Investeringsrådgivning
Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-11-04 13:07

Hej gruppe,

I en situation hvor man stod med ca. 500.000,- "i hånden", samtidig med at
man har et hus med en restgæld å ca. 500.000,- og en friværdi i huset på ca.
500.000,-

Som jeg ser det, har man nu 3 muligheder ud fra et investeringsmæssigt
synspunkt:

1: Indfri lånet i huset, og dermed få et "afkast" på de ca. 2,5% som
huslånet koster.
2: investerere de 500.000,- man har i kontanter
3: Belåne huset til maximum, og invisterer ca. 1.000.000,-

Hvilken af ovenstående "modeller" vi i anbefale?

Og hvordan bør man investerer formuen?
Personligt er mest stemt for en investeringsforening med lav risiko.
Er der nogen der har personlige erfaringer med disse?

Eller er det en helt fjerde mulighed som jeg har overset

På forhånd mange tak

Peter

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-11-04 22:01

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
> Personligt er mest stemt for en investeringsforening med lav risiko.
> Er der nogen der har personlige erfaringer med disse?

Investeringsforeninger beregner sig en kæmpe avance og alle kører rundt i
dyre biler og har dyre adresser på
Strandvejen, såh der bliver ikke ret meget tilbage til dig

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-11-04 10:48

> [...]
> dyre biler og har dyre adresser på
> Strandvejen, såh der bliver ikke ret meget tilbage til dig

Er det disse "kæmpe avancer" du snakker om?

http://www.morningstar.dk/funds/management.asp?cid=CL00011201&pid=-1&lang=DA&curiso=DKK&country=DK&advisor=&lastpage=Home&lastpageURL=%2Fframes%2Fmain%2Easpx

Peter

Fra : lizzi hansen

Dato : 26-11-04 14:52

Brug du pengene til noget der kan glæde dig selv og din kone.
Dit hus stiger stadig i værdi.

Fra : lizzi hansen

Dato : 26-11-04 14:52

Fra : Anders Mørk

Dato : 15-11-04 11:06

> [...]
> 3: Belåne huset til maximum, og invisterer ca. 1.000.000,-
>
> Hvilken af ovenstående "modeller" vi i anbefale?

Nu kommer det jo meget an på ens øvrige økonomiske situation, men man kunne
jo evt. vælge model 2 og så putte de 500k i en ratepension. Det må så
trækkes fra i ens indkomst med 50K om året og den likviditet man derved
frigør i ens almindelige økonomi kan man jo evt. også putte ind i en
ratepension.

Hvis man betaler topskat i et omgang hvor man kan udnytte det ekstra fradrag
fuldt ud får ganger man egentlig det beløb man har til rådighed på ens
ratepension med 1,6 uden at det har nogen inflydelse på ens daglige økonomi.

Model 1 vil være ualmindeligt konservativ og model 3 vil ikke være
anbefalelsesværdig, men det er naturligvis min absolut personlige
betragtning.

../Anders

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-11-04 11:19

Hej Anders

Tak for dit svar.

> [...]
> så trækkes fra i ens indkomst med 50K om året og den likviditet man derved
> frigør i ens almindelige økonomi kan man jo evt. også putte ind i en

Kunne jeg bede dig forklarer hvordan/hvorfor man frigør likviditet, ved at
indbetale til en ratepension?

> [...]
> ens ratepension med 1,6 uden at det har nogen inflydelse på ens daglige

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår den med de 1,6.
Kunne jeg, også her, bede dig om en uddybende forklaring?

Og så lige til sidst. Hvad er den store fordel/forskel på en "almindelig"
kapital pension
og en ratepension - rent skatte- eller investeringsmæssigt?

På forhånd tak

Peter

Fra : Anders Mørk

Dato : 15-11-04 11:31

> Kunne jeg bede dig forklarer hvordan/hvorfor man frigør likviditet, ved at
> indbetale til en ratepension?

Hvis du eksempelvis indbetaler 500K til en ratepension, må den fradrages i
din indkomst over de næste 10 år i 10 lige store fradrag á 50K. Et ekstra
fradrag om året på 50K, betyder at du så ikke betaler marginalskat af disse
50K, ergo får du en lavere trækprocent, såfremt du ændrer din
forskudsregistrering og du får så 50K x marginalskatten mere til rådighed om
året.

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår den med de 1,6.
> Kunne jeg, også her, bede dig om en uddybende forklaring?

Hvis din marginalskat er ca. 60% får du altså 60% af de 50K i ekstra
likviditet. Hvis du vælger også at indbetale denne ekstra likviditet til din
ratepension får du altså følgende betalingsrække.

Indbetaling Ekstra indbetaling
År 0 500K 50K x marginalskat
År 1 50K x marginalskat
År 2 50K x marginalskat
År 9 50K x marginalskat

År 10 500K + 10 x 50K x marginalskat

Ovenstående regnestykke forudsætter naturligvis at du de næste 10 år har en
indkomst som giver dig muligheden for at udnytte det ekstra fradrag og der
er naturligvis ikke taget hensyn til forrentning indenfor din ratepension.

> Og så lige til sidst. Hvad er den store fordel/forskel på en "almindelig"
> kapital pension og en ratepension - rent skatte- eller
> investeringsmæssigt?

Den store forskel er at kapitalpensionen ikke er fradragsberettiget i
topskatten og på udbetalingstidspunktet beskattes med 40% (såvidt jeg
husker). Ratepensionen udbetales pver 10 år og behandles skatteteknisk som
almindelig indkomst. For folk med høj indkomst betyder dette at man kan
tidsforskyde ens indkomst skattemæssigt til et tidspunkt hvor man må
forvente at være mere lempeligt beskattet.

../Anders

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-11-04 11:55

Super - TUSIND tak for detaileret og kvalificeret rådgivning.

Peter

PS: Er du intrsseret i et et fast job som personlig formuerådgiver?