Aircon virker ikke under 5 grader???
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-11-04 08:56

Hej rødder

jeg har lige fået genopfrisket min hukommelse fra sidste vinter, hvor min
aircon heller ikke virkede en dyt, når udetemperaturen var under 5 grader.

Er der nogen der kan nikke genkendende til det?

I så fald, er der så også nogen der har en forklaring på hvorfor det er
sådan?

Jeg synes ærlig talt det er ski.. irriterende, når det nu netop er ved
temperaturer omkring frysepunktet man har brug for affugtning af ruderne, så
hvis det nu er en fejl ved anlægget, så kan værkstedet heldigvis få lov at
lave det på garantien.

Mvh
Michael

Fra : Lars

Dato : 16-11-04 09:41

Hejsa,

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message

> jeg har lige fået genopfrisket min hukommelse fra sidste vinter, hvor min
> aircon heller ikke virkede en dyt, når udetemperaturen var under 5 grader.
> Er der nogen der kan nikke genkendende til det?

Det er korrekt.

> I så fald, er der så også nogen der har en forklaring på hvorfor det er
> sådan?

Sådan er systemet nu engang lavet. Kølemiddel mm fungerer ikke ved lavere
temperaturer.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 09:42

> Sådan er systemet nu engang lavet. Kølemiddel mm fungerer ikke ved lavere
> temperaturer.

det samme er det med et alm køleskab

Mvh
Morten

Fra : Søren Christensen

Dato : 16-11-04 10:26

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> det samme er det med et alm køleskab

Der kan man så sige at man heldigvis bare kan lade døren stå åben på
køleskabet hvis temperaturen er så lav...

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 14:21

> Der kan man så sige at man heldigvis bare kan lade døren stå åben på
> køleskabet hvis temperaturen er så lav...

Hehe true, men hvis temperaturen er 5 grader kan man ikke køle mælken ned
til 3-4 grader hvor den er bedst )

Mvh
Morten

Fra : Per O.

Dato : 16-11-04 14:13

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der kan nikke genkendende til det?
>
> I så fald, er der så også nogen der har en forklaring på hvorfor det

Jeg kan da fortælle at mit klimaanlæg i min C-Max fungerer fint med hensyn
til at blæse og fordele luften til vinduerne, også selv om temperaturen er
under nul !

Du har jo ikke brug for køling, men for masser af luft på forruden. Varmen
kommer lige som på en almindelig bil, altså når motoren bliver varm. Du
bruger bare den kraftige blæser i dit aircon til at blæse luft op på ruden.
Jeg er en smule i tvivl om hvordan jeg skal forstå dit spørgsmål, for hvis
anlægget slet ikke virker med blæser ved lave temperaturer, ja så er der
noget galt, og der er jo ingen som vil have køling når temperaturen ligger
på frysepunktet.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : KASO

Dato : 16-11-04 15:46

> [...]
der
> noget galt, og der er jo ingen som vil have køling når temperaturen

Pointen er ikke om varme og blæser virker, men om A/C - dvs. køling - og
kondenser virker. Sidstnævnte "trækker fugten ud" af luften - dvs. at
det er mere tør luft, der kommer ind i kabinen, hvilket er nyttigt på
denne årstid, hvor det hjælper med at holde ruderne dugfri. Under 5
grader er der imidlertid en risiko for at kondensvandet fryser, hvorfor
anlægget slår fra i mange biler, da is på kondenser ellers kunne give
problemer.

http://www.kandu.dk/