Er kvinder mere stædige/dumme end mænd?
Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-04 21:40

Godaften

Ja, undskyld mit spørgsmål ...

Jeg kæmper i øjeblikket en brav kamp for at få folk til at forstå, at
der er en standard for, hvordan man fx svarer en e-mail.

Min mail-database er på næsten 2 GB, og jeg gider ikke mere folks
Microsofts topquotes.

Når jeg gør opmærksom på det, så tager mænd det til efterretning og
svarer korrekt.

Kvinder brokker sig og siger, at de har selv valgt det osv. osv. på
trods af, at det er noget, som Bill Gates har trukket ned over hovedet
på alle de får, der bruger Outlook eller Outlook Express.

Har I andre oplevet en forskel på, hvordan mænd og kvinder tackler det
med at få at vide, at de ikke følger standarden, og at der er en
hensigt bag standarden?

--
Mange hilsner
Britt Malka

Fra : Anders Lund

Dato : 14-11-04 21:51

Britt Malka wrote:

> Ja, undskyld mit spørgsmål ...

Ej for satan... ikke et spørgsmål til i denne gruppe! :)

> Jeg kæmper i øjeblikket en brav kamp for at få folk til at forstå, at
> der er en standard for, hvordan man fx svarer en e-mail.

Hvilken standard er det? Ved godt du taler om topposte Vs.
poste-ind-imellem-det-man-svare, men er det en standard?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-04 22:09

Ja, det er det mig bekedt.

Se: RFC 2822

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-11-04 22:09

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> Hvilken standard er det? Ved godt du taler om topposte Vs.
> poste-ind-imellem-det-man-svare, men er det en standard?

Mon ikke Britt tænker på RFC 1855, som dog ikke er en standard, men
blot en informativ RFC.

Personligt kan jeg dele mine venner/kolleger/bekendte i tre grupper:

- Dem jeg svarer i overensstemmelse med RFC 1855 og PGP-krypterer mail
til.

- Dem hvor jeg svarer i overensstemmelse med RFC 1855

- Dem hvor jeg bare har opgivet på forhånd og derfor svarer over deres
mail. Jeg medtager dog højst en tekst-udgave af deres mail, og ikke
en masse HTML-snask.

Det er ikke nogen selvfølge at folk der bruger PGP også har læst RFC
1855 (eller i det mindste har taget ved lære af den indirekte), men
sådan lader det altså til at være for mine venner.

Nogle hotlines og den slags ønsker faktisk at man citerer hele en
mailudveksling da de ellers har svært ved at finde rundt i sagen,
hvilket IMHO er en defekt i deres system. Før nogen spørger, så har
jeg faktisk en overgang ydet support via email et sted, hvor vi var
flere om arbejdet.

Jeg har dog ikke gjort nogle større erfaringer med at forsøge at
påvirke mine venners emailvaner. Her på usenet synes jeg generelt at
kvinderne tager en venlig opfordring til at læse på citatteknikken
bedre end mændene, men det er sikkert fordi usenet er fyldt med
selvudråbte computereksperter, som ikke vil finde sig i at andre måske
er klogere end dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can always tell luck from ability by its duration.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-04 22:15

On Sun, 14 Nov 2004 22:08:41 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Mon ikke Britt tænker på RFC 1855, som dog ikke er en standard, men
>blot en informativ RFC.

Det er muligt. Jeg kender ikke numrene, men lærte standarden allerede
før internettet blev populært.

> [...]
>hvilket IMHO er en defekt i deres system. Før nogen spørger, så har
>jeg faktisk en overgang ydet support via email et sted, hvor vi var

Det har jeg også været ude for.

En hotliner hos Cliche, Anders så vidt jeg husker, er ganske kvik og
forstår også, når man citerer korrekt. Men i det øjeblik, at han går
hjem, og en anden overtager, er der problemer. Selv om man citerer
det, der er relevant.

Jeg er helt enig i, at det må være en defekt i deres system, hvis de
ikke kan finde ud af det.

>Jeg har dog ikke gjort nogle større erfaringer med at forsøge at
>påvirke mine venners emailvaner.

Akke, akke, ak ... for mit vedkommende drejer det sig ikke om venner,
men om alle mulige, som skriver til mig, og min dårlige vane med gerne
at ville gemme min korrespondance.

Min venner har jeg opdraget for længst.

> [...]
>bedre end mændene, men det er sikkert fordi usenet er fyldt med
>selvudråbte computereksperter, som ikke vil finde sig i at andre måske

Hmmm... ja, måske er der flere mænd på usenet end kvinder.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-11-04 22:13

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Se: RFC 2822

Hvor siger den noget om at man skal svare under det man svarer på? Den
siger en masse om syntaksen for de forskellige headerfelter og så
videre, men jeg kan ikke se at den siger ret meget om indholdet af
body.

Faktisk kan jeg kun lige se:

,----[ Fra RFC 2822 ]
> [...]
| only two limitations on the body are as follows:
|
| - CR and LF MUST only occur together as CRLF; they MUST NOT appear
| independently in the body.
|
| - Lines of characters in the body MUST be limited to 998 characters,
| and SHOULD be limited to 78 characters, excluding the CRLF.
|
| Note: As was stated earlier, there are other standards documents,
| specifically the MIME documents [RFC2045, RFC2046, RFC2048, RFC2049]
| that extend this standard to allow for different sorts of message
| bodies. Again, these mechanisms are beyond the scope of this
`----

.... som jo ikke siger noget videre om hvordan man skal strukturere
sine emails.

--
Jacob - www.bunk.cc
Dead?   No excuse for laying off work.

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-11-04 22:13

Den 14 nov 2004 mumlede Britt Malka noget i denne stil:

> Godaften

'Aften..

> Ja, undskyld mit spørgsmål ...

- Det må du nok sige...

> Jeg kæmper i øjeblikket en brav kamp for at få folk til at
> forstå, at der er en standard for, hvordan man fx svarer en
> e-mail.

- Måske rettere en retningslinie. Omend jeg giver dig ret i at folks
måde at citere (Svare på mails) kan være forskellige og i mange
tilfælde irriterende, så giver jeg dig nu ikke helt ret i at man bør
trække en måde ned over hovedet på folk. I nyhedsgrupper, jo! For her
skal andre også kunne følge med i hvad 3. personer skriver om og
diskuterer. Men en E-mail synes jeg personligt er noget andet.
Ligesom i et almindeligt brev synes jeg det er op til den person som
skriver brevet, hvordan han eller hun vil præsentere det.

> Min mail-database er på næsten 2 GB, og jeg gider ikke mere
> folks Microsofts topquotes.

- Jeg synes det er for let købt at sige at det er Microsoft's skyld
af folk vælger at komponere deres mail som de gør. Der er sgu heller
ikke 'Parkers' skyld af jeg har en barnlig håndskrift :)

> Når jeg gør opmærksom på det, så tager mænd det til efterretning
> og svarer korrekt.

Sikkert ud fra devicen: "Hun får ret, og vi får fred". Kvinder er
bedre til at få ordnet tingene swift'n'easy. Ikke så meget pis. Får
svaret på den E-mail og så er det det. Eller hvad?

> [...]
> på trods af, at det er noget, som Bill Gates har trukket ned
> over hovedet på alle de får, der bruger Outlook eller Outlook

- Hvorfor tager du ikke kvindernes ord for gode varer? Accepter folks
valg. Hvis du ikke gør det er det dig der taber. Dine 2 GB mail ville
være 1 MB hvis du slettede alle dem der ikke var komponeret efter din
smag, og hvor meget mon der ville været gået tabt af brugbare
oplysninger?

> Har I andre oplevet en forskel på, hvordan mænd og kvinder
> tackler det med at få at vide, at de ikke følger standarden, og
> at der er en hensigt bag standarden?

Jeg modtager mange mails hver dag. Både privat og på mit arbejde. Mit
arbejde er nok mest repræsentativt, hvor jeg får mails fra både mænd
og kvinder med mange forskellige baggrunde. Jeg ser ingen forskel i
deres måde at korrespondere på. 99.9% er top quotes, uanset køn. 95%
er HTML formateret, hvilket i sig selv gør det svært at inline quote.

Det er muligt jeg har lært at leve med det, men når vi kigger på E-
mails synes jeg faktisk at det har sin berettigelse. Forestil dig
kunsten af svare på et papirbrev. Her returnerer du faktisk et
gigantisk topquote, hvor man ikke engang medsender det man citerer!
En god forfatter formår at udtrykke sig så den der læser forstår hvad
der bliver svaret på. Efter min mening.

--
Palle Jensen

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-04 22:22

On 14 Nov 2004 21:13:19 GMT, Palle Jensen <palle.jensen@tiscali.dk>
wrote:

>- Måske rettere en retningslinie.

Ja, en retningslinje.

>Omend jeg giver dig ret i at folks
>måde at citere (Svare på mails) kan være forskellige og i mange
>tilfælde irriterende, så giver jeg dig nu ikke helt ret i at man bør
>trække en måde ned over hovedet på folk.

