Kørekort ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-11-04 00:50

Hej lige et sjovt spørgsmål ...

Jeg har altid haft A kørekort men kan godt se at det går hen og bliver et
problem at jeg ikke har bil til at transportere ting fra og til firmaet
osv..
Kan jeg tage B kørekort igennem mit firma ? altså lade firmaet betale
kørekortet og trække momsen fra ? så der evt. kan komme en gul plade til

Selskabsformen er I/S

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-11-04 09:27

Nej.

Kravet for at kunne lade sit firma betale for en uddannelse er, at den
bygger videre på en eksisterende uddannelse, som man vel at mærke anvender i
firmaet i dag. Jeg tror simpelthen ikke, at et kørekort tæller som en
uddannelse og dit A / B kørekort kan næppe heller kvalificere.

Havde du været ansat i et firma og din chef ville betale, havde reglerne nok
været lidt anderledes.

hilsen
Uffe

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-11-04 14:29

> Havde du været ansat i et firma og din chef ville betale, havde reglerne
> nok
> været lidt anderledes.

- Øv ... så godt spillede klaveret alligevel ikke hehe

/lasse

Fra : The BMA man

Dato : 07-02-05 23:26

On Mon, 15 Nov 2004 09:26:39 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

> [...]
>uddannelse og dit A / B kørekort kan næppe heller kvalificere.
>
>Havde du været ansat i et firma og din chef ville betale, havde reglerne nok

Og så er det man undrer sig, hvorfor?
Hvad er forskellen på, om det er fima A, der betaler og fradrager
udgiften, eller det er firma B?

(Og ja - undskyld - jeg svarer på et gammelt indlæg

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 08-02-05 20:10

Så vidt jeg kan huske det (det var mit oprindlige indlæg)
gik det på at man som personlig ejer af firmaet ikke kan "donere" sig selv
en "uddannelse" i form af at køre kort...da firmaet er personligt ejet.

Hvordan forholdte virkeligheden sig hvis jeg var med ejer af "mit eget APS"
men det ikke er mig som er direktør ?

M.v.h.
Lasse M.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-02-05 10:25

> Hvordan forholdte virkeligheden sig hvis jeg var med ejer af "mit eget
APS"
> men det ikke er mig som er direktør ?

Hvis du ejer en "betragelig stor" del af firmaet, så er problemet det
samme: T&S æder den ikke.

Det hedder noget med storaktionær eller lignende - den præcise
betegnelse kan jeg ikke huske.

hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 09-02-05 11:48

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message

> APS"
>

> Det hedder noget med storaktionær eller lignende - den præcise
> betegnelse kan jeg ikke huske.

Jeg mener at det hedder "bestemmende indflydelse"
Nico

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-11-04 16:14

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg tage B kørekort igennem mit firma ? altså lade firmaet betale
> kørekortet og trække momsen fra ? så der evt. kan komme en gul plade til

Da jeg i sin tid tog kørekort var kategori C moms-frit (lastbil), da det
normalt skulle bruges erhvervsmæssigt.
Det gælder (gjaldt?) automatisk til kategori B også, så jeg tog udelukkende
lastbilkørekort for at slippe 20% billigere

Prøv evt. at undersøge om det stadig er muligt.

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-11-04 17:16

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> lastbilkørekort for at slippe 20% billigere
>
> Prøv evt. at undersøge om det stadig er muligt.

Uden at have slået det op mindes jeg at det er et krav at man har
kørekort til kategori B for at tage kørekort til kategori C.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-11-04 18:30

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at have slået det op mindes jeg at det er et krav at man har kørekort
> til kategori B for at tage kørekort til kategori C.

Så må jeg jo lige søge på Google

Du har ret, reglerne er ændret:
http://www.koereskoler.dk/k%C3%B8rekort/katc.htm

<SNIP>
For at få kørekort til lastbil skal du:
Være fyldt 18 år
Være i besiddelse af et kørekort til kategori B (almindelig bil)
Opfylde strengere helbredskrav end til almindelig bil (ny lægeerklæring)
</SNIP>

Det er egentligt også ganske betrykkende. Set i "bakspejlet" var det ikke
det ikke særligt sikkert at jeg kun havde køretimer i en lastbil for
derefter at sætte mig ind i en personbil og selv lære at køre den.