IP-telefoni båndbredde
Fra : Sørensen

Dato : 15-11-04 13:30

Hvor meget båndbredde tager IP.telefoni ?

Mange udbydere kræver 128/128 min. men kan man så slet ikke bruge nettet når
man telefonere ?

Kan man evt sætte opload til maks 64K med et brugbart resultat ?.

Jeg har en 128/1024 ADSL.

vh.
Sørensen

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-11-04 15:34

Sørensen wrote:
> [...]
> nettet når man telefonere ?
>
> Kan man evt sætte opload til maks 64K med et brugbart resultat ?.

Det er nok. jeg har prøvet at bruge VoIP via Musimi.dk på en dial up
forbindelsen.
Man kunne godt tale sammen, omend kvaliteten ikke var super kan man føre en
samtale.
Problemmet som jeg så det var dårlig kvalitet i min Egyptisk dial up
forbindelse, idag har jeg 512/256 adsl og kvaliteten er bedre end via alm.
telefon til danmark.

Hvis du gerne ville kunne surfe samtidigt, skal du anskaffe dig en router
med QoS.

Søren Reinke
www.BlueHorizons.dk
Danmarks online dykkermagasin og rejseklub

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-11-04 11:27

En moderne codec som g729, som jeg vil tro de fleste bruger nu om dage,
klarer sig fint med 40kbit/s pr. samtidig samtale, inklusiv headers o.s.v.
Det er det vi regner med når vi sætter IP telefoni op professionelt, men
f.eks. Skype ligger også lige der omkring. Jeg har selv lavet forsøg med 2
samtidige samtaler på 128kbit, og der var der stadig plads til at have MSN
messenger kørende med webcam sammen med, så det kan lade sig gøre, men det
stiller nogle krav til at routeren kan finde ud af at prioritere talen i
forhold til andet, og det kan de routere man bruger som privatperson som
regel ikke.
Men hvis du vil teste det først er en nem og billig måde at smide Skype på
PC'en og lave et par samtaler samtidig med at du downloader, det er en test
jeg selv bruger hvis jeg skal have et hurtigt billede af kapaciteten på
internetforbindelsen hos en kunde, og jeg ikke lige har fået det forkromede
måleudstyr med.

mvh
Lars

Fra : Sørensen

Dato : 16-11-04 15:44

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg selv bruger hvis jeg skal have et hurtigt billede af kapaciteten på
> internetforbindelsen hos en kunde, og jeg ikke lige har fået det

Tusinde tak for uddybende svar.

Er der en brugbar router der kan priotere tale, som kan købes for
menneskepenge ?.

vh.
Sørensen

Fra : Steen Horshauge

Dato : 17-11-04 17:18

Jeg har en Linksys WRT54G på en 64/64 forbindelse, med den nye firmware.
Jeg har fundet ud af at hvis jeg bruger codex G726 kan routeren styre
prioriteringen men ikke hvis jeg bruger G729. Der er selvfølgelig ikke meget
båndbredde tilbage når jeg snakker i telefon, men det virker.

Mvh Steen

Fra : anders majland

Dato : 23-11-04 16:16

> Jeg har en Linksys WRT54G på en 64/64 forbindelse

Hvad er der for en forbindelse ?

(Måske noget der kunne gøre på "dårligt kobber" og dermed give en always on
forbindelse "ude på landet")

/A

Fra : Martin Kiefer

Dato : 28-12-04 17:35