SCSI disk vil ikke mere...?!?
Fra : Thomas

Dato : 17-05-01 11:56

I en gammel PowerMac 7600/132 har vi en 4 GB SCSI disk siddende. Nu kan vi
ikke længere se den på skrivbordet, og når vi prøver at mounte den med en
utility, kan denne godt se disken, men den siger den er "Not a Macintosh
disk".

Er det muligt at redde de data der ligger på disken? Den var delt op i 2
partitioner. Vi har prøvet med Norton, men den kan ikke lave noget på
disken, når den ikke kan se den

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-01 12:37

In article <l7OM6.98857$sP6.5568099@news3.aus1.giganews.com>,
"Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

> Er det muligt at redde de data der ligger på disken?

Hvis i har FileSaver installeret stiger chancerne. Hvad er det for en
slags data i skal have reddet?

> Vi har prøvet med Norton, men den kan ikke lave noget på
> disken, når den ikke kan se den

Prøv med "Add missing disks" og se om den så ikke kan finde dine
partitioner.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-01 14:35

Hej Thomas

Thomas wrote:

> [...]
> utility, kan denne godt se disken, men den siger den er "Not a Macintosh

Åbn NDD, gå til 'Disks'->'Show Missing Disks', så burde den dukke op i NDD
vinduet. DEt, der formentlig er sket, er, at der er opstået en fejl i Master
Directory Block' (MDB), der medfører, at disken ikke kan ses eller mountes.

Du kan også prøve med Diskværktøj. Dér vil du altid kunne se de diske, der er
installerede. Gå til 'Funktioner' og vælg 'Åbn Enhed'. Bagefter vælger du
ligeledes fra funktioner 'Opdater Driver'. Det er endda muligt, det er nok.

> Er det muligt at redde de data der ligger på disken? Den var delt op i 2
> partitioner. Vi har prøvet med Norton, men den kan ikke lave noget på
> disken, når den ikke kan se den

Det burde være muligt, hvis du følger ovenstående, men yderligere bør du
bruge DiskWarrior fra Alsoft til at lægge en hel ny diskstruktur - 'directory
file'.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Thomas

Dato : 18-05-01 11:32

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Det virker ikke

[...]

Det virker heller ikke Jeg kan se den, men kan ikke aktivere den (er
bare et gråt felt i menuen, som man ikke kan klikke på).

Med en mount utility der hedder Lido 7, kan man godt se disken, men eneste
mulighed man har at formattere den, og det har jeg ikke lyst til.

Dataene der ligger på disken er Quark dokumenter og billeder.

Fra : Gunleik Groven

Dato : 20-05-01 20:31

<flash4@it.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det muligt at redde de data der ligger på disken? Den var delt op i 2
> partitioner. Vi har prøvet med Norton, men den kan ikke lave noget på

Dette har jeg også sett på min 7600 etter at jeg av forskjellige (USB)
årsaker oppgraderte fra 8.1 til 9.1.

Disken mountes dog fint i 8.1 fremdeles. Dette på tross av at jeg har
oppdatert drivere etc.

SCSIProbe er en fin freeware greie til å mounte SCSI-disker
etterskuddsvis, du finner den på: http://www.versiontracker.com

Ellers er DiskWarrior uovertruffen til å gjenoppbygge disk'er

Etter den erfaring jeg har er FileSaver=Masser av krøll

Kjør heller gjevnlig DiskWarrior og Norton Disk Doktor (om nødvendig) i
den rekkefølgen, og sørg for å de-fragmentere disk'en gjevnlig om du
jobber med store filer (Speed disk etc.) Avslutt enhver opprydnings
session med DiskWarrior og resultatet er som oftest langt mellom
crash'ene!

Lykke til

Gunleik (som ikke har noe med AlSoft å gjøre)