Trafikken i Dk
Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 14-11-04 16:35

Efter at jeg er begyndt at køre 60000km+ om året er min harme over folk
blevet større og større, her en nogle af de ting der pisser mig af.

1: Folk fatter ikke at Tågelyset ikke skal ære tændt konstant, især ikke med
flere watt i end normalt,

2: 100W pære i forlygterne, det er ikke lovligt og skide træls at se på, og
nej det hjælper ikke at de er justeret rigtig og nye lygte glas og alt det
andet pladder, kan man ikke se om aften med normalt lys skal man gå til
øjenlæge!!!!

3: Folk der ikke vil blinke på motorvejen når de skifter bane og folk der
tror at fordi de blinker er der plads til dem, jeg var nær blevet kørt af
vejen i mandags af en tumpe fordi han mente at der plads. Og så kommer der
dem som ikke il bruge deres katastrofeblink, hvorfor har jeg ingen ide om!!!

4: folk der mener at det er deres ret at ligge i Venstrevejbane og snorksove
selv om der er masser af plads i højre.

5: Folk der køre over for rødt, dette er åbenbart særlig udbredt i KBH, folk
må jeg være dumme som snot når man finder på sådan noget.

6: Dem der mener at det er helt iorden ikke at holde afstand især på
motorvejen, der er ikke noget være end ligge med en tumpe helt i røen på en.
Og så er der den type som skal overhale indenom selv om man kan se at der
2-3km fremme er et uheld eller ej arbejde og så lige skal mase sig ind.

Jeg kunne blive ved, folk tænker kun på sig selv de er skide ligeglade med
andre til stor gene for alle.

Nå jeg skulle bare lige have afløb for lige galde :0)

Fra : Lars G

Dato : 14-11-04 16:50

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Og så er der den type som skal overhale indenom selv om man kan se at der
> 2-3km fremme er et uheld eller ej arbejde og så lige skal mase sig ind.

Hov hvem er det der "sover" i Venstrevejbane

\Lars

Fra : Cosworth POWER

Dato : 14-11-04 16:59

> Hov hvem er det der "sover" i Venstrevejbane

Enig! Der er sgu en grund til der er to spor - hvis begge spor ikke
anvendes, så bliver køen jo MEGET lang MEGET hurtig! Her er det vist dig
der er den "latterlige" type.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : TDN

Dato : 14-11-04 17:14

> [...]
> andre til stor gene for alle.
>
> Nå jeg skulle bare lige have afløb for lige galde :0)

Fuldstændig enig i det hele.......

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-11-04 17:22

> [...]

> og
> nej det hjælper ikke at de er justeret rigtig og nye lygte glas

Som regel er de af så dårlig kvalitet, at lysudbyttet er det samme som et
par lovlige kvalitets-pærer- men de blænder ad H... til :(.

> 3: Folk der ikke vil blinke på motorvejen når de skifter bane og folk der
> tror at fordi de blinker er der plads til dem,

Værre endnu er folk som ikke bliver færdige med at overhale, de nøjes med at
køre en ½kmt. hurtigere, og ligger ud for v.bagskærm i 14 år+ en sommer, SE
DOG AT KOMME FORBI el. venter I bare på at se bremselyset, så i kan sidde og
fryde jer :(((.

> 4: folk der mener at det er deres ret at ligge i Venstrevejbane og
> snorksove
> selv om der er masser af plads i højre.

Se ovenstående. Hold op med at lege politi, politiet får penge for det ;).

> Og så er der den type som skal overhale indenom selv om man kan se at der
> 2-3km fremme er et uheld eller ej arbejde og så lige skal mase sig ind.

Det er nu svært at praktisere hvis man holder til højre ;).

> Jeg kunne blive ved, folk tænker kun på sig selv de er skide ligeglade med
> andre til stor gene for alle.

enig.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-11-04 17:33

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen@mail.dk> skrev :

>Efter at jeg er begyndt at køre 60000km+ om året er min harme over folk
>blevet større og større,

Ihh du milde ;)

>1: Folk fatter ikke at Tågelyset ikke skal ære tændt konstant, især ikke med
>flere watt i end normalt,

Problemet er ikke det, men at folk ikke ved hvordan det bør anvendes

>3: Folk der ikke vil blinke på motorvejen når de skifter bane og folk der
>tror at fordi de blinker er der plads til dem, jeg var nær blevet kørt af
>vejen i mandags af en tumpe fordi han mente at der plads.

Den der blinkeregel har jeg nu ikke helt fanget fidusen til - hvad
skal den gavne ?

<sarkasme>
Man orienterer sig vel inden man skifter vognbane, og da vi jo ikke må
genere hinanden derude, skifter vi jo ikke vognbane for at genere ,
og da vi jo kun skifter vognbane, når vi ikke generer andre, er del
vel strangt taget ligemeget med det der blinkeri ?
</sarkasme>

>Og så kommer der dem som ikke vil bruge deres katastrofeblink, hvorfor har
>jeg ingen ide om!!!

<mer_sarkasme>

Hvis det virkeligt (på en motorvej) er nødvendigt at informere bagved
kørende om noget , de selv kan konstatere ved at glo ud af deres
forrude ..... så er der noget elemæntært galt med folks
køre-færdigheder, eller evne til at se

Vi kan så prøve at definere "uventet kødannelse" , som der står -
well - daglige brugere af f.eks KøgeBugt, må da skrige sin bagdel i
laser - der er det sgu'tte uventet , man bliver jo nærmest forbavset
hvis der ikke er den vanlige prop

</mer_sarkasme>

emnet "mer_sarkasme" har jeg iøvrigt haft en lille disputs med en
æggeskal om - han tabte ;)

>4: folk der mener at det er deres ret at ligge i Venstrevejbane og snorksove
>selv om der er masser af plads i højre.

Se - det gider jeg vist egentligt ikke hidse mig op over mere - jeg er
da glad for at jeg fra Ølby Frakørslen kan sætte "fartpiloten på 90,
og trille hele vejen til Vallensbæk, uden der ligger fjolser i vejen
for mig ;)

>5: Folk der køre over for rødt, dette er åbenbart særlig udbredt i KBH, folk
>må jeg være dumme som snot når man finder på sådan noget.

Enig - men snot har en udvej - det har de tossede kegler jo ikke

> [...]
>Og så er der den type som skal overhale indenom selv om man kan se at der
>2-3km fremme er et uheld eller ej arbejde og så lige skal mase sig ind.

Øehhh - hvordan er det nu lige folk kan overhale dig indenom ?

>Jeg kunne blive ved, folk tænker kun på sig selv de er skide ligeglade med
>andre til stor gene for alle.

Det er jo det børnene lærer - frem med motorsaven, og pisse være med
alle andre : Jeg - mig - ingen ved siden af eller foran ;(

>Nå jeg skulle bare lige have afløb for lige galde :0)

Bøvs ! og velbekomme

alt andet lige er det jo bedre at lukke galden ud herinde ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : TDN

Dato : 14-11-04 18:30

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse >

> [...]
> køre-færdigheder, eller evne til at se
>

> Bøvs ! og velbekomme
>
> alt andet lige er det jo bedre at lukke galden ud herinde ;)

Interessant, de regler du ikke kan se fidusen i bliver de så ikke overholdt
???

Hvis nej, så er du passer du fint ind i den gruppe som jeg mener er de
værste til ikke at overholde disse og andre færdselsregler.

Min statistik som daglig bruger af motorvejen siger at den absolut største
gruppe af bilister der ikke:

-orienterer sig før de skifter vognbane
-giver signal ved vognbane skift
-bruger evigheder på at overstå overhalinger
-ved tilfletninger giver plads/fletter (de kigger stift ud i luften selvom
der er plads i venstre vognbane til at give plads)
-bruger katastrofeblink
- o.s.v.

er middelaldrene mænd (der efter eget udsagn har kørt millioner af km. uden
uheld) der tolker færdelsreglerne efter egen lyst og der sgu ingen der skal
belære dem og det er alle de andre der er dårlige bilister og fartbøller....

Er der nogen der har iagtaget det samme ??

Mvh
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-11-04 19:55

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev :

>Interessant, de regler du ikke kan se fidusen i bliver de så ikke overholdt
>???

Hvis vi snakker om at blinke på en ellers tom motorvej, eller fordi
jeg er ved at indhente bilen foran, og der ikke kører nogen i banen
til højre for min - så har du ganske ret - så blinker jeg ikke.

Hvis man om morgenen er tre vognbanefulde biler, der alle som en,
nedsætter farten, fordi vi har nået endnu en prop foran os - korrekt
gættet - så bruger jeg ikke havariblinket

Hvem tror du selv få glæde af at 3 biler side om side blinker ?

>Hvis nej, så er du passer du fint ind i den gruppe som jeg mener er de
>værste til ikke at overholde disse og andre færdselsregler.

