Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vinderen af fotostafet uge 46 : Et lys i m~
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 14-11-04 22:45

Så er det officielt, efter grundige overvejelser, og rådslagning med
to andre fotografer er jeg nået frem til at vinderbilledet er:
http://www.amarzone.dk/divali.html, taget af Max.

Tillykke med æren !!

Da det jo ikke er første gang du har vundet, kender du jo proceduren,
med offentliggørelse af nyt emne...

Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : CS

Dato : 14-11-04 23:01

Hej Max

Totalt fedt billede du har taget.

Må vi høre lidt om lokation og stemning ?

Claus Stensgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 09:18

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> wrote in message

> Så er det officielt, efter grundige overvejelser, og rådslagning med
> to andre fotografer er jeg nået frem til at vinderbilledet er:
> http://www.amarzone.dk/divali.html, taget af Max.

Jeg er enig i, at billedet er topkvalitet, men ikke enig i, at max
skulle vinde denne gang. Du bestemmer selvfølgelig suverænt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : Langgaard

Dato : 15-11-04 09:38

> [...]
> Så er det officielt, efter grundige overvejelser, og rådslagning med
> to andre fotografer er jeg nået frem til at vinderbilledet er:

Er baggrunden ikke lavet lidt mørkere, eller var du så heldig at denne
"aura" var til stede?

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 15-11-04 12:59

On Sun, 14 Nov 2004 22:45:04 +0100, René Ernst Nielsen
> [...]

>Tillykke med æren !!
>
>Da det jo ikke er første gang du har vundet, kender du jo proceduren,

Da jeg kan se, at der er lidt uenighed i min kendelse, vil jeg gerne
komme med lidt kommentarer til hvorfor valget faldt på dette billede:

1) Dobbeltbetydningen: Der er både lyset, men for nogle mennesker er
bønnen/religionen også et lys i mørket (mange bliver mere religiøse i
forbindelse med f.eks. sygdom)

2) Billedet er teknisk set veludført, der er harmoni, og jeg kan godt
lide den bevægelse man næsten kan se, ved at kvinden sidder oprejst,
manden er let foroverbøjet og drengen er foroverbøjet.

3) Subjektivt, var det det billede jeg bedst kunne lide...

Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 14:24

> 3) Subjektivt, var det det billede jeg bedst kunne lide...

Det er fint nok med mig, og jeg er ganske enig i din bedømmelse af max'
billede. Jeg kunne bare godt tænke mig, at vi måske vurderede lidt mere
relativt, selvom det nok er hundesvært. Der er jo ikke meget sjov ved det,
hvis samme knald-hamrende dygtige fotograf vinder hver anden gang?

Fra : Erik W.

Dato : 15-11-04 16:56

> [...]
> relativt, selvom det nok er hundesvært. Der er jo ikke meget sjov ved det,
> hvis samme knald-hamrende dygtige fotograf vinder hver anden gang?

Jég er enig. Jeg mener at der i nogle af de første udkast til retningslinier
for bedømmelse, var skrevet at dommeren også skulle tage hensyn til, at det
ikke blev de samme der vandt. Jeg tror at de er gledet ud af de nuværende
retningslinier.
Denne gang var der andre rigtigt flotte billeder med, så det havde ikke
været nødvendigt at lade Max vinde denne gang.
Og lige for at undgå misforståelser: Jeg synes også Max's billede er
fantastisk, og jeg er selv en af hans trofaste fans
Desuden er dette ikke ment som en protest imod at Max er vinder denne gang,
mere som en opfordring til at man tager de nævnte forhold i betragtning
fremover.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 17:03

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> tage hensyn til, at det ikke blev de samme der vandt. Jeg tror at de
> er gledet ud af de nuværende retningslinier.

Nope, det står står der stadigvæk på
http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/fotostafet.htm under afsnittet "Valg af
emne".

> [...]
> Og lige for at undgå misforståelser: Jeg synes også Max's billede er
> fantastisk, og jeg er selv en af hans trofaste fans

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig ovenstående. På en absolut skala ville jeg
til enhver tid placere max' vinderbillede øverst sammelignet med de øvrige
bidrag i denne uge.

> Desuden er dette ikke ment som en protest imod at Max er vinder denne
> gang, mere som en opfordring til at man tager de nævnte forhold i
> betragtning fremover.

