/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hvordan "lukker" man en enkeltmands-virkso~
Fra : Thomas Rokamp


Dato : 14-11-04 21:32

Hejsa!

For godt et år siden startede min kæreste eget firma, med store visioner om
dit og dat... I mellemtiden forsvandt likviditeten og lysten til at drive
virksomhed, og nu prøver jeg at finde ud af hvordan man afhænder det igen?

Der har aldrig være aktivitet i virksomheden, så det kan vel ikke være så
omstændigt??

Mvh.
Thomas Rokamp



 
 
alexbo (14-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 14-11-04 21:43


"Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk> skrev

>og nu prøver jeg at finde ud af hvordan man afhænder det igen?
> Der har aldrig være aktivitet i virksomheden, så det kan vel ikke være så
> omstændigt??

Nej,
på nedenstående link kan du finde en blanket til det brug.
http://www.webreg-portal.dk/home.asp

mvh
Alex Christensen



KHJ (14-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 14-11-04 23:02

alexbo wrote:
> "Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk> skrev
>
>> og nu prøver jeg at finde ud af hvordan man afhænder det igen?
>> Der har aldrig være aktivitet i virksomheden, så det kan vel ikke
>> være så omstændigt??
>
> Nej,
> på nedenstående link kan du finde en blanket til det brug.
> http://www.webreg-portal.dk/home.asp
>
> mvh
> Alex Christensen

Omhandler vist kun selskaber - ikke privat drevne virksomheder.igt, der er
noget her:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=162251&vID=0&search=afmeldi
ng

Det drejer sig i hovedsagen om afslutende regnskab og moms etc.

I personligt drevne virksomheder bliver eventuelle kreditorer dit eget
problem, og du hæfter personligt (med hud og hår).
--
Med venlig hilsen
KHJ



Allan Soerensen (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 15-11-04 00:18

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:mBQld.64990$Vf.3227372@news000.worldonline.dk...
>>
>> Nej,
>> på nedenstående link kan du finde en blanket til det brug.
>> http://www.webreg-portal.dk/home.asp
>>
>> mvh
>> Alex Christensen
>
> Omhandler vist kun selskaber - ikke privat drevne virksomheder.igt, der er
> noget her:

Nej, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen står nu også for moms-registrering af
enkeltmands-virksomheder.

>
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=162251&vID=0&search=afmeldi
> ng
>

Tidligere var det Told & Skat, der stod for moms-registrering af
enkeltmands-virksomheder og I/S, men ikke længere.




Thomas Rokamp (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rokamp


Dato : 15-11-04 09:07


> Nej, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen står nu også for moms-registrering af
> enkeltmands-virksomheder.
>

Så... konklusionen er at jeg bruger siden her:
http://www.webreg-portal.dk/home.asp
Eller helt konkret denne:
http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/40003_inkl.%20formfelt.pdf

??

Mvh.
Thomas Rokamp



Allan Soerensen (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 15-11-04 12:34

"Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk> skrev i en meddelelse
news:419863a4$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Nej, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen står nu også for moms-registrering af
>> enkeltmands-virksomheder.
>>
>
> Så... konklusionen er at jeg bruger siden her:
> http://www.webreg-portal.dk/home.asp

Ja

> Eller helt konkret denne:
> http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/40003_inkl.%20formfelt.pdf
>
> ??

Det ser rigtigt ud.
Tidligere var det dog samme blanket som man også brugte til at blive
moms-registreret, men det er sikkert lavet om efter at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen har overtaget alt grundregistrering herunder
momsregistrering.



KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 12:47

Thomas Rokamp wrote:
>> Nej, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen står nu også for
>> moms-registrering af enkeltmands-virksomheder.
>>
>
> Så... konklusionen er at jeg bruger siden her:
> http://www.webreg-portal.dk/home.asp
> Eller helt konkret denne:
> http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/40003_inkl.%20formfelt.pdf
>
> ??
>
> Mvh.
> Thomas Rokamp

Jeg ville nu lige ringe og spørge. Formularerne er lidt m9isvisene, idet de
ikke specifikt skelner mellem selskaber og personligt drevne virksomheder.
Der er dog et sted, hvor der tilsyneladende kun står omtalt selskaber.

Den store forskel er, at overdrages aktiver, endten i form af varelager
eller/og driftsmidler, skal de vurderes og momses, der er jo afløftet moms
ved indkøb i selskabet.

Ved personligt drevet selskab er varelager og driftmidler i forvejen dit
eget. Men skal det ikke overdrages i forbindelse af salgs af virksom hed, og
hvor der alene lukkes/frivillig likvideres, skal de aktiver, der måtte være
momses. Ligeledes skal debitor/kreditorforhold afklares.

I det givne tilfælde ville jeg nok lige spørge revisoren til råds, idet der
kan være forhold, kun du og han har kendskab til. Han kan naturligvis også
fortælle dig, hvilke blanketter, der skal bruges, og hvor de skal sendes
hen. Da beskatningregler kan være forskellig fra sag til sag, skal man jo
ikke risikere at skyde sig i foden. I nogle tilfælde skal man endog få et
fast tilsagn fra told/skattemyndigheder om beskatning i det givnte
tilfælde - altså igen din revisor.
--
Med venlig hilsen
KHJ



Allan Soerensen (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 15-11-04 13:13

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:7H0md.65048$Vf.3229362@news000.worldonline.dk...
>
> Jeg ville nu lige ringe og spørge. Formularerne er lidt m9isvisene, idet
> de
> ikke specifikt skelner mellem selskaber og personligt drevne virksomheder.
> Der er dog et sted, hvor der tilsyneladende kun står omtalt selskaber.

Du skal se det er nok fordi blanketten gælder for BÅDE selskaber og
personligt drevne virksomheder

Hvis du kikker
http://www.webreg-portal.dk/home.asp?Context=MenuItem&ContentID=109&Menu1MenuItemID=11
kan du da ikke være i tvivl om at de første 3 blanketter gælder BÅDE
selskaber og personligt drevne virksomheder.
Ved den sidste står der klart og tydeligt "Opløsning, likvidation mv. af
A/S, ApS og andre med begrænset ansvar", så det er kun den ene der kun
gælder selskaber.



KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 23:35

Allan Soerensen wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du kikker
>
http://www.webreg-portal.dk/home.asp?Context=MenuItem&ContentID=109&Menu1Men
uItemID=11
> kan du da ikke være i tvivl om at de første 3 blanketter gælder BÅDE
> selskaber og personligt drevne virksomheder.
> Ved den sidste står der klart og tydeligt "Opløsning, likvidation mv.
> af A/S, ApS og andre med begrænset ansvar", så det er kun den ene der
> kun gælder selskaber.

Nej, _nu_ er jeg ikke længere i tvivl.
--
Med venlig hilsen
KHJ



alexbo (15-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-11-04 14:11


"Thomas Rokamp" skrev

> http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/40003_inkl.%20formfelt.pdf

Ja,
og hvis du bliver en smule forvirret over modstridende indlæg, så brug din
egen sunde fornuft.
Når selskabsstyrelsen har lavet en blanket til " ophør af virksomhed", så
kan du ikke gå helt galt ved at bruge denne.

mvh
Alex Christensen





KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 23:42

alexbo wrote:
> "Thomas Rokamp" skrev
>
>> http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/40003_inkl.%20formfelt.pdf
>
> Ja,
> og hvis du bliver en smule forvirret over modstridende indlæg, så
> brug din egen sunde fornuft.
> Når selskabsstyrelsen har lavet en blanket til " ophør af
> virksomhed", så kan du ikke gå helt galt ved at bruge denne.
>
> mvh
> Alex Christensen

Jeg beklager at have været anledning til forvirringen og tilslutter mig Alex
Christensen.

Igen jeg havde ikke 40 års erfaring, men en erfaring, der er 40 år gammel.
--
Med venlig hilsen
KHJ



KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 12:29

Allan Soerensen wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen står nu også for
> moms-registrering af enkeltmands-virksomheder.

Jeg har søgt og ikke fundet privatdrevne virksomheder.
>
>>
>>
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=162251&vID=0&search=afmeldi
>> ng
>>
>
> Tidligere var det Told & Skat, der stod for moms-registrering af
> enkeltmands-virksomheder og I/S, men ikke længere.

Da leverer de tilsyneladende stadig blanketterne til momsregistrering. Et
det et nyt selskab, skal det da stadig tildeles momsregistrering, samt en
anmeldelse til E&S bilagt en check på kr. 1700,- (hvis gebyret ikke er
ændret inden for de senere år).

Den ovenstående link omhandler, så vidt jeg kan læse, kun e-blanketter og
tast selv services.

Ind imellem får man da også bekræftelser fra T/S om, hvordan man er
registreret med SE/CVR-nr. og branchekode, og en anmodning om henvendelse,
hvis der er ændringer.
--
Med venlig hilsen
KHJ



Allan Soerensen (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 15-11-04 12:39

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:oq0md.65044$Vf.3229208@news000.worldonline.dk...
>
> Ind imellem får man da også bekræftelser fra T/S om, hvordan man er
> registreret med SE/CVR-nr. og branchekode, og en anmodning om henvendelse,
> hvis der er ændringer.

Som jeg skrev er det ikke længere sådan. Det blev ændret tidligere i år.
Nu er det Erhvervs- og Selskabsstyrelsen foretager alle grundregistreringer,
herunder momsregistrering, for alle typer virksomheder.
Der har været en del skriveri om det fordi det nu tager meget længere tid at
blive moms-registreret eller at få foretaget ændringer.



KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 23:24

Allan Soerensen wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:oq0md.65044$Vf.3229208@news000.worldonline.dk...
>>
>> Ind imellem får man da også bekræftelser fra T/S om, hvordan man er
>> registreret med SE/CVR-nr. og branchekode, og en anmodning om
>> henvendelse, hvis der er ændringer.
>
> Som jeg skrev er det ikke længere sådan. Det blev ændret tidligere i
> år.
> Nu er det Erhvervs- og Selskabsstyrelsen foretager alle
> grundregistreringer, herunder momsregistrering, for alle typer
> virksomheder.
> Der har været en del skriveri om det fordi det nu tager meget længere
> tid at blive moms-registreret eller at få foretaget ændringer.

Det er desværre forbigået min opmærksomhed - beklager.
--
Med venlig hilsen
KHJ



Allan Soerensen (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 15-11-04 12:47

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:oq0md.65044$Vf.3229208@news000.worldonline.dk...
>
> Jeg har søgt og ikke fundet privatdrevne virksomheder.

Jeg kan jo lige så godt finde dokumentationen frem med det samme, så vi
undgår endnu en af de lange tråde, hvor du bliver ved med at fastholde din
påstand
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=208261&vID=0

<SNIP>
Fra 14. juni 2004 foretages grundregistrering af virksomheder i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen

ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har fået en ny arbejdsdeling.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bliver fremover virksomhedernes nye
offentlige partner ved grundregistrering. Det betyder, at alle virksomheder
uanset virksomhedstype skal give oplysningerne til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. ToldSkat tager sig fortsat af indberetninger,
opkrævninger samt spørgsmål om skat, moms og afgifter.


Virksomhederne skal i praksis henvende sig til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen hver gang, at virksomheden er i forandring. Det vil sige
ved:

Start
Når virksomheden oprettes - anmeldelsen omfatter bl.a. momsregistrering samt
ved tilmelding til nye pligter (f.eks. punktafgifter mv.).

Ændringer
Når virksomheden har ændringer til grundoplysninger som f.eks. adresse-,
navne-, eller brancheskift.

Ophør
Når virksomheden ophører, overdrages eller skal afmelde pligter.
..
..
..
</SNIP>



KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 23:27

Allan Soerensen wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:oq0md.65044$Vf.3229208@news000.worldonline.dk...
>>
>> Jeg har søgt og ikke fundet privatdrevne virksomheder.
>
> Jeg kan jo lige så godt finde dokumentationen frem med det samme, så
> vi undgår endnu en af de lange tråde, hvor du bliver ved med at
> fastholde din påstand
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=208261&vID=0

