Andelsbolig - Fejl og mangler !!!
Fra : Karsten Murning

Dato : 15-11-04 12:19

Hej Jura-Gruppe,

Jeg har lige solgt en andelslejlighed, hvor der er blevet tilbageholdt
25% af beløbet i 6 uger til fejl og mangler.

Jeg har 2 spørgsmål i denne forbindelse:

Spørgsmål 1.
De 6 uger var gået i d 12-11-04. Da jeg ikke havde modtaget beløbet
mandag d. 15-11-04 ringer jeg til administrationskontoret.
De sagde de har haft problemer med deres EDB, så de havde ikke kunne
indbetale beløbet.
Mit spørgsmål er så om jeg kan kræve rente på den forsinket
udbetaling, da jeg har afsat pengene som skulle falde idag mandag d.
15-11-04

Spørgsmål 2.
Lejliheden er blevet besigtiget og jeg har modtaget "en fejl og
mangler" liste fra bestyrelsen og der indgår nogle fejl som den
tidligere bestyrelse har godkendt.
Jeg forstår ikke at de kan mene at de fejl og mangler som er blevet
godkendt af tidligere bestyrelse, samt professionelle folk fra
entreprenørselskabet Højgaard og Schultzt, ikke skulle være iorden.
Kan bestyrelsen gøre sådanne indsigelser, når det er blevet godkendt
før ????

På forhånd tak ....

Karsten

Fra : David T. Metz

Dato : 15-11-04 13:33

Karsten Murning wrote:

> Mit spørgsmål er så om jeg kan kræve rente på den forsinket
> udbetaling, da jeg har afsat pengene som skulle falde idag mandag d.
> 15-11-04

Har du lidt et tab (fx ifm. indfrielse af et mellemfinansieringslån) kan du
jo overveje at kræve erstatning.

> [...]
> godkendt af tidligere bestyrelse, samt professionelle folk fra
> entreprenørselskabet Højgaard og Schultzt, ikke skulle være iorden.

Det er delvist uforståeligt det du skriver her. Mener du at den tidligere
bestyrelse har accepteret tilstedeværelsen af visse fejl uden fradrag, men
at den nye bestyrelse for de samme fejl kræver et fradrag?

Er det tilfældet så er det noget rod. Den første accept er en aftale du har
med foreningen. Det nye vil være et brud på den aftale. Om den oprindelige
aftale kan brydes ensidigt må iflg. mit ikke-juridiske, men
erfaringsbaserede skøn bero på karakteren af den første aftale. Evt. kan den
gamle bestyrelse være erstatningspligtig (muligvis ikke, hvis fx du burde
vide at der var noget galt). Et entrepenørselskab har intet at skulle have
sagt i sagen, medmindre de er indkaldt som syn- og skønsmand.

Men det kræver nogle detaljer på sagen at kunne afgøre det nærmere.

> Kan bestyrelsen gøre sådanne indsigelser, når det er blevet godkendt
> før ????

Som jeg antyder beror det på hvad det drejer sig om. Bestyrelsens ansvar er
at overholde loven, og det betyder bl.a. prisfastsættelsen af andelen m.m.
Er en tidligere prisfastsættelse lovstridig skal bestyrelsen ændre den.

Davud

Fra : Karsten

Dato : 16-11-04 08:02

"Karsten Murning" <karsten@murning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> entreprenørselskabet Højgaard og Schultzt, ikke skulle være iorden.
> Kan bestyrelsen gøre sådanne indsigelser, når det er blevet godkendt

Hvis de forsøger at få sig betalt for disse mangler skal du gøre indsigelse.
I og med at bestyrelsen har godkendt at manglerne var der da du købte skal
du ikke erstatte dem ved fraflytning. Jeg vil dog antage at de skal fremgå,
idet den nye ejer/lejer også skal have samme forbehold.

Karsten (som selv har solgt andelsbolig )