Exactly my words. Det bør altid være forrige uges vinder, der suverænt
afgør, hvem der skal vinde, men derfor kan vi jo godt være uenige

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 15-11-04 17:20

On Mon, 15 Nov 2004 14:24:02 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:
.. Der er jo ikke meget sjov ved det,
>hvis samme knald-hamrende dygtige fotograf vinder hver anden gang?

For mig gør det ikke så meget, men han vinder jo nok heller ikke hver
gang, da han jo er dommer engang imellem...

Jeg ved godt at reglerne foreskriver at man kan vælge en anden vinder
for at det kan gå lidt på tur, men jeg synes nu at vinderen skal være
det bedste foto...

Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 17:25

> For mig gør det ikke så meget, men han vinder jo nok heller ikke hver
> gang, da han jo er dommer engang imellem...

Nope, det var derfor, jeg skrev "hver anden gang"

> Jeg ved godt at reglerne foreskriver at man kan vælge en anden vinder
> for at det kan gå lidt på tur,

Der er ingen regler - kun retningslinier, som vel altid er åbne for debat og
omskrivning.

> men jeg synes nu at vinderen skal være
> det bedste foto...

Jeps.

Fra : PH

Dato : 15-11-04 18:03

> Der er ingen regler - kun retningslinier, som vel altid er åbne for debat og
> omskrivning.

Jeg kan ikke huske hvem der har vunder hvornår (det kommer med alderen)
Er der nogen der har styr på det ?
Eller endnu bedre, skal vi lave opdatere en liste et eller andet sted på nettet ?

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Casper

Dato : 15-11-04 22:37

On Mon, 15 Nov 2004 17:19:45 +0100, René Ernst Nielsen
> [...]

>Jeg ved godt at reglerne foreskriver at man kan vælge en anden vinder
>for at det kan gå lidt på tur, men jeg synes nu at vinderen skal være

Ellers må der jo indføres "handicap" - det er jo så populært i
sportens verden så hvorfor ikke her? Det kunne f.eks. bestå i at Max
fremover kun må bruge et 18-55 kit-objektiv.

Casper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-11-04 23:51

Casper wrote:
> Ellers må der jo indføres "handicap" - det er jo så populært i
> sportens verden så hvorfor ikke her? Det kunne f.eks. bestå i at Max
> fremover kun må bruge et 18-55 kit-objektiv.

Er det handicap ikke lidt for grovt ? det passer jo slet ikke på
kamerahuset

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-11-04 23:58

> Er det handicap ikke lidt for grovt ? det passer jo slet ikke på
> kamerahuset

Så kan han lære det, kan han!

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 16-11-04 07:43

On Mon, 15 Nov 2004 23:57:36 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message

>Så kan han lære det, kan han!

Nu skal i passe på, at i ikke skræmmer Max helt væk, det kan være han
ikke gider at deltage mere, hvis det giver problemer hver gang han
vinder

Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : max

Dato : 16-11-04 14:37

René Ernst Nielsen
> [...]
>
> Tillykke med æren !!
>
> Da det jo ikke er første gang du har vundet, kender du jo proceduren,

Jamen så siger jeg mange tak - )
Det er fint med mig at billedet debatteres og at folk er uenige
i om det er en værdig vinder, men det er Renes kald og hvis det er
billedet han syns er bedst vil det være en smule absurt at skulle
vælge et andet.. Det er en venskabelig konkurrence, og for at
vinde må man præsentere det bedste billede, så er den ikke længere
så vidt jeg kan se..
Så er der blevet spurgt til billede fra forskellig side. Det er taget
på Jungle Lodge i Bharatpur under en stor højtid her i Indien "Divali"
Der er dodget og skygget i forskellige områder, baggrunden er lavet
mørkere, men der er kun brugt teknikker som jeg tidligere brugte i
mørkekammeret.. Jeg går meget op i mørkekammer arbejdet, selvom det
nu hedder photoshop og er meget lettere..
Folk her er vilde med at blive fotograferet, så det hele er ren
fornøjelse.. I er allesammen velkommen til en fotosafari hvis i sku
få lyst til nogle vilde dyr og farverige mennesker..-max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-04 17:30

In article <cbadd1fb.0411160537.19fd7096@posting.google.com>, max wrote:
> Folk her er vilde med at blive fotograferet, så det hele er ren
> fornøjelse.. I er allesammen velkommen til en fotosafari hvis i sku
> få lyst til nogle vilde dyr og farverige mennesker..-max-

Er der en der har en ledig plads fra København eller Århus ?

