejet addannelsen som designteknolog m/grafisk speciale (lyder
> > fint, hva?) på bl.a. seminariet for håndværk og design i Aalborg? Den er
> > vist på to år - læs mere her:
> >
> > www.semhaand.dk
>
> Hej Dennis.
>
> Det var et kanongodt bud,
> men jeg skal lige undersøge om der findes lignende i Københavnstrup.

Det findes i Hellerup :<http://www.ht-akademi.dk/>

Men du bør nok også lige overveje ledigheden på området:
<http://www.tl.dk/sw1489.asp>

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

For contact replace ofir with myrealbox and dk with com

Lone Schmidt (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 20-11-04 22:00

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:
>
> > Dennis Seide <dennis@creativefactory.dk> wrote:
> >
> > > Hej Lone
> > >
> > > Har du overvejet addannelsen som designteknolog m/grafisk speciale (lyder
> > > fint, hva?) på bl.a. seminariet for håndværk og design i Aalborg? Den er
> > > vist på to år - læs mere her:
> > >
> > > www.semhaand.dk
> >
> > Hej Dennis.
> >
> > Det var et kanongodt bud,
> > men jeg skal lige undersøge om der findes lignende i Københavnstrup.
>
> Det findes i Hellerup :<http://www.ht-akademi.dk/>
>
> Men du bør nok også lige overveje ledigheden på området:
> <http://www.tl.dk/sw1489.asp>
>
> mvh.
> Kaj.

Tak Kaj ))
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Thorbjoern Ravn Ande~ (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 18-11-04 08:42

mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) writes:

> Jeg har kigget, og det er for tungt!
> Bare det med at "øve" i at læse "fag"engelsk, det er rigeligt!

Det er da ærgeligt, men så er det godt at du er grafisk orienteret.

> Jeg er jo ingen vårhare mere!

Er du blevet så gammel at du ikke kan lære nye tricks?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lone Schmidt (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 19-11-04 08:36

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) writes:
>
> > Jeg har kigget, og det er for tungt!
> > Bare det med at "øve" i at læse "fag"engelsk, det er rigeligt!
>
> Det er da ærgeligt, men så er det godt at du er grafisk orienteret.
>
> > Jeg er jo ingen vårhare mere!
>
> Er du blevet så gammel at du ikke kan lære nye tricks?

Ja!

Men det kan jo ændre sig når jeg kommer på skolebænken med en masse
friske "grønærter"
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Kristian Storgaard (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 18-11-04 18:13

"Thorbjoern Ravn Andersen" skrev 17.11.2004 20:10:

> For at arbejde i den grafiske verden, skal man have tæft for den
> slags. Har du smag og kan du lave pæne ting?

Grafikere, der arbejder med fx repro på trykkerier og lignende behøver vel
ikke at være særlig kreative. Det kunne være en mulighed. Jeg tror nok det
stadig er en faguddannelse, altså med læreplads og skolegang på skift og
slutteligt med et pænt svendebrev.

Se fx.: http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-grafiker

> Inden for IT-verdenen, er det klart en fordel at få trænet sit
> engelsk. Det er ganske enkelt arbejdssproget. Kan du sige til en
> arbejdsgiver at du ikke kan besætte en given stilling fordi du ikke
> kan betjene et program der ikke findes i en dansk version?
>
> Det kan man øve :)

Enig - engelsk er nok i dag et "must" for at kunne begå sig i IT-verdenen.
Til gengæld er engelsksprogede programmer også en god måde at lære på.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Martin Jørgensen (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 18-11-04 18:18

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) writes:
>
-snip-

> I forbindelse med uddannelse - jo tungere jo bedre. Det er efter
> sigende ret svært for fx datamatikere at få job i disse dage.

Og en del akademikere...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Peter Kiil (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 17-11-04 23:41

Lone Schmidt - mailloneFJERN@netscape.net on 17/11/04 19:39 wrote:

> Ja, jeg skal bruge eksamensbevis.
>
> Jeg har øje på "mediegrafiker" udd., (4 år) evt. "kun" assistent (3 år).

