Smagsløg/smagssans
Fra : Martin Sand.

Dato : 16-11-04 14:15

Halløjsa

Mine smagsløg er uheldigvis indrettet sådan, at søde ting smager bedst.
Rugbrød, kød, kartofler, frugt, salat osv. smager ikke af noget som helst i
min mund. Med andre ord, er det en tam oplevelse for mig at spise alm. mad.
Har prøvet at spice tingene op med hvidløg og chili og peber, men det
krasser kun i halsen! Ingen større udsøgt fornøjelse ved det alligevel.
Heller ikke pizza eller en ordentlig tilberedt steak ude i byen, får mig "op
og ringe".
Derimod er chokolade, sød cola (Pepsi), krydrede chips, kager med creme,
Nutella osv. lige sagen. Det smager fremragende, og jeg kan skelne alle
nuacer i smagen - modsat føromtalte mad (som ikke er sød).

Jeg synes, at jeg her et lille problem her.. hehe. Sød mad smager godt, alt
andet smager mig slet ikke. Kan jeg have mistet en del af min smagssans?
Eller har jeg det, som man populært kalder "en sød tand"? Og kan man ændre
det?
Det er ikke sådan at min blodsukkerballance skriger after søde sager, men
jeg kan blot ikke rigtig smage mad som ikke er sød. Og det er ikke fordi at
jeg KUN spiser søde sager, og at mine smagsløg har vænnet sig til den smag.
Jeg spiser ganske normalt, men har bare ikke den store glæde ved at spise
noget jeg ikke kan smage.

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 15:08

Martin Sand. <invalid@invalid.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2vucqiF2ptthiU1@uni-berlin.de...
> Halløjsa
>
> Mine smagsløg er uheldigvis indrettet sådan, at søde ting smager bedst.
> Rugbrød, kød, kartofler, frugt, salat osv. smager ikke af noget som helst
> min mund.

Meget frugt er da også sødt.

> [...]
> Nutella osv. lige sagen. Det smager fremragende, og jeg kan skelne alle
> nuacer i smagen - modsat føromtalte mad (som ikke er sød).

Hmm chips er ikke sødt. Undrer mig over du så ikke kan smage krydret mad.

> [...]
> Eller har jeg det, som man populært kalder "en sød tand"? Og kan man ændre

Jeg mener godt man kan ændre smagssans. Feks mener jeg nogen former for
medicin skulle ændre smagssansen. Ryger du?
Umiddelbart lyder det ikke bare som en sød tand, for det gør vist ikke at
man slet ikke kan smage andre ting.
Synes du evt skal gå til lægen.
Hvor meget sødt /usund (inkl cola) mad få du i snit om dagen?

> Det er ikke sådan at min blodsukkerballance skriger after søde sager, men
> jeg kan blot ikke rigtig smage mad som ikke er sød.

Jo som du skrev krydrede chips. Synes ikke helt dit indlæg hænger sammen.

> [...]
smag.
> Jeg spiser ganske normalt, men har bare ikke den store glæde ved at spise

Har du prøvet at undvære alt guffet i 2-3 uger(også cola) og ikke overkrydre
maden. Ved ikke om man kan vænne sig til for stærk og krydret mad - men ved
man kan gøre det mht salt, så man skal have mere og mere. Kan næsten ikke
forestille mig der ikke skulle gælde det samme her - men ved det ikke helt
sikkert.

LN

Fra : Jens Jensen

Dato : 16-11-04 16:06

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at undvære alt guffet i 2-3 uger(også cola) og ikke
overkrydre
> maden. Ved ikke om man kan vænne sig til for stærk og krydret mad

Det vil jeg tro. Min personlige erfaring med chili er, at jeg kan spise det
stærkere og stærkere med tiden, hvis jeg får det jævnligt. Jeg plejer dog at
holde mig fra chili, da min mund i en chilibrand ikke kan smage noget som
helst andet, og så kan jeg lige så godt tygge på en riskage eller andet
usmageligt.

Fra : Martin Sand.

Dato : 16-11-04 20:43

Mus wrote:
> Meget frugt er da også sødt.

Ja, og jeg spiser også bananer... men kiwi, appelsiner, mandariner osv. er
ikke lige noget for mig. Jeg synes tit frugt er syrligt frem for sødt.

> Hmm chips er ikke sødt. Undrer mig over du så ikke kan smage krydret
> mad.

Det gik lidt hurtigt med at skrive mit indlæg i eftermiddags, men du har
selvfølgelig ret i at chips ikke er søde. Pointen skulle have været, at fx.
krydret aftensmad bare ikke "virker" i forhold til de krydrede chips. Måske
er det konsistensen af chips i kombination med krydderi... eller det faktum
at jeg ikke kan blande kryderier lige så godt som de kan hos Kims! Men
krydret mad gør ikke rigtig noget for mig, modsat fx. de krydrede chips. De
smager mig fint.

> Jeg mener godt man kan ændre smagssans. Feks mener jeg nogen former
> for medicin skulle ændre smagssansen. Ryger du?

Nej, jeg er både medicin- og røgfri.

> Hvor meget sødt /usund (inkl cola) mad få du i snit om dagen?

Om dagen? Meget lidt. Tit spiser jeg ikke mere end et par bolcher på en hel
dag, som det eneste slik altså. Og det bliver nok ikke til mere end 2-3
sodavand om ugen. Ellers drikker jeg danskvand eller juice. Jeg drikker ikke
kaffe eller te og spiser faktisk fedtfattigt og bruger fx. slet ikke smør på
brødet.

> Har du prøvet at undvære alt guffet i 2-3 uger(også cola) og ikke
> overkrydre maden.

Ja, men jeg synes hverken jeg overspiser eller overkrydrer. For ½ år siden
tog jeg 5 uger på skrap diæt. Det var faktisk dengang jeg blev opmærksom på
mit lille problem, fordi jeg følte næsten at meningen med livet forsvandt i
takt med, at jeg ikke måtte spise ting der smagte mig. Jeg anser mad for at
være en af livets glæder. Men ofte er min oplevelse med mad på niveau med at
tage 3 dybe indåndinger! Og der er ikke kun den mad jeg selv tilbereder.

> [...]
> mere og mere. Kan næsten ikke forestille mig der ikke skulle gælde
> det samme her - men ved det ikke helt sikkert.

Jeg synes bestemt ikke jeg overkrydrer min mad, men jeg er da begyndt at
undre mig lidt over hvorfor det er de søde ting jeg kan smage. Men de gange
jeg fx. har delt en pizza med nogle venner, har jeg faktisk ikke kunne smage
noget ud over det sædvanlige, når de efterfølgende er blevet helt røde i
hovederne fordi den var STÆRK.

Men bare min lugtesans, syns-/høre- og følesans ikke forsvinder også! Det er
utroligt ubehageligt at miste én af sine sanser.

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 22:36

> [...]

> mit lille problem, fordi jeg følte næsten at meningen med livet forsvandt
> takt med, at jeg ikke måtte spise ting der smagte mig.

Hæ hæ dette er vist et fænomen mange kender til. Skrappe diæter virker ikke
og giver en lyst til alt det forbudte.

> [...]
at
> tage 3 dybe indåndinger! Og der er ikke kun den mad jeg selv tilbereder.

Hvorfor ser du det som en af livets glæder, når du har en oplevelse af at
det er som tre dybe indåndinger. Hvornår startede problemet?

> Men bare min lugtesans, syns-/høre- og følesans ikke forsvinder også! Det
er
> utroligt ubehageligt at miste én af sine sanser.

Hvis det er til stor gene og du føler dig utryg, synes jeg da du skal søge
læge.

LN

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-11-04 22:14

Mus wrote:
> Hæ hæ dette er vist et fænomen mange kender til. Skrappe diæter
> virker ikke og giver en lyst til alt det forbudte.

Altså, jeg er ikke overvægtig men ville gerne af med et par kg eller 4. Og
jeg tabte mig da også. Og jeg fik som sådan ikke MERE lyst til det du kalder
"det forbudte". Som sagt, så går hele problematikken på, hvorfor jeg kun kan
smage de søde ting men ikke den almindelige mad jeg spiser. Men jeg indser
nu, hvor svært det er at forklare...

> Hvorfor ser du det som en af livets glæder, når du har en oplevelse
> af at det er som tre dybe indåndinger. Hvornår startede problemet?

Jeg har ikke altid haft denne "defekt" med, at jeg kun kan smage sød mad.
Førhen har jeg vist fungeret helt normalt på dette punkt. Men nogle
mennesker kan li' visuelle oplevelser, andre kan li' gastronomiske. Og jeg
hører bestemt også til den sidstnævnte. Det er da bare mega nedtur, at jeg
nu kun kan smage det halve af det som jeg indtager

> Hvis det er til stor gene og du føler dig utryg, synes jeg da du skal
> søge læge.

Begge dele ja. Og jeg vil også spørge min læge ved en snart kommende
lejlighed.

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-11-04 13:10

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> tage 3 dybe indåndinger! Og der er ikke kun den mad jeg selv tilbereder.

Nu skal dette ikke ses som nogen kritik overhovedet, men mere en
"filosofisk" betragtning.

Er det ikke en ufattelig luksus, at opleve livets glæder 3-6 gange om dagen
(mindst på mad alene)? Behøver hvert måltid mad virkelig at have så stor
betydning? Hvad så, hvis man en week-end f.eks. skal have noget virkelig
lækkert? Er det så et af livets mirakler

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-11-04 22:29

Jens Jensen wrote:
> Er det ikke en ufattelig luksus, at opleve livets glæder 3-6 gange om
> dagen (mindst på mad alene)?

Nej da, eller er det?? Nogle mennesker har måske bare et større behøv for at
føle at de lever. Og jeg gør det igennem oplevelser. Alt lige fra rejser,
over sex og til mad. Jeg vil gerne have det meste ud af alting. Og ofte.
Sorry, but that's just me. Vi er i husstanden pt. i gang med at udforske det
asiatiske køkken. Kan mærke en svag brænden på tungen indtil videre.. ejj,
dårlig joke!

> Behøver hvert måltid mad virkelig at
> have så stor betydning? Hvad så, hvis man en week-end f.eks. skal
> have noget virkelig lækkert? Er det så et af livets mirakler

Hehe, jeg gider ikke leve et trist leverpostejsliv mandag -fredag, for at
kunne glæde mig over weekendmaden. Hjemme hos os, er hver dag festdag! Eller
vi prøver i det mindste... og keder os i den forbindelse ikke
Men jeg forstår godt hvad du mener, men kan lave meget spændende og
ikke-fedende mad som smager(/smagte) virkelig lækkert. Og jeg har sådan set
intet imod lækker mad hver dag (lækker mad behøver ikke være ensbetydende
med flødesaucer osv.).

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 18-11-04 21:18

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev et indlæg
<2vucqiF2ptthiU1@uni-berlin.de>:

>Mine smagsløg er uheldigvis indrettet sådan, at søde ting smager bedst.

[klip en hel masse]

Er du sikker på at det ikke er din lugtesans der er røget?

Når vi siger at vi smager på noget er det - efter hvad jeg lærte for
mange år siden - faktisk tale om at vi lugter det. S

å vidt jeg husker kan vi kun smage 4 ting - nemlig sødt, surt salt og
bitter (hvis jeg husker rigtigt). Resten klarer lugtesansen.

Kan stadig huske en jul for 30-35 år siden hvor jeg var snot-forkølet:
Al slik og marcipan smagte nærmest af pap
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Martin Sand.

Dato : 19-11-04 09:44

Jørgen Linde Sørensen wrote:
> Er du sikker på at det ikke er din lugtesans der er røget?

Jeg mener at kunne lugte "skidt fra kanel", så at sige. Så det tror jeg
ikke.

> [...]
>
> Kan stadig huske en jul for 30-35 år siden hvor jeg var snot-forkølet:
> Al slik og marcipan smagte nærmest af pap

Jeg spørger min læge. Ellers ender vi nok med at konkludere, at det er min
hørelse der fejler noget

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk