Printe pdf uden sideskiff
Fra : Peter Ursin

Dato : 14-11-04 18:49

Hej,
er der nogen er ved hvordan, hvis man overhovedet kan, man kan skrive
til en pdf fil uden at den bliver opdelt i sider?
Bare een stor side som er lige så lang som udskriften. Kan man det?

mvh
Peter Ursin

Fra : Niels Boegh

Dato : 14-11-04 21:00

On 2004-11-14 18:48:50 +0100, zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com (Peter
Ursin) said:

> [...]
> til en pdf fil uden at den bliver opdelt i sider?
> Bare een stor side som er lige så lang som udskriften. Kan man det?

Vælg "Toilet Paper" under "Print Setup"

Niels

Seriøst: Det tror jeg ikke, man kan.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-11-04 20:40

Niels Boegh <1nboegh2@3hotmail4.com> wrote:

> Vælg "Toilet Paper" under "Print Setup"
>
> Niels
>
> Seriøst: Det tror jeg ikke, man kan.

Men er der så andre løsninger? Jeg ville gerne scanne Bayeux-tapetet i
mindre stykker fra en bog, sætte stykkerne sammen og vise dem som én
lang strimmel, man kunne scrolle sidelæns igennem. Altså ikke som film
og ikke som en serie enkelte dias. Men så skulle man skulle man altså
kunne vælge en papirstørrelse, der i cm hedder noget i retning af
10x200.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Storm

Dato : 15-11-04 21:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> mindre stykker fra en bog, sætte stykkerne sammen og vise dem som én
> lang strimmel, man kunne scrolle sidelæns igennem. Altså ikke som film

Mit digi camera har software der kan samle billeder: Canon "PhotoStitch"
Jeg kan ikke lige se om det har format begrænsninger. Det bliver
ihvertfald tungt hvis du ikke sørger for at optimere dine billeder til
formålet først.

Der findes også script der kan fungere som du ønsker det når det
afspilles i en browser, er det sådan noget du ønsker?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-11-04 23:22

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Der findes også script der kan fungere som du ønsker det når det
> afspilles i en browser, er det sådan noget du ønsker?

Ja. Nu var det jo ikke mig, der begyndte tråden. Men spørgsmålet fik mig
til at tænke på en opgave, som jeg tidligere forgæves har stillet mig
selv, der måske svarer til det, som Peter Ursin efterlyser. Det behøver
ikke nødvendigvis at være pdf. Spørgsmålet er, hvordan man kan
præsentere en frise ved at scrolle på skærmen.

Man må begynde med at fotografere eller scanne emnet i passende stykker.
Mon man så kan samle i Photoshop og her udvide canvas successivt
efterhånden som man sætter flere dele ind fra venstre mod højre, sålænge
man lyster? Photoshop Elements 2.0 stopper ved en max.bredde på 529,16
cm, kan jeg konstaterere.
Og så er spørgsmålet om, om produktet kan konverteres til pdf? Eller
browser?
Billederne behøver ikkevære i så tung opløsning, hvis de kun er til
skærmvisning?
Så skal browseren sættes til at scrolle sidelæns. Men så kan man jo bare
blive i Photoshop.
Hvad med Graphic Converter? - Hvad hedder det i den danske version, når
man ændrer canvas-størrelse?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-11-04 00:35

> [...]

> Mon man så kan samle i Photoshop og her udvide canvas successivt
> efterhånden som man sætter flere dele ind fra venstre mod højre, sålænge

Ja, uden problemer.
Scan evt. ind med en smule overlap og skær rent i Photoshop
efterfølgende.

> Photoshop Elements 2.0 stopper ved en max.bredde på 529,16
> cm, kan jeg konstaterere.

Photoshop anvender reelt pixels og begrænsningen er 30.000.
Dit cm mål er afhængig af din valgte opløsning.

> Og så er spørgsmålet om, om produktet kan konverteres til pdf? Eller
> browser?

Photoshop kan arkivere direkte som PDF.

> Billederne behøver ikkevære i så tung opløsning, hvis de kun er til
> skærmvisning?

72 DPI.

> Hvad med Graphic Converter? - Hvad hedder det i den danske version, når
> man ændrer canvas-størrelse?

Lærredstørrelse!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-11-04 09:55

[snip]

> Lærredstørrelse!

Lærredsstørrelse (!!)

Er du synsk Preben, eller hvad ? Denne funktion vil først være at finde
i den kommende version 5.3.1 af GraphicConverter.

Indtil videre kan det lade sig gøre at anvende kommandoen i menuen
Billlede -> Billedstørrelse -> Tilføj/Fjern margen
til at øge lærredsstørrelsen.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-11-04 22:52

> [...]
> efterfølgende.

> Photoshop anvender reelt pixels og begrænsningen er 30.000.
> Dit cm mål er afhængig af din valgte opløsning.

Desværre er der lidt travlt for tiden. Men jeg glæder mig til at prøve
at følge de ideer, der har udviklet sig i tråden. Bayeux-projektet har
jeg drømt om til min historieundervisning i folkeskolen. Hvis det
lykkes, skal jeg huske at tilbyde det til erhvervelse her, hvor så mange
kultiverede mennesker mødes.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-11-04 21:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men er der så andre løsninger?