Prøv lige at undersøge lidt nærmere hvor mange mediegrafikere der får et
arbejde når de er færdiguddannede. Jeg færdes meget på reklamebureauer og
andre dele af den grafisk brance, og det er mit indtryk at de bliver
overrendt med nyuddannede mediegrafikere og lignende. Mange af dem tilbyder
sågar at arbejde gratis i perioder, bare for at få en fod ind i varmen på en
eller anden måde. Det er meget svært at komme ind i den brance som
nyuddannet, og du skal bestemt ikke regne med at få noget forærende.

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.


Lone Schmidt (18-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 18-11-04 05:26

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Lone Schmidt - mailloneFJERN@netscape.net on 17/11/04 19:39 wrote:
>
> > Ja, jeg skal bruge eksamensbevis.
> >
> > Jeg har øje på "mediegrafiker" udd., (4 år) evt. "kun" assistent (3 år).
>
> Prøv lige at undersøge lidt nærmere hvor mange mediegrafikere der får et
> arbejde når de er færdiguddannede. Jeg færdes meget på reklamebureauer og
> andre dele af den grafisk brance, og det er mit indtryk at de bliver
> overrendt med nyuddannede mediegrafikere og lignende. Mange af dem tilbyder
> sågar at arbejde gratis i perioder, bare for at få en fod ind i varmen på en
> eller anden måde. Det er meget svært at komme ind i den brance som
> nyuddannet, og du skal bestemt ikke regne med at få noget forærende.

Ja, jeg er klar over problematkken, og jeg formoder også at det er
derfor at der er "begrænset optagelse" på studiet.

Men min erfaring siger osse at det svinger meget, f.eks. blev der i
80´erne rettet fokus på at der skulle uddannes flere teknikere til
byggeriet, hvorefter alle sprang på et byggeteknisk studie, og efter 4
år, måtte man tage helt til Grønland for at få arbejde
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

René Frej Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 20-11-04 23:37

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

>> Jeg har øje på "mediegrafiker" udd., (4 år) evt. "kun" assistent (3 år).
>
> Prøv lige at undersøge lidt nærmere hvor mange mediegrafikere der får et
> arbejde når de er færdiguddannede. Jeg færdes meget på reklamebureauer og
> andre dele af den grafisk brance, og det er mit indtryk at de bliver
> overrendt med nyuddannede mediegrafikere og lignende. Mange af dem tilbyder
> sågar at arbejde gratis i perioder, bare for at få en fod ind i varmen på en
> eller anden måde. Det er meget svært at komme ind i den brance som
> nyuddannet, og du skal bestemt ikke regne med at få noget forærende.

Problemet er, at de tekniske skoler får tilskud efter hvor mange
elever de optager og derfor har de fraviget fra det ellers
ufravigelige krav om, at eleverne skal have en læreplads INDEN de
starter på udddanelsen.

Mediegrafiker-uddannelsen er afløseren for den gamle
Grafiker-uddannelse - som jeg selv har - og består vist nok af ca. 40
ugers skole til at starte med, hvorefter man skal ud i den virksomhed,
hvor man har læreplads. Derefter skal man tilbage til skolen et antal
gange af 5 ugers varighed, men som mediegrafiker er det ikke ret mange
gange, da det første skoleophold er meget langt.

Skolerne har nu - ihvertfald i København - taget masse af elever ind
som ikke har læreplads, og hvis de efter de 40 uger ikke har fået en
læreplads er de nødt til at beholde dem under skolepraktik-ordningen
(SKP). Da jeg var i lære som grafiker var det et fåtal der ikke havde
læreplads, og der gik maks. 10-15 elever på skolen under SKP. Nu er
der efter sigende 250 elever i den ordning og når de er udlærte skal
de først finde et arbejde; det bliver MEGET svært, for virksomhederne
har jo allerede deres egne elever der bliver udlært, og så er
standarden blandt SKP-elever ikke altid den bedste.