Fra : Erik W.

Dato : 16-11-04 18:07

"max" skrev i news:cbadd1fb.0411160537.19fd7096@posting.google.com...
> [...]
> i om det er en værdig vinder, men det er Renes kald og hvis det er
> billedet han syns er bedst vil det være en smule absurt at skulle

Der var så vidt jeg kan læse ikke nogen der mente, at det ikke var en
værdig vinder.

> Det er en venskabelig konkurrence, og for at vinde må man
> præsentere det bedste billede, så er den ikke længere
> så vidt jeg kan se..

Der var vist heller ikke nogen, der var utilfredse med ikke at vinde. Det
var ihvertfald ikke det, der lå til grund for mine kommentarer. Det var mere
et udtryk for om Fotostafetten fungerer, eller om den trænger til en
justering.

Med til venskabelige konkurrencer hører også imho, at man åbent kan
diskutere hvis noget trænger til at bliver ændret.

Mvh Erik

Fra : max

Dato : 18-11-04 16:26

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message news:<419a33b3$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> "max" skrev i news:cbadd1fb.0411160537.19fd7096@posting.google.com...
>
> Der var så vidt jeg kan læse ikke nogen der mente, at det ikke var en
> værdig vinder.

Næh men jeg syns der klart er plads til at man kan diskutere det,
stadigvæk er det i dette tilfælde Rene's kald..

> [...]
>
> Med til venskabelige konkurrencer hører også imho, at man åbent kan
> diskutere hvis noget trænger til at bliver ændret.

Jamen helt klart - Jeg kan godt huske de dage da Viggo Rivad og et par
andre løb med alle konkurrencerne i Foto/Smalfilm eller hvad de hed
magasinerne, de var pisse irreterende, men det hævede standarten og det
er vel i bund og grund det stafetten drejer sig om, eller??..-max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-11-04 18:26

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> Næh men jeg syns der klart er plads til at man kan diskutere det,
> stadigvæk er det i dette tilfælde Rene's kald..

Helt enig, i den måde reglerne er sat op på, skal vi ikke stille
spørgsmålstegn ved Renes valg, og det var da også nogle ganske gode bud på
opgaven denne gang.

> [...]
> magasinerne, de var pisse irreterende, men det hævede standarten og det
> er vel i bund og grund det stafetten drejer sig om, eller??..-max-

Det vil jeg jo mene er ambitionen med stafetten. Var det i grunden ikke
grundlaget for den, at vi skulle blive bedre til at tage billeder til en
bunden opgave?

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-04 18:42

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Helt enig, i den måde reglerne er sat op på, skal vi ikke stille
> spørgsmålstegn ved Renes valg, og det var da også nogle ganske gode
> bud på opgaven denne gang.

Ingen stiller spørgsmål ved Renés valg. Nogle (jeg selv inklusive) var bare
ikke enige i valget. Ingen har anfægtet, at René suverænt bestemte.

> Det vil jeg jo mene er ambitionen med stafetten. Var det i grunden
> ikke grundlaget for den, at vi skulle blive bedre til at tage
> billeder til en bunden opgave?

Jo, men hvis samme person vinder hver anden gang, så mister folk interessen.
Vi er alle enige om, at max tager topbilleder, men stafetten var også ment
som en opmuntring til alle, der gad at gøre en indsats. Ellers kan max og
andre jo bare poste links til photosig og lignende steder, hvor deres
topbilleder er tilgængelige, hvis vi alene skal lære af de allerdygtigste.

Og når vi nu alligevel diskuterer emnet, så undrer det mig lidt, at max
konsekvent poster mere end ét billede i stafetten. Det har _aldrig_ været
formålet og gør det endnu sværere for andre, der er knapt så skrappe, at
føle, at de har noget som helst at gøre i stafetten.

Fra : max

Dato : 21-11-04 17:07

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message news:<cnimtt$2bu7$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> formålet og gør det endnu sværere for andre, der er knapt så skrappe, at
> føle, at de har noget som helst at gøre i stafetten.