Nå, hvorfor ikke?

Er du ikke selv herre over, hvad du vil acceptere i din indboks?

>- Jeg synes det er for let købt at sige at det er Microsoft's skyld
>af folk vælger at komponere deres mail som de gør. Der er sgu heller
>ikke 'Parkers' skyld af jeg har en barnlig håndskrift :)

Nej, det har du ret i.

Jeg synes ikke, at det er letkøbt ... men det undskylder, hvorfor folk
ikke ved bedre.

>Sikkert ud fra devicen: "Hun får ret, og vi får fred". Kvinder er
>bedre til at få ordnet tingene swift'n'easy. Ikke så meget pis. Får
>svaret på den E-mail og så er det det. Eller hvad?

Jeg forstår ikke, hvad du mener her.

> [...]
>være 1 MB hvis du slettede alle dem der ikke var komponeret efter din
>smag, og hvor meget mon der ville været gået tabt af brugbare

Jeg sletter i forvejen alle dem, der ikke har brugbare oplysninger,
men iblandt dem, der quoter hele den oprindelige mail og endda den
foregående oprindelige mail og den foregående endnu, kan der sagtens
være noget, der var værd at gemme.

> [...]
>deres måde at korrespondere på. 99.9% er top quotes, uanset køn. 95%
>er HTML formateret, hvilket i sig selv gør det svært at inline quote.

Hold da kæft!

Bill Gates har virkelig vundet over sund fornuft!

> [...]
>kunsten af svare på et papirbrev. Her returnerer du faktisk et
>gigantisk topquote, hvor man ikke engang medsender det man citerer!

Vrøvl! Ingen skriver hele papirbrevet af, før de svarer.

>En god forfatter formår at udtrykke sig så den der læser forstår hvad
>der bliver svaret på. Efter min mening.

Ja, men det behøver ikke, hvis man forstår at svare på en e-mail, og
det burde enhver uddannes til at kunne, hvis han/hun færdes på nettet.

Det andet er fordummende.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 14-11-04 22:37

Den 14 nov 2004 mumlede Britt Malka noget i denne stil:

> Nå, hvorfor ikke?

- Fordi jeg ikke synes jeg skal bestemme hvorledes min korrespondance
partner skal udtrykke sig til mig. Jeg vil føle mig dybt krænket hvis
en af mine kollegaer ude i det professionelle erhvervsliv begyndte at
fortælle mig hvordan jeg skulle formatterer mine breve til ham eller
hende.

> Er du ikke selv herre over, hvad du vil acceptere i din indboks?

- Jo? Har jeg sagt man ikke var det?

> Nej, det har du ret i.
>
> Jeg synes ikke, at det er letkøbt ... men det undskylder,
> hvorfor folk ikke ved bedre.

- Nej. Men det gver mening for dig, og det er altid utroligt let at
give Bill Gates skylden. Så dumme tror jeg trodsalt ikke folk er, at
de ikke kan se hvis tingene er rodede på skærmen. Iøvrigt kan folk jo
retmæssigt have den holdning at inline quoting er noget rod at se på,
og forstyrrende tilmed.

> Jeg forstår ikke, hvad du mener her.

E-mail er for rigtig mange menneskers vedkommende et medie hvor man
kan udveksle informationer hurtigt og effektivt. En topquote (I E-
mails)er i rigtig mange tilfælde ikke meningsforstyrrende.

> Hold da kæft!
>
> Bill Gates har virkelig vundet over sund fornuft!

- Nej. Du fordummer folk. Bill Gates leverer et redskab, og folk
vælger selv hvordan de vil udnytte det. At give Bill Gates skylden
for at folk træffer deres egne valg er absurd.

> Vrøvl! Ingen skriver hele papirbrevet af, før de svarer.

- Nej præcis. Jeg tror ikke du forstår hvad jeg skriver. Det var
NETOP min pointe: Det virker med papirbreve, og selvfølgelig virker
der derfor også I E-mails

> Ja, men det behøver ikke, hvis man forstår at svare på en
> e-mail, og det burde enhver uddannes til at kunne, hvis han/hun
> færdes på nettet.
>
> Det andet er fordummende.

Hov hov. Du bad om en mening. Jeg begynder at fornemme at du ønsker
at købe et skænderi? Kan det passe?

--
Palle Jensen

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-04 23:26

On 14 Nov 2004 21:36:48 GMT, Palle Hans Jensen

> [...]
>en af mine kollegaer ude i det professionelle erhvervsliv begyndte at
>fortælle mig hvordan jeg skulle formatterer mine breve til ham eller

Nå, det ville du?