Der er himmelvid forskel på at arbejde i en virksomhed og så at være i
SKP, hvor man jo er på skolen hver dag. Det er en helt anden dagligdag
og man får ikke de samme udfordringer, så virksomhederne er klart nok
noget forbeholdne ved at ansætte nogen som aldrig har været i en
virksomhed før.

Hvis Lone kan finde en læreplads inden starten på uddannelsen, så er
det bare at komme i gang, men jeg ville ikke anbefale at starte
medmindre at lærepladsen er på plads. Man risikerer at havne på en
lang liste over personer som leder efter en læreplads, og langt de
fleste er unge på under 25 år (mange kommer fra gymnasie eller
handelsskole), så hvis man er betydeligt ældre skal
man have ganske overbevisende kvalifikationer for at blive valgt.
Sådan er det jo i dagens Danmark.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Lone Schmidt (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 21-11-04 06:43

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:
>
> >> Jeg har øje på "mediegrafiker" udd., (4 år) evt. "kun" assistent (3 år).

> > nyuddannet, og du skal bestemt ikke regne med at få noget forærende.
>
> Problemet er, at de tekniske skoler får tilskud efter hvor mange
> elever de optager og derfor har de fraviget fra det ellers
> ufravigelige krav om, at eleverne skal have en læreplads INDEN de
> starter på udddanelsen.
>
> Mediegrafiker-uddannelsen er afløseren for den gamle
> Grafiker-uddannelse - som jeg selv har - og består vist nok af ca. 40
> ugers skole til at starte med, hvorefter man skal ud i den virksomhed,
> hvor man har læreplads. Derefter skal man tilbage til skolen et antal
> gange af 5 ugers varighed, men som mediegrafiker er det ikke ret mange
> gange, da det første skoleophold er meget langt.
>
> Skolerne har nu - ihvertfald i København - taget masse af elever ind
> som ikke har læreplads, og hvis de efter de 40 uger ikke har fået en
> læreplads er de nødt til at beholde dem under skolepraktik-ordningen
> (SKP). Da jeg var i lære som grafiker var det et fåtal der ikke havde
> læreplads, og der gik maks. 10-15 elever på skolen under SKP. Nu er
> der efter sigende 250 elever i den ordning og når de er udlærte skal
> de først finde et arbejde; det bliver MEGET svært, for virksomhederne
> har jo allerede deres egne elever der bliver udlært, og så er
> standarden blandt SKP-elever ikke altid den bedste.
>
> Der er himmelvid forskel på at arbejde i en virksomhed og så at være i
> SKP, hvor man jo er på skolen hver dag. Det er en helt anden dagligdag
> og man får ikke de samme udfordringer, så virksomhederne er klart nok
> noget forbeholdne ved at ansætte nogen som aldrig har været i en
> virksomhed før.
>
> Hvis Lone kan finde en læreplads inden starten på uddannelsen, så er
> det bare at komme i gang, men jeg ville ikke anbefale at starte
> medmindre at lærepladsen er på plads. Man risikerer at havne på en
> lang liste over personer som leder efter en læreplads, og langt de
> fleste er unge på under 25 år (mange kommer fra gymnasie eller
> handelsskole), så hvis man er betydeligt ældre skal
> man have ganske overbevisende kvalifikationer for at blive valgt.
> Sådan er det jo i dagens Danmark.

Tak René, det er en kedelig, men meget vigtig detalje, du kommer med
der ((

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Bjarne D Mathiesen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne D Mathiesen


Dato : 19-11-04 00:54

Lone Schmidt skrev:

>
> Men samtidig har "terminal", og f.eks."applescript" hele tiden pirret
> mig, jeg ville elske den kontrol over tingene, men jeg er temmelig
> handicappet m.h.t. at læse materialet på engelsk,

Hvis du vil sætte dig ind i disse ting kommer du !IKKE! udenom den
engelske litteratur. http://safari.oreilly.com/ har bøger i disse emner
for totale begyndere uden forudsætninger.

