Ratepension
Fra : Peter Sindrup

Dato : 16-11-04 10:16

Er der nogen der kan oplyse hvor meget man årligt kan trække fra i skat i
forbindelse med indbetaling på en ratepension?
Hvis man har en årlig skattepligtig indkomst på 500.000,- og topskatten
starter ved indkomst på ca. 300.000,-, er der jo masser af muligheder for
indbetaling, med fuld fradrag.

På forhånd tak

Peter

Fra : Anders Mørk

Dato : 16-11-04 10:42

> Er der nogen der kan oplyse hvor meget man årligt kan trække fra i skat i
> forbindelse med indbetaling på en ratepension?

Der er en begrænsning på egenindbetalinger der hedder noget i stil med
40.000 pr. år, MEN du kan oprette en arbejdsgiveradministreret ratepension,
hvor du (eller rettere din arbejdsgiver) trækker lige så meget fra som du
har lyst til. Denne type har ingen øvre loft. Det man skal tænke på er dog
at der findes nogle skatteunddragelsesregler der sigter mod at fange dem der
sparer op de sidste 10 år før de går på pension for så derefter at flytte
til et EU-land ala Frankrig, Italien eller Spanien hvor pensionsudbetalinger
beskattes med en meget lav sats. Hvis man f.eks. er selvstændig og har en
indkomst på 1 mio. om året kan man i princippet sagtens indbetale 700K til
en ratepension om året, men gør man dette de sidste 10 år inden man går på
pension kan skattevæsnet kræve en efterbetaling idet, denne type
tidsforskydning af indkomst betragtes som skatteunddragelse. Gør man det
imidlertid fra 20 år før man går på pension og til 10 år før man går på
pension er der ikke noget at komme efter. Det er helt legitimt.

> Hvis man har en årlig skattepligtig indkomst på 500.000,- og topskatten
> starter ved indkomst på ca. 300.000,-, er der jo masser af muligheder for
> indbetaling, med fuld fradrag.

Det er korrekt. Du kan i princippet fjerne topskatten fuldstændigt og flytte
din indkomst til det tidspunkt i dit livsforløb hvor du vil blive beskattet
mere lempeligt.

Man bør dog også tage i betragtning en hel del andre ting ifm. pension. Det
gælder jo også om at kunne glæde sig en lille smule over sin indkomst, mens
man er ung og evt. har bil, hus, børn mm. Der er jo ikke noget ved at blive
så gammel som Methusalem, hvis man på det tidspunkt ikke har nogen
fornøjelse af at have et stort rådighedsbeløb hver måned. Men, det er
naturligvis en personlig sag at vurdere, hvor meget man vil bruge nu og hvor
meget man vil spare op.

../Anders

Fra : Peter Sindrup

Dato : 16-11-04 13:19

Anders - du har slået til igen!

Det er lige før du har taget opfordringen op om at blive min personlige
pensionsrådgiver.

Endnu engang *mange* tak

Peter

Fra : Devilicious

Dato : 16-11-04 22:43

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis man har en årlig skattepligtig indkomst på 500.000,- og topskatten
> starter ved indkomst på ca. 300.000,-, er der jo masser af muligheder for

Som Anders har nævnt er der mulighed for en arb. adm. ordning. En anden
mulighed er en privat ordning hvor du binder dig for et årligt indskud i
min. 10 år. Så opnår du også fuldt fradrag. Dette er dog kun tilrådeligt
hvis du føler dig sikker på at kunne afsætte beløbet hvert år, da manglende
overholdelse vil udløse en efterbeskatning af de år du allerede har fået
fradrag fra - endda med en "hård" beskatning. Dette er ikke sagt for at
skræmme, blot så man ved hvad man har at rette ind efter ^_^

MK

Fra : lizzi hansen

Dato : 26-11-04 14:51

Sppørg din bank. ca 50.000