Dobbelt omdrejningstal
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-04 21:51

Hvorfor vises der op til 8000 r/m i en bil der kun kan gå det halve,
speedometeret skulle så gå til 400?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian

Dato : 15-11-04 22:00

Hejsa

Preben Riis Sørensen skrev:
> Hvorfor vises der op til 8000 r/m i en bil der kun kan gå det halve,

Det virker da ærligtalt også fjollet, men jeg tvivler på at det er
normalt. Er det en diesel du har set det i ?

/Brian

Fra : Søren Christensen

Dato : 15-11-04 22:29

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Det virker da ærligtalt også fjollet, men jeg tvivler på at det er
> normalt. Er det en diesel du har set det i ?

Ofte bruges der standard instrumenter.
Min går f.eks Max 180 på en rigtig god dag. Speedometeret går dog til 230.
Det samme speedometer er brugt i en 1.8 16v og en 2.0 16V med henholdsvis
137 og 150hk.
Min er kun en 1.4 8V med 80hk.

Venligst

Fra : Esben Tærsker

Dato : 15-11-04 23:12

Søren Christensen wrote:
> [...]
> Det samme speedometer er brugt i en 1.8 16v og en 2.0 16V med henholdsvis

Ja, sådan er det også i min gamle Escort 1.4i. Den går jo _max_ 175 men
klokken går også til 220 eller endda lidt mere. Og mht
omdrejningstællere skal der kun laves om på de røde streger der
indikerer at det er på tide at lette foden lidt. Hvis instrumentet
skulle slå helt ud ved max. omdrejninger skulle der være en anden
gearing i enten udgang på selve gearkassen eller inde i instrumentet.

/Esben

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-11-04 00:27

Og mht
> [...]
> skulle slå helt ud ved max. omdrejninger skulle der være en anden
> gearing i enten udgang på selve gearkassen eller inde i instrumentet.

Så slemt er det nu ikke. Omdrejningstællere bliver styret af elektriske
impulser.

Mvh
Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-04 01:00

"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
> Og mht

> Så slemt er det nu ikke. Omdrejningstællere bliver styret af elektriske
> impulser.

Tænkte på om man kunne bilde den ind at den var en v8'er, og så få udlæst
halvt så mange omdrejninger?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : martin

Dato : 16-11-04 07:47

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Tænkte på om man kunne bilde den ind at den var en v8'er, og så få udlæst
> [...]

´Din omdrejning tæller skal configurers til 4 cyl med Wasted spark.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-04 19:39

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> ´Din omdrejning tæller skal configurers til 4 cyl med Wasted spark.

Det må du lige forklare nærmere. Jeg er i mellemtiden lige kommet til at
indse, at den skal konfigureres til 2 cylindre, så den viser det dobbelte
(jeg tænkte omvendt). Og det kan den nok ikke stilles til. Er en
diesel-omdrejningstæller iøvrigt elektrisk, der er jo ingen el-tænding?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-11-04 19:52

Er en
> diesel-omdrejningstæller iøvrigt elektrisk, der er jo ingen el-tænding?
> --
Så er det jo godt at der er en vekselstrømsgenerator

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-11-04 11:27

Preben Riis Sørensen wrote:

> Er en diesel-omdrejningstæller iøvrigt elektrisk, der er jo ingen
> el-tænding?

Nej - den er ofte med tacho/føler, eksempelvis til krumtappen.

Der vil muligvis være andre løsninger på model-specifikke tællere.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-11-04 23:53

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - den er ofte med tacho/føler, eksempelvis til krumtappen.
>
> Der vil muligvis være andre løsninger på model-specifikke tællere.

Der er jo også elektrisk arbejde ved indsprøjtningen, formoder jeg.
(commonrail).
Omdrejningstæller er medfødt, Focus C-max.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-04 22:48

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Det virker da ærligtalt også fjollet, men jeg tvivler på at det er
> normalt. Er det en diesel du har set det i ?

Ja, en Focus C-max diesel. Og det ville netop være en klar fordel, hvis de
lave omdrejninger gav et større udslag, så det var lettere at aflæse. Men
nej, så åbenbart hellere en gang tom pral.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian

Dato : 16-11-04 22:10

Hejsa

Preben Riis Sørensen skrev:

> Ja, en Focus C-max diesel.

Hvornår starter det røde felt i sådan en potte ?

> Og det ville netop være en klar fordel,
> hvis de lave omdrejninger gav et større udslag, så det var lettere at
> aflæse.

Klart... det er da også sært at de benytter sig af et instrument til
alle biler (?!) Den VW transporter jeg drøner rundt i til
hverdag, har det røde felt fra 4500rpm....

> Men nej, så åbenbart hellere en gang tom pral.

Ford er åbenbart stadig fedtede med instrumenterne. Det tog også lang
tid, før man kunne køre over 99.999Km i deres biler

/Brian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-04 23:47

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev

> Hvornår starter det røde felt i sådan en potte ?

Ved det ikke, jeg får den først om 2 mdr., men den er født til 4000 rpm, mon
ikke den må løbe lidt over.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-04 22:39

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvorfor vises der op til 8000 r/m i en bil der kun kan gå det halve,

Halve? Det må være en Diesel så.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 08:46

On Mon, 15 Nov 2004 21:50:38 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvorfor vises der op til 8000 r/m i en bil der kun kan gå det halve,
>speedometeret skulle så gå til 400?

Tjjooh, Xsara'en har også en tæller, der går til 7000 - jeg gad vide,
hvad der sker, hvis jeg får den derop (udover at køre ca. 313 km/t i
højgear . Den har max ydelse ved 4000, så jeg regner ikke med, at
den kommer meget over 4500, men det har jeg ikke nænnet at afprøve
endnu.
Standardinstrumenter er nok svaret.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-04 21:07

<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvorfor vises der op til 8000 r/m i en bil der kun kan gå det halve,
>speedometeret skulle så gå til 400?

De biler jeg har haft kørt i har sagtens kunne rende omdrejningstælleren
"ud",underforstået, kunne køres op til det røde felt, hvor at jeg så
skiftede gear da jeg ikke vil "ødelægge" bilderne mere at jeg allerede
gør ved at kører dem godt ud i gearene.
Flemming Jacobsen