Skoda Fabia Combi 1.9 TDI - ukorrekte tekn~
Fra : morten mohr

Dato : 15-11-04 01:10

Hej

Jeg har en Skoda Fabia Combi 1.9 TDI fra 05/2004, som jeg så vidt er meget
glad for. Fra start fandt jeg dens bremser lidt svage, men slog det hen med
at jeg som tidligere taxichauffør blot var 'forkælet' af biler med bedre
bremser.

I går skiftede jeg til vinterdæk og opdagede at bremserne i bag er
tromlebremser. Jeg var meget forundret, da netop den model er opgivet til
have skivebremser på alle 4 hjul! Dette både i Skoda's daværende og
nuværende brochure og i diverse bil-databaser. Jeg har tjekket Skoda's tyske
website, hvor den også fremgår at have skivebremser på alle 4 hjul. Ved
købet var jeg opmærksom på at bilen havde skivebremser - men det er ikke
noget jeg har tænkt på at tjekke i praksis, og eftersom den ikke har
alufælge, har jeg ikke direkte 'udsyn' bremserne.

Efter at have skiftet dækkene tog jeg var forbi min Skoda forhandler. Han
var meget undrende, og måtte indrømme, at han ikke havde bemærket det, men
han ville ringe til importøren mandag morgen.

Kan jeg kræve at der eftermonteres skivebremser i bag, og kan det
overhovedet lade sig gøre?

Hilsner

Morten

Fra : morten mohr

Dato : 15-11-04 01:40

"morten mohr" <mohr.fjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Beklager de tre dobbelte linieskift!

/Morten

Fra : alexbo

Dato : 15-11-04 02:29

"morten mohr" skrev

> I går skiftede jeg til vinterdæk og opdagede at bremserne i bag er
> tromlebremser. Jeg var meget forundret, da netop den model er opgivet til
> have skivebremser på alle 4 hjul!

Spørgsmålet er nærmest om hvilken model/årgang du har fået.
Du kan se din bils typegodkendelse på www.daf.dk , typenummeret står på din
reg. attest.

Dit stelnummer viser hvornår bilen er produceret, jeg er ikke helt sikker
med Skoda, men jeg mener at det er som VW, i så fald viser 10ènde ciffer
årgangen, nr. 1 for 2001 osv.

mvh
Alex Christensen

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 09:57

> Spørgsmålet er nærmest om hvilken model/årgang du har fået.
> Du kan se din bils typegodkendelse på www.daf.dk , typenummeret står
> på din
> reg. attest.

Hej,

Jeg har været på www.daf.dk for at undersøge godkendelsesnummeret
(E11149-4), og her står der:

Hjulbremse for: skiver
Bremsedimensioner for [mm]
256 x 22
Slidmål for [mm]
20,5

Hjulbremse bag: skiver
Bremsedimensioner bag [mm]
232 x 9
Slidmål bag [mm]
7,0

Så bilen er altså typegodkendt med skivebremser i bag!

Nu kommer jeg så til at tænke på om jeg overhovedet kører rundt i en
lovlig bil?

/Morten

Fra : alexbo

Dato : 15-11-04 10:37

"mohr" skrev

> Nu kommer jeg så til at tænke på om jeg overhovedet kører rundt i en
> lovlig bil?

Nu er alt der er forkert jo ikke nødvendigvis ulovligt, der kan være et
tillæg til typegodkendelsen som ikke er med på DAF.
DAF er en privat side, og selv om den var en officiel side så kan officielle
sider også være mangelfulde.

Men det indikerer at sagen er værd at gå videre med.

Spørgsmålet er om du har fået hvad du har købt.
Gå din bil igennem for hvilket udstyr du har eller burde have.
Du skriver i et andet indlæg at din bil er bestilt, hvad ligger der helt
præcist i det?
Har du selv sammensat dit udstyr, og hvad var grundmodellen, hvilket udstyr
skal der være, og hvordan blev det gjort?

Selve det at den har tromler synes jeg er en fordel, de bremser faktisk
bedre.
Men ESP følges med skiver, så din bil har ikke ESP.

Find dine papirer frem og se hvad du egentlig har købt.

mvh
Alex Christensen

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:46

> [...]
> tillæg til typegodkendelsen som ikke er med på DAF.
> DAF er en privat side, og selv om den var en officiel side så kan

Ja, det er jeg opmærksom på - men den skulle jf. forhandleren være
typegodkendt med 4 x skiver.

> Men det indikerer at sagen er værd at gå videre med.

Yep.

> [...]
> Gå din bil igennem for hvilket udstyr du har eller burde have.
> Du skriver i et andet indlæg at din bil er bestilt, hvad ligger der

Umiddelbart ikke andet, end at det er en std. Skoda Fabia Combi 1.9 TDI
PD, der er leveret med 4 x el-ruder, 8 højtalere. Dette er
fabrikmonteret udstyr, hvorfor jeg ventede ca. 8 uger på bilen, da den
blev produceret på bestilling. Bilen har det udstyr/farce jeg har
bestilt (så vidt jeg kan vurdere..)

> Selve det at den har tromler synes jeg er en fordel, de bremser
> faktisk
> bedre.

Ikke forstået? Jeg er med på at de kræver mindre vedligeholdelse - men
at tromler er mere effektive er nyt for mig?

> Men ESP følges med skiver, så din bil har ikke ESP.

Korrekt - det forventede jeg heller ikke - den har ikke ESP, da ESP
først kom med den faceliftede udgave her i efteråret.

/Morten

Fra : alexbo

Dato : 15-11-04 11:36

"mohr" skrev

> Ikke forstået? Jeg er med på at de kræver mindre vedligeholdelse - men
> at tromler er mere effektive er nyt for mig?

Der er et langt større bremseareal i en tromlebremse end i en skive, ikke at
det betyder så meget, skiver bremser jo godt nok.
Som du er inde på ligger forskellen i vedligeholdelsen, bremseklodser sætter
sig fast hvis de ikke bliver aktiveret tilstrækkeligt, og det gør de ikke
bag på.

Håndbremsen i en skive er ganske enkelt ringe, nogle fabrikker har da også
valgt at have både skiver og små tromler bag, for at afhjælpe dette, men
ingen håndbremse er så effektiv som en rigtig tromlebremse.

Så hvis din bils eneste forskel er tromler kontra skiver bag, er der ingen
bremsemæssig grund til at forfølge sagen.
Tilbage står om du har fået hvad du har betalt for, samt dette med
typegodkendelsen, det er værd at få opklaret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-04 12:08

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
sætter
> sig fast hvis de ikke bliver aktiveret tilstrækkeligt, og det gør de ikke

Jeg har aldrig haft problemer med rustne skiver.
Kan tromler ikke ruste ved for lidt brug ?

> Håndbremsen i en skive er ganske enkelt ringe, nogle fabrikker har da også
> valgt at have både skiver og små tromler bag, for at afhjælpe dette, men
> ingen håndbremse er så effektiv som en rigtig tromlebremse.

Det system var der på vores gamle 605'er, magen til skrammelbremsesystem
skal man lede længe efter.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 12:45

> Så hvis din bils eneste forskel er tromler kontra skiver bag, er der
> ingen
> bremsemæssig grund til at forfølge sagen.

Ok.

> Tilbage står om du har fået hvad du har betalt for, samt dette med
> typegodkendelsen, det er værd at få opklaret.

Nemlig, og fakta er at jeg købte en bil hvor jeg havde en række
oplysninger der fortalte mig at den havde 4 x skiver - og det har jeg
ikke fået.

/Morten

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-11-04 10:47

> Selve det at den har tromler synes jeg er en fordel, de bremser faktisk
> bedre.
> Men ESP følges med skiver, så din bil har ikke ESP.

Ja, det ser ud som om ESP og skiver går hånd i hånd - men jeg har altså både
ESP og tromlebremser, så din påstand holder ikke 100%.

/Kasper Hansen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-04 08:15

> Kan jeg kræve at der eftermonteres skivebremser i bag, og kan det
> overhovedet lade sig gøre?

Det er nok et problem - medmindre der eksplicit står i kontrakten, at bilen
skal leveres med skivebremser bagpå.

Med hensyn til bremsekraften, så tror jeg ikke, du skal lede efter kilden
til dette "problem" ved tromlebremserne bagerst på bilen. Det er forhjulene,
der bremser bilen - baghjulene bremser bare nok til at holde skidtet på
rette kurs.

Test-bremsninger viser fine bremserlængder for din model, men ved højere
hastigheder bremser de store Mercere formentlig noget bedre.

Man skal i øvrigt også passe på ikke at forveksle det nødvendige tryk på
pedalen med bilens bremsekraft - der kan være mere eller mindre servo.

/Jan W Nielsen

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:01

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Test-bremsninger viser fine bremserlængder for din model, men ved
> højere
> hastigheder bremser de store Mercere formentlig noget bedre.

Ja, men er disse testbremsninger mon ikke også foretaget i en model med
4 x skivebremser... Hvis du tænker på tyske testscenarier, så kører den
der med skivebremser - jf. www.skoda.de.

> Man skal i øvrigt også passe på ikke at forveksle det nødvendige tryk
> på
> pedalen med bilens bremsekraft - der kan være mere eller mindre servo.

Helt enig - men det gør jeg heller ikke. Det er blot en ganske tung bil
(1175 kg), og den mangler klart 'bid' i forhold til mange andre biler
jeg har kørt.

/Morten

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-11-04 08:54

> [...]
> noget jeg har tænkt på at tjekke i praksis, og eftersom den ikke har
> alufælge, har jeg ikke direkte 'udsyn' bremserne.

Hej Morten,
Det er sjovt at du nævner det - jeg står nemlig i nøjagtigt samme situation
med min C3 HDi SensoDrive. Og jeg ved også at det intet har at gøre med
model/årgang - min er nemlig en af de første af slagsen i danmark, og blev
produceret efter bestilling.
Jeg tror måske at det har noget at gøre med indførelsen af ESP systemet -
alle tidligere C3'ere har nemlig tromler bagpå. Hvorfor de så rent praktisk
ikke smider skiver på den aner jeg heller ikke.

> Efter at have skiftet dækkene tog jeg var forbi min Skoda forhandler. Han
> var meget undrende, og måtte indrømme, at han ikke havde bemærket det, men
> han ville ringe til importøren mandag morgen.

Jeg bør nok også kontakte min forhandler - har faktisk ikke fået det gjort
endnu. Det skyldes til dels at jeg har fået læderrat og fartpilot (ab
fabrik), hvilket der udtrykkeligt stod ikke kunne leveres.

> Kan jeg kræve at der eftermonteres skivebremser i bag, og kan det
> overhovedet lade sig gøre?

Meningerne er vist lidt delte - jeg vil *meget* gerne høre, hvad du finder
ud af. Jeg mener ikke at der kan være nogen tvivl om at jeg/du har bestilt
en bil med 4x skiver - så skal de vel også levere det?

/Kasper Hansen

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:05

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en
meddelelse news:419860b1$0$86944$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> model/årgang - min er nemlig en af de første af slagsen i danmark, og
> blev
> produceret efter bestilling.

Min blev også produceret efter bestilling.

> [...]
> bestilt
> en bil med 4x skiver - så skal de vel også levere det?

Helt enig - selvfølgelig skal bilen være som bestillingen og
typegodkendelsen foreskriver. Min forhandler har håndteret sagen fint
hidtil, og afventer svar fra importøren. Importøren var ligeledes meget
overrasket, da de klart mente der skulle være 4 x skiver på bilen.
Importøren ville kontakte fabrikken. Afventer pt. svar, og skal nok
poste deres tilbagemelding.

/Morten

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-11-04 10:57

> [...]
> overrasket, da de klart mente der skulle være 4 x skiver på bilen.
> Importøren ville kontakte fabrikken. Afventer pt. svar, og skal nok

Jeg har netop kontaktet min forhandler - han ville også vende tilbage med
svar, som jeg selvfølgelig også poster herinde...

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-11-04 08:46

> Jeg har netop kontaktet min forhandler - han ville også vende tilbage med
> svar, som jeg selvfølgelig også poster herinde...

Nedenfor det svar jeg fik fra F.O. Frederiksen:

Kasper Hansen,

Du har helt ret i det du skriver, og vi må indrømme, at der er tale om en
fejl i specifikationerne - din henvendelse har givet anledning til at denne
rettes, så tak for det.

Når det så er sagt, tror jeg såmænd du skal være glad for dine
tromlebremser. Til almindelig dansk brug virker de mere end rigeligt, og
ikke mindst er de vedligeholdes-
mæsssigt en del nemmere, og derved billigere, end skivebremser. Skiverne
sidder ret udsat, og ikke mindst i den tid vi går i møde, vil salt og regn
være ret hårdt for skiverne.

Vi beklager denne fejl i specifikationerne.

Med venlig hilsen

F.O. Frederiksen A/S
Christian Frederiksen

Fra : mohr

Dato : 16-11-04 13:46

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4199b021$0$86991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> en
> fejl i specifikationerne - din henvendelse har givet anledning til at

Den sag slipper de nu næsten lidt for nemt om.... Har du tænkt dig at
gøre andet?

Mn sag hænger stadig hos importøren / Skoda fabrikken...

/Morten

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-11-04 14:12

> Den sag slipper de nu næsten lidt for nemt om.... Har du tænkt dig at
> gøre andet?

Tja, jeg ved det ikke rigtigt. Jeg må jo for så vidt give ham ret i, at
tromlerne nok er det mest hensigsmæssige i DK - der er i hvert fald mange
her i gruppen der er af samme holdning. Jeg har ikke svaret på mailen endnu.

> Mn sag hænger stadig hos importøren / Skoda fabrikken...

Glæder mig til at høre resultatet...

/Kasper Hansen

Fra : mohr

Dato : 16-11-04 14:32

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4199fc7f$0$86932$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> mange
> her i gruppen der er af samme holdning. Jeg har ikke svaret på mailen

For mig handler det også om jeg har fået hvad jeg har betalt for -
hvilket jeg ikke har.

Dertil kommer, at bilen er typegodkendt med 4 x skiver, hvorfor bilen
principielt ikke overholder typegodkendelsen. Dette kan igen få evt.
indflydelse på forskiringsforholdene, i tilfælde af at bilen involveres
i en ulykke (jf. FDM's juridiske rådgivning).

/Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-11-04 19:54

> [...]
> være ret hårdt for skiverne.
>
> Vi beklager denne fejl i specifikationerne.

Sikke et dumt svar. Hvad mener han med, at specifikationerne rettes? Alle
Fabia 1.9TDi har i dag skivebremser bag. Er det de specielle brochurer om
tidligere modeller han vil rette? Og historien om hvad der er bedst er da
også langt ude. Skiver bremser bedre en tromler - sådan er det. Og skiverne
kan snildt holde til det danske klima, også det vi nu går i møde og i øvrigt
gør det hver eneste år. På en motocross-maskine har man for længst skiftet
tromlebremserne ud med skiver og hvis skiver dur på en ekstremt smattet
motocross-bane, så dur de nok også i en dansk vinter bag på en bil. Hvis jeg
var dig ville jeg fortsætte til importøren.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : mohr

Dato : 16-11-04 20:33

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:419a4ca4$0$87016$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> skiver og hvis skiver dur på en ekstremt smattet motocross-bane, så
> dur de nok også i en dansk vinter bag på en bil. Hvis jeg var dig

Svaret kom fra Citroën importøren jf. de manglende skiver bag på Kaspers
C3.

Jeg har endnu ikke hørt fra Skoda importøren - men der er ingen tvivl
om, at jeg ikke acceptere et sådant svar fra Skoda.

/Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-11-04 22:16

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke hørt fra Skoda importøren - men der er ingen tvivl om,
> at jeg ikke acceptere et sådant svar fra Skoda.

Ok. Jamen så kender man franskmændene igen

Jeg håber sq også du sætter hårdt mod hårdt hvis det bliver nødvendigt. Sæt
radioen var defekt? Citroën ville svare "jamen er det ikke dejligt at få lov
at køre i fred? Det er også bedre for trafiksikkerheden. Vær du glad for at
radioen er defekt".

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-11-04 23:24

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

Er det de specielle brochurer om
> tidligere modeller han vil rette?

Lige meget, hvis de har taget forbehold for ændringer på
biler,specifikationer, kan de juridisk gøre hvad de har lyst til.

Og historien om hvad der er bedst er da
> også langt ude. Skiver bremser bedre en tromler - sådan er det.

Men SÅ meget bedre er de nu ikke, ved norm. brug i DK. mærkes det knapt, det
har mest psykisk effekt. Det meste af bremseeffekten ligges i
forhjulsbremserne, baghjul er nærmest kun til håndbremsen ;).

.. På en motocross-maskine har man for længst skiftet
> tromlebremserne ud med skiver og hvis skiver dur på en ekstremt smattet
> motocross-bane,

Og der saltes også ekstremte meget der, og cross-kører er ekstremt dovne,
så de røre næsten aldrig deres maskiner. De får bare lov til at stå til
næste løb, bliver aldrig skilt ad,pudset og gejlet. Men Skodaaen den får så
hatten passer, ved hver en lejlighed ?.
Tromler kræver MINDRE vedligeholdelse, pga. de er mere tætte for vand,
sådan er det, ellers ville lastbiler nok bruge skiver noget mere?. Jeg har
måtte skifte mine de bagerste skiver på Octien, pga skiverne var
efterhånden så rustne der kun var det ½ areal tilbage, og på min gl. SAAB
var det ligesådan, de rustede op før de blev slidt ned.
BTW. De org. skiver var noget !#¤%!§, som blev ræve-røde straks. Jeg har
skiftet til Høyer's, de bremser lige så godt, men ser ud til at være mere
"sejlivede"- de ruster ikke så meget.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-11-04 09:12

> Lige meget, hvis de har taget forbehold for ændringer på
> biler,specifikationer, kan de juridisk gøre hvad de har lyst til.

Til en vis grænse. Hvad hvis bilen var med en 1.4 liters benzinmotor i
stedet for en 1.9TDi?

> [...]
> skiftet til Høyer's, de bremser lige så godt, men ser ud til at være mere

Flot at du ikke misser chance for at svine mig til. Jeg vil dog prøve at
bevare diskussionen på et mere modent niveau:
Mon ikke man kan forestille sig, at en motocross-maskine helt naturligt
kræver en større vedligeholdelse end en bil? Mon ikke også det kan være
grunden til, at motocross-kørerne bruger mere tid på at rense bremser. Jeg
kan heller ikke følge dig i at tromlerne kræver mindre vedligeholdelse. De
sidste biler jeg har haft har ikke krævet vedligeholdelse på forbremserne
(som vel står for 90% af bremsningerne?) mens bagbremserne ret hurtigt
(efter 50.000km) har krævet at blive renset og smurt. Da jeg kørte motocross
havde tromlerne en irriterende tendens til at blive fyldt med vand og skidt,
så de skulle ofte skilles ad og renses. Skiverne virkede bare... Hvis nu
tromler var så satans gode, hvorfor er der så skiver bag på en relativt
stærk 1.9TDi og tromler på en relativt svag 1.2 benzin?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-11-04 18:19

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

> Flot at du ikke misser chance for at svine mig til.

Det er dig selv som føler dig svinet til, jeg gik ikke efter din person. Men
syntes at eksemplet ikke var korrekt, malplaceret.