Så du finder det også formasteligt, hvis folk har "nul reklamer" på
postkassen? (kan ikke lige huske den danske formulering for "nul
reklamer").

>- Jo? Har jeg sagt man ikke var det?

Ja. Og du gentager det oven i købet: ">- Fordi jeg ikke synes jeg skal
> [...]

>kan udveksle informationer hurtigt og effektivt. En topquote (I E-
>mails)er i rigtig mange tilfælde ikke meningsforstyrrende.

Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener med:

" "Hun får ret, og vi får fred". Kvinder

>- Nej. Du fordummer folk. Bill Gates leverer et redskab, og folk
>vælger selv hvordan de vil udnytte det. At give Bill Gates skylden
>for at folk træffer deres egne valg er absurd.

Så du mener, at folk er dumme, at det ikke er Bill Gates skyld?

>- Nej præcis. Jeg tror ikke du forstår hvad jeg skriver. Det var
>NETOP min pointe: Det virker med papirbreve, og selvfølgelig virker
>der derfor også I E-mails

Du skriver: Her returnerer du faktisk et gigantisk topquote.

Jeg svarer: Ingen skriver hele papirbrevet af.

Du gensvarer: Nej, præcis.

Så er der jo netop en forskel. I min mailboks er der en kæmpeforskel
fra, om folk citerer hele brevet, eller om de ikke gør.

Jeg beder kvinder og mænd om at holde op med det.

Mænd holder op.

Kvinder bliver ved og skriver, at de endda gør det med vilje.

Er kvinder så stædigere eller dummere end mænd?

>Hov hov. Du bad om en mening. Jeg begynder at fornemme at du ønsker
>at købe et skænderi? Kan det passe?

Hvis du ud fra ovenstående mener, at jeg ønsker at købe et skænderi,
så er der et alvorligt kommunikationsmæssigt problem.

Fra : Anders Lund

Dato : 15-11-04 07:53

Britt Malka wrote:

> Nå, det ville du?

Jeg ville nok også. Måske ikke _dybt_ krænket, men jeg ville nok gøre en
af 2 ting: Fortælle at det var min måde at gøre det på eller gøre den
anden glad og prøve at formatere brevene som vedkommende ville have det
- men kun til vedkommende.

> Så du finder det også formasteligt, hvis folk har "nul reklamer" på
> postkassen? (kan ikke lige huske den danske formulering for "nul
> reklamer").

"Ingen reklamer, tak?". Hvad har det afgøre med private mails man
skriver frem og tilbage med?

> Ja. Og du gentager det oven i købet: ">- Fordi jeg ikke synes jeg skal
> bestemme hvorledes min korrespondance

Hvor? Overstående har ikke noget afgøre med hvad man acceptere at
modtage. Overstående er "blot" en som bliver krænket pga. indholdet i en
mail. Han vil ikke acceptere det personligt, men mailen passer vel fint
i hans inbox.

> Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener med:
>
> " "Hun får ret, og vi får fred". Kvinder

Jeg tror det skal forståes som:
Nu formatere jeg de mails jeg skriver til Britt i det format hun vil
have og slipper for diskussionen. Alle andre mails sender jeg som jeg
altid har gjort.

> Så du mener, at folk er dumme, at det ikke er Bill Gates skyld?

Som jeg læser det:
At folk har VALGT at skrive som de gør. Det er ikke fordi Microsoft har
sagt det eller fordi folk er dumme.

> Du skriver: Her returnerer du faktisk et gigantisk topquote.

Du glemte sidste del af sætningen: "hvor man ikke engang medsender det
man citerer!"

> Jeg svarer: Ingen skriver hele papirbrevet af.
>
> Du gensvarer: Nej, præcis.
>
> Så er der jo netop en forskel. I min mailboks er der en kæmpeforskel
> fra, om folk citerer hele brevet, eller om de ikke gør.

Jeg er rimelig tolerant på det område. Så længe betydningen ikke
forsvinder i brevet. Jeg ville nok heller ikke orke at forklare alle jeg
mødte på min vej om hvordan man burde citere folk.

> Jeg beder kvinder og mænd om at holde op med det.
>
> Mænd holder op.

Alle?

> Kvinder bliver ved og skriver, at de endda gør det med vilje.
>
> Er kvinder så stædigere eller dummere end mænd?

Jeg vil sige stædigere. Jeg tror måske også at jeg ville tænke "Nej, det
skal Britt sku ikke bestemme" og så blive ved som jeg hele tiden har gjort.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-04 09:40

Anders Lund skrev:

> Jeg vil sige stædigere. Jeg tror måske også at jeg ville tænke "Nej,
> det skal Britt sku ikke bestemme" og så blive ved som jeg hele tiden har
> gjort.

