iMac internetforbindelse
Fra : mathias

Dato : 14-11-04 20:17

Hej alle

Nogle venner, der bor på kollegie, har problemer med at opnå
internetforbindelse med deres iMac, OS-8. Vi ved det ikke er
forbindelsen den er gal med, idet vi har opnået forbindelse med en
laptop på samme værelse. Ingen af os er normalt macintosh-brugere. Er
der nogle der kan give en step-by-step-vejledning til at opnå
internetforbindelse? Vi tænker, at det enten er et indstillingsproblem
på computeren eller et indstillingsproblem i browseren (internet
explorer). Skriv hvis I skal bruge flere detaljer, så må vi lige
tjekke dem. På forhånd tak.

--Mathias

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-11-04 21:57

mathias <mathias_klok_pedersen@hotmail.com> wrote:

> Hej alle
>
> Nogle venner, der bor på kollegie, har problemer med at opnå
> internetforbindelse med deres iMac, OS-8.

Jeg mener ikke der er den store forskel mellem System 8 og 9. Her er
hvad man gør i 9. Jeg regner med du bruger et Engelsk sproget system 8.

System Folder -> Control Panels -> TCP/IP:

Edit -> User Mode -> Advanced (indtast evt password - eller set et
password - så beskytter man indstillingerne bagefter).

Hængelåsikonerne skal for hvert sted nævnt nedenunder her evt først
åbnes ved at klikke på ikonet med musen først - ellers skal de bare
lukkes lukkes igen bagefter.

Øverst, i Connect via: vælger du Ethernet.

Lige nedenunder, i Configure: vælger du Using DHCP Server.

Og allernederst, i Name Server Addr: indtaster du navneserver ip-nummer
for serverne.

Resten udfylder systemet selv.

Så skulle der gerne være forbindelse.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-11-04 22:34

In article <1gn9fzw.uc91ze838wowN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>

> Lige nedenunder, i Configure: vælger du Using DHCP Server.
>
> Og allernederst, i Name Server Addr: indtaster du navneserver ip-nummer

Det burde ikke være nødvendigt at indtaste nameserver.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-11-04 23:06

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> In article <1gn9fzw.uc91ze838wowN%hlexa@hotmail.com>,
> hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
>
> Det burde ikke være nødvendigt at indtaste nameserver.

Det er det desværre i de første udgaver af OS8, som ikke kan hente DNS
fra en DHCP-server. Jeg husker ikke, hvornår det blev rettet, men når
oplysningen blot er 'OS8', så er det et godt råd at indtaste DNS
manuelt.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-11-04 23:45

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> fra en DHCP-server. Jeg husker ikke, hvornår det blev rettet, men når
> oplysningen blot er 'OS8', så er det et godt råd at indtaste DNS

Mange tak. Nu har jeg fjernet DNS oplysninger fra kontrolpanelet. Jeg
bruger en router og et analog modem. Jeg kan ikke lige huske hvorfor jeg
havde DNS oplysningerne i TCP/IP panelet. De er der ikke på Windows
maskinerne.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : mathias

Dato : 15-11-04 20:14

> Og allernederst, i Name Server Addr: indtaster du navneserver ip-nummer
> for serverne.
>
> Resten udfylder systemet selv.
>
> Så skulle der gerne være forbindelse.

- Tusind tak for hjælpen - det gjorde virklig nogle mennesker glade.
Forbindelse oprettet.