Se - nu kommer dit "nej" nok lidt til at kede sig, for det øjeblik,
jeg mener det kan være til hjælp for andre (Jeg gentager: til hjælp) -
så kan jeg sagtens bruge blinket, men kun da

Jeg vil ikke deltage i det der "ulven kommer" cirkus

Det var sådan set også det jeg indprentede førnævnte æggeskal - Hvs
han virkeligt mente, at *jeg* skulle hjælpe ham, med mit havariblink -
til at gøre ham opmærksom på noget, han med sine egen øjne kunne se
(i dette tilfælde hen over taget af min bil) - så synes jeg da
endeligt han skulle bruge hans, min, og en dommers tid i retten, på at
prøve den af

Blinklys reglen er god nok - hvis der *er* fare på færde.

> [...]

>belære dem og det er alle de andre der er dårlige bilister og fartbøller....

Min statistisk siger - efter over 25 år på vejene, at der er et helt
andet problem på vejene, der er langt farligere end det du har
konstateret, nemlig at folk kun opfatter hvad der forgår i deres egen
intimsfære - og at alle andre, uden undtagelse , bare er nogen der er
i vejen for dem.

Det gælder unge, som gamle - alle over en bred kam

Folk tager ganske enkelt ikke hensyn til hinanden

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 15-11-04 10:14

jan@fedtegreven.dk wrote:
> [...]
> gættet - så bruger jeg ikke havariblinket
>
> Hvem tror du selv få glæde af at 3 biler side om side blinker ?

Det får du såmænd selv glæde af.
Tænk på at dit havariblink måske lige har vækket den søvnige
lastbil-chauffør som kører lige bag ved dig, og at han derfor når at
bremse!!
Du ville jo nok ønske at du havde brugt blinket når 40 tons kommer tromlende
hen over dig og din bil.

Men jeg kan forstå på dine holdninger at du også er en af dem, der kun vil
overholde reglerne når du synes de er i orden,, suk

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 15:46

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev :

>Det får du såmænd selv glæde af.

Overhovedet ikke - jeg har jo forlængst set den kø, og holder derfor
passende afstand til dem foran, og øje med dem bagfra.

>Tænk på at dit havariblink måske lige har vækket den søvnige
>lastbil-chauffør som kører lige bag ved dig, og at han derfor når at
>bremse!!

Når en sådan kegle overser en skiltevogn med en hel del mere blinken,
end mine 2 blinklygter, køber jeg ikke den der forklaring.

>Du ville jo nok ønske at du havde brugt blinket når 40 tons kommer tromlende
>hen over dig og din bil.

Narjjjjj du - hvis jeg ser en lastbil bagved, der nærmer sig i en
fart, der indikeret at fjolset studerer indersiden af øjenlågene, så
kan jeg nemt hitte ud i nødsporet

>Men jeg kan forstå på dine holdninger at du også er en af dem, der kun vil
>overholde reglerne når du synes de er i orden,, suk

Du forstår vist ikke helt det jeg skriver ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henning

Dato : 15-11-04 16:31

On Mon, 15 Nov 2004 15:46:01 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Overhovedet ikke - jeg har jo forlængst set den kø, og holder derfor
>passende afstand til dem foran, og øje med dem bagfra.

Du kører ikke ret meget i mydlretidstrafik? Kører du bare en enkelt
morgen fra Helsingør mod København vil du flere gange blive vækket af
at farten pludselig falder fra 110 til 30 - men 30 er jo ikke en kø,
folk holder ikke stille eller hvad? Kigger du tre-fem biler frem kan
du ikke se om der køres 110 eller 30.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 17:00

Henning <nomail@all.invalid> skrev :

>Du kører ikke ret meget i mydlretidstrafik?

Dit ? er vist noget malplaceret - jeg hører til de daglige brugere af
Køgebugt morgen/aften, så jeg tror nu nok jeg kender til myldertid

>Kører du bare en enkelt morgen fra Helsingør mod København vil du
>flere gange blive vækket af at farten pludselig falder fra 110 til 30

Hvori består forskellen - rent bortset fra den ekstra bane på bugten

(det samme sker på Holbækmotorvejen, mellem Roskilde og Fløng/Tåstrup)

> - men 30 er jo ikke en kø, folk holder ikke stille eller hvad? Kigger
>du tre-fem biler frem kan du ikke se om der køres 110 eller 30.

Jeg mener at kende mine øjne lidt bedre end du tror at gøre, jeg kan
sgu' sagtens se hvordan der køres.

Vejen er ikke just snorlige, og man skal sgu' være mere end blind, og
trafikanalfabet, hvis man ikke kan vurdere farten lidt længere fremme

Hvad får dig til at mene at en dynge biler der kører 30 ikke er en kø
?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-04 19:25

Anders Thorup wrote:

> [...]
> bremse!!
> Du ville jo nok ønske at du havde brugt blinket når 40 tons kommer tromlende

Hvis en lastvognschaffut snorker nok til at overse en hel kø af
biler med bremselysene tændt, han kan se pænt langt frem
deroppefra, så er det sgutte mine to små orange pærer der gør
forskellen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-11-04 11:06

Thomas Strandtoft wrote:
> Hvis en lastvognschaffut snorker nok til at overse en hel kø af
> biler med bremselysene tændt, han kan se pænt langt frem
> deroppefra, så er det sgutte mine to små orange pærer der gør
> forskellen..

Nu fanger blink altså nemmere opmærksomheden end konstant lys gør!!!
Og katastrofe-blink ved folk betyder at der er noget galt,, hvorimod et
bremselys blot gør opmærksom på at der er en eller anden der "måske" lige
skulle skrubbe 10km/t af farten. Når de så opdager at bilen foran måske
holder stille er det måske for sent!

IMHO er det grænsende til idioti ikke at bruge katastrofeblinket når loven
påkræver det, og det måske kan ende med at redde dit liv.

Men Rasmus Modsat lever åbenbart stadig i bedste velgående hos mange
mennesker

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-11-04 16:29

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev :

>Nu fanger blink altså nemmere opmærksomheden end konstant lys gør!!!

Ihhh ja - det ser vi jo hver gang folk pløjer ind i skiltevognene ved
diverse vejarbejder...........

>Og katastrofe-blink ved folk betyder at der er noget galt,,

Næehh - at der er kø, betyder ikke nødvendigtvis der er noget galt,
men at trafikken er gået i prop

>hvorimod et bremselys blot gør opmærksom på at der er en eller anden der "måske" lige
>skulle skrubbe 10km/t af farten.

Eller også bremser man kraftigt op, fordi bilen foran gør

Jeg foretrækker sgu' ærligttalt at folk kymrer sig om at håndtere
situationen, fremfor at spilde tid på at fumle efter en knap

>IMHO er det grænsende til idioti ikke at bruge katastrofeblinket når loven
>påkræver det, og det måske kan ende med at redde dit liv.

Din mening !

>Men Rasmus Modsat lever åbenbart stadig i bedste velgående hos mange
>mennesker

Og tåbeligheder lever skam også fint sine steder

Hvor tit taler du iøvrigt i mobiltelefon under kørslen ?

(ifald du gør)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-11-04 00:18

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Ihhh ja - det ser vi jo hver gang folk pløjer ind i skiltevognene ved
> diverse vejarbejder...........

Det sker,, men tallet var nok væsentligt højere hvis de bare var markeret
med en rød lampe!!!

> Næehh - at der er kø, betyder ikke nødvendigtvis der er noget galt,
> men at trafikken er gået i prop

Ja, netop,, du sagde det selv at det bruges også når trafikken er gået
i prop

> Eller også bremser man kraftigt op, fordi bilen foran gør

Derfor indsatte jeg også et måske!

> Jeg foretrækker sgu' ærligttalt at folk kymrer sig om at håndtere
> situationen, fremfor at spilde tid på at fumle efter en knap

Enig,, men det fritager stadig ikke nogen for at undlade at bruge den.
Sitiuationen skal selvfølgelig håndteres så man ikke køre galt,, og så kan
man tænde for blinket bagefter...

> Din mening !

Jeg er sikkert ikke alene om at mene sådan

> Og tåbeligheder lever skam også fint sine steder

Ja, nu du siger det

> Hvor tit taler du iøvrigt i mobiltelefon under kørslen ?
>
> (ifald du gør)

Jeg kan ikke lige se hvad det har med diskutionen at gøre.
At nogen snakker i mobil i trafikken retfærdiggøre ikke at gøre noget andet
dumt.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-11-04 21:01

>Det sker,, men tallet var nok væsentligt højere hvis de bare var markeret
>med en rød lampe!!!

Jeg tror det ikke - grundlementet er den maglende opmærksomhed

Inden skiltevognen, plejer der at være nogle skilte, hvor man markerer
en lavere fart - *det* i sig selv, burde jo få folk op på stikkerne ~
altså noget unormalt er under opsejling

>Ja, netop,, du sagde det selv at det bruges også når trafikken er gået
>i prop

Vi kan kalde det mange ting.

>Enig,, men det fritager stadig ikke nogen for at undlade at bruge den.
>Sitiuationen skal selvfølgelig håndteres så man ikke køre galt,, og så kan
>man tænde for blinket bagefter...

Så er det i værste allerede forsent, fordi skvadderkålet bagved er
banket op i måsen på en.....

>Ja, nu du siger det

Ja ;) Tåbeligheder er i mine øjne at fare løs derude, uden at have
føling med hvad der foregår - *det* er et langt større problem på
vejene, end om nogle ikke "får brugt" blinklyset

>Jeg kan ikke lige se hvad det har med diskutionen at gøre.

Det har faktisk en del med det at gøre - hvis du holder telefonen i
den ene hånd, og den anden på rattet, så har du jo et problem, med
mindre "slangen" kan nå knappen til havariblinket ;)

Ok - det *var* et sidespring - igen relateret til det med at
koncentrere sig under kørslen

>At nogen snakker i mobil i trafikken retfærdiggøre ikke at gøre noget andet
>dumt.

det er der jo ikke noget der gør

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 14:03

Anders Thorup wrote:

> IMHO er det grænsende til idioti ikke at bruge katastrofeblinket når loven
> påkræver det, og det måske kan ende med at redde dit liv.

...og i mine øjne er det idioti at udstede kørekort til
lastvognschauffører (og andre), der ikke magter at orientere sig
fremad og se at rækken af biler foran sætter farten ned.. Det
næste bliver vel noget med at man noterer sig den bagvedkørendes
mobilnummer, så kan man lave noget der minder om en rundvisning i
turistbus: "..og hvis jeg må henlede Deres opmærksomhed på
forruden, så vil de bemærke at trafikken er gået i stå.."

"Nyhedsværdien" i et par blinkende blinklys må være stærkt
begrænset for en chauffør der allerede kigger ud af forruden.
Chauffører der ikke kigger ud af forruden er under alle
omstændigheder udenfor rækkevidde..

For mig at se ligger problemet i at alt for mange bremser i tide
og utide på motorvejen. Selvfølgelig skal man bremse hvis der
reelt set er noget at bremse for, men alt for mange gange vidner
bremselysene om folks dårlige kørestil. For mig er det en
falliterklæring at bruge bremsen på motorvejene, hvis man holder
sig orienteret er det temmeligt let at styre det hele ved hjælp af
gassen og løbende afpasse farten efter de bilister man befinder
sig blandt. Bremselys ser man tit brugt af folk der kommer farende
med fuld skrue og slet ikke kan forudse at de "pludselig"
indhenter en bil der ikke når at trække til højre, eller af folk
der "pludselig" opdager at de har lukket sig selv inde bag en
lastbil/campingvogn. Begge typer har efter min mening haft masser
af tid til at løse problemet, men vælger at gøre ingenting indtil
det nærmest er for sent. Tilsæt så en solid dosis af folk der ikke
magter at holde bremseafstand og derfor hugger til bremsen i tide
og utide og der er et kaos af blinkende bremselys, nogle man
bliver nødt til at reagere på og andre hvor folk bare bremser let
og fortsætter med stortset uændret fart.

Hvis nu folk lærte at se lidt længere frem end til egen
kølerhjelm, så ville bremselys efterhånden genvinde sin "status"
som noget der tændte når folk rent faktisk satte farten væsentligt
ned, og ikke som nu, hvor det nogle gange betyder "Stands for
pokker!!" og andre gange "Jeg har lige brug for at barbere 2 km/t
af min hastighed".. Det kan vel ikke være rigtigt at vi skal ud i
at det bliver katastrofeblink der betyder "Stands for pokker!!" og
ikke de sædvanlige røde lamper??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 14:10

On Wed, 17 Nov 2004 14:02:30 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

<en masse fornuftigt om brugen af bremser på motorveje>
SUBSCRIBE
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : phk

Dato : 12-02-05 17:50

> [...]
> (i dette tilfælde hen over taget af min bil) - så synes jeg da
> endeligt han skulle bruge hans, min, og en dommers tid i retten, på at

Jeg kørte ind bag i en kø den anden dag på E45. Der var ikke en der brugte
haveriblink (undtagen mig). Køen sneglede sig afsted med 30-40 stykker i 2
vognbaner.

Hvis bare de andre bilister vidste at

- der er en knap til katastrofeblinket i bilen,
- den kan udemærket betjenes mens man bremser bilen ned i hastighed,
- den kan findes pr. rygrad,
- den skal slukkes igen når man er midt inde i køen

så ville motorvejene blive meget sikrere.

Tyskland (og jeg) har brugt katastrofeblinket i mange år til at advare
bagfrakommende.

Men du begynder nok først at bruge din når en 40 Tonner parkerer i dit
bagagerum fordi du ikke pr. rygrad lige vidste hvor knappen var :)
--
Per, Esbjerg ;)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-04 19:21

TDN wrote:

> Interessant, de regler du ikke kan se fidusen i bliver de så ikke overholdt
> ???

Noget i den stil ja, men det er jeg før fået på puklen for
herinde, så deet..

> Hvis nej, så er du passer du fint ind i den gruppe som jeg mener er de
> værste til ikke at overholde disse og andre færdselsregler.

Øh, ja, det ligger vel i konceptet, at hvis man ikke overholder
alle regler så er man en af de slemme til ikke at overholde
regler?!?

> Min statistik som daglig bruger af motorvejen siger at den absolut største
> gruppe af bilister der ikke:

Jeg ved ikke hvordan jeg kommer til at matche dine fordomme, men
du får lige mine bud på nedenstående:

> -orienterer sig før de skifter vognbane

Det gør jeg helt konsekvent. Jeg bruger også mine spejle til
generelt at holde øje med hvad der sker bagude.

> -giver signal ved vognbane skift

Det gider jeg ikke, for hvis ikke der er plads nok til at jeg kan
smutte ud uden at genere andre, så bliver jeg på min plads. Er der
derimod plads til at ingen behøver hverken lette på gassen eller
på anden måde reagere på mit vognbaneskift, hvad er så problemet i
at jeg ikke blinker?

> -bruger evigheder på at overstå overhalinger

På landevejen er det pind ned og fuld hammer.. Livet er for kort
til lange overhalinger.. På motorvejen giver jeg den gas hvis jeg
er ved at blive indhentet mens jeg overhaler.

> -ved tilfletninger giver plads/fletter (de kigger stift ud i luften selvom
> der er plads i venstre vognbane til at give plads)

Den er jeg også med på. Samtidigt er jeg typen der trækker en bane
ud hvis jeg kan se andre har brug for pladsen, fx. hvis der er en
anden bil på vej på ned af en tilkørselsrampe..

> -bruger katastrofeblink

Hvad er pointen med det, hvis folk ikke fatter beskeden fra 50
biler med tændte bremselygter?

> [...]
> belære dem og det er alle de andre der er dårlige bilister og fartbøller....

Jeg er 35 hvis du skal bruge det til statestikken..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-04 19:02

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Den der blinkeregel har jeg nu ikke helt fanget fidusen til - hvad
> skal den gavne ?

Det har jeg heller ikke luret..

> [...]
> og da vi jo kun skifter vognbane, når vi ikke generer andre, er del
> vel strangt taget ligemeget med det der blinkeri ?

Hvori består sarkasmen? Jeg er rørende enig i det der står mellem
markeringerne..

> [...]
> well - daglige brugere af f.eks KøgeBugt, må da skrige sin bagdel i
> laser - der er det sgu'tte uventet , man bliver jo nærmest forbavset

Igen fanger jeg ikke lige hvorfor du mener det er sarkastisk? ..og
endnu en gang er jeg helt enig i hvad der står mellem klammerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 19:39

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Det har jeg heller ikke luret..

Pyehhh....

>Hvori består sarkasmen? Jeg er rørende enig i det der står mellem
>markeringerne..

Sarkasmen består i at man bliver betragtet som idiot af visse andre,
når man ikke blot hovedløst efterlever tåbelige påfund, fra fjolserne
inde på borgen.

Regler der vel at mærke tydeligvist udspringer fra et måske fromt, men
hjernedødt ønske - .... fortsætter!

>Igen fanger jeg ikke lige hvorfor du mener det er sarkastisk? ..og
>endnu en gang er jeg helt enig i hvad der står mellem klammerne..

Tak - og fortsættelsen følger så her :

"Man" tror man med regler, og jeg skal komme efter dig, kan ændre
noget i folks adfærd, fremfor at begynde at gruble lidt over hvorfor
folk gør som folk gør, og så prøve at tage højde for det.

Hvis ikke folk kan lære af det de ser ud af deres rude, så lær dem det
for pokker, istedet for flere tåbelige regelsæt

Brug for hulen da nogle af de remedier der findes spot's i
dummekassenb eksempelvis - den kan andet end at vise raketprinsen i
fuld firspring

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-11-04 21:42

> [...]
>
> Hvis ikke folk kan lære af det de ser ud af deres rude, så lær dem det
> for pokker, istedet for flere tåbelige regelsæt

Hvis ovenstående skulle tages til efterretnin, så skulle alle veje i DK have
godt 5millioner spor.
Så kunne alle være ligeglade med hinanden.
Det er jo der humlen trykker.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 21:57

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Hvis ovenstående skulle tages til efterretnin, så skulle alle veje i DK have
>godt 5millioner spor.
>Så kunne alle være ligeglade med hinanden.
>Det er jo der humlen trykker.