Ja dem der kender mig, ved jeg meget meget sjaeldent blir pissed
off, men dit indlaeg pisser mig totalt off.. Jeg har postet eet
billede til stafetten, de gange jeg har deltaget og ekstra fucking
fede billeder som folk kan nyde eller la vaere.. Hvis jeg skal have
lort for det, saa fuck dig.. Jeg har anmeldt og kritiseret til det
bedste jeg formaar, ja sku jeg har vaeret barsk og ind imellem for
flink.. Og det er som det er.. Tilgangen af billeder har da vaeret
ret flot for det meste, maaske har det imo skortet paa kritik ind
imellem, men der er vel altid dem der sprudler af enthusiasme og dem
der lige vil se tiden an.. Der er plads til det hele imo, men jeg
traekker mig nu, da den form for #jealusi# bare ikke foerer til noget
godt.. Dit initiativ og din indsats, vil jeg altid respektere, og
haaber
stafetten vil blomstre til alles glaede.. I kan rose mine billeder saa
meget i vil, men min glaede ligger i at se JER lave fede billeder, og
federe billeder, som feks. Thomas, som iloebet af kort tid har lavet
fugle billeder der langt overgaar mine, men det er ligsom gaaet hen
over
hovedet paa de fleste, damn you at i ikke kan vaere oppe paa dupperne
naar nogen virklig laegger et stykke arbejde i det og tilmed har et
talent..
Det kan sku godt vaere man blir lidt mavesur her ude i slummen ;) men
sku da ikke i forhold til dit geniale indlaeg JB.. hoho.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 12:16

Undskyld, jeg har ikke været med i fotostafetten, men hvad foregår der her?
Hvad er det for en reaktion på Jens's forholdsvist uskyldige bemærkninger?
Er det virkelig den rigtige max, der har skrevet det? Jeg kan slet ikke
genkende tonen, formen og stilen

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-11-04 12:23

Hans Kruse wrote:

> [...]
> Er det virkelig den rigtige max, der har skrevet det? Jeg kan slet ikke

Hvis jeg kan fortolke header-informationer korrekt, så er det med stor
sandsynlig den rigtige max.

Jeg vil være meget glad for, hvis jeg fortolker forkert.

mvh

Carsten Riis

Fra : max

Dato : 23-11-04 16:52

Carsten Riis

> [...]
> sandsynlig den rigtige max.
>

> Jeg vil være meget glad for, hvis jeg fortolker forkert.

Jeg er totalt ulykkelig over at det er kommet til saa haarde
ord mellem mig og Jens, men det er kun det - der er ingen grund
til at fotostafetten ikke skal fortsaette. Jens har lavet et
fantastisk arbejde og jeg mener jeg har rost ham ofte og haaber
han vil fortsaette med det, for mange har haft det sjovt og jeg
tror ogsaa det har vaeret laererigt.. Jeg traekker mig, fordi jeg
maaske kan se det fra Jens' synspunkt at det er traels hvis jeg
hvergang stikker snuden frem, hva kan jeg sige det har ikke vaeret
for at traede nogen over taerne, men bare fordi jeg er ret glad i
laaget over at tage billeder, det er der vidst ikke nogen der er
er i tvivl om.. Hvis jeg har overfortolket Jens' bemaerkninger,
saa maa jeg undskylde den svada jeg fyrede af forleden, men det
er altsaa ikke altid let at gennemskue om der maaske er et glimt
oejet gemt i disse indlaeg.
Jeg er lidt out off touch med hvad stemningen er, men syns det
har vaeret et fantastisk initiativ fra Jens side, som han forhaabentligt
vil fortsaette, til alles glaede og fornoejelse, det handler om billeder
og det var lidt en mangelvare inden stafetten.. Udstyret har styret
det ville vaere fedt om billederne og diskutionerne om billederne
og udflugterne kunne fortsaette med at fylde her i nyhedsgruppen.. ;0)-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-04 18:03

> [...]
> saa maa jeg undskylde den svada jeg fyrede af forleden, men det
> er altsaa ikke altid let at gennemskue om der maaske er et glimt

Det er jo netop problemet at folk kører ud ad en tangent, hvis der falder et
forkert ord i en forkert situation. Jeg kan ikke tro at Jens har ment andet
end at det ville være godt med en ordning, hvor det kørte mere på omgang end
at vinderen, som ofte var dig, skulle køre runden i en uge. Jeg har ikke
selv deltaget, da jeg har mindre lyst til de emnestyrede fotos og hellere
vil følge mine egne lyster, når jeg har tid, hvad der ofte er mangel på.

