Køb af Dieselbil - BMW el. Peugeot?
Fra : HKN

Dato : 16-11-04 10:43

Hej,

Jeg har tidligere spurgt på BMW's dieselmotorer ang. holdbarhed mv. og mener
at jeg trygt kan regne med holdbarheden af disse (TDs).

Nu skal jeg så blot finde ud af om det er en god idé at investere i en sådan

Jeg har kig på en BMW 325 TDs (st.car) med ca. 170K på klokken og
fra -96/-97, med læderinteriør og den ganze schweinerei! (skal importeres
fra tyskland). Jeg regner med at jeg kan få en sådan hjem på gaden for ca.
kr. 170 - 200.000.

Så er det jeg som gammel Peugeotfanatiker begynder at se hvad jeg kan finde
af alternativer, og ser at jeg kan få en 307'er HDi for lidt mindre, i en
2002 udgave - men uden prestigeværdien, og med kun 90HK mod BMW'ens 143HK.
Jeg har ikke prøvet nogle af bilerne - læste dog at HDi'en var en træg bil,
men med fine køreegenskaber. Jeg har tidligere kørt BMW, og er opmærksom på
baghjulstrækket

Hvad mener I herinde i gruppen?? Jeg tror selv at BMW'en - til trods for den
ældre årgang - holder prisen bedre end Puggen.

Mvh
Henrik

Fra : Lars

Dato : 16-11-04 13:12

Halløjsa,

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> den
> ældre årgang - holder prisen bedre end Puggen.

Jeg ville vælge BMW'en.

Tror nu også du har ret i det med afskrivningen, den er vel størst i starten
af en bils levetid - så den fremtidige afskrivning vil nok være lavere for
en 6 år gammel BMW i forhold til en 2 år gammel Peugeot.

Har haft en 90HK HDI'er i lånebil (det var så en Xsara den sad i...) og ja,
den var der nu ikke meget sjov ved, og syntes ihvertifælde den var for svag
til motorvejskørsel i særlig høj grad.

Men prøv dem dog begge og tag den du kan li'.... Jeg tror ikke nogen af de
to er et dårlig valg, men har jo hver især deres kvaliteter og ulemper. Vi
stod selv med samme valg da vi flyttede til Sverige - jeg kunne købe en
brugt 530'er til cirka 175.000 med læder, navigation og den ganze
schweinerei eller noget nyt/næsten nyt med noget mindre motor til lidt
mindre.

Endte med bmw'en, den er givetvis dyrere at køre i end vores alternativer
(om ikke andet så fordi den trods dieselmotoren ligger på den dårlige side
af 15 km/L) - til gengæld er den fed at køre lange motorvejsstræk i, og bare
(efter min målestok) gennemført lækkert udført. Sådan en måtte vi prøve, og
bliver det for surt at betale driften af den - tjaeh - så kan den jo skiftes
ud.

** Lars - 2002 bmw 530dA touring

Fra : Ulrich

Dato : 16-11-04 18:18

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ja,
> den var der nu ikke meget sjov ved, og syntes ihvertifælde den var for

90 HK HDi kan justeres til 150 HK og 340 NM.
Intercooler og chip

--
Hygge Ulrich

Fra : HKN

Dato : 16-11-04 19:22

> 90 HK HDi kan justeres til 150 HK og 340 NM.
> Intercooler og chip

Og det koster ca.???

-Henrik

Fra : Ulrich

Dato : 16-11-04 21:50

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Og det koster ca.???

Kommer lidt an på om man kan lidt selv.
Chip 6 kg, cooler fra 4-8 kg.
Evt forstærket trykfod til 4,5 kg, i fald den org ikke kan holde.

--
Hygge Ulrich

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-11-04 20:56

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> 90 HK HDi kan justeres til 150 HK og 340 NM.
> Intercooler og chip

Så skal der vist også afsættes penge til forstærket kobling m.m

\Mandal

Fra : Ulrich

Dato : 16-11-04 21:51

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@+FjernMig+edb.dk> skrev i en meddelelse
> "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så skal der vist også afsættes penge til forstærket kobling m.m

Ikke en dårlig idé, men nogen af HDi'eren kan godt holde.