Nope - et af de værste punkter er at folk kun tænker på sig selv, og
skider på andre - man er sig selv nærmest

der sker jo det på vejene, som mange andre steder, folk vil frem i
verden, og alle andre må bare vige pladsen, koste hvad det vil

det er sådanne ting, man skal ændre på.

Tænk hvis man virkeligt begyndte at hapse de skiderikker, der glemmer
de fornemmeste paragraffer i færdselsloven - så skal man bare se et
attitudeskifte derude......

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : phk

Dato : 12-02-05 18:24

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Sarkasmen består i at man bliver betragtet som idiot af visse andre,
> når man ikke blot hovedløst efterlever tåbelige påfund, fra fjolserne
> inde på borgen.

Tåbelige påfund, som endda redder liv, biler og mange pårørende fra
skrammer. Skam på den borg!

> Regler der vel at mærke tydeligvist udspringer fra et måske fromt, men
> hjernedødt ønske - .... fortsætter!

Man skal være opmærksom på trafikken. Fint - så er det jo ikke nødvendigt
med bremselys! Med nøjagtig samme argument du giver for ikke at bruge
katastrofeblink når man kører op i en kø på motorvejen, med samme argument
kunne man fjerne bremselyset fra alverdens biler.

Hvad mon der er mest sikker?

Netop. Bremselys væk!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-02-05 23:04

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>Tåbelige påfund, som endda redder liv, biler og mange pårørende fra
>skrammer. Skam på den borg!

Tror du på at det krav om at bruge havariblinket har reddet et eneste
liv ?

Tror du på det hindrer en lastbil (eksempelvis) fra at køre henover et
par personbiler, når folk kan præstere at overse f.eks vejarbejdernes
temmeligt tydelige skiltevogne ?

Jeg tillader mig høfligst at tvivle

(og jeg gider da ikke rippe op i stænklap sagen)

>Hvad mon der er mest sikker?

At folk dybest set lærer at koncentrere sig om deres opgave - så nemt
er det faktiskt.

>Netop. Bremselys væk!

Det er så din mening - min er at det er temmeligt nemt at se (når man
gider)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 01:50

jan@fedtegreven.dk skrev:

> [...]
> temmeligt tydelige skiltevogne ?
> Jeg tillader mig høfligst at tvivle
> (og jeg gider da ikke rippe op i stænklap sagen)

Der hvor blinket kan have en berettigelse er hvis en vågen bilist
begynder at blinke inden han kommer frem til køen, og dermed gør de
mindre vågne opmærksom på at der er noget galt længere fremme.

At blinke når man først holder i køen giver nok kun mening hvis det er
om natten og rundt i et sving.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-02-05 11:16

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Der hvor blinket kan have en berettigelse er hvis en vågen bilist
>begynder at blinke inden han kommer frem til køen, og dermed gør de
>mindre vågne opmærksom på at der er noget galt længere fremme.

deri har du da ret

mit generelle ankepunkt er at "man overlader forlader sig på at andre
overtager et ansvar"

Jamen han blinkede jo ikke .....

Hvor tit har man ikke hørt den undskyldning, når folk har siddet og
snorksovet, og dermed overset noget forholdsvist åbenlyst ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 14:35

jan@fedtegreven.dk skrev:

> deri har du da ret
> mit generelle ankepunkt er at "man overlader forlader sig på at andre
> overtager et ansvar"
> Jamen han blinkede jo ikke .....

Det er den mest almindelige måde at køre bil på.

> Hvor tit har man ikke hørt den undskyldning, når folk har siddet og
> snorksovet, og dermed overset noget forholdsvist åbenlyst ?

Hvis vi nu fik tingene indrettet så folk rent faktisk skulle vise at de
evnede at køre bil på forsvarlig måde inden de blev sluppet fri i
trafikken, og reglerne blev ændret så de ikke skulle laves efter lavest
mulige fællesnævner, tror jeg mange ting ville kunne opnåes omkring
trafiksikkerhed.

Men så længe det mest afgørende er at alle vælgere helst skal have lov
til at køre bil bliver det ikke bedre.

--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,

Fra : TDN

Dato : 15-11-04 19:29

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Igen fanger jeg ikke lige hvorfor du mener det er sarkastisk? ..og
> endnu en gang er jeg helt enig i hvad der står mellem klammerne..

Jammen i er da dygtige. I sorter i færdelsreglerne efter hvad i synes i
gider overholde uanset andre bag jer måske godt kunne tænke sig at vide om i
skifter vognbane eller kunne tænke sig at få at vide at trafikken er triller
med 30 km/t i overhalingsbanen. Nu er det jo alstå bare sådan at uanset at i
anser jer for at være verdensmestre på vejene er det ikke sikkert dem er bag
jer har det på samme måde og det måske derfor reglerne er lavet og ikke for
at genere jer.

Tag lige og tænk på andre i trafikken stedet for jeres egen tolkning og lyst
til at overholder reglerne. Vi andre er fløjtende ligeglade med hvad i mener
om reglerne, men vi forventer i overholder dem. Sådan er spillereglerne i
samfundet.

Mvh
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 20:07

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev :

>Jammen i er da dygtige.

Kniber det lidt for meget med at holde sig til at gå efter bolden ?

>I sorter i færdelsreglerne efter hvad i synes i gider overholde
>uanset andre bag jer måske godt kunne tænke sig at vide om i
>skifter vognbane

Skal vi lige tage den en gang til ?

Når jeg skifter vognbane, så har jeg orienteret mig bagud, og hvis jeg
mener der er tilstrækkelig plads til at kunne gøre det, så gør jeg
det, og er da hamrende ligeglad med om den bagved kørende først
opdager jeg har skiftet vognbane, når vognbaneskiftet *er* sket

At du måske - som bagved kørende, har et ønske om at blive orienteret
på forhånd, kunne jeg egentligt godt finde på at kalde et tegn på
manglende orienteringsevne i trafikken. Det plejer at være temmeligt
logisk, når folk skifter vognbane - et typisk kendetegn kan være at
den ene bil er ved at indhente den forankørende.

(men OK - det kræver man kan vurdere en bils hastighed - dette vender
vi tilbage til om lidt)

Jeg skriver også ret tydeligt at jeg vægter ting som faremomenter etc.
meget højt, og derfor undrer det mig lidt, at du stadig kører på, som
den lille stampe i skolen, der ikke kan få sin vilje trumfet gennem.

Reglerne er temmeligt nye, og alligevel har trafikken jo fungeret
sådan set rimeligt godt i de sidste 50år, hvor det ikke har været et
kardinalpunkt, at man brugte slige regler. Så hvor vigtige mener du
nu selv de regler er ?

>eller kunne tænke sig at få at vide at trafikken er triller med 30km/t
>i overhalingsbanen.

Og vupti - vi er ved det med at vurdere hastighed

Hvis en trafikant ikke kan vurdere om folk lidt længere kører 30 eller
110 - er du så helt sikker på at vedkommende har nogetsomhelst at gøre
bag et rat ?

Kig ud af ruden ....... Du kan lære en masse om trafik på den måde

Og nej - det er ikke et angreb på dig som person, men den holdning der
lægges for dagen.

> [...]
>verdensmestre på vejene er det ikke sikkert dem er bag jer har det
>på samme måde og det måske derfor reglerne er lavet og ikke for

Igen - lad være med at sætte folk i bås - ingen har udgivet sig for at
være verdensmestre, men folk der lever sit liv på vejene, har nok en
lidt større viden om hvordan tingene foregår, fremfor dem der kun
lejlighedsvist bevæger sig i trafikken

>Tag lige og tænk på andre i trafikken stedet for jeres egen tolkning og lyst
>til at overholder reglerne.

Igen - kan du prøve at forstå med hvad der menes med ord som "vise
hensyn", og "orientere sig", og "ikke være til fare"

Så kan du nok også udlede af teksten at fordi man ikke ser f.eks
blinklysreglen, som noget orakel, er det ikke ensbetydende med noget
ønske om at sætte andres liv på spil

"Vi andre"

Hvem er "vi andre" ?

Jeg kan tale for mig selv, uden hjælp udefra, det kan du vel også ?

>.....er fløjtende ligeglade med hvad i mener om reglerne, men vi forventer
>i overholder dem. Sådan er spillereglerne i samfundet.

Du skal da slet ikke forholde dig til om andre overholder reglerne -
du bør forholde dig til det du ser, og reagere herefter, så kan du
klare dig helskindet gennem trafikken uden buler og knubs, hvis du
blot blindt stoler på regler, er du slemt i knibe

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-11-04 21:17

jan@fedtegreven.dk wrote:

[KLIP regel-relativisme]

> Så kan du nok også udlede af teksten at fordi man ikke ser f.eks
> blinklysreglen, som noget orakel, er det ikke ensbetydende med noget
> ønske om at sætte andres liv på spil

Kan du nu ikke bare blinke, når der nu står skrevet at du skal? Jeg tror
ikke det slider nævneværdigt på din bil, det giver dig nok heller ikke
gigt, det generer formodentlig ikke nogen, dit overlegne overblik over
trafikken bliver vel heller ikke ødelagt af en smule blinken, og i hvert
fald Thomas og jeg bliver så glade når andre blinker ved vognbaneskift.
Please?

Mvh.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 22:04

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev :

>Kan du nu ikke bare blinke, når der nu står skrevet at du skal?

Hvorfor skulle jeg dog det ?

Hvis jeg blinker, så er det når det er en brugbar orientering til
folk, satme (pardon_my_french) ikke bare for at andre kan lulle sig i
søvn derude, og tro at de bare kan nøjes med at kigge efter blinklys,
i stedet for at se hvad der foregår.

Var det i virkeligheden ikke bedre at folk koncentrerer sig noget mere
om deres egen kørsel, fremfor andres ?

>Jeg tror ikke det slider nævneværdigt på din bil

Lige der tager du lidt fejl - jeg har for 10'nde gang loddet den
forbistrede ledning fast på lyskontakten, der tilfældigtvis er sammen
med blinklysarmen - så lige der .... ;)

>.......bliver så glade når andre blinker ved vognbaneskift.

Vil du påstå det hjælper dig til at opdage at bilen foran skifter
bane, og at du slet ikke havde kunnet regne ud, at det gør den nok om
et øjeblik ?

Blink eller ikke blink ..... du kan jo alligevel ikke ændre på det.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : koolberg

Dato : 16-11-04 11:03

> [...]
> folk, satme (pardon_my_french) ikke bare for at andre kan lulle sig i
> søvn derude, og tro at de bare kan nøjes med at kigge efter blinklys,

Normalt syntes jeg du har nogle fornuftige synspunkter og gode
agumenter, men lige her er jeg altså ikke helt enig med dig. Jeg vil
til hver en tid give dig ret i at det er bedre at folk orienterer sig
selv, frem for at forlade sig på sin blinker og så ellers bare trække
ud, MEN lovgivningen er altså for at beskytte de svage, og i denne
forbindelse må det vel så være os der kun lejligheds vis (korte ture
hver dag) kommer på vejene, og jeg vil da ikke sige mig fri for en
enkelt gang eller 2 at have undervuderet en bagfra kommendes
hastighed, og han vil have en lidt større chance for at rede
situationen, når jeg nu viser min hensigt ved at give tegn med
blinkeren. Muligvis derfor loven er som den er, men det fritager så
samtidig også dig for det ansvar det er, at vurderer i hvert enkelt
tilfælde om det er nødvendig at blinke eller ej.

> Var det i virkeligheden ikke bedre at folk koncentrerer sig noget mere
> om deres egen kørsel, fremfor andres ?

Meget enig, men perfekt hvis de samtidig fulgte loven.

> Lige der tager du lidt fejl - jeg har for 10'nde gang loddet den
> forbistrede ledning fast på lyskontakten, der tilfældigtvis er sammen
> med blinklysarmen - så lige der .... ;)

Måske det er det her, problemet egentlig ligger ;)

/koolberg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-11-04 16:58

jesper-k@mail.dk (koolberg) skrev :

>Normalt syntes jeg du har nogle fornuftige synspunkter og gode
>agumenter, men lige her er jeg altså ikke helt enig med dig.

Fair nok - ellers ville det jo også være for kedeligt herind hvis folk
er åhh så enige om alt.

snipper lige nogle fornuftige ord ...

>....Muligvis derfor loven er som den er, men det fritager så
>samtidig også dig for det ansvar det er, at vurderer i hvert enkelt
>tilfælde om det er nødvendig at blinke eller ej.

Hmmmmm..... jeg synes ikke man skal fritage noget ansvar nogen steder
(jeg kan forstå dig) - man skal måske i endnu højre grad få banket ind
i knolden at man har pligter i trafikken, der ikke kan overtages af
andres "pligter" Her at blinke

Folk *må* sgisme lære at det at køre bil, ikke bare er en undskyldning
for at slippe for at gå, men stiller temmeligt store krav, og at man
påtager sig et vel pænt stort ansvar, ikke kun over for sig selv, men
søreme også over for andre

>Måske det er det her, problemet egentlig ligger ;)

Det er jo kun i den ene bil ;)

ledningen er iøvrigt loddet på igen, for Scorpio'en skal til service,
den forb.... ABS strejker sgu' igen

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 13:31

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> folk, satme (pardon_my_french) ikke bare for at andre kan lulle sig i
> søvn derude, og tro at de bare kan nøjes med at kigge efter blinklys,

Jep, det bliver hurtigt til:

1) "Jeg blinkede, ergo har jeg ret til at trække ud" - ses
allerede praktiseret i trafikken.
2) "Jamen jeg så da godt at han var ved at hamre op i lastbilens
bagsmæk, men da han ikke blinkede kom det fuldstændigt bag på mig
at han kunne finde på at trække ud"..

> Var det i virkeligheden ikke bedre at folk koncentrerer sig noget mere
> om deres egen kørsel, fremfor andres ?

Jo.

> Lige der tager du lidt fejl - jeg har for 10'nde gang loddet den
> forbistrede ledning fast på lyskontakten, der tilfældigtvis er sammen
> med blinklysarmen - så lige der .... ;)

Tænk engang, at en elektronikmand som dig ikke magter at lave en
ordentlig lodning der kan holde..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-11-04 21:07

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Jep, det bliver hurtigt til:

>1) "Jeg blinkede, ergo har jeg ret til at trække ud" - ses
>allerede praktiseret i trafikken.

Jep.

>2) "Jamen jeg så da godt at han var ved at hamre op i lastbilens
>bagsmæk, men da han ikke blinkede kom det fuldstændigt bag på mig
>at han kunne finde på at trække ud"..

Det ser vi ...

>Tænk engang, at en elektronikmand som dig ikke magter at lave en
>ordentlig lodning der kan holde..

Jep - måske er det tinnet der ikke kan holde til varmen, der går jo
temmeligt meget strøm gennem (al strøm til lys foran)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-11-04 15:34

> Jep - måske er det tinnet der ikke kan holde til varmen, der går jo
> temmeligt meget strøm gennem (al strøm til lys foran)

Vil du da påstå at du ikke har højtemp tin på lager?
Jeg troede at det værksted havde alt!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 18-11-04 15:36

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil du da påstå at du ikke har højtemp tin på lager?
> Jeg troede at det værksted havde alt!

Det er da endnu mere bemærkelsesværdigt, der intet lysrelæ er imellem..;)

--
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-11-04 15:55

> Det er da endnu mere bemærkelsesværdigt, der intet lysrelæ er imellem..;)

Det kræver jo en ombygning af bilen.
Hvad ville T&S dog ikke sige til den slags.
Bilens værdi er jo mærkbart forhøjet.

Næ-du, den anden løsning, lap-på-lap, den er godkendt.

Pst Jan, jeg har tin på lager

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : BJ

Dato : 18-11-04 15:58

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kræver jo en ombygning af bilen.
> Hvad ville T&S dog ikke sige til den slags.
> Bilens værdi er jo mærkbart forhøjet.

LOL

--
Bjørn J.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 18:45

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>LOL

<<<< grynt.wav >>>>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 18:45

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Det kræver jo en ombygning af bilen.

Naehhhh.........

>Hvad ville T&S dog ikke sige til den slags.

intet - men 8 synsfolk i deres stiveste blå overall's kunne jo kun
finde 1 (siger og skriver 1) fejl på bilen, sidst den blev
kontrolleret i hoved og anden ende - nemlig at man mente der manglede
en sikring mellem akku, og kørelysrelæ

Så jeg smed kørelyset ad h til ...

>Bilens værdi er jo mærkbart forhøjet.

Niks -

>Næ-du, den anden løsning, lap-på-lap, den er godkendt.

lap på pap ? må jeg lige bede om kammertonen

Jeg kan da ikke ødelægge vores lands økonomi ved at importere en
komplet lyskontakt, når jeg kan lodde den sammen , en 10-15 gange
endnu

sådan en fætter er sgu' dyr - jeg kan få en komplet bil, for de samme
penge

Det vil sige, jeg fik en komplet bil, billigere end sådan en kontakt
kostede ab. Opel - men det er nemmere at lodde ledningen, end skifte
kontakten. (Du kender vel stilen ?)

