Tyveri af Båndbredde
Fra : BJ Denmark

Dato : 16-11-04 10:19

Ganske kort: Efter hvilke(n) paragraf(er) vil man håndtere en sag om tyveri
af båndbredde (hvis man i god eller ond tro bruger båndbredden fra et
ubeskyttet trådløst netværk - f.eks. privatnetværk).

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot" får
nogen til at indse at de ikke har ret.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-11-04 10:33

"BJ Denmark" skrev 16.11.2004 10:18:

> Ganske kort: Efter hvilke(n) paragraf(er) vil man håndtere en sag om tyveri
> af båndbredde (hvis man i god eller ond tro bruger båndbredden fra et
> ubeskyttet trådløst netværk - f.eks. privatnetværk).

Straffelovens § 293 om uberettiget brug (populært kaldet brugstyveri) er nok
den der vil blive brugt. Men det er mig bekendt ikke afgjort. Problemet er,
at § 293 omtaler brug af "ting", altså fysiske genstande, og det vil således
principielt være uberettiget brug af hardwaren.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jens

Dato : 16-11-04 22:24

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
> at § 293 omtaler brug af "ting", altså fysiske genstande, og det vil således
> principielt være uberettiget brug af hardwaren.

Begrebet "tyveri" og formuleringen af §293 lægger begge op til, at
forbrydelsen unddrager ejeren/brugeren rådigheden over "tingen". Hvis
den uberettigede anvendelse ikke påfører ejeren/brugeren omkostninger
eller ulemper er det vel næppe strafbart (?)
--
Jens F

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-11-04 22:40

"Jens" skrev 16.11.2004 22:23:

> [...]
> den uberettigede anvendelse ikke påfører ejeren/brugeren omkostninger
> eller ulemper er det vel næppe strafbart (?)

Det er netop ikke tyveri. Jeg skrev "populært kaldet brugstyveri" for at
evt. læsere nemmer ville kunne identificere hvad for en bestemmelse, der var
tale om. Der er ikke i ordlyden af § 293 noget krav om rådighedsberøvelse.
Der findes en dom U1978.1003Ø, hvor bestemmelsen er anvendt på uberettiget
tilslutning til fællesantenneanlæg - og der påføres ejeren jo ej heller
umiddelbart omkostninger eller ulemper.

Fra : Jens

Dato : 16-11-04 23:25

> [...]

> evt. læsere nemmer ville kunne identificere hvad for en bestemmelse, der var

Jeg undskylder min uforsigtige omgang med begreberne

Tak for henvisningen.
--

Jens F