--
Hygge Ulrich

Fra : Claus Fabritius

Dato : 16-11-04 21:37

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> 90 HK HDi kan justeres til 150 HK og 340 NM.
> Intercooler og chip

Hvad har en BMW efter en tilsvarende tur? Og hvornår brækker gearkasse og
kobling sig mon efter sådan en optimering?
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Ulrich

Dato : 16-11-04 21:56

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har en BMW efter en tilsvarende tur? Og hvornår brækker gearkasse og
> kobling sig mon efter sådan en optimering?

Det svært at sige, BMW har org cooler?
Så er forskellen ikke SÅ stor.
"Hemmeligheden" på HDi'en er at 90 og 110 HK er samme motor.
110 HK har org cooler.

Men RhMotorsport ved at det jazz: http://www.rh-motorsport.dk/
Ring til dem, det ydelser de har på deres side er minimum ydelser.
Der kan skures mere op, men det kan så kræve mere tryk på turbo mm.

--
Hygge Ulrich

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-11-04 22:26

Ulrich wrote:
> [...]
> Ring til dem, det ydelser de har på deres side er minimum ydelser.
> Der kan skures mere op, men det kan så kræve mere tryk på turbo mm.

Foruden investeringen på kr. 20-25.000,-, må det alt andet lige også medføre
en ekstraordinær stor afskrivning på bilen, stadig set i forhold til en
utunet BMW. Personligt vil jeg ikke give ret meget for en bil der måske
½-delen af tiden har kørt med 50% mere power - og sikkert er blevet
udnyttet.

Allan Bojesen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-11-04 08:45

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det svært at sige, BMW har org cooler?
> Så er forskellen ikke SÅ stor.
> "Hemmeligheden" på HDi'en er at 90 og 110 HK er samme motor.

Er det ikke også noget med det er en anden turbo der sidder på 90eren?
Det syntes jeg at have hørt noget om - så det ikke kun er cooler der er til
forskel på dem

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Ulrich

Dato : 17-11-04 20:57

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:419b0176$0$86963$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er det ikke også noget med det er en anden turbo der sidder på 90eren?
> Det syntes jeg at have hørt noget om - så det ikke kun er cooler der er
til
> forskel på dem

Jo det korrekt.
Men den org fra 90 HK fætteren følger nu meget godt med

--
Hygge Ulrich

Fra : Lars

Dato : 17-11-04 09:20

Hejsa,

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message

> Hvad har en BMW efter en tilsvarende tur? Og hvornår brækker gearkasse og
> kobling sig mon efter sådan en optimering?

Oh.. En boks alene i min 530d skulle give i omegnen af 220 hk og 500 nm....

** Lars

Fra : HKN

Dato : 17-11-04 09:47

> Oh.. En boks alene i min 530d skulle give i omegnen af 220 hk og 500
nm....

Hvad venter du på???

Nu er tråden endt på et helt andet spor - jeg er ikke interesseret i at købe
en bil mhp at tune den, for jeg får det aldrig gjort. Og jeg har andet at
bruge de mange penge på.

Nu har jeg prøvet HDi'eren - og den er alt for sløv til mig, så jeg har
sendt et par forespørgsler afsted til T&S.

Mvh
Henrik

Fra : Lars

Dato : 17-11-04 10:52

Hej,

> nm....
> Hvad venter du på???

Ah... Hehe.. Jeg er faktisk ganske godt tilfreds med de standard 193 hk den
byder på...

> Nu har jeg prøvet HDi'eren - og den er alt for sløv til mig, så jeg har
> sendt et par forespørgsler afsted til T&S.

Jeps.. Det var præcist det jeg tænkte Der er ikke meget fut i den. Held
og lykke med import projektet!

** Lars