> [...]
> det ville vaere fedt om billederne og diskutionerne om billederne
> og udflugterne kunne fortsaette med at fylde her i nyhedsgruppen..

Det lyder som om du melder dig ud af gruppen, men det jo nødigt være
tilfældet? Hvad med at få renset luften mellem dig og Jens, bare sådan for
en ordens skyld?
Desuden har vi altså nogle billeder til gode fra Indien!! Ja, jeg har
set nogle enkelte fra dig og de har været gode, men vi må se flere......
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 24-11-04 15:43

"Hans Kruse"
> [...]
> vil følge mine egne lyster, når jeg har tid, hvad der ofte er mangel på.

Ja som sagt jeg ved ikke hvad der er gået galt, men jeg opfattede det
som et angreb på mig, måske specielt kritikken af at jeg placerede
flere billeder på samme side som, det billede der deltog i stafetten.
Jeg kan ikke se skaden i den procedure, men Jens brød sig åbentbart
ikke om det..

> [...]
> Desuden har vi altså nogle billeder til gode fra Indien!! Ja, jeg har
> set nogle enkelte fra dig og de har været gode, men vi må se flere......

A hva mand - jeg poster sku da alle de link jeg orker til nye billeder,
folk kan springe dem over hvis de ikke er interesserede, men det er
forhåbentligt et fåtal.. -max-

Ps. En lille fyr fra i eftermiddag:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1390404&forward=

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-11-04 18:14

> Ps. En lille fyr fra i eftermiddag:
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1390404&forward=

Flot og fin baggrund!! Bruger du en Better Beamer til fill flash? Eller
tager jeg fejl og du ikke har anvendt fill flash?
Mvh,
Hans

Fra : max

Dato : 25-11-04 15:03

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message news:<41a4c163$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Flot og fin baggrund!! Bruger du en Better Beamer til fill flash? Eller
> tager jeg fejl og du ikke har anvendt fill flash?
> Mvh,
> Hans

Jeg bruger ikke flash på fugle, syns det er kompliseret nok
i forvejen bare at ramme den rigtige exponering, hehe..
Men jeg har set nogle få gode resultater med flash, ind imellem
kan det også blive for meget af det gode, desuden har mark II en
miserabel 1/250s x-sync det er ikke nok..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-11-04 00:37

max wrote:
> Men jeg har set nogle få gode resultater med flash, ind imellem
> kan det også blive for meget af det gode, desuden har mark II en
> miserabel 1/250s x-sync det er ikke nok..

Du har ikke hørt om highspeed-sync ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : max

Dato : 27-11-04 17:23

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote in message news:<slrncqcr50.isg.haj@enterprise-server.dk>...

> Du har ikke hørt om highspeed-sync ?
>
> // Hans

Jow jeg har hoert om det, men ikke proevet.. Er stadig ikke
overbevist om at flash er en go ting paa natur foto, bliver
maaske omvendt en dag.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 18-11-04 23:49

"max" skrev i news:cbadd1fb.0411180725.268957cd@posting.google.com...

> [...]
> magasinerne, de var pisse irreterende, men det hævede standarten og det
> er vel i bund og grund det stafetten drejer sig om, eller??..-max-

Min bekymring gik faktisk oprindeligt på min frygt for at den nye deltagere
ville jage dig ud af stafetten, ved at lade dig vinde hveranden gang. Jeg
var bange for at du hurtigt ville blive træt af at være dommer hver anden
gang.
Du er helt klart med til at holde stafetten i live, og holde standarten
oppe, så du skulle nødigt blive jaget ud. Men da det efter dit eget udsagn
ikke lader til at være noget problem, så er min bekymring også meget mindre.
Antallet af dem som lader være med at være med, fordi du vinder næsten hver
gang vil nok blive opvejet af dem som deltager fordi du er med, så det går
sansynligvis nogenlunde lige op.

Mvh Erik