Jeg gi'r mig - lige med det samme.
>
> <SNIP>
> Fra 14. juni 2004 foretages grundregistrering af virksomheder i
> Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
>
> ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har fået en ny
> arbejdsdeling. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bliver fremover
> virksomhedernes nye offentlige partner ved grundregistrering. Det
> betyder, at alle virksomheder uanset virksomhedstype skal give
> oplysningerne til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. ToldSkat tager sig
> fortsat af indberetninger, opkrævninger samt spørgsmål om skat, moms
> og afgifter.
>
>
> Virksomhederne skal i praksis henvende sig til Erhvervs- og
> Selskabsstyrelsen hver gang, at virksomheden er i forandring. Det vil
> sige ved:
>
> Start
> Når virksomheden oprettes - anmeldelsen omfatter bl.a.
> momsregistrering samt ved tilmelding til nye pligter (f.eks.
> punktafgifter mv.).
>
> Ændringer
> Når virksomheden har ændringer til grundoplysninger som f.eks.
> adresse-, navne-, eller brancheskift.
>
> Ophør
> Når virksomheden ophører, overdrages eller skal afmelde pligter.
> .
> .
> .
> </SNIP>'

Ja, jeg _har_ givet mig, nå.

Men det er noget af en omvætning i forhold til tidligere.
--
Med venlig hilsen
KHJ



Jonathan Stein (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 15-11-04 13:52

KHJ wrote:

> Da leverer de tilsyneladende stadig blanketterne til momsregistrering. Et
> det et nyt selskab, skal det da stadig tildeles momsregistrering, samt en
> anmeldelse til E&S bilagt en check på kr. 1700,- (hvis gebyret ikke er
> ændret inden for de senere år).

Jeg kan ikke finde gebyret nogle steder på www.eogs.dk - bortset fra
nogle sagsafgørelser tilbage fra midt i 90'erne.

http://www.eogs.dk/sw644.asp nævnes: "Som hovedregel koster det
ikke noget at foretage anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
For registrering af binavne ud over fem i et anpartsselskab eller
aktieselskab og for europæiske økonomiske firmagrupper betales et gebyr."

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

KHJ (15-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 15-11-04 23:41

Jonathan Stein wrote:
> KHJ wrote:
>
>> Da leverer de tilsyneladende stadig blanketterne til
>> momsregistrering. Et det et nyt selskab, skal det da stadig tildeles
>> momsregistrering, samt en anmeldelse til E&S bilagt en check på kr.
>> 1700,- (hvis gebyret ikke er ændret inden for de senere år).
>
> Jeg kan ikke finde gebyret nogle steder på www.eogs.dk - bortset
> fra nogle sagsafgørelser tilbage fra midt i 90'erne.
>
> På http://www.eogs.dk/sw644.asp nævnes: "Som hovedregel koster det
> ikke noget at foretage anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
> For registrering af binavne ud over fem i et anpartsselskab eller
> aktieselskab og for europæiske økonomiske firmagrupper betales et
> gebyr."
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Nå, der er sandelig lavet noget om på tingene. Sidst jeg anmeldte ændring af
ejerforhold i et ApS, var det med den store, var det med 10 sider, blanket
og bilagt de der kr. 1700,-, men der er altså ændret voldsomt på tingene.
Skyldes det, at meget af det registreringsarbejde nu kan/er forenklet via
PC?
--
Med venlig hilsen
KHJ



Jonathan Stein (16-11-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 16-11-04 13:18

KHJ wrote:

> Skyldes det, at meget af det registreringsarbejde nu kan/er forenklet via
> PC?

Tja, - administrationen er forhåbentlig blevet billigere ved
anvendelsen af mere moderne løsninger, men først og fremmest er det nok
et politisk spørgsmål.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

KHJ (17-11-2004)
Kommentar
Fra : KHJ


Dato : 17-11-04 13:19

Jonathan Stein wrote:
> KHJ wrote:
>
>> Skyldes det, at meget af det registreringsarbejde nu kan/er
>> forenklet via PC?
>
> Tja, - administrationen er forhåbentlig blevet billigere ved
> anvendelsen af mere moderne løsninger, men først og fremmest er det
> nok et politisk spørgsmål.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Hm - ja - hvorfor ikke?
--
Med venlig hilsen
KHJ



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste