Fysisk spamming?
Fra : Kasper Tidemann

Dato : 16-11-04 02:14

Hej alle.

Jeg kom til at tænke på en ting: når nu uopfordrede e-mails bliver betragtet
som spam, gør almindelige breve/reklamer, der bliver sendt uopfordret, det
så også? Eller kan enhver frit sende fysiske reklamer om alt lige fra
medicin til vinterbeklædning uden at det tangerer den forkerte side af
loven?

Med venlig hilsen
Kasper Tidemann

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-04 09:57

Kasper Tidemann skrev:

>Jeg kom til at tænke på en ting: når nu uopfordrede e-mails bliver betragtet
>som spam, gør almindelige breve/reklamer, der bliver sendt uopfordret, det
>så også?

Nej.

>Eller kan enhver frit sende fysiske reklamer om alt lige fra
>medicin til vinterbeklædning uden at det tangerer den forkerte side af loven?

Som udgangspunkt ja, men man kan få lavet et notat ved sin
CPR-registrering om at man ikke vil have reklamer. derved bliver
det forbudt at sende adresserede reklamer til sådanne personer.

Der er overhovedet ingen begrænsning på uadresserede reklamer (ud
over at man kan bede sig fri hos postvæsenet).

--
Bertel

Fra : KE

Dato : 16-11-04 11:56

> Der er overhovedet ingen begrænsning på uadresserede reklamer (ud
> over at man kan bede sig fri hos postvæsenet).

Men postvæsnet kan jo ikke garantere noget overfor 3. person? Jeg mener; alt
f.eks. et reklamefirma leverer ud til adressen alligevel.

Jeg kendte ikke til CPR delen, det er jo lidt smart - men undersøges det
overhovedet af f.eks. PostDK og eller 3. parter som også leverer reklame?

KE

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-11-04 12:08

"KE" <kimkoruperiksen@[remove this]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> overhovedet af f.eks. PostDK og eller 3. parter som også leverer reklame?

PostDK skal ikke undersøge CPR-listen, - det skal den, der adresserer
brevene (afsenderen).
For så vidt angår uadresserede henvendelser skal PosDK respektere et nej tak
til reklamer (hvilket jo er nemt nok, fordi det fremgår af skiltet på
døren).

/Per

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 16-11-04 23:03

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
tak
> til reklamer (hvilket jo er nemt nok, fordi det fremgår af skiltet på
Nej, det er faktisk også afsenderen der bestemmer det. Hvis et firma
insisterer på at PostDK uddeler også til dem der har "reklamer nej tak", så
gør PostDK det. Årsagen var at det ville stille PostDK ringere end
konkurrenterne, hvis PostDK skulle respektere skiltet og andre ikke
skulle...

/ Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-04 00:25

Mogens Svendsen skrev:

> [...]
>gør PostDK det. Årsagen var at det ville stille PostDK ringere end
>konkurrenterne, hvis PostDK skulle respektere skiltet og andre ikke

Årsagen er vel at de har pligt til at udbringe den post som folk
laver aftale med dem om?

--
Bertel

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 18-11-04 14:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> [klip]
> Årsagen er vel at de har pligt til at udbringe den post som folk
> laver aftale med dem om?

PostDK kunne jo godt i deres aftaler indføje, at "reklamer nej tak" skiltet
skulle respekteres, men det ville jo stille PostDK ringere i konkurrencen
med andre distributører.

/ Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-04 12:46

"KE" <kimkoruperiksen@[remove this]hotmail.com> skrev:

>Men postvæsnet kan jo ikke garantere noget overfor 3. person?

Det forstår jeg ikke.

Den der sender reklamerne ud, bestemmer om han vil respektere et
nej. Hvis han vil, sørger Post Danmark for at man ikke får den
pågældende reklame.

>Jeg kendte ikke til CPR delen, det er jo lidt smart - men undersøges det
>overhovedet af f.eks. PostDK og eller 3. parter som også leverer reklame?

Den der vil levere reklamen, har lovfæstet pligt til at tjekke
listen over os der ikke gider have det. Postvæsenet skal blot
udbringe den post de bliver bedt om. Der kan gå op til tre
måneder fra man får lavet notatet til det er effektivt. Der
udskrives nemlig nye lister hvert kvartal.

I praksis kan man blive stort set reklamefri. I de sidste par år
har jeg fået to husstandsomdelte tryksager (fra lokale pizzeriaer
- og jeg er nabo til byens bedste pizzeria som ikke reklamerer).

--
Bertel

Fra : KE

Dato : 17-11-04 11:32

> Det forstår jeg ikke.
>
> Den der sender reklamerne ud, bestemmer om han vil respektere et
> nej. Hvis han vil, sørger Post Danmark for at man ikke får den
> pågældende reklame.

Det var netop det jeg mente på min knap så elegante måde at udtrykke mig på.

[SNIP]
> I praksis kan man blive stort set reklamefri. I de sidste par år
> har jeg fået to husstandsomdelte tryksager (fra lokale pizzeriaer
> - og jeg er nabo til byens bedste pizzeria som ikke reklamerer).

Det tror jeg jeg vil kigge nærmere på når jeg vender tilbage til DK - det
kunne jo være at jeg så kun skulle ned med skraldespanden hver 3. dag

KE

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-04 20:13

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Nej.

Jeg gør. Der er en lokal internetudbyder herovre [1] der bliver ved
med at sende mig uopfordrede adresserede reklamer for at falbyde deres
netværk. Jeg har flere gange uden held forsøgt at sende dem tilbage
som uønskede, men til ingen nytte. Den opførsel gør udbyderen til
storspammer i mine øjne, og medfører at jeg aldrig kunne drømme at
handle med dem.

[1] Herovre = Skotland, så min reklamebeskyttelse i det danske
folkeregister kan desværre ikke bruges til at slå dem i hovedet
med.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."