Triptæller til ældre bil ?
Fra : A.

Dato : 15-11-04 11:23

Hej kloge hoveder.

Kan nogen fortælle om man kan få en triptæller til en Fiat 127 Brazil fra
1984 ?
Er det overkommeligt prismæssigt eller skal bilen på værksted mm. ?

Jeg ved at man kan få en lille plastikdims (ligner en km-tæller) til at
klæbe på instrumentbrættet, hvormed man kan "skrive" det aktuelle
kilometertal og senere trække det fra når turen er kørt, men det er jo
strengt taget bare en notesblok.

Altså, en rigtig triptæller ønskes. Nogen forslag ?

Mh,

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 11:35

On Mon, 15 Nov 2004 11:22:58 +0100, "A."
<pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>strengt taget bare en notesblok.
>
>Altså, en rigtig triptæller ønskes. Nogen forslag ?

Hvad med en cykelcomputer? Det eneste problem er at finde et godt sted
til impulsgiver og føler, da de skal være ret tæt på hinanden. Måske
på en trækaksel lige ved udgang fra gearkasse. Impulsgiveren vejer
næsten ingenting, så balancen er nok ikke problemet. Det kræver lidt
kreativitet at få det til at sidde kan jeg forestille mig.
Det kan måske være et problem at finde en måler, der kan håndtere 100+
km/t, men strækningen burde blive talt korrekt under alle
omstændigheder. Ellers har jeg ingen forslag til en billig løsning.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : phk

Dato : 15-11-04 13:38

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> On Mon, 15 Nov 2004 11:22:58 +0100, "A."
> <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote:

> Det kan måske være et problem at finde en måler, der kan håndtere 100+
> km/t,

Det er det ikke ...

men strækningen burde blive talt korrekt under alle
> omstændigheder.

Og det er også forkert :)

> Ellers har jeg ingen forslag til en billig løsning.

Ideen er god!

--
Per, Esbjerg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-04 13:44

> Det er det ikke ...
>
> men strækningen burde blive talt korrekt under alle
>
> Og det er også forkert :)

> Ideen er god!
>

> --
> Per, Esbjerg

De gamle Sigma Sport cykelcomputere kunne klare op til 199,9 km/t, og var
meget brugte både i biler og på motorcykler dengang kørecomputere var
forholdsvis sjældne. Det var jo en elegant måde at få triptæller, køretid og
gennemsnitshastighed på.
Jeg skal da kigge på min nye Sigma computer om den også går så højt op når
jeg kommer forbi cyklen.

mvh

Andread M. Hansen

Fra : A.

Dato : 15-11-04 13:49

Ja tak. Andreas, Det må du meget gerne.
Hvordan man så monterer en cykelcomputer i en bil forekommer mig ret
kompliceret, selvom et forslag er givet ovenfor..

Håber nogen vil hjælpe..

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-11-04 17:53

A. wrote:
> Ja tak. Andreas, Det må du meget gerne.
> Hvordan man så monterer en cykelcomputer i en bil forekommer mig ret
> kompliceret, selvom et forslag er givet ovenfor..
>
> Håber nogen vil hjælpe..

Køb en Sigma BC800 som nævnt andet sted og forlæng ledningerne. Min ide er
at montere magnet og føler ved baghjulet. Magneten klistres fast på
indersiden/kanten af fælgen og der laves et metalbeslag til montering på
ankerpladen til føleren.

Allan Bojesen
Med BC800 på CBR1000

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-04 22:10

"A." <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote in message
> Ja tak. Andreas, Det må du meget gerne.
> Hvordan man så monterer en cykelcomputer i en bil forekommer mig ret
> kompliceret, selvom et forslag er givet ovenfor..
>
> Håber nogen vil hjælpe..

Hej A,

Så fik jeg kigget lidt på min Sigma 1200 - og jeg kan desværre ikke se på
segmenterne i displayet om det kan vise en trecifret hastighed. Der er
adskillige andre som også nævner Sigma 800 - men jeg synes lige at vi skal
have een af dem til at sige om det er den nye eller den gamle model, for der
er stor forskel i Displayet på dem. Jeg har også en gammel Sigma 900 på
skidtvejrscyklen, og den ved jeg positivt at den kan vise op til 199,9
km/t - men jeg er som sagt stadigvæk en smule skeptisk overfor om den nyeste
generation kan.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-11-04 22:17

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> lige at vi skal have een af dem til at sige om det er den nye eller
> den gamle model, for der er stor forskel i Displayet på dem.

Min Sigma BC800 der er 3 år gammel går op til 299 km/t, ifølge brochuren. Om
den så er den nye eller gamle model, ved jeg ikke.

Allan Bojesen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-11-04 08:32

> Min Sigma BC800 der er 3 år gammel går op til 299 km/t, ifølge brochuren.
> Om
> den så er den nye eller gamle model, ved jeg ikke.

Den er tudsegammel - du kan se den nye på www.sigmasport.com

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-11-04 17:04

Andreas M. Hansen wrote:
> Den er tudsegammel - du kan se den nye på www.sigmasport.com

Jaa - men min virker endnu og der er dælme ikke sket meget udvikling på
de 3 år. Af funktioner kan de nogenlunde de samme bortset fra at den nye kan
flyttes mellem 2 køretøjer - så jeg fortsætter med stenaldermodel

Allan Bojesen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 15-11-04 16:32

"A." <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> strengt taget bare en notesblok.
>
> Altså, en rigtig triptæller ønskes. Nogen forslag ?

Jeg har lige købt en Sigma BC 800 som jeg selv skal montere i vores bil. Den
kan måle op til 300 km/t. Pris 159,- For at kunne montere den skal ledningen
forlænges, men det klares nemt med en stump ledning, et loddeapparat og lidt
krympeflex.
Hilsen Matthias

Fra : A.

Dato : 17-11-04 11:02

Tak for alle indlæg. Nu er der vist ingen undskyldning for ikke at gå igang
!
Jeg formoder en trådløs computer vil være det mest praktiske så jeg slipper
for at bore og trække ledninger.
Til gengæld frygter jeg at der skal sidde batteri i sende-enheden ved
baghjulet, og at jeg skal skifte dette i tide og utide.

Af to onder (ledning versus batteri) vælger man ?

Mh,

Peter

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-11-04 11:43

> [...]
> baghjulet, og at jeg skal skifte dette i tide og utide.
>
> Af to onder (ledning versus batteri) vælger man ?

Det trådløse kan du godt glemme - de magnetiske pulser den udsender går ikke
igennem vognbunden - de er også ekstremt retningsbestemte. Hvis jeg tager
min den trådløse i lommen, så tæller den ikke. Hvis signalet ikke var
retningsbestemt og af en svag styrke, så ville det jo blive problematisk at
cykle to og to på cykelstien, og det går helt fint

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 17-11-04 19:14

A. wrote:
> [...]
> Til gengæld frygter jeg at der skal sidde batteri i sende-enheden ved
> baghjulet, og at jeg skal skifte dette i tide og utide.

Glem alt om trådløs. Selv på en mc hvor senderen sidder max. ½ m direkte
under displayenheden volder forbindelsen problemer.

Allan Bojesen