Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator: Hvordan laver jeg dette?
Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 15-11-04 12:02

Jeg har en sort rund ring!

Så har jeg en sort tekst!

Den sorte teskt skubber jeg ind over noget af ringen!

Når den sorte tekst går ind over ring skal den blive hvid. Men kun der hvor
dne går ind over ingen!
Ellers ikke!

Håber det var klart nok formuleret! Hvordan gør jeg?

Fra : Lars

Dato : 17-11-04 12:12

Hej...

Læg teksten øverst... vælg begge elementer... og lav så en compound
mask (sammensat kurve... æble 8). Resultatet er som du ønsker, dog er
elementerne grupperede... du kan flytte teksten vha. direkte valg
pilen.
(Forresten... teksten skal outlines først)

Håber dette hjalp dig.

Lars

Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 18-11-04 20:24

Tak for dit forsøg, men jeg forstår det ikke helt!

Hvordan laver jeg "sammensat kurve"

> ... æble 8)

JEg bruger PC og kan ikke helt se hvordan!

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 21:36

<cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tak for dit forsøg, men jeg forstår det ikke helt!
>
> Hvordan laver jeg "sammensat kurve"

> JEg bruger PC og kan ikke helt se hvordan!

ctrl+8 eller
Object compound path - make

--
mvh kajo

Fra : cjtcjtcjt(fjerndette~

Dato : 20-11-04 12:17

> Object compound path - make

1) Bruger den danske version - kunne ikke lige se hvor den funktion ligger
?????

2) Så je brugte ctrl+8.
Men så skriver den:

"Kan ikke oprette en sammensat kurve. Alle objekter i en sammensat kurve
skal være kurver, og de kan ikke males eller være en del af objektet"

Jeg forstår dt ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-04 13:32

> 1) Bruger den danske version - kunne ikke lige se hvor den funktion ligger
> ?????

Sandsynligtvis i Objekt - sammensætkurver

> 2) Så je brugte ctrl+8.
> Men så skriver den:
>
> "Kan ikke oprette en sammensat kurve. Alle objekter i en sammensat kurve
> skal være kurver, og de kan ikke males eller være en del af objektet"

Når du har skrevet din tekst, skal du vælge teksten med den sorte pil,
derefter går du i typemenuen (jeg ved ikke hvad det hedder i den danske
version) og vælger opret kurver, din tekst er nu blevet til kurver.

--
mvh kajo

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-04 13:40

"Kajo" skrev i en meddelelse

> Når du har skrevet din tekst, skal du vælge teksten med den sorte pil,
> derefter går du i typemenuen (jeg ved ikke hvad det hedder i den danske
> version) og vælger opret kurver, din tekst er nu blevet til kurver.

Genvejen er ctrl+shift+o men husk at teksten skal være valgt med den sorte
pil, ikke med tekstmarkøren.

--
mvh kajo