Flere spørgsmål til summa...sum
Fra : Hjalte

Dato : 15-11-04 19:59

Jeg bruger standard kontoplan i summasummarum.
Og efter en ret grundig gennemgang af mit regnskab har jeg fundet
flere ting som jeg selv mener er bogført forkert.
Men er ikke helt sikker på hvordan og hvorledes...:

1) konto 4200 feriepenge brutto, er det den konto jeg skal bruge til
at bogføre de feriepenge jeg endnu ikke har betalt, eller skal jeg
bruge konto 63190 feriepenge hensat, eller måske 63195 feriepenge
udbetalt. De to sidstnævnte er i gruppen kortfristet gæld.

2) Kontonr.: 8950 Anden transport (har så omdåbt den til kørsel), skal
jeg bruge den til (når året er slut) at trække de km*2,98 kr. fra, jeg
har kørt for?

3) Under anlægsaktiver er konto nr.:50800 driftsmidler & inventar.
Da jeg startede min virksomhed købte jeg en masse inventar. Skal jeg
bogføre det på ovenstående konto, eller skal eg bruge kontoen
Småanskaffelser (jeg har ikke købt noget der overstiger de der 10.500
kr.)

4)Der er en konto dr hedder Kreditorer, ubetalte regninger (65100).
Skal jeg bruge den til at bogføre de regninger der er kredit på?
Hvis jeg skal det, hvad skal jeg så gøre i når jeg betaler regningen?

5) Jeg har lidt problemer med co2-afgift.
Hvis jeg bogfører min el-gening unde hhv. EL, el-afgift og co2 afgift
(de to sidste i gruppen; moms), så trækker summa kun el-afgiften fra
når jeg laver moms opgørelse. Den trækker ikke co2 afgiften fra (eller
rettere, de 10%).

Det var vist det hele.

Håber i kan, og vil hjælpe