... Hvis nu
> tromler var så satans gode, hvorfor er der så skiver bag på en relativt
> stærk 1.9TDi og tromler på en relativt svag 1.2 benzin?

Det lader jo til det ikke alt tid er tilfældet ;). Jeg har aldrig sagt at
skiver ikke er bedre, hvis du bemærker skrev jeg "normalt brug i DK."-
du&jeg ved det ikke er ekstremt belastende ;). Hvis jeg kunne købe et kit
med tromler, ville jeg da overveje et skift- afh. af prisen, bare jeg fik
lov at beholde mine 280 mm./FIII kalibrer foran.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 09:10

> [...]
> han ville ringe til importøren mandag morgen.
> Kan jeg kræve at der eftermonteres skivebremser i bag, og kan det

Rent juridisk tror jeg ikke du kan kræve at få skiverne eftermonteret. I
diverse brochurer står der altid noget med, at der taget forbehold for fejl
i materialet osv. Men jeg troede helt sikkert, at alle 1.9TDi Fabia'er i
landet havde skiver bag. Der kan jo være sket en smutter på fabrikken og så
bør importøren sq være large nok til at betale hvad det måtte koste at smide
andre skiver på.
Kan i øvrigt ikke følge dig i det du skriver med bremserne. Min tidligere
Octavia havde også kun tromler bag, men den kunne sørme nok bremse
alligevel. Nu ved jeg ikke hvad du har kørt i som taxachauffør, men hvis det
er en Passat, så kan du næppe være forvænt med bedre bremser end Skoda'en.
Min nuværende Fabia (med skiver hele vejen rundt) bremser nærmest ondt, så
jeg klager bestemt ikke.

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:14

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4198645e$0$86982$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> fabrikken og så bør importøren sq være large nok til at betale hvad
> det måtte koste at smide andre skiver på.

I brochuren jeg sidder med står der (forkortet), at de tekniske
oplysninger var gældende på tryktidspunktet. Brochuren er fra
03-04-2004, og er dermed to måneder ældre end bilen. Skoda oplyser
stadig at modellen har 4 x skiver. Hvad med typegodkendelsen - den skal
vel være korrekt mht. vitale oplysninger som bremsesystemet..?

> [...]
> bremse alligevel. Nu ved jeg ikke hvad du har kørt i som taxachauffør,
> men hvis det er en Passat, så kan du næppe være forvænt med bedre

Jeg har også kørt Passat, men kun en meget kort periode, ellers har det
primært været MB E300D og Audi A6. Passaten bremser klart bedre end min
Fabia, og de to sidst nævnte er nærmest udenfor kategori i forhold til
min Fabia.

> Min nuværende Fabia (med skiver hele vejen rundt) bremser nærmest
> ondt, så jeg klager bestemt ikke.

Netop jeg også gerne vil at min Fabia gjorde - men det gør den altså
ikke! Du skal være velkommen til at prøve den, hvis du kommer forbi
Horsens

/Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 10:42

> Netop jeg også gerne vil at min Fabia gjorde - men det gør den altså ikke!
> Du skal være velkommen til at prøve den, hvis du kommer forbi Horsens

Skal jeg så smide en boks på ved samme lejlighed

Jeg har en Gtech Pro G-måler som kan måle hvor mange meter man bruger på at
bremse fra 100km/t til 0km/t. Da jeg havde min tidligere Octavia RS gjorde
den tricket på 38-39 meter på fugtig vejbane og det er særdeles godt. Jeg
har ikke indtryk af, at min senere Octavia TDi eller Fabiaen gør det
væsentligt dårligere, men det kan jeg da måle en dag. Som du beskriver det
skulle man næsten tro at din bil ligger uder på 45-50 meter, for en E300D
nægter jeg at tro på kommer væsentligt under 40 meter.

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:54

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:419879c2$0$86912$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Skal jeg så smide en boks på ved samme lejlighed

På et eller andet tidspunt - ja Hvordan kører den med en boks?