Nemlig ja.

Ingen skal da fortælle et voksent menneske hvordan de skal opføre sig og
gøre? Puha nej da.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-04 20:28

In news:pan.2004.11.15.08.40.16.163441@website.tuxx.dk,
Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

> Ingen skal da fortælle et voksent menneske hvordan de skal opføre sig
> og gøre? Puha nej da.

Jeg håber du er ironisk
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-04 22:29

Petersen_Michael skrev:

> Jeg håber du er ironisk

Meget endda.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-11-04 16:16

In news:pan.2004.11.15.21.29.07.381518@website.tuxx.dk,

> Meget endda.

Godt så

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-11-04 22:27

Fra : Britt Malka

Dato : 15-11-04 11:41

On Mon, 15 Nov 2004 07:53:22 +0100, Anders Lund
> [...]

>af 2 ting: Fortælle at det var min måde at gøre det på eller gøre den
>anden glad og prøve at formatere brevene som vedkommende ville have det

Sidste punkt ville da også være acceptabelt. Jeg er personligt
ligeglad med, hvordan folk skriver til hinanden og om de overfylder
hinandens mailbokse.

Desværre fylder det på vores alle sammens internet, men indtil videre
styrer Bill Gates, og så er det nok sådan noget, man skal finde sig i.

>"Ingen reklamer, tak?". Hvad har det afgøre med private mails man
>skriver frem og tilbage med?

Det har med at gøre, hvad man vil acceptere i sin indboks/brevkasse.

>Jeg tror det skal forståes som:
>Nu formatere jeg de mails jeg skriver til Britt i det format hun vil
>have og slipper for diskussionen. Alle andre mails sender jeg som jeg
>altid har gjort.

Helt fint med mig.

>Som jeg læser det:
>At folk har VALGT at skrive som de gør. Det er ikke fordi Microsoft har
>sagt det eller fordi folk er dumme.

Jeg vil vove at påstå, at ingen af dem, der bruger OE eller Outlook,
har tænkt over, hvordan de ønsker at svare folk. Det kommer helt
naturligt at mail-programet. De klikker på Besvar, og al den citerede
tekst smides ned i bunden med en "--- original message ---" tekst
foroven.

Gad vide, om Microsoft valgte denne løsning, fordi det var en, de
kunne finde ud af at programmere? Det må være forholdsvist let.

Men folk har ikke bevidst valgt denne måde at svare på.

>Jeg er rimelig tolerant på det område. Så længe betydningen ikke
>forsvinder i brevet. Jeg ville nok heller ikke orke at forklare alle jeg
>mødte på min vej om hvordan man burde citere folk.

Jeg har også været rimeligt tolerant, om end irriteret. Jeg ved jo
godt, at de fleste ikke ved bedre. Men nu, hvor min mailboks er nået
op på 2 GB, og det tager flere timer at tage backup, er jeg ikke
længere tolerant over for, hvad jeg vil modtage.

Jeg forklarer folk, hvordan de kan få sågar OE og Outlook til at
citere korrekt uden det store besvær for dem selv.

Når jeg i mange tilfælde herefter modtager en topquotet mail tilbage,
opfatter jeg det som en hån.

>Alle?

Ja.

>Jeg vil sige stædigere. Jeg tror måske også at jeg ville tænke "Nej, det
>skal Britt sku ikke bestemme" og så blive ved som jeg hele tiden har gjort.

Ja, det er åbenbart det, nogen gør. Heldigvis ikke alle kvinderne,
dog.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 15-11-04 17:12

Den 15 nov 2004 mumlede Britt Malka noget i denne stil:

> [...]
> er nået op på 2 GB, og det tager flere timer at tage backup, er
> jeg ikke længere tolerant over for, hvad jeg vil modtage.

Fatter ikke det problem?

Jeg bruger Outlook. Outlook giver mig lov til at trimme mails
fuldstændgt som jeg behager. Jeg kan fjerne vedhæmg, formattering og
overskydende tekst hvis jeg vil.

På EDBPriser.dk kan jeg finde en harddisk med en GB-pris på kr. 3,77.
Det er kr. 7,5 for dine mails samlet igennem flere år. Hvad er
problemet egentligt? Kan dit mail program ikke håndtere store
mailboxe?

--
Palle Jensen

Fra : Anders Lund

Dato : 15-11-04 18:42

Britt Malka wrote:
> Desværre fylder det på vores alle sammens internet, men indtil videre
> styrer Bill Gates, og så er det nok sådan noget, man skal finde sig i.

Åh nej, ikke Bill Gates som styre det hele igen.

> [...]
> naturligt at mail-programet. De klikker på Besvar, og al den citerede
> tekst smides ned i bunden med en "--- original message ---" tekst

Tja - men fra at det er naturligt til at folk er dumme er der da et
stykke vej.

> Gad vide, om Microsoft valgte denne løsning, fordi det var en, de
> kunne finde ud af at programmere? Det må være forholdsvist let.

Måske fandt MS den mest naturlig og nu kan det være svært at omvende
nogle hundrede milioner brugere.

> Men folk har ikke bevidst valgt denne måde at svare på.

Måske ikke - men gør det dem dumme?

> [...]
> op på 2 GB, og det tager flere timer at tage backup, er jeg ikke
> længere tolerant over for, hvad jeg vil modtage.

Flere timer? Hvordan tager du backup? Det eneste jeg ved tager så lang
tid er en Microsoft Exchange, hvis man tager backup på mail niveau med
Backup Exec. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Søren Andersen

Dato : 15-11-04 08:57

Britt Malka wrote:
> Hvis du ud fra ovenstående mener, at jeg ønsker at købe et skænderi,
> så er der et alvorligt kommunikationsmæssigt problem.

For mit vedkommende, ikke udfra ovenstående... men efter at have læst lidt
på din(e) hjemmeside(r), er jeg overbevist om at du i anledning af din
fødselsdag d. 17/11 (tillykke! :) ) forkæler dig selv lidt med lidt negativ
opmærksomhed, som du senere kan citere på http://www.malkaz.com/malkaz/,
eller en af de mange andre sider.

Siden dit yndlingscitat er "jeg er her for at forsvare mine idéer. Derudover
kan I rende mig..." tror jeg egentlig ikke hverken ovenstående eller et evt.
svar fra mig om emnet ville interessere dig synderligt og så gider man jo
ligesom ikke spilde mere krudt på dét...

Med mindre jeg tager fejl i at dømme dig på dine svar her, dine hjemmesider
og yndlingscitater, og sandheden er du egentlig gerne vil høre andres svar
og accepterer at din egen mening ikke nødvendigvis er en altomspændende
global sandhed? For hvis det er tilfældet svarer jeg da gerne!

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-11-04 17:13

Den 15 nov 2004 mumlede Søren Andersen noget i denne stil:

> [...]
> hverken ovenstående eller et evt. svar fra mig om emnet ville
> interessere dig synderligt og så gider man jo ligesom ikke

Hvorfor hel.... sagde du ikke lige det inden jeg gik igang med at
spilde tiden

--
Palle Jensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-11-04 17:05

> [...]

> Så du finder det også formasteligt, hvis folk har "nul reklamer"
> på postkassen? (kan ikke lige huske den danske formulering for

Jeg fatter ikke hvor du vil hen med dit sortsnak?!

Jeg har sagt at det er DIT eget valg om du vil modtage folks mail
eller ej. Men der er risiko for at du går glip af noget. Derfor siger
jeg at du taber i det lange løb. hvis du endelig vil lave en analogi
der passer til diskussionen så skulle jeg sætte krav til
formateringen af de reklamer jeg modtager dagligt. Eller jeg skulle
ringe til min niece på 12 år og fortælle hende at jeg kun modtager
postkort skrevet med skråskrift og IKKE barnlige blokbogstaver, så
kortet fra ferien i blokhus kan hun godt stikke skråt op. Nej vel?

Glem det...

> Så du mener, at folk er dumme, at det ikke er Bill Gates skyld?

Denne linier forstår jeg så ikke? Men hvis du spørger om Bill Gates
er skyld i at folk er dumme, så er mit svar nej.

> [...]
>
> Så er der jo netop en forskel. I min mailboks er der en
> kæmpeforskel fra, om folk citerer hele brevet, eller om de ikke

*SUK*. Forstår du det bedre hvis jeg skriver: "INGEN skriver
papirbreve med inline quotes!"?

og:

"En top quote i en E-mail er alt andet lige mere informativt end en
no-quote i et papirbrev"?

> Er kvinder så stædigere eller dummere end mænd?

Kvinder er mere produktive end mænd, hvis du endelig vil snakke om
kønsroller kontra E-mail-korrespondance-teknik. Hvis dine mandlige
bekendtskaber sidder og fifler 10 minutter med en mail for at svare
på en enkelt mail, for at tilfredstille dine krav til mails, så er de
sgu ikke for effektive.