>Pst Jan, jeg har tin på lager

*det* har jeg nok også ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-11-04 19:05

> lap på pap ? må jeg lige bede om kammertonen

Brummer noget der ligner 440Hz

Værsensgo'

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 18:40

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Det er da endnu mere bemærkelsesværdigt, der intet lysrelæ er imellem..;)

Sådanne opfindelser bruger man ikke på en Rekord, der er kontakterne
jo dimensioneret ordentligt

jeg havde jo engang kørelys på, men det forsvandt ............

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : BJ

Dato : 18-11-04 19:11

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådanne opfindelser bruger man ikke på en Rekord, der er kontakterne
> jo dimensioneret ordentligt

O.k. ... og samtidig har du jo tin nok..;)

--
Bjørn J.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 19:33

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>O.k. ... og samtidig har du jo tin nok..;)

Yes ... det eneste der er noget møg, er jo at det ryger hvergang det
er møgvejr, men sådan er det jo bare.
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : BJ

Dato : 18-11-04 19:39

KLIP

> Yes ... det eneste der er noget møg, er jo at det ryger hvergang det
> er møgvejr, men sådan er det jo bare.

Jeg som troede, du havde alt i værkstedet.... men du mangler altså noget
vejrbestandigt tin..?..:)

--
Bjørn J.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 20:05

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Jeg som troede, du havde alt i værkstedet.... men du mangler altså noget
>vejrbestandigt tin..?..:)

selvfølgeligt skal i pinde ud, det eneste der mangler ;(

<grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 18:38

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Vil du da påstå at du ikke har højtemp tin på lager?

Nej - men tilsyneladende er rullen med højtemp tin, åbenbart ikke
højtemp

>Jeg troede at det værksted havde alt!

Det er sgu' tæt på ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : TDN

Dato : 15-11-04 21:43

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trafikken bliver vel heller ikke ødelagt af en smule blinken, og i hvert
> fald Thomas og jeg bliver så glade når andre blinker ved vognbaneskift.

Jeg er bange for han er uden for rækkevidde. Jeg kan bare glæde mig over han
huserer på vejene i den anden ende af landet. Jeg gider ikke bruge mere tid
på denne tråd.....

Mvh
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 22:20

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev :

>Jeg er bange for han er uden for rækkevidde.

det er jeg aldrig - men kom med nogle bedre argumenter end "bare fordi
der står"

>Jeg kan bare glæde mig over han huserer på vejene i den anden ende af landet.

Det er da kun en ringe trøst, jeg er skam ofte ovre i hovedlandet.....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 16-11-04 11:14

jan@fedtegreven.dk wrote:

> det er jeg aldrig - men kom med nogle bedre argumenter end "bare fordi
> der står"

Jeg synes nu at der har været flere fornuftige argumenter, men de er alle
blevet fejet af bordet af din "Jeg har styr på det!"-filosofi og det er da
også kun glædeligt at du har orienteret dig bagud.

Men nu tvivler jeg på om det fejlfrie menneske findes, og derfor anser jeg
heller ikke dig som værende 100% fejlfri. Derfor kommer der måske en dag
hvor du overser ham der ligger i den blinde vinkel når du vil trække ud til
overhaling!
Hvis du blinker vil du give ham et sekund eller 2 til at reagere på din
manøvre, og måske på den måde undgå et alvorligt uheld!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-11-04 16:52

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev :

>Jeg synes nu at der har været flere fornuftige argumenter

Der har været nogle argumenter ja - men ikke nogle der har kunnet
overdøve vigtigheden af at folk lærer at kigge ud af deres forrude, og
så handle efter hvad de måtte opdage.

Det er i mine øjne vigtigere end alle mulige krampagtige forsøg på at
overlade sikkerheden i trafikken til andre - nemlig i dette tilfælde
til billisten foran

Når man er ude i trafikken er det satme ens egen forbandede pligt at
være årvågen, at være opmærksom på vejens forløb, og hvordan trafikken
bevæger sig. Sådanne ting kan og skal (efter min mening) ikke
overlades til påtvungen brug af blinklys, eller katastrofeblink.

Jeg rev i dag kofangeren af en taxa, da vedkommende mente at det var
ok at blinke til venstre, og så bare brase en vognbane ud.

Idioten kaldte mig alt muligt sjovt, desværre for ham, var der en bag
mig kørende politibil, der overværede sceancen, og den kære taxamand,
skal nu op til en orienterende køreprøve, da polisen mente at det vist
kneb noget rigeligt med vedkommendes orienteringsevne - bevares - der
er også svært, at orientere sig, når mobiltelefonen skygger for
udsynet til spejlet

Han mente, ordret at jeg kunne da bare give plads, når jeg måtte kunne
se han blinkede.

>men de er alle blevet fejet af bordet af din "Jeg har styr på det!"-filosofi
>og det er da også kun glædeligt at du har orienteret dig bagud.

Jeg fejer ikke noget væk, men prøver at fortælle hvori jeg ser fejlene
i at man luller folk i søvn

Pokker da orienterer jeg mig, jeg gider ikke bruge tid hos
bulebankeren, ej heller på at skændes med folk, og hvem af os, der er
det største kvaj i trafikken. Da jeg direkte hader folk der lever
efter jeg, mig, og ingen andre filosofien, gør jeg da mit til at folk
egentligt slet ikke lægger mærke til mig i trafikken - ved at skifte
bane, når det kan gøres uden at genere andre, holde rimelig afstand,
lukke folk ud fra sideveje når det er muligt, altså i det hele taget,
gøre det, som efterhånden er sjældent at opleve.

Bevares - jeg kan da også blive ramt af djævlen, og lige sætte folk på
plads, især hvis jeg 14 dag i rap, har set samme fjols, mase sig ind
foran andre.... så er der intet sjovere end at gelejde vedkommende ad
den forkerte frakørsel

Dette kan f.eks forekomme på Køgebugt, hvor jeg kan blive noget træt
af at se den samme sælgertype mose sig fremad i banen til venstre, for
i sidste sekund at skifte bane, og komme ad frakørslen mod Ishøj

Torsken kører der jo dagligt, og ved sgu' da at han skal til højre, så
hvorfor ikke bare daffe ind i rette bane i rette tid, istedet for at
genere folk

(og så gider jeg slet ikke nævne alle keglerne i Ølby frakørslen der
lige skal skifte bane ind foran folk)

>Men nu tvivler jeg på om det fejlfrie menneske findes

Det behøver du ikke tvivle på - *det* findes ikke !

>og derfor anser jeg heller ikke dig som værende 100% fejlfri.

Det er jeg da heller ikke - men jeg prøver at lære af de fejl jeg
måtte lave

>Derfor kommer der måske en dag hvor du overser ham der ligger i den
>blinde vinkel når du vil trække ud til overhaling!

Det kan da ske, men jeg tror det næppe, da en af de ting jeg holder
meget øje med, netop er hvad der er lige omkring mig, min kørerlærer
lærte mig, at man drejer hovedet og kigger med sine øjne, spejler er
kun et hjælpemiddel

>Hvis du blinker vil du give ham et sekund eller 2 til at reagere på din
>manøvre, og måske på den måde undgå et alvorligt uheld!

Deri har du ret - og hvis jeg opdager at jeg har behod for andres
hjælp til at komme ud i en anden bane, så blinker jeg da også, men jeg
venter sgu' på et tegn fra vedkommende

Der er folk flinke til lige at gi' et kip med lyset, helt iorden ;)

Vi kan hjælpes ad der ude - og også uden at anstrenge os særligt
meget, men det er noget *man* skal øve sig lidt mere på

Mine forbehold overfor den påtvungne brug af blinklys går sgu' mest på
det at man luller folk i søvn med det - og folk luller i forvejen alt
for meget.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-11-04 00:31

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Der har været nogle argumenter ja - men ikke nogle der har kunnet
> overdøve vigtigheden af at folk lærer at kigge ud af deres forrude, og
> så handle efter hvad de måtte opdage.

Nej, det har du helt ret i, og blinket skal heller ikke bruges til at
forlade sig på at andre tager hensyn fordi man blinker, men derimod fungere
som en ekstra sikkerhed mod at blive overset.
Man bruger jo også sikkerheds-sele,,, for hvad nu hvis!!!

> Det er i mine øjne vigtigere end alle mulige krampagtige forsøg på at
> overlade sikkerheden i trafikken til andre - nemlig i dette tilfælde
> til billisten foran

Det er heller ikke det der er meningen med blinkeriet!
Tror du glemmer hensigten med loven da den blev lavet

> [...]
> bevæger sig. Sådanne ting kan og skal (efter min mening) ikke
> overlades til påtvungen brug af blinklys, eller katastrofeblink.

Som sagt,, der skal ikke overlades noget som helst til blinket,,, blinket
fungere bare som en ekstra sikkerhed.

> Jeg rev i dag kofangeren af en taxa, da vedkommende mente at det var
> ok at blinke til venstre, og så bare brase en vognbane ud.

Så har taxi'en ikke gjort som han skulle, for blinket fritager ham ikke for
at orientere sig.
Men at der er en idiot i trafikken som ham taxi-chaufutten betyder ikke at
man ikke skal og bør blinke ved vognbaneskift

> [...]
> se han blinkede.

> Jeg fejer ikke noget væk, men prøver at fortælle hvori jeg ser fejlene

Nu mener jeg bestemt ikke at reglerne er lavet for at lulle folk i søvn, men
derimod for at forsøg at undgå nogle at de ulykker der sker når folk "sover"
bag rattet.
Husk på at dem der "sover" bag rattet stadig vil have kørt i trafikken hvis
ikke reglerne var lavet.

> [...]
> lukke folk ud fra sideveje når det er muligt, altså i det hele taget,
> gøre det, som efterhånden er sjældent at opleve.

Det er da rart at høre at du tager hensyn,, og jeg vil give dig ret i at der
er mange der ikke gør.
Men som sagt er der sjældent nogen der er ufejlbarlige, og dit vognbaneskift
uden at genere andre kan en dag måske gå galt fordi du har overset et eller
andet. Og måske være undgået hvis du samtidig havde brugt blinket.

> [...]
> plads, især hvis jeg 14 dag i rap, har set samme fjols, mase sig ind
> foran andre.... så er der intet sjovere end at gelejde vedkommende ad

Det kan ske for os alle

> [...]
>

> Mine forbehold overfor den påtvungne brug af blinklys går sgu' mest på
> det at man luller folk i søvn med det - og folk luller i forvejen alt

Der mener jeg så at dem der lulles i søvn har misforstået hele pointen med
den lov!

I bund og grund tror jeg vi er enige om de fleste ting, men jeg forstår ikke
din antipati mod at bruge det blink, når både du og jeg ved at det er det
korrekte at gøre.

Fra : phk

Dato : 12-02-05 18:13

> "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev :

> Han mente, ordret at jeg kunne da bare give plads, når jeg måtte kunne
> se han blinkede.

Selvfølgelig har han været en smule for hurtig i manøvren.

Men gad vide hvorfor? Er det fordi der er alt for mange bilister der ser den
anden vej når der er en der gerne vil over i en anden vognbane. Det kan der
være mange årsager til, måske skal han bruge vognbanen til at udføre et
sving længere fremme, men han vil gerne over.

Alt for mange (middelaldrende mænd) træder bare på speederen for at pisse
sit teritorie af.

Basta! :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 13:18

Anders Thorup wrote:

> [...]
> Hvis du blinker vil du give ham et sekund eller 2 til at reagere på din
> manøvre, og måske på den måde undgå et alvorligt uheld!

Ja, eller også er han typen der skynder sig forbi når han ser dig
blinke ud, for du skal ihvertfald ikke ud foran ham, og så får
blinkeriet jo den modsatte effekt. Prøv at betragte hvor mange
mennesker der jokker på gassen ved en sammenfletning, for lige at
"vinde" en plads længere fremme i rækken, der er en hel del der
kører på den måde..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-11-04 22:51

On Mon, 15 Nov 2004 21:42:54 +0100, "TDN"
<tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> wrote:

>Jeg er bange for han er uden for rækkevidde. Jeg kan bare glæde mig over han
>huserer på vejene i den anden ende af landet. Jeg gider ikke bruge mere tid
>på denne tråd.....

Jeg kan ikke undgå at overveje:

Dem der ikke blinker ved vognbaneskift - har de overhovedet orienteret
sig så?

For mig kommer det helt automatisk: Se om der er fri bane, vip
blinkkontakten ned/op, skift bane.

Men jeg tog også lappen i Norge, hvor det var obligatorisk dengang -
så jeg har altid vist af ved vognbaneskift (det var kørelys også -
mange år før det blev det i DK).

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : phk

Dato : 12-02-05 18:05

> [...]

> bag et rat ?
>
> Kig ud af ruden ....... Du kan lære en masse om trafik på den måde

Hvor ville det være dejligt hvis det hver gang man skulle bruge bilen var 4
km sigt og højt solskin. Men nu byder vejret jo også på tåge, regnvejr,
snevejr, glatte veje, våde veje, mørke (veje) og hvad har vi. Alt sammen
forhold som gør det sværere at vurdere hvad der sker ud af forruden.

Hvor meget kan du se når du kikker igennem støvdisen fra en lastbil? Mener
du nok at du hurtigere kan finde ud af at træde hårdt på bremsen hvis du
observerer katastrofeblink lige frem i forhold til hvis det var et rødt
bremselys?

> Og nej - det er ikke et angreb på dig som person, men den holdning der
> lægges for dagen.

I lige måde ;)

> [...]
> være verdensmestre, men folk der lever sit liv på vejene, har nok en
> lidt større viden om hvordan tingene foregår, fremfor dem der kun

Kører du mere end os andre? I så fald kører du ikke så lang tid med de
holdninger du har til dejlige dødsbesparende foranstaltninger som bare
består i noget så simpelt som at trykke på en knap.

> Igen - kan du prøve at forstå med hvad der menes med ord som "vise
> hensyn", og "orientere sig", og "ikke være til fare"

Kan du give et eksempel på at det koster liv at bruge blinklyset når man vil
overhale. Hvis du ikke kan tænke dig til en situation hvor det vil være
livsbesparende at bruge blinklyset kan du ringe og spørge en tysker.

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-02-05 18:28

> [...]
>du nok at du hurtigere kan finde ud af at træde hårdt på bremsen hvis du
>observerer katastrofeblink lige frem i forhold til hvis det var et rødt

Lige gennem den dis du beskriver ser man nok ikke synderligt meget, og
må da derfor tage ekstra godt hensyn til de forhold, der åbenbart gør
sig gældende - altså ens sigt er stærkt reduceret

(er det btw. ikke en meget gammel tråd det her?)

>I lige måde ;)

Herligt - det er ulig nemmeret at debattere fremfor at gå efter
personer.

>Kører du mere end os andre? I så fald kører du ikke så lang tid med de
>holdninger du har til dejlige dødsbesparende foranstaltninger som bare
>består i noget så simpelt som at trykke på en knap.

Nu ved jeg jo ikke hvem "os andre" er - men ja, jeg kører meget, om
det så er mer end nogle ukendte størrelser, ved jeg sgisme da ikke ;)

(40-65.000 årligt sådan cirka....)

>Kan du give et eksempel på at det koster liv at bruge blinklyset når man vil
>overhale. Hvis du ikke kan tænke dig til en situation hvor det vil være
>livsbesparende at bruge blinklyset kan du ringe og spørge en tysker.

Nej - og nej - jeg gider ikke spørge tyskere om danske trafikforhold
;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-05 18:56

jan@fedtegreven.dk skrev:

> (er det btw. ikke en meget gammel tråd det her?)

(Jo, måtte lige i "arkivet" for at se hvad det nu var for en tråd)

> Nu ved jeg jo ikke hvem "os andre" er - men ja, jeg kører meget, om
> det så er mer end nogle ukendte størrelser, ved jeg sgisme da ikke ;)

Når jeg "får" standard forsøget på at får mig til gøre noget der ikke er
helt fin i kanten spørger jeg dem om hvorfor de ringer til mig når nu
André bedre kan.

> (40-65.000 årligt sådan cirka....)

Ikke mere?

(Du kommer vel end ikke tilnærmelsesvis i nærheden af brormand?)

Nej, de kender jo end ikke deres egne.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-02-05 23:00

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>(Jo, måtte lige i "arkivet" for at se hvad det nu var for en tråd)

jeg mente det nok ;)

>Ikke mere?

Nej - der skal også være tid at tjene penge ;)

>(Du kommer vel end ikke tilnærmelsesvis i nærheden af brormand?)

Han triller jo kun bus lokalt inde i Kjøvenhaunstrup

Netop !

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 17:44

On Sun, 14 Nov 2004 16:35:22 +0100, "Bjørn ingebrigtsen"
<b_ingebrigtsen@mail.dk> wrote:

>Efter at jeg er begyndt at køre 60000km+ om året er min harme over folk
>blevet større og større, her en nogle af de ting der pisser mig af.

Du har ret i det meste, bortset fra at min yndlingsaversion er
tåbebaglygterne, som man "glemmer" at slukke igen. En anden ting, der
kan undre mig er, at når man kører 110 sharp på en 110-vej bliver man
overhalet hele tiden, hvorimod man ved at sætte piloten på 130-sharp
på 130-strækningerne næsten skal have partoutkort til yderbanen.
*undres bare*.
Hvis bare alle ville forsøge at hjælpe i stedet for at kriges gik det
meget nemmere, og de med fartpilot der kører 1 km/t stærkere end ham i
inderbanen - kunne i ikke begge to gøre lidt for at få løst problemet.
Ydermanden giver lidt gas i 10 sek, og inderbanen letter på gassen et
kort øjeblik - og vupti plads til alle igen og ydermandens fartpilot
tager over, når bilen kommer ned på den ønskede hastighed.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Mikael L

Dato : 14-11-04 18:36

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort øjeblik - og vupti plads til alle igen og ydermandens fartpilot
> tager over, når bilen kommer ned på den ønskede hastighed.

Det er da meget mulig man kan give lidt gas, men du må stadig ikke
overskride fartgrænsen og med så meget ballade der kan blive over at nogen
har for meget fart på, så må det jo være sådan. Det er jo politisk bestemt
at du er idiot hvis du vover at snige den lidt over det tilladte.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 20:42

On Sun, 14 Nov 2004 18:36:06 +0100, "Mikael L" <m_larsenXXX@XXXsol.dk>
wrote:

> [...]
>har for meget fart på, så må det jo være sådan. Det er jo politisk bestemt
>at du er idiot hvis du vover at snige den lidt over det tilladte.

Det kan der jo være noget om, jeg vil hellere smutte op på 135 i 5
sek. og komme ind til højre end have en aggressiv type hængende 35 cm
fra anhængerknoppen, men sådan er der jo så meget, man ikke må, men
gør alligevel.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Mikael L

Dato : 14-11-04 21:38

> [...]
> sek. og komme ind til højre end have en aggressiv type hængende 35 cm
> fra anhængerknoppen, men sådan er der jo så meget, man ikke må, men

Jamen vi er enige, men for nogen kan det bare havne på forsiden hvis de gør
det.

Mikael

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-11-04 22:11

> Hvis bare alle ville forsøge at hjælpe i stedet for at kriges gik det
> meget nemmere, og de med fartpilot der kører 1 km/t stærkere end ham i
> inderbanen - kunne i ikke begge to gøre lidt for at få løst problemet.

Og jeg der troede, at man havde fartpilot for at aflaste på lange ture og
ikke for et få "ret" når man kører. De burde forbydes, så folk kan passe
deres kørsel i stedet for at lege.

Mvh Maria

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 14-11-04 22:53

> Og jeg der troede, at man havde fartpilot for at aflaste på lange ture og
> ikke for et få "ret" når man kører. De burde forbydes, så folk kan passe
> deres kørsel i stedet for at lege.

Så skulle al komfort-udstyr forbydes! Det er da ikke fart-piloten som der er
noget galt med, men bilisten som benytter den forkert. En lille dap med
speederen bringer vognen på overhalingsfart og når man har overhalet slipper
man speederen igen, så daler farten ned til det som den er sat til i
fartpiloten.

Mvh

Emil

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-04 23:36

> Og jeg der troede, at man havde fartpilot for at aflaste på lange ture og
> ikke for et få "ret" når man kører. De burde forbydes, så folk kan passe
> deres kørsel i stedet for at lege.

*Suk*

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-11-04 00:10

Maria Frederiksen wrote:

> Og jeg der troede, at man havde fartpilot for at aflaste på lange ture og
> ikke for et få "ret" når man kører. De burde forbydes, så folk kan passe
> deres kørsel i stedet for at lege.

Nonsens - de burde være lovpligtige. Så folk kan passe deres kørsel, i
stedet for hele tiden at skulle ligge og bytte plads med dem der har en
ujævn, manuel speederfod.
Og hvis man kører i en stor, rolig bil, kommer man let til at køre alt
for stærkt - her er det også rart med en fartpilot til at modvirke tung
højrefod.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 08:46

On Sun, 14 Nov 2004 22:11:19 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Og jeg der troede, at man havde fartpilot for at aflaste på lange ture og
>ikke for et få "ret" når man kører. De burde forbydes, så folk kan passe
>deres kørsel i stedet for at lege.

Fartpiloten er et udmærket instrument, bruger den selv med stor
fornøjelse. Men - i visse situationer bør man lige overveje om man kan
gøre det lidt nemmere for andre ved at gå en smule op eller en smule
ned i fart.
Det jeg mente med "krig" var den evige "her kommer jeg, jeg har
retten, kan du blive der, din idiot" kørsel, som ses alt for tit. Men
som en anden skriver, det er nok mest fordi "man" ikke ser ret langt
ud over egen interesse i trafikken.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 09:18

> Og jeg der troede, at man havde fartpilot for at aflaste på lange ture og
> ikke for et få "ret" når man kører. De burde forbydes, så folk kan passe
> deres kørsel i stedet for at lege.

Ahh, det er altså dig der overhaler mig, mens jeg kører på fartpiloten, for
derefter at trække ind foran mig og sætte farten ned, så jeg enten kan
fortsætte op bag i dig eller atter overhale? Hvis du i så fald mener, at det
er min fartpilot den er gal med, så bliver du svær at nå.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Henning

Dato : 15-11-04 16:33

On Mon, 15 Nov 2004 09:17:53 +0100, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

> [...]
>fortsætte op bag i dig eller atter overhale? Hvis du i så fald mener, at det
>er min fartpilot den er gal med, så bliver du svær at nå.

Det værste er de bilister som (ubevidst?) sætter farten op når man er
i gang med en rolig overhaling - på et tidspunkt må man blinke til
højre for at fortælle man gerne vil ind igen - uden at blive taget for
at køre for stærkt!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 17:10

> [...]
> i gang med en rolig overhaling - på et tidspunkt må man blinke til
> højre for at fortælle man gerne vil ind igen - uden at blive taget for

Tja, bevidst eller ubevidst? Pudsigt nok har jeg oplevet det en del gange de
sidste 14 dage hvor jeg har kørt Fabia. Ude i trafikken hersker der altså en
eller anden stenalder-logik der gør, at man bedre kan finde sig i at blive
overhalet af en slags biler fremfor en anden. Og en Fabia er en man ikke kan
tillade sig at blive overhalet af. Måske sender en Fabia et eller andet
signal om, at her kommer en meget forsigtig inadvendt person kørende, som
man så ellers kan pisse på som man vil.
Et eksempel: Kommer kørende ned ad rampen til motorvejen en dag. På vej ned
ad rampen rammer jeg de 120km/t jeg havde tænkt mig at køre med, så jeg
kobler piloten til. Da jeg kommer ud på motorvejen ligger jeg lovligt tæt på
en bil foran mig, men jeg venter lige for at se om han er ved at trække væk.
Det viser sig dog, at jeg stille og roligt haler ind på ham, så jeg lægger
an til overhaling, smutter op på 140km/t - og det skulle også vise sig at
være nødvendigt for at komme forbi. Fluks som jeg var kommet på plads igen
og atter var nede på 120km/t kom bilen nu flyvende forbi, dog kun flyvende
indtil den var ½ vognlængde foran mig i overhalingsbanen. Så faldt
hastigheden til samme som min indtil vi nåede næste bil i højre bane. Så
kunne jeg køre der og glo... Sådan noget fatter jeg slet slet ikke. Hvor
ikke bare køre med den hastighed han ville da jeg kom ned på motorvejen? Og
hvorfor ikke bare komme væk når nu han mener, at han ikke hører hjemme bag
mig? Lignende ting oplevede jeg flere gange i løbet af sidste uge.
Kan også huske for et par måneder siden hvor der var en som hele vejen fra
Aalborg til afkørslen ved Thomsens Planteskole var i gang med at overhale
mig. Jeg kørte som sædvanligt på fartpiloten og hans hastighed var 0.1km/t
højere end min. Så har lå konstant ude på min "venstre skulder". Sådan noget
pisser mig af. Kom forbi eller træk ind bagved! Da vi nåede bakken ved
Thomsens Planteskole nåede vi op til nogle forankørende og jeg trak ud for
at overhale. Faneme om så ikke idioten blinkede med lygterne fordi jeg trak
ud foran ham. Nu kunne det ikke gå for stærkt. Han skulle helt op og presse
mig, mens jeg overhalede lastbilerne. Da jeg havde passeret lastbilerne trak
jeg ind og han kom hurtigt forbi - for at sænke farten igen...
Engang imellem spørger man sig selv om der findes mennesker så indebrændte,
at de kører rundt for at lede efter andre bilister de kan genere?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-04 17:10

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 18:38

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev :

>Nu kunne det ikke gå for stærkt. Han skulle helt op og presse
>mig, mens jeg overhalede lastbilerne. Da jeg havde passeret lastbilerne trak
>jeg ind og han kom hurtigt forbi - for at sænke farten igen...

Sådan en skovl fortjener "sakke agterud provoen"

altså man når næsten op til lastbilens forvogn, og "opgiver" så sit
forehavende .......... siver lige så stille bagud og "lusker" ind bag
lastbilen

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-04 19:31

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> kort øjeblik - og vupti plads til alle igen og ydermandens fartpilot
> tager over, når bilen kommer ned på den ønskede hastighed.

HØRT! Hvis bare folk kunne fatte at køre "problemløsende" frem for
"problemskabende", så ville rigtigt mange ting være meget nemmere.
Grundreglerne må være:

1) Vær opmærksom på hvad der foregår omkring dig og
2) Vær fleksibel og hjælpsom..

Spøjst nok matcher det færdselslovens §3 ret godt - surt at så få
fatter det..

--
Hygge..
Thomas