Jamen for f... da. Min løsning andetsteds i denne tråd duer sgu da.

"I Pagesetup vælger du Settings/Custompapersize og laver en ny
brugerdefineret sidestørrelse".

Thats it

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Storm

Dato : 15-11-04 21:54

> Jamen for f... da. Min løsning andetsteds i denne tråd duer sgu da.
>
> "I Pagesetup vælger du Settings/Custompapersize og laver en ny
> brugerdefineret sidestørrelse".

Jamen Preben, så skal man da vide hvor lang den er, eller lave den _for_
lang og så beskære.
Jeg forstår ønsket som et ønske om at pdf'en skabes så lang som nu
indholdet berettiger, f.eks. tilfældigt udtræk fra en database eller
lignende.

Hvis jeg prøver at sætte 70 lorem ipsum afsnit ind i en text fil og så
generere en pdf er jeg nødt til først at vælge en sidehøjde på 3 meter
og så beskære.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-11-04 22:13

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jamen Preben, så skal man da vide hvor lang den er, eller lave den _for_
> lang og så beskære.

Enig.
Eller som du selv foreslår, beskære efterfølgende. Hvilker selv
Billedfremviser kan klare.

> [...]
>
> Hvis jeg prøver at sætte 70 lorem ipsum afsnit ind i en text fil og så
> generere en pdf er jeg nødt til først at vælge en sidehøjde på 3 meter

Det er naturligvis svært at gætte omfanget på et rent tekstdokument, men
Ove Steen Smidt spurgte om muligheden i forbindelse med indscannet
materiale.
I det tilfælde er det vel bare gange antal scan med bredden på
scanningen og derefter lave et brugerstørrelsedokument på dette mål.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Storm

Dato : 15-11-04 22:28

> Det er naturligvis svært at gætte omfanget på et rent tekstdokument, men
> Ove Steen Smidt spurgte om muligheden i forbindelse med indscannet
> materiale.

Ove ville vist ikke specielt lave pdf men samle Bayeux-tapetet til en
kæmpe lang frise som kunne scrolles på skærm - det kunne vist være
hvilket som helst let tilgængeligt fil-format.

> I det tilfælde er det vel bare gange antal scan med bredden på
> scanningen og derefter lave et brugerstørrelsedokument på dette mål.

Ja, stuntet her er nok nærmest at finde softwaren der bedst samler
tapeterne og ikke har en fysisk begrænsning. Har PhotoShop en dokument
størrelse begrænsning - jeg kender den ikke lige på raden.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-11-04 00:35

> [...]

> kæmpe lang frise som kunne scrolles på skærm - det kunne vist være
> hvilket som helst let tilgængeligt fil-format.

Men tråden startede og er om str. på PDF, hvilket vel også er det p.t.
mest tilgængelige format.

> Ja, stuntet her er nok nærmest at finde softwaren der bedst samler
> tapeterne og ikke har en fysisk begrænsning. Har PhotoShop en dokument
> størrelse begrænsning - jeg kender den ikke lige på raden.

Photoshops begrænsning er på 30.000 pixels, hvilket for et dokument til
skærmvisning i 72 DPI betyder en maks. bredde på 1058 cm.
Det er godt nok noget af et vertikal scroll - 10 meter

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-11-04 23:32

> Jamen for f... da. Min løsning andetsteds i denne tråd duer sgu da.
>
> "I Pagesetup vælger du Settings/Custompapersize og laver en ny
> [...]

Så rolig nu. Man må jo være forsigtig, når andre kommer med forslag for
sjov. Jeg har prøvet at oprette et format, der er 10 meter langt. Og det
kan man tilsyneladende godt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-11-04 00:35

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Så rolig nu. Man må jo være forsigtig, når andre kommer med forslag for
> sjov.

OK. Mit var nu ikke for sjov, men ramme alvor.
Undrede mig bare over den videregående løse snak, når jeg havde givet et
konkret tip.

> Jeg har prøvet at oprette et format, der er 10 meter langt. Og det
> kan man tilsyneladende godt.

Nemmerlig. Eller 100 meter for den sags skyld.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-11-04 22:31

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Photoshops begrænsning er på 30.000 pixels,

Fra og med Photoshop CS er det 300.000 x 300.000 pixels.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-11-04 21:20

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> til en pdf fil uden at den bliver opdelt i sider?
> Bare een stor side som er lige så lang som udskriften. Kan man det?

I Pagesetup vælger du Settings/Custompapersize og laver en ny laaaaaaang
side

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Peter Ursin

Dato : 16-11-04 21:40

> I Pagesetup vælger du Settings/Custompapersize og laver en ny laaaaaaang
> side
>
> /Preben
Nu dukkede der også nogle andre spørgsmål op i denne tråd, men for mit
eget vedkommende vil jeg sige at ovenstående var alt hvad jeg
efterlyste. Virker fint, og med en hurtig beskæring efterfølgende ku'
det ikke være bedre. Faktisk utroligt hvor simpel løsningen egentllig
var når jeg tænker over det bagefter

mvh
Peter