Regler i T-kryds ?
Fra : Mark V. Nielsen

Dato : 15-11-04 13:25

Hej

(se min flotte tegning *GG*)

news:3PGdnQpd7qpcAgXcRVnytg@giganews.com

Er det ikke korrekt, at den blå og røde bil på tegningen holder lovligt?

Og den grønne ulovligt, hvis denne holder med mindre afstand til hjørnet end
10 meter?

I visse politikredse er det ulovligt, at holde med det ene sæt hjul oppe på
fortovet. Det må da uden tvivl gøre trafiksikkerheden bedre, hvis den
blå/røde bil måtte holde med hjulene oppe på fortovet/kanstenen - således
ville der være en del mere plads til trafikken i t-krydset. ?!?

Mark

Fra : alexbo

Dato : 15-11-04 13:38

"Mark V. Nielsen" skrev

> Er det ikke korrekt, at den blå og røde bil på tegningen holder lovligt?

Nu er det svært på tegningen at bedømme vognbaner og spærrelinier,
men efter min mening overtræder de § 28 i færdselsloven, parkeringen gør det
vanskeligt for svingende biler.

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mark V. Nielsen

Dato : 15-11-04 15:06

Hej

> Nu er det svært på tegningen at bedømme vognbaner og spærrelinier,
> men efter min mening overtræder de § 28 i færdselsloven, parkeringen gør
> det
> vanskeligt for svingende biler.

Nu er der ikke andre vognbane-linier - end den jeg har tegnet op.

Hvis der kommer 1 bil fra hver siden side... må de holde tilbage - da der
kun kan komme en forbi ad gang. (Hvis den rød og blå bil holder der)

Mark

Fra : Aksel

Dato : 15-11-04 15:20

"Mark V. Nielsen" <du@må.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> blå/røde bil måtte holde med hjulene oppe på fortovet/kanstenen - således
> ville der være en del mere plads til trafikken i t-krydset. ?!?

Hvis gaden er under 10 meter + bilernes bredde holder rød og blå ulovligt.

Hilsen Aksel

Fra : hanzen

Dato : 15-11-04 15:47

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Mark V. Nielsen" <du@må.ikke> skrev i en meddelelse

> Hvis gaden er under 10 meter + bilernes bredde holder rød og blå
> ulovligt.
>
> Hilsen Aksel

Jeg kender et sted hvor der er busstoppested hvor den blå og røde holder
samt på modsatte side hvor bussen rager et par meter frem foran sidevejen
når den holder.
Hvis der holder bus ved begge stoppesteder er der ikke plads til en bil
imellem dem.
Udsynet fra sidevejen er naturligvis lig nul når der holder en bus, og i
weekenden hvor de har god tid kan den godt holde der i 5-10 minutter.
Hvordan kan man tillade sådan noget?
Det skal siges at der er fine muligheder for at lægge stoppestederne et
andet sted lidt væk fra krydset.
--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-11-04 18:58

Aksel wrote:

> Hvis gaden er under 10 meter + bilernes bredde holder rød og blå
> ulovligt.

Hvor står det ? altså - udover det du skriver

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Aksel

Dato : 15-11-04 21:15

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det ? altså - udover det du skriver

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,
De to biler holder helt klart i et vejkryds, og så vidt jeg ved gælder 10 m
regelen til alle sider fra hjørnet.

Hilsen Aksel

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 16-11-04 17:37

> [...]
> De to biler holder helt klart i et vejkryds, og så vidt jeg ved
> gælder 10 m regelen til alle sider fra hjørnet.

Touche!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-11-04 20:14

Aksel wrote:

> [...]
> De to biler holder helt klart i et vejkryds, og så vidt jeg ved
> gælder 10 m regelen til alle sider fra hjørnet.

Har ikke undersøgt det yderligere, - men det er korrekt at der ikke må
parkeres nærmere end 10 meter fra et vejkryds.

Jeg er dog ikke sikker på at definationen vejkryds holder for den ubrudte
vejkant tilfælde, altså der hvor rød og blå er parkeret, derimod skal grøn
mindst 10 meter væk fra den udmundende vejs hjørne.

Altså - alene min tolkning af § 29

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Aksel

Dato : 16-11-04 23:58

> [...]
> vejkant tilfælde, altså der hvor rød og blå er parkeret, derimod skal grøn
> mindst 10 meter væk fra den udmundende vejs hjørne.

Efter det jeg har fået at vide tolkes reglen sådan at de 10 m regnes som
cirkler fra hvert hjørne i krydset, det medfører at de to biler holder
ulovligt hvis deres yderside er mindre end 10 m fra et af gadehjørnerne.

Hilsen Aksel