Hvad gør bonus pater i denne situation?
Fra : Anders Mørk

Dato : 15-11-04 15:19

Vi er ved at få bygget et hus og har aftalt med bygmesteren at huset er klar
til indflytning den 1. december. Nu kommer byggelederen så og siger at han
godt kan have huset klar før, hvis man lige kunne vente lidt med at få lavet
nogle ting udvendigt. Hvis bygmesteren ikke er færdig pr. 1. december er der
aftalt 1000 kr. i dagbøde pr. kalenderdag, så det vil han formodentlig for
alt i verden undgå. Samtidig har bygmesteren også mindst 2 andre huse der
skal være færdige den 1. december og her er man lidt bagefter, hvorfor
byggelederen sikkert gerne vil forsøge at få alle folk til at flytte ind pr.
1. december, så han kan slippe for dagbøder i tre kontrakter han har med
aflevering 1. december.

Der er selvfølgelig yderligere det problem at området er nyt, hvorfor
bygmester frygter at de hårde hvidevarer kan blive stjålet, hvis huset er
færdigt men ubeboet. Den frygt kan vi naturligvis godt dele, men flytter vi
ind før tid er det problem lige pludselig vores. Flytter vi ind til den
aftalte dato er det bygmesterens forsikring der skal dække, hvis der skulle
være indbrud inden huset er afleveret, ikke?

../Anders

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 15:38

Anders Mørk wrote:

> [...]
> færdigt men ubeboet. Den frygt kan vi naturligvis godt dele, men flytter vi
> ind før tid er det problem lige pludselig vores.

Ja, men så er huset jo ligesom ikke ubeboet, hvis I er flyttet ind, vel?

> Flytter vi ind til den
> aftalte dato er det bygmesterens forsikring der skal dække, hvis der skulle
> være indbrud inden huset er afleveret, ikke?

Ja, det må man formode.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-11-04 15:45

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at flytte ind pr. 1. december, så han kan slippe for dagbøder i tre
> kontrakter han har med aflevering 1. december.

Hold tungen lige i munden her.
Et rigtigt godt råd må være at fastholde, at huset skal være færdiggjort som
aftalt førend det afleveres.
Det er altid bedre at få et byggeri, som er færdigt, end at have en
aflevering med mangler.
Som du selv er inde på, så er entreprenørens motiviation til at nå det
aftalte større, når han har dagbøderne hængende over hovedet. Ved en
aflevering med mangler vil entreprenøren ofte forsøge at trække
udbedringstiden (særligt hvis han er presset på andre områder, som det er
tilfældet her).

Hvis I gerne vil flytte ind før, så er det selvfølgelig en mulighed at tage
imod tilbuddet, men sørg for, at den sanktionsmulighed der bortfalder
(Dagbøderne) erstattes af en anden, feks. en tidsfrist for færdiggørelsen af
manglerne med dagbøder på. Fasthold størrelsen på dagbøderne som de var
oprindeligt.

Hvis I har haft en advokat på handlen, så brug ham/hende nu. Hvis ikke I har
haft det, så vil jeg råde til at få fat i en nu, og få sagen gået igennem,
ikke mindst for jeres egen sjælefreds skyld. Et hus er en meget stor ting at
være usikker omkring.

> [...]
> aftalte dato er det bygmesterens forsikring der skal dække, hvis der
> skulle være indbrud inden huset er afleveret, ikke?

Hvis I køber huset færdigt, inkl. hvidevarer, så ja. Hvidevarerne kan også
være opført som en bygherreleverance (dvs. at I i princippet køber dem
særskilt, og entreprenøren sætter op og slutter til), og her vil det under
alle omstændigheder være jeres forsikring, der skal dække (og det skal være
en særlig byggeforsikring).

/Per