- Vrøvl! Hvis du vil uddanne dine veninder og børn til at skrive fine
E-mails der passer dig så fred være med det. Men du kan ikke tvinge
andre folk til at danse efter din trompet. Tør slet ikke tænke på
konsekvenserne hvis jeg begyndte at irettesætte folk i min virksomhed
fordi jeg synes det skrev grimme mails.

> Hvis du ud fra ovenstående mener, at jeg ønsker at købe et
> skænderi, så er der et alvorligt kommunikationsmæssigt problem.

Forklar mig så hvorfor du spørger om folks mening, når du bare
forkaster rup og stup.

Jeg gider ikke diskutere skidtet mere. Brug det til noget eller lad
være. Det eneste du fik demonstreret ved at starte denne tråd var at
du vist ikke havde styr på reglerne for at skrive mails

Farveller...

--
Palle Jensen

Fra : Soeren

Dato : 15-11-04 17:14

"Palle Jensen" <palle.jensen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Den 14 nov 2004 mumlede Britt Malka noget i denne stil:
>
> Forklar mig så hvorfor du spørger om folks mening, når du bare
> forkaster rup og stup.

Mon ikke emnet forklarer hvorfor!

Soeren

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-11-04 17:15

Den 15 nov 2004 mumlede Soeren noget i denne stil:

> Mon ikke emnet forklarer hvorfor!

Touche!

=8^)

--
Palle Jensen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 29-11-04 18:20

> [...]

>af folk vælger at komponere deres mail som de gør. Der er sgu heller
>ikke 'Parkers' skyld af jeg har en barnlig håndskrift :)

Hvordan kan det så være at før microsoft begyndte at lave
nyhedslæsere så man så godt som aldrig top-posting?

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-11-04 22:43

Den 29 nov 2004 mumlede Jesper Lauridsen noget i denne stil:

> Hvordan kan det så være at før microsoft begyndte at lave
> nyhedslæsere så man så godt som aldrig top-posting?

Jeg tror godt at vi to kan blive enige om at de mennesker som på det
tidspunkt brugte usenet, fidonet osv. ikke udgør et repræsentativt
udsnit af det danske samfund i dag.

Mediet har udviklet sig til "hvermandseje" og det har givet de
"garvede" sved på panden. Hvad pokker! Folk gør hvad det passer dem!
Arjj!

En anden relevant ting er nok også, at før MS lavede noget software
som kunne læse usenet artikler der sad folk med akustiske modems
(Hvis de var til bredbånd nok et 14.4 modem) og klippede stort set
hver kosbar bit ud af artiklerne. Den ting er ikke rigtig relevant i
dag.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

E-mail me? Sure. Just remove the president of the USA.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-04 02:11

Palle Jensen wrote:

> [...]
> (Hvis de var til bredbånd nok et 14.4 modem) og klippede stort set
> hver kosbar bit ud af artiklerne. Den ting er ikke rigtig relevant i

Åh ja det var tider hvor hver kilobyte talte

/Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-11-04 22:26

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Akke, akke, ak ... for mit vedkommende drejer det sig ikke om venner,
> men om alle mulige, som skriver til mig, og min dårlige vane med gerne
> at ville gemme min korrespondance.

Det har jeg opgivet for længst. Folk der ikke er vant til at færdes på
usenet og/eller mailinglister har aldrig set den "rigtige" måde at
citere på. De har bare set at alle de andre bruger email ved at
bundcitere.

> Hmmm... ja, måske er der flere mænd på usenet end kvinder.

Det er der i hvert fald i de grupper jeg følger.

--
Jacob - www.bunk.cc
Do not believe in miracles -- rely on them.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 14-11-04 22:38

Den 14 nov 2004 mumlede Jacob Bunk Nielsen noget i denne stil:

> Det har jeg opgivet for længst. Folk der ikke er vant til at
> færdes på usenet og/eller mailinglister har aldrig set den
> "rigtige" måde at citere på. De har bare set at alle de andre
> bruger email ved at bundcitere.

Skal vi ikke prøve at adskille E-mail og Usenet?

Jeg synes der er en betydelig forskel.

--
Palle Jensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-11-04 23:02

Palle Hans Jensen <palle.jensen@tiscali.dk> writes:
> Den 14 nov 2004 mumlede Jacob Bunk Nielsen noget i denne stil:

> Skal vi ikke prøve at adskille E-mail og Usenet?

Nej, det synes jeg ikke der er nogen væsentlig grund til.

