Skærme
Fijala 3554
Amitech fladskærm gået i sort !
Fra : Beck

Dato : 15-11-04 13:15

Hej NG´er
Jeg har en Amitech fladskærm som kun viser billedet meget svagt. Man kan
lige ane hvad der er på skærmen. Jeg har prøvet at justere på
lysstyrke/kontrast uden held. Hvis andre har haft lign. problemer vil jeg
gerne høre om den lige til skrallespanden eller kan det evt. laves.

Lars

Fra : JH

Dato : 15-11-04 15:21

Det er baggrundsbelysningen som er røget, og kan ikke betale sig at lave.
Men... da jeg står og mangler en skærm til en hjemmebygget projector hvor
netop beggrundsbelysningen er ligegyldig, så vil jeg gerne købe den af dig!

Mail mig på tina.jimmy@mail.dk, og vi finder ud af noget.

JH

Fra : Repzak

Dato : 16-11-04 23:49

"Beck" <noadress@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lysstyrke/kontrast uden held. Hvis andre har haft lign. problemer vil jeg
> gerne høre om den lige til skrallespanden eller kan det evt. laves.

Hey

Kunne også bare være inverteren til højspændingen der er brændt af, det er
en lille switchmode, jeg ville nok tjekke nogle lytter ved det / etc, men
der kommer jo høj spænding ud af den, så for at måle det skal du jo nok have
en 1-100 probe

Kasper

Fra : JH

Dato : 17-11-04 00:37

> [...]
> en lille switchmode, jeg ville nok tjekke nogle lytter ved det / etc, men
> der kommer jo høj spænding ud af den, så for at måle det skal du jo nok

Jeg svarer lige som den kommende ejer af skærmen :)

Du har ret i at der er en minimal chance for at det kun er inverteren som er
stået af pga. dårlige lytter, men eftersom lidt ældre fladskærme er kendt
for at brænde baggrundsbelysningen længe før lytterne bliver dårlige, så
gider jeg ikke engang at checke. Nu er det iøvrigt en 15" vi snakker om, så
reperationsudgifterne får svært ved at stå mål med fortjenesten selvom man
selv har scop og loddeudstyr.

Desuden burde billedet vel ikke kunne ses svagt hvis inverteren var røget...
i det mindste burde skærmen slå fra pga. manglende feedback.

JH

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 17-11-04 02:45

"JH"
> Desuden burde billedet vel ikke kunne ses svagt hvis inverteren var
røget...
> i det mindste burde skærmen slå fra pga. manglende feedback.

Jo da....inverteren leverer kun højspænding til CCFL-røret, så selvom begge
dele er røget, CCFL og inverter, vil du stadig kunne se billedet
Billedsignalet til TFT-enheden kommer andetstedsfra.

Til gengæld har du evigt ret i at det ikke kan betale sig at udskifte
CCFL-rør/inverter.

Iøvrigt er jeg selv på jagt efter en afdød TFT-skærm til netop samme
projekt.

Mvh.
--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : JH

Dato : 17-11-04 09:13

Hej Brian

Hehe, ja det havde jeg gættet ud fra din annonce i markedsgruppen.

På diyaudio beskriver nogne folk ellers at skærme slår fra efter x antal
sekunder hvis det ikke kun er baggrundsbelysningelamperne som er røget, og
det gør dem jo så ret uinteressante for vores type projekter.
Anyway, mon ikke det skulle være muligt at finde flere af samme slags. Der
er jo nu. hvor de får et par år på bagen, at begynder at smide
baggrundsbelysningen...

JH

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 17-11-04 12:54

"JH"
> Anyway, mon ikke det skulle være muligt at finde flere af samme slags. Der
> er jo nu. hvor de får et par år på bagen, at begynder at smide
> baggrundsbelysningen...

JH.....Du er en gut efter mit hoved, for det er præcis samme ræsonnement jeg
er gået efter.

Egentlig er det en interessant situation vi kommer til at stå i.
Tonsvis af fede TFT-displays.....der vil virke de næste 20-25 år....men bare
ikke kan, fordi CCFL'en er røget.
Principielt svarer det til, at købe PH's koglelampe i kobber....og så smide
den ud, når pæren er gået.

I notebook-regi står man med en død skærm, som bare skal ha' skiftet CCFL.
Derfor udtænkte jeg en løsning, som for fremtiden gør, at slutbrugere selv
kan skifte baggrundsbelysning.
Denne ide lagde jeg på IBM's bord i USA sidste år.
De godtog den, men du skal nok ikke se den implementeret.

Anyway.
Idéen med at tage et godt TFT-display og smække den på en overhead er
levedygtig.
Der skal dog efterfølgende lægges mange timer på finjustreringer.
Eksempelvis skal der i hvert fald arbejdes med sortniveau.
Måske kan det løses......med en simpel lysdæmper af en art.

På min egen PC, en ThinkPad 770Z fra 1999, sidder et 13,7", 1280x1024, som
ellers ville var en oplagt kandidat.
Meeen.......næh tak. Det' fars.
Til gengæld tror jeg, at det er samme display, der sidder i de få 15" TFT
stand-alone skærme, som oppebærer en 1280x1024 opløsning.
Dette er derfor mit primære jagtmål.

Men..........
Der er problemer.
Levetiden for pærer på overhead ligger langt langt under havd man finder
andre steder.
Til gengæld er de i tifold billigere.

Bortset fra en hel masse.....hvori er så det store problem i at bygge sin
egen projektor fra scratch.....hvis man benytter et par forlygter fra en
bil....et par spejle, samt et objektiv og reflektor fra én af de *rigtig*
gamle overheads fra folkeskolen ?
Levetiden på pæren er lang. Prisen lav. Kun besværlighederne ved at beregne
og bygge selv....og så...at man skal finde pærer med en farvetemperatur på
omkring 6000K og en farvegengivelse i top.
Til gengæld vil man jo kunne benytte en Widescreen TFT-skærm med en
top-opløsning, fordi alt andet kan bygges op om TFT-skærmen.

Nja-ja..........Tanker er toldfri.

Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14
6400 Sønderborg

Fra : Repzak

Dato : 19-11-04 01:00

> [...]
> Billedsignalet til TFT-enheden kommer andetstedsfra.
>
> Til gengæld har du evigt ret i at det ikke kan betale sig at udskifte

Men hvis man nu bare kunne skifte udgangs capene i inverteren, såer det jo
billigt...

desuden har jeg set flere marine produkter med fladskærm hvor inverteren er
røget,
nogle firmaer har det med at bruge dårlige lytter...

Men som nævnt, kan man ikke selv/kender nogle der kan, så er det nok bedre
at sælge den til skrot...

Kasper