--
Bjarne D Mathiesen http://webadmin.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa
----------------------------------------------------------------------
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Lone Schmidt (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 19-11-04 08:36

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Lone Schmidt skrev:
>
> >
> > Men samtidig har "terminal", og f.eks."applescript" hele tiden pirret
> > mig, jeg ville elske den kontrol over tingene, men jeg er temmelig
> > handicappet m.h.t. at læse materialet på engelsk,
>
> Hvis du vil sætte dig ind i disse ting kommer du !IKKE! udenom den
> engelske litteratur. http://safari.oreilly.com/ har bøger i disse emner
> for totale begyndere uden forudsætninger.

Hej Bjarne.

Jeg ved at du har ret

Desuden har jeg besluttet at holde mig til det "grafiske" og så må
programmering og lign. dyrkes i fritiden ........hvis der bliver
overskud

Men der er ikke andet at gøre en at kaste sig skrigende over bøgerne, og
se at komme i træning

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Thorbjoern Ravn Ande~ (17-11-2004)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 17-11-04 20:08

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> writes:

> Hvis du vil sætte dig godt og grundigt ind i Mac og computere, så vil
> jeg anbefale et abonnement hos http://safari.oreilly.com/ , hvor du kan
> læse alle de bøger du har lyst til uden at skulle betale det hvide ud af
> øjenene for et godt bibliotek.

Bibliotekerne i København har svjhf en safarilicens.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lone Schmidt (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 22-11-04 21:42

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Hvis du vil sætte dig godt og grundigt ind i Mac og computere, så vil
> jeg anbefale et abonnement hos http://safari.oreilly.com/ , hvor du kan
> læse alle de bøger du har lyst til uden at skulle betale det hvide ud af
> øjenene for et godt bibliotek.

Hej Bjarne.

Tak for dine glimrende svar, jeg er dog stødt på noget jeg ikke kan lure
:-/

Jeg har været på O´reilly´s side, og ville gerne prøve "Safari
Bookshelf", men for at prøve 14 dage gratis, skal man aflevere
kontonr!!?

Og jeg kan heller ikke finde ud af hvad det koster at fortsætte efter
de 14 gratis dage?

Er det mig, som skal have nye briller?



--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Preben Bødker Nielse~ (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 22-11-04 22:06

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:
>
> > Hvis du vil sætte dig godt og grundigt ind i Mac og computere, så vil
> > jeg anbefale et abonnement hos http://safari.oreilly.com/ , hvor du kan
> > læse alle de bøger du har lyst til uden at skulle betale det hvide ud af
> > øjenene for et godt bibliotek.
>
> Hej Bjarne.
>
> Tak for dine glimrende svar, jeg er dog stødt på noget jeg ikke kan lure
> :-/
>
> Jeg har været på O´reilly´s side, og ville gerne prøve "Safari
> Bookshelf", men for at prøve 14 dage gratis, skal man aflevere
> kontonr!!?

De 14 dage er en gratis introduktionsperiode, som reelt forudsætter
oprettelse af en abonnementsaftale. Derfor kontonummeret.

> Og jeg kan heller ikke finde ud af hvad det koster at fortsætte efter
> de 14 gratis dage?

20$+moms for 30 dage, altså 144 DKR.
Hvis ikke du opsiger din aftale inden 14 dage, bliver du automatisk
abonnent.

> Er det mig, som skal have nye briller?