Beskederne er i samme format (RFC 2822), og RFC 1855 omtaler både
email og usenet. Jeg bruger samme program til email og usenet, og det
fungerer nogenlunde ens om jeg læser nyhedsgrupper eller emails.

> Jeg synes der er en betydelig forskel.

Det synes jeg ikke. Det er måske det der er kernen i problemet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Men love to wonder, and that is the seed of science.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-11-04 23:17

On Sun, 14 Nov 2004 23:01:46 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>email og usenet. Jeg bruger samme program til email og usenet, og det
>fungerer nogenlunde ens om jeg læser nyhedsgrupper eller emails.

Jeg er helt enig med dig.

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-11-04 11:05

> Jeg er helt enig med dig.

Du spurgte om personlige holdninger/erfaringer. Hvorfor?

Ville du bare have medhold i at alle andre end dig selv er dumme, fordi du
kendte svareret på forhånd (RFC).

Tsk tsk...

--
Palle

Fra : Carl Drud

Dato : 15-11-04 17:50

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ingen skal da fortælle et voksent menneske hvordan de skal opføre sig og
> gøre? Puha nej da.

Det jo tydeligt at se her i nyhedsgrupperne, at det sjældent virker. Men
det nok mere måden der bliver vejledt på end det selve vejledningen.

Carl

Fra : Anders Lund

Dato : 15-11-04 18:42

Carl Drud wrote:

> Det jo tydeligt at se her i nyhedsgrupperne, at det sjældent virker. Men
> det nok mere måden der bliver vejledt på end det selve vejledningen.

Nemlig - og det er den indstilling jeg har fået over for Britt her - at
det skal hun sku ikke bestemme. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-04 22:29

Carl Drud skrev:

> Det jo tydeligt at se her i nyhedsgrupperne, at det sjældent virker.

Enig.

> Men det nok mere måden der bliver vejledt på end det selve vejledningen.

Mange gange ja men jeg har tit set eksempler på den fineste henstilling
og alligevel farer man i blækhuset. Det er ligesom om man sidder godt
beskyttet bag sin skærm og tror det er anarki og fanden tag ham/hende som
vil ændre på ens vaner/måder at gøre tingene på...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-04 20:27

In news:qagfp0dfknp13ecrvlk3gi5msvpl40shkc@4ax.com,
Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:
> Godaften
>
> Ja, undskyld mit spørgsmål ...

Jeg tilgiver dig

> Jeg kæmper i øjeblikket en brav kamp for at få folk til at forstå, at
> der er en standard for, hvordan man fx svarer en e-mail.

Min holdning er at kampen er vigtigere på usenet, end i den private
indbakke.
Uanset er top qoutes self. træls, lige som det er træls, med folk der
citerer 50 linier, for så at skrive "det synes jeg også"

> Min mail-database er på næsten 2 GB, og jeg gider ikke mere folks
> Microsofts topquotes.

Fair nok, men vokser dit kill filter så ikke bare med en lige så sot
faktor?

> Når jeg gør opmærksom på det, så tager mænd det til efterretning og
> svarer korrekt.

Jeg ved ikke om forskellen er kønsbestemt, men nogle er bedre til at
takle kritik end andre, og nogle er bedre til at formulerer konstruktiv
kritik end andre.

I min private postkasse, har jeg observeret, at det stort set kun er
folk, der oprindeligt benyttede FIDOnet, og fra den gang hvor 14.4 modem
var vildt, der citerer som jeg nu gør her.

Mange har nok den holdning, at når nu cursoren bliver mokket ind
foroven, så er det sq nemmest at lade den være der, og så bare taste
løs..

Fra : Carl Drud

Dato : 16-11-04 17:36

Martin Johansen [6000] wrote:

> Mange gange ja men jeg har tit set eksempler på den fineste henstilling
> og alligevel farer man i blækhuset.

Jeg synes ikke jeg ser så tit. Hvis dem der vil vejlede blot følger den
fine "vejledning" i at vejlede som er i nedenstående link, kunne meget
støj undgås.

http://groups.google.com/groups?as_umsgid=%3Crj8ze5e2xn.fsf@ssv2.dina.kvl.dk%3E&hl=da

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-11-04 22:26

Carl Drud skrev:

> Jeg synes ikke jeg ser så tit. Hvis dem der vil vejlede blot følger den
> fine "vejledning" i at vejlede som er i nedenstående link, kunne meget
> støj undgås.

Tja - nogle vil bare ikke hjælpes jo.

> http://groups.google.com/groups?as_umsgid=%3Crj8ze5e2xn.fsf@ssv2.dina.kvl.dk%3E&hl=da

Den er hermed givet videre! Det er sq en fin forklaring