> væsentligt dårligere, men det kan jeg da måle en dag. Som du beskriver
> det skulle man næsten tro at din bil ligger uder på 45-50 meter, for
> en E300D nægter jeg at tro på kommer væsentligt under 40 meter.

Som jeg skriver andet steds, så har jeg ikke fortaget nogle målinger,
hvorfor det er en ren subjektiv vurdering. Det skal siges, at det var
noget af det første min kæreste kommenterede efter vi havde kørt de
første ture i Fabia'en. Jeg slog den hen med at bremserne nok blot
skulle 'køres ind' da klodserne var asbestfri. Well - hun fik dog ret og
jeg anede ikke hvad jeg talte om...

/Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-11-04 10:43

"mohr" <mohr.fjerndette@mail.dk> wrote in message

> [...]
> primært været MB E300D og Audi A6. Passaten bremser klart bedre end min
> Fabia, og de to sidst nævnte er nærmest udenfor kategori i forhold til

Hvor store er skiverne på de forskellige biler?
Det har noget at sige hvor store de er - da jeg satte 20mm større skiver på
pegøjen sad jeg nærmest oppe i forruden første gang den fik et klem.
En anden mulighed - det er nogle skod bremser den er født med i forhold til
MB og Audi.
Jeg vil tro på det er nogle trillebør skiver der sidder på istedet :)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:48

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:41987a12$0$87016$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvor store er skiverne på de forskellige biler?

Ingen anelse - og jeg har heller ikke målt bremselængderne på de
respektive biler, så det er en ren subjektiv vurdering!

/Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 09:13

> Kan jeg kræve at der eftermonteres skivebremser i bag, og kan det
> overhovedet lade sig gøre?

Rent taktisk ville jeg i øvrigt starte med at ringe til importøren og
spørge, om alle danske 1.9TDi Fabia har skiver hele vejen rundt. Dertil
svarer de nok, at det har de. Så kan du jo så derefter spørge hvorfor det
ikke gælder for din bil. Mon de så ikke svarer med en masse "øhh" "bøøh"
osv? Optag evt. samtalen, så du kan bruge den senere. Har du først fået en
eller anden klog fra importøren til at fortælle, at alle danske 1.9TDi
Fabia'er har skiver hele vejen rundt, så har du jo også fået dem til at
indrømme, at der er noget galt med din bil.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-04 09:30

> Fabia'er har skiver hele vejen rundt, så har du jo også fået dem til at
> indrømme, at der er noget galt med din bil.

Eller at han formentlig har fået den samme historie ved forhandleren.

/Jan W Nielsen

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:24

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:419864e5$0$86929$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Rent taktisk ville jeg i øvrigt starte med at ringe til importøren og
> spørge, om alle danske 1.9TDi Fabia har skiver hele vejen rundt.
> Dertil

Mon ikke importøren nu er bekendt med situationen, qua at min forhandler
har kontaktet denne.. Ellers havde det været en oplagt 'fælde' for
importøren

/Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-04 09:48

"morten mohr" <mohr.fjerndette@mail.dk> wrote in message
> Hej
>

> Jeg har en Skoda Fabia Combi 1.9 TDI fra 05/2004, som jeg så vidt er meget

Er der lavet ældre modeller af Fabia Combi'en ?
Hvor langt kører den reelt på en liter ?

Kan man lokke dig til at tage nogle mål af bagagerummet ?

Jeg kunne godt tænke mig at kende:

- den indvendige bredde
- længden nede ved gulvet
- længden det korteste stykke

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:22

> Er der lavet ældre modeller af Fabia Combi'en ?

Ja, der er lavet ældre modeller af Fabia Combi, således havde 2003
modellen ikke "longlife" service intervaller på deres diesel. Der er jo
også lige kommet en faceliftet udgave.

> Hvor langt kører den reelt på en liter ?

