EB ude med fartkontrol
Fra : phk

Dato : 16-11-04 14:37

Umiddelbart var dette det eneste jeg kunne finde ..

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

EB er ude med radaren, de måler taxa´er i København.

Tilsyneladende er der noget galt med bremserne på disse taxa´er, som de
mener skal bruge en bremselængde på 90 m fra 104 km/t.

Måske mener de standselængde. Men alligevel er det alt for langt - en normal
bremselængde vil være 40 meter og en reaktionslængde på 27 meter må være
passende *) .. der er stadig fra 67 til 90 meter.

Måske skulle de 5 journalister der står for artiklen lige køre en tur
omkring en kørelærer

*) På en udstilling i Herning målte jeg flere gange min reaktionstid til 1/2
sekund - og ja, det var noget med at flytte fødderne på et par pedaler.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 16-11-04 15:06

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Tilsyneladende er der noget galt med bremserne på disse taxa´er, som de
>mener skal bruge en bremselængde på 90 m fra 104 km/t.

Lyder sandsynligt nok, husk på det er taxaer, der misligholdes og
kører med så hårde klodser som muligt for at få dem til at holde så
længe som muligt, dækkene er de billigste regummierede og chaufførerne
kører uden hviletidsregler i flere døgn i træk, kun holdt vågne af
amfetamin, nikotin og koffein, mens de kigger i Kraks, spiser,
drikker, ryger, snakker i radioen med centralen og med fætteren i den
ene mobil og pusheren i den anden, holder udkig efter vinkekunder og
kontrollerer nr.-plader på efterlyste biler samtidig med at de skal
orientere sig i den den københavnske myldretidstrafik ... jo, jo, det
var ikke Bill Gates der opfandt multitasking, det har ratholderne
praktiseret i årevis (ligeså dårligt som windows 3.1 på en 16 MHz
386er med 1 mb ram og swapfil på en 1,44 mb diskette).

Og, ja, jeg har kørt taxa, dog i Odense, max 14 timer i træk, uden
mobiltlf og amfetamin, men jeg undres stadig over at det kunne lade
sig gøre at undgå uheld med de aktiviteter inde i bilen samtidig med
den hurtige kørsel igennem centrum. (Da det gik galt var der ingen
forstyrrende aktivitet, det var nok derfor det gik galt, hjernen var
gået i dvale p.gr.a. manglende aktivitet).

--
Leonard

Fra : Aksel

Dato : 16-11-04 15:49

> ene mobil og pusheren i den anden, holder udkig efter vinkekunder og
> kontrollerer nr.-plader på efterlyste biler samtidig med at de skal
> orientere sig i den den københavnske myldretidstrafik

De skal også holde øje med om der er kvinder der er løbet fra den voldelige
mand og derfor er efterlyst i de kredse.

Fra : Thomas G

Dato : 16-11-04 19:52

> *) På en udstilling i Herning målte jeg flere gange min reaktionstid til
> 1/2 sekund - og ja, det var noget med at flytte fødderne på et par
> pedaler.

Nu ved jeg ikke hvordan forsøget du prøvede var planlagt, men jeg ved at de
i (vist nok) sverige testede på en "alm" vej hvor test personer blev sendt
på en køretur. Testpersonerne viste at der ville ske noget men ikke hvad.
Resultatet var at de var mere end 2 sekunder om at reagerer.

Årsagen var at tager tid at
1) at få øje på at der sker noget (der sker meget i synsfeltet så man skal
først opdage det farlige)
2) når man så har set stedet skal hjerne analyserer og beslutte at det er et
problem
3) når det sår er besluttet at det er et problem skal reaktionen sættes i
hværk.

Springer man 1 og 2 over er jeg ikke i tvivl om at man kan reagerer på 0,5
sekuner (det er dog ret hurtigt men sætter jeg 10-20 forskellige ting
foran dig som du skal holde høje med, og fortæller dig at du først må
reagerer når der sker noget bestemt ... og reagerer du før tid får du stød
(det nytter jo heller ikke noget at du på motorvejen hamre bremsen i hver
gang du tror du ser noget, så frygten for stød skal efterligne den
tøven/analyseren af problemet der i langt de fleste tilfælde

.... så tror jeg ikke længere det drejer sig om 0,5 sekunder

mvh Thomas G

p.s. bemærk at det er lang tid jeg har læst om forsøget så jeg kan desværre
ikke huske hvor jeg læste om det ej heller de præcise data for forsøget.

Fra : phk

Dato : 16-11-04 21:13

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et problem
> 3) når det sår er besluttet at det er et problem skal reaktionen sættes i

Pr. definition er reaktionstiden den tid der går fra man opdager faren
(altså ikke når drengen begynder at bevæge sig fra fortovet ud på vejen men
når man opdager drengen ude på vejen (f.eks.)) til man træder på bremsen.
Derfor har du ikke ret.

Men jeg kan godt se hvor du vil hen. Den hoppede jeg bare ikke på ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-11-04 11:16

phk wrote:

> [...]
> træder på bremsen. Derfor har du ikke ret.
>
> Men jeg kan godt se hvor du vil hen. Den hoppede jeg bare ikke på ;)

Hvor mener du at Thomas vil hen?

Din reaktionstid målt på en simulator er lysår fra at være realistisk i
forhold til real life. Din reaktionstid i simulatoren er barberet for alle
tilfældigt forekommende faktorer, da du alene fokuserer på den hændelse som
skal fordre din opmærksomhed/reaktion, billedlig/mentalt talt sidder du
allerede med foden på bremsepedalen.

Samme opmærksomhed kan du aldrig opretholde ude i trafikken, der klarer du
meget af jobbet ved hjælp af din tilegnede rutine, alene af den grund vil
kritiske situationer (forhåbentlig) aldrig blive rutine, her tænker jeg ikke
på den klassiske med bolden og barnet, her er der jo altid relativ lang tid
at reagere i, når barnet dukker op er du allerede forberedt, altså lidt a la
simulatortesten.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Peter Weis

Dato : 18-11-04 17:27

> [...]

> vejen men når man opdager drengen ude på vejen (f.eks.)) til man
> træder på bremsen. Derfor har du ikke ret.

Så må vi hitte på en anden betegnelse. For reaktionstiden, som du definerer
den, har ikke megen relevans for trafikken derude i virkeligheden.

mvh
Peter

Fra : Henning

Dato : 17-11-04 11:26

On Tue, 16 Nov 2004 14:36:34 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Umiddelbart var dette det eneste jeg kunne finde ..
>
>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587
>
>EB er ude med radaren, de måler taxa´er i København.

Så et interview med en chauffør på Lorry i går aftes. Han forsøgte at
forsvare den hurtige kørsel med, at taxachauffører er væsentlig mere
rutinerede og kan forudse hændelser... Right...

Fra : Peter Juul

Dato : 17-11-04 21:02

"Henning"skrev

> Så et interview med en chauffør på Lorry i går aftes. Han forsøgte at
> forsvare den hurtige kørsel med, at taxachauffører er væsentlig mere
> rutinerede og kan forudse hændelser... Right...

Jeg så for år tilbage en udsendelse med på DR med Rigspolitiets
færdselsafdeling, hvor man fulgte jagten på en hyrevogn på landevejen ud mod
Tirstrup Lufthavn. På et tidspunkt var afstanden mellem hyrevognen og den
forankørende nede under 5 meter med en hastighed på omkring 100 km/h.......

Da chaufføren blev stoppet var han stærkt fornærmet, da han "da sagtens
kunne nå at standse, hvis der skete noget........ "

Ja nemlig ja... med 100+ i timen og fem meters afstand har vi en
reaktionstid på under 1/5 sekund inden de fletter kofangere !
Hurtig mand, må jeg sige.....

VenHils
Peter (der kører hyrevogn, men kender sine (og Transittens) begrænsninger)