Tjah

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Lone Schmidt (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 23-11-04 05:35

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> >
> > Jeg har været på O´reilly´s side, og ville gerne prøve "Safari
> > Bookshelf", men for at prøve 14 dage gratis, skal man aflevere
> > kontonr!!?
>
> De 14 dage er en gratis introduktionsperiode, som reelt forudsætter
> oprettelse af en abonnementsaftale. Derfor kontonummeret.
>
> > Og jeg kan heller ikke finde ud af hvad det koster at fortsætte efter
> > de 14 gratis dage?
>
> 20$+moms for 30 dage, altså 144 DKR.
> Hvis ikke du opsiger din aftale inden 14 dage, bliver du automatisk
> abonnent.
>
> > Er det mig, som skal have nye briller?
>
> Tjah
>
> /Preben

Tak

men det med at smide Visa nummer før man får en gratis vare, virker lidt
bondefanger agtigt på mig........for hvis jeg ikke kan finde prisen på
deres site, så får jeg sgu´da aldrig opsagt det abonnement!

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

nospam (23-11-2004)
Kommentar
Fra : nospam


Dato : 23-11-04 08:22



> det med at smide Visa nummer før man får en gratis vare, virker lidt
> bondefanger agtigt på mig

Det er det også! De kan leve fedt af alle dem, som ikke får meldt fra. De
kan også hæve mere fra din konto eller rejse jorden rundt på din regning...


mvh Mikael Kern


--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!
(Arbejde søges også: video, foto, streaming, internet, Mac...)

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk


Preben Bødker Nielse~ (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 23-11-04 11:30

fLone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:
>
> > >
> > > Jeg har været på O´reilly´s side, og ville gerne prøve "Safari
> > > Bookshelf", men for at prøve 14 dage gratis, skal man aflevere
> > > kontonr!!?
> >
> > De 14 dage er en gratis introduktionsperiode, som reelt forudsætter
> > oprettelse af en abonnementsaftale. Derfor kontonummeret.
> >
> > > Og jeg kan heller ikke finde ud af hvad det koster at fortsætte efter
> > > de 14 gratis dage?
> >
> > 20$+moms for 30 dage, altså 144 DKR.
> > Hvis ikke du opsiger din aftale inden 14 dage, bliver du automatisk
> > abonnent.
> >
> > > Er det mig, som skal have nye briller?
> >
> > Tjah
> >
> > /Preben
>
> Tak
>
> men det med at smide Visa nummer før man får en gratis vare, virker lidt
> bondefanger agtigt på mig........for hvis jeg ikke kan finde prisen på
> deres site, så får jeg sgu´da aldrig opsagt det abonnement!

Prisen står i bunden af den side, hvor du oprettes som kunde, så....

Hvis du er for nervøs til at hoppe ind på den side, er her det relevante
afsnit fra siden:

"What happens after 14 days?
If you don't cancel before the end of your free period, your account
will automatically be extended for 30 days at a cost of $19.99 per
month. If you are a European subscriber, you will be charged $19.99 per
month plus a Value Added Tax (VAT) corresponding to the rate of your
billing country. Should you choose to cancel, you may do so at any time
during the free period without incurring any charge to your credit card.
To cancel, follow these simple steps:
•Login using the user name and password sent to you when you signed up
for the trial.
•Click on "Account" in the upper right hand corner of your screen.
•Scroll down to subscription management.
•Click on "Cancel your Safari Subscription".

At firmaet kræver et kontonummer i forbindelsen med oprettelsen er i
mine øjne naturligt.
Som Bjarne skriver, kunne man oprette uendeligt mange gratis perioder,
på diverse emailadresser.
I øvrigt fungerer hele det danske PBS-system på samme måde, fri adgang
til at trække penge fra din konto. Du er ansvarlig for evt. afvisninger.
Prøveperioder på danske dagblade følger samme pricip. Du er abonnent fra
første dag og skal selv opsige aftalen ved prøveperiodens udløb.