Det er vanskeligt at svare på, da det jo afhænger af en tons forhold.
Jf. kørecomputeren har jeg præsteret at kører 27km/L på strækningen
Oslo - Göteborg (der er begrænset til 80-90 km/t og tilsået med
fartfælder..). Kører du derimod 140, er sagen en noget anden! Men den
har ingen problemer med at holde de lovede 20km/L i praksis, med mindre
der udelukkende er tale om motorvejskørsel.

> Kan man lokke dig til at tage nogle mål af bagagerummet ?

Jeg tager målene senere på dagen.

/Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-04 11:05

> Ja, der er lavet ældre modeller af Fabia Combi, således havde 2003
> modellen ikke "longlife" service intervaller på deres diesel. Der er jo
> også lige kommet en faceliftet udgave.

Dem fra omkring 2000, har de samme mål som din ?

> [...]
> har ingen problemer med at holde de lovede 20km/L i praksis, med mindre
> der udelukkende er tale om motorvejskørsel.

Det er også oplysning nok for mig.

> Jeg tager målene senere på dagen.

Det lyder dejligt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-04 14:16

"mohr" <mohr.fjerndette@mail.dk> wrote in message

> Jeg tager målene senere på dagen.

Fik du taget målene ?

Fra : mohr

Dato : 16-11-04 14:52

> Fik du taget målene ?

Jeg fandt en test, hvor de var taget - postede det her i tråden i går
kl. 17.53 - mod 'reglerne' vedhæftet i pdf format. Hvis du ikke kan se
min post, så mailer jeg den gerne til dig.

/Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-04 15:01

> [...]
> kl. 17.53 - mod 'reglerne' vedhæftet i pdf format. Hvis du ikke kan se
> min post, så mailer jeg den gerne til dig.

Mange mange tak.

trav_SNABELA_tiscali_PRIK_dk

Fra : mohr

Dato : 16-11-04 15:22

> Mange mange tak.

Sendt.

/Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 10:45

> Er der lavet ældre modeller af Fabia Combi'en ?
> Hvor langt kører den reelt på en liter ?

Jeg har haft min i 14 dage nu og kørt 2.000km. Jf. mine optankninger, så har
jeg kørt 19.14km/l i snit og det synes jeg er meget tilfredsstillende for en
helt ny bil. Fra den var 1.000km gammel har jeg fået 195/50/15 vinterdæk på
der nok er en smule mere uøkonomiske end standarddækkene på 185/60/14. Ved
konstant 120km/t på motorvejen (d.v.s. reelt 110km/t jf. GPS) så ligger
forbruget på godt 20km/l - særdeles tilfredsstillende. Det der holder min
bil lidt nede under 20km/l i øjeblikket er bykørsel og koldstarter som
koster meget i øjeblikket. Men når jeg begynder med lidt længere ture bliver
den svær at presse under 20km/l

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 09:55

"morten mohr" <mohr.fjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I går skiftede jeg til vinterdæk og opdagede at bremserne i bag er
> tromlebremser.

De "dårlige bremser håber jeg ikke har noget med tromlerne at gøre, har du
prøvet en med skiver, 85% af "bremse effekten " er i forhjulsbremserne.
Tromler er ikke at foragte, de er mere "vedligeholdelses-fri", man skal
faktisk være ret bevidst om at få motioneret,tørret skivebremser, så de ikke
ruster sammen, been there .

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:16

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en
meddelelse news:41986dda$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> "vedligeholdelses-fri", man skal faktisk være ret bevidst om at få
> motioneret,tørret skivebremser, så de ikke ruster sammen, been there

Ja, men bilen kører ca. 60.000 km årligt, så bremserne får *rigeligt*
med motion

/Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-11-04 10:45

> [...]
> meddelelse news:41986dda$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, men bilen kører ca. 60.000 km årligt, så bremserne får *rigeligt*

60k årligt er ingen garenti hvis det er bedstefarbremsninger :)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : mohr

Dato : 15-11-04 10:56

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:41987b17$0$86938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> 60k årligt er ingen garenti hvis det er bedstefarbremsninger :)

Netop - men det er det ikke

/Morten