PS
Har du nogenside brugt det kort på nettet

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Lone Schmidt (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Lone Schmidt


Dato : 23-11-04 20:57

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> fLone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> >
> > Tak
> >
> > men det med at smide Visa nummer før man får en gratis vare, virker lidt
> > bondefanger agtigt på mig........for hvis jeg ikke kan finde prisen på
> > deres site, så får jeg sgu´da aldrig opsagt det abonnement!
>
> Prisen står i bunden af den side, hvor du oprettes som kunde, så....
>
> Hvis du er for nervøs til at hoppe ind på den side, er her det relevante
> afsnit fra siden:
>
> "What happens after 14 days?
> If you don't cancel before the end of your free period, your account
> will automatically be extended for 30 days at a cost of $19.99 per
> month. If you are a European subscriber, you will be charged $19.99 per
> month plus a Value Added Tax (VAT) corresponding to the rate of your
> billing country. Should you choose to cancel, you may do so at any time
> during the free period without incurring any charge to your credit card.
> To cancel, follow these simple steps:
> •Login using the user name and password sent to you when you signed up
> for the trial.
> •Click on "Account" in the upper right hand corner of your screen.
> •Scroll down to subscription management.
> •Click on "Cancel your Safari Subscription".
>
> At firmaet kræver et kontonummer i forbindelsen med oprettelsen er i
> mine øjne naturligt.
> Som Bjarne skriver, kunne man oprette uendeligt mange gratis perioder,
> på diverse emailadresser.
> I øvrigt fungerer hele det danske PBS-system på samme måde, fri adgang
> til at trække penge fra din konto. Du er ansvarlig for evt. afvisninger.
> Prøveperioder på danske dagblade følger samme pricip. Du er abonnent fra
> første dag og skal selv opsige aftalen ved prøveperiodens udløb.
>
> PS
> Har du nogenside brugt det kort på nettet
>
> /Preben

Jeg tror det er gammel skræk, der sidder i mig, fra alle de ting jeg
glemte at afmelde, i tidernes morgen!

Jo, jeg har skam brugt kortet, flittigt endda!!

Forleden kom jeg jo til at bestille 4 QT pro, så kortet ligger ikke på
den lade side ;-P

Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Bjarne D Mathiesen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne D Mathiesen


Dato : 22-11-04 22:15

Lone Schmidt skrev:

> Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:
>
>
>>Hvis du vil sætte dig godt og grundigt ind i Mac og computere, så vil
>>jeg anbefale et abonnement hos http://safari.oreilly.com/ , hvor du kan
>>læse alle de bøger du har lyst til uden at skulle betale det hvide ud af
>>øjenene for et godt bibliotek.
>
>
> Hej Bjarne.
>
> Tak for dine glimrende svar, jeg er dog stødt på noget jeg ikke kan lure
> :-/
>
> Jeg har været på O´reilly´s side, og ville gerne prøve "Safari
> Bookshelf", men for at prøve 14 dage gratis, skal man aflevere
> kontonr!!?

De vil have nummeret på et kreditkort for at give dig de 14 dage gratis.
De registrerer dig og giver dig kun en chance pr emailadresse og
kreditkortnummer.
Det er nemt nok at stoppe inden de 14 dage er gået, og der er ingen som
helst ubehagelige oplevelser såsom uønsket spam og lignende knyttet til
tilbuddet.
Men hvis du ikke har et internationalt kreditkort (VISA-Dankort f.eks)
så kan du jo alligevel ikke blive abonnent på stadset.

>
> Og jeg kan heller ikke finde ud af hvad det koster at fortsætte efter
> de 14 gratis dage?

https://secure.safaribooksonline.com/?mode=subscription
https://secure.safaribooksonline.com/?mode=subscription&plan=Basic
https://secure.safaribooksonline.com/?mode=subscription&plan=Max

>
> Er det mig, som skal have nye briller?

http://www.synoptik.dk/

Dog ... jeg råder til at bruge Safari til at registrere sig.
Jeg har haft godyle problemer med at få registreringen til at fungere i
Mozilla, sandsynligvis pga en eller anden af de udvidelser jeg har
installeret i Mozilla (har ikke gidet prøve Mozilla i 'vanilla' udgave),
men i Safari gik det smertefrit. Selve brugen fungerer derimod
upåklageligt i Mozilla


--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa
----------------